Wielokulturowość we współczesnych polskich badaniach geograficznych i edukacji geograficznej - zarys problematyki
Streszczenie
Problematyka szeroko pojętej wielokulturowości jest w dyskursie publicznym
zdominowana przez socjologów, historyków, politologów, w mniejszym stopniu przez geografów.
W artykule podjęto próbę omówienia badań geograficznych dotyczących wielokulturowości Polski
oraz regionu Europy Środkowo-Wschodniej. Z powodu ich liczebności i różnorodności, ograniczono
się do prac współczesnych naukowców, publikowanych po roku 1990, pomijając bogaty
dorobek wcześniejszych pokoleń polskich geografów. Jednym z celów artykułu jest próba wyjaśnienia
przyczyn i konsekwencji istotnych dysproporcji w zainteresowaniu różnymi aspektami
wielokulturowości, wyraźnie widocznymi zarówno w pracach naukowych, jak i w procesie edukacji
geograficznej. Współczesne dynamiczne przemiany geopolityczne, demograficzne i kulturowe,
zarówno w skali Europy, jak i Polski, stawiają przed geografami nowe wyzwania badawcze dotyczące
wielokulturowości, zwłaszcza dotyczące relacji pomiędzy poszczególnymi narodowościami,
grupami regionalnymi oraz wyznaniowymi, także spoza europejskiego kręgu kulturowego,
w zmieniających się realiach społecznych i politycznych. Dlatego celem artykułu jest także zwrócenie
uwagi geografów na potrzebę intensyfikacji badań dotyczących zarówno tzw. mniejszości
regionalnych, jak i społeczności wywodzących się ze środowisk imigranckich.
Collections
Z tą pozycją powiązane są następujące pliki licencyjne: