dc.contributor.author | Zasina, Jakub | |
dc.contributor.author | Wróblewski, Wiktor | |
dc.date.accessioned | 2017-08-28T11:53:18Z | |
dc.date.available | 2017-08-28T11:53:18Z | |
dc.date.issued | 2016-10 | |
dc.identifier.issn | 1897-7480 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/22470 | |
dc.description.abstract | Obserwowany współcześnie proces starzenia się ludności rodzi uzasadnione pytanie o to, w jaki sposób należy kształtować środowiska miejskie, aby powiększająca się populacja seniorów mogła w nich komfortowo funkcjonować. Z perspektywy osób starszych na znaczeniu zyskuje zatem piesza dostępność udogodnień w pobliżu miejsca zamieszkania, umożliwiająca im samodzielne zaspokajanie podstawowych potrzeb. Wydaje się jednak, że nie wszystkie rejony miasta stwarzają odpowiednie warunki ku aktywnemu starzeniu się. Stąd, samodzielność seniorów jest w znacznej mierze uwarunkowana cechami zamieszkiwanego przez nich środowiska miejskiego. Niniejszy artykuł omawia zależność między strukturą przestrzenną miasta a pieszą dostępnością pięciu typów udogodnień, które uznano za istotne w codziennym życiu seniorów. Omawiane badanie przeprowadzono na przykładzie Łodzi z wykorzystaniem metody transektu urbanistycznego oraz analizy sieciowej. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Polskie Towarzystwo Ekonomiczne Oddział w Łodzi | pl_PL |
dc.relation.ispartofseries | Studia Ekonomiczne Regionu Łódzkiego;21 | |
dc.subject | starzenie się w miejscu | pl_PL |
dc.subject | dostępność piesza | pl_PL |
dc.subject | udogodnienia miejskie | pl_PL |
dc.subject | transekt urbanistyczny | pl_PL |
dc.subject | analiza sieciowa | pl_PL |
dc.title | Piesza dostępność udogodnień a struktura przestrzenna starzejącego się miasta | pl_PL |
dc.type | Article | pl_PL |
dc.page.number | 165-176 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Łódzki, Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny, Instytut Gospodarki Przestrzennej, Katedra Gospodarki Regionalnej i Środowiska | pl_PL |
dc.references | Clark T.N. (2011), Urban Amenities: Lakes, Opera, and Juice Bars – Do They Drive Development? [w:] Clark T.N. (red.), The City as an Entertainment Machine, Lexington Books, Plymouth. | pl_PL |
dc.references | Diamond D.B., Tolley G.S. (1982), The Economic Roles of Urban Amenities [w:] Diamond D.B., Tolley G.S. (red.), The Economics of Urban Amenities, Academic Press, London. | pl_PL |
dc.references | Duany A., Speck J., Lydon M. (2009), The Smart Growth Manual, McGraw-Hill Education, Columbus. | pl_PL |
dc.references | Glaeser E.L. (2012), Triumph Of The City, wyd. 2, Penguin Books, London. | pl_PL |
dc.references | GUS (2014), Prognoza ludności na lata 2014-2050, Główny Urząd Statystyczny, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Hewko J., Smoyer-Tomic K.E., Hodgson M.J. (2002), Measuring neighbourhood spatial accessibility to urban amenities: does aggregation error matter?, „Environment and Planning A”, nr 34. | pl_PL |
dc.references | Menec V.H., Brown C.L., Newall N.E.G., Nowicki S. (2015), How Important Is Having Amenities Within Walking Distance to Middle-Aged and Older Adults, and Does the Perceived Importance Relate to Walking?, „Journal of Aging and Health” [w druku]. | pl_PL |
dc.references | Sokołowicz M.E., Zasina J. (2016), Ekonomia miasta [w:] Nowakowska A. (red.), EkoMiasto#Gospodarka. Zrównoważony, inteligentny i partycypacyjny rozwój miasta, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź. | pl_PL |
dc.references | Szymańska D. (2007), Urbanizacja na świecie, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | WHO (2014), Miasta przyjazne starzeniu. Przewodnik, Fundacja Res Publica im. Henryka Krzeczkowskiego, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Wróblewski W. (2016), Wykorzystanie narzędzi Nowego Urbanizmu w procesie powrotu Łodzi do Centrum [w:] Markowski T. (red.), Powrót do centrum miasta – wyzwania dla krajowej polityki miejskiej, „Studia Komitetu Przestrzennego Zagospodarowania Kraju PAN” tom CLXVIII, Warszawa. | pl_PL |