Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorZasina, Jakub
dc.contributor.authorWróblewski, Wiktor
dc.date.accessioned2017-08-28T11:53:18Z
dc.date.available2017-08-28T11:53:18Z
dc.date.issued2016-10
dc.identifier.issn1897-7480
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/22470
dc.description.abstractObserwowany współcześnie proces starzenia się ludności rodzi uzasadnione pytanie o to, w jaki sposób należy kształtować środowiska miejskie, aby powiększająca się populacja seniorów mogła w nich komfortowo funkcjonować. Z perspektywy osób starszych na znaczeniu zyskuje zatem piesza dostępność udogodnień w pobliżu miejsca zamieszkania, umożliwiająca im samodzielne zaspokajanie podstawowych potrzeb. Wydaje się jednak, że nie wszystkie rejony miasta stwarzają odpowiednie warunki ku aktywnemu starzeniu się. Stąd, samodzielność seniorów jest w znacznej mierze uwarunkowana cechami zamieszkiwanego przez nich środowiska miejskiego. Niniejszy artykuł omawia zależność między strukturą przestrzenną miasta a pieszą dostępnością pięciu typów udogodnień, które uznano za istotne w codziennym życiu seniorów. Omawiane badanie przeprowadzono na przykładzie Łodzi z wykorzystaniem metody transektu urbanistycznego oraz analizy sieciowej.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherPolskie Towarzystwo Ekonomiczne Oddział w Łodzipl_PL
dc.relation.ispartofseriesStudia Ekonomiczne Regionu Łódzkiego;21
dc.subjectstarzenie się w miejscupl_PL
dc.subjectdostępność pieszapl_PL
dc.subjectudogodnienia miejskiepl_PL
dc.subjecttransekt urbanistycznypl_PL
dc.subjectanaliza sieciowapl_PL
dc.titlePiesza dostępność udogodnień a struktura przestrzenna starzejącego się miastapl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.page.number165-176pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzki, Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny, Instytut Gospodarki Przestrzennej, Katedra Gospodarki Regionalnej i Środowiskapl_PL
dc.referencesClark T.N. (2011), Urban Amenities: Lakes, Opera, and Juice Bars – Do They Drive Development? [w:] Clark T.N. (red.), The City as an Entertainment Machine, Lexington Books, Plymouth.pl_PL
dc.referencesDiamond D.B., Tolley G.S. (1982), The Economic Roles of Urban Amenities [w:] Diamond D.B., Tolley G.S. (red.), The Economics of Urban Amenities, Academic Press, London.pl_PL
dc.referencesDuany A., Speck J., Lydon M. (2009), The Smart Growth Manual, McGraw-Hill Education, Columbus.pl_PL
dc.referencesGlaeser E.L. (2012), Triumph Of The City, wyd. 2, Penguin Books, London.pl_PL
dc.referencesGUS (2014), Prognoza ludności na lata 2014-2050, Główny Urząd Statystyczny, Warszawa.pl_PL
dc.referencesHewko J., Smoyer-Tomic K.E., Hodgson M.J. (2002), Measuring neighbourhood spatial accessibility to urban amenities: does aggregation error matter?, „Environment and Planning A”, nr 34.pl_PL
dc.referencesMenec V.H., Brown C.L., Newall N.E.G., Nowicki S. (2015), How Important Is Having Amenities Within Walking Distance to Middle-Aged and Older Adults, and Does the Perceived Importance Relate to Walking?, „Journal of Aging and Health” [w druku].pl_PL
dc.referencesSokołowicz M.E., Zasina J. (2016), Ekonomia miasta [w:] Nowakowska A. (red.), EkoMiasto#Gospodarka. Zrównoważony, inteligentny i partycypacyjny rozwój miasta, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.pl_PL
dc.referencesSzymańska D. (2007), Urbanizacja na świecie, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesWHO (2014), Miasta przyjazne starzeniu. Przewodnik, Fundacja Res Publica im. Henryka Krzeczkowskiego, Warszawa.pl_PL
dc.referencesWróblewski W. (2016), Wykorzystanie narzędzi Nowego Urbanizmu w procesie powrotu Łodzi do Centrum [w:] Markowski T. (red.), Powrót do centrum miasta – wyzwania dla krajowej polityki miejskiej, „Studia Komitetu Przestrzennego Zagospodarowania Kraju PAN” tom CLXVIII, Warszawa.pl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord