dc.contributor.author | Sztabińska, Paulina | |
dc.contributor.editor | Pawłowska, Aneta | |
dc.contributor.editor | Jedlińska, Eleonora | |
dc.contributor.editor | Stefański, Krzysztof | |
dc.date.accessioned | 2017-10-05T11:38:50Z | |
dc.date.available | 2017-10-05T11:38:50Z | |
dc.date.issued | 2016 | |
dc.identifier.citation | Sztabińska P., Życie w obrazie. O koncepcji malarskiej Wassilego Kandinsky’ego, [w:] Pawłowska A., Jedlińska E., Stefański K., (red.), Acta Artis. Studia ofiarowane Profesor Wandzie Nowakowskiej, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2016, s. [283]-301, doi: 10.18778/8088-239-3.18 | pl_PL |
dc.identifier.isbn | 978-83-8088-239-3 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/22799 | |
dc.description.abstract | The starting point for the analyses presented in the article is Wassily Kandinsky’s book Point
and Line to Plane, considered as the basis for interpreting his oeuvre. In his introduction to
the book, the artist made the distinction between two aspects of experiencing every phenomenon
– external and internal. Kandinsky’s intention was to aim towards “life”, although not
through a faithful reproduction of its external manifestations. The artist wanted to discover
“life” in the image by going beyond the traditional, mimetic understanding of painting.
In her article, the author, on the one hand, examines Kandinsky’s aspirations to bring art
closer to life by accentuating the direct influence of artistic elements, whose “inner sound”
would give the impression of communing with living entities. On the other hand, she analyses
the artist’s theoretical concepts and painterly output in relation to theatre and performance
art, that is disciplines that involve the activity of living people surrounded by real objects. | pl_PL |
dc.description.sponsorship | Publikacja dofinansowana przez Fundację Uniwersytetu Łódzkiego oraz Katedrę Historii Sztuki | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartof | Pawłowska A., Jedlińska E., Stefański K., (red.), Acta Artis. Studia ofiarowane Profesor Wandzie Nowakowskiej, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2016; | |
dc.rights | Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Na tych samych warunkach 3.0 Polska | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0/pl/ | * |
dc.subject | Wassily Kandinsky | pl_PL |
dc.subject | teoria sztuki | pl_PL |
dc.title | Życie w obrazie. O koncepcji malarskiej Wassilego Kandinsky’ego | pl_PL |
dc.title.alternative | Life in the Image. On Wassily Kandinsky’s Approach to Painting | pl_PL |
dc.type | Book chapter | pl_PL |
dc.rights.holder | © Copyright by Authors, Łódź 2016, © Copyright for this edition by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2016 | pl_PL |
dc.page.number | [283]-301 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Łódzki, Katedra Historii Sztuki | pl_PL |
dc.identifier.eisbn | 978-83-8088-240-9 | |
dc.references | Alberti L.B., O malarstwie, tłum. L. Winniczuk, Wrocław 1963. | pl_PL |
dc.references | Balme Ch., Wprowadzenie do nauki o teatrze, tłum. W. Dudzik, M. Leyko, Warszawa 2002. | pl_PL |
dc.references | Becks-Malorny U., Wassily Kandinsky. 1866–1944. D roga k u a bstrakcji, tłum. C. Jenne, Warszawa 1999. | pl_PL |
dc.references | Goldberg R., Performance. Live Art Since 1960, London–New York 1998. | pl_PL |
dc.references | Happenings and Fluxus, red. H. Sohm, Köln 1970. | pl_PL |
dc.references | Jappe E., Performance – Ritual – Prozeß: Handbuch der Aktionskunst in Europa, München –New York 1993. | pl_PL |
dc.references | Kandyński W., Punkt i linia a płaszczyzna. Przyczynek do analizy elementów malarskich, tłum. S. Fijałkowski, Warszawa 1986. | pl_PL |
dc.references | Kandyński W., O duchowości w sztuce, tłum. S. Fijałkowski, Łódź 1996. | pl_PL |
dc.references | Kirby M., Happenings, New York 1965. | pl_PL |
dc.references | Komza M., Żywe obrazy. Między sceną, obrazem i książką, Wrocław 1995. | pl_PL |
dc.references | Osborne H., Aesthetics and Art Theory: An Historical Introduction, London 1968. | pl_PL |
dc.references | Pawłowski T., Happening, Warszawa 1982. | pl_PL |
dc.references | Performance. Wybór tekstów, red. G. Dziamski, H. Gajewski, J.S. Wojciechowski, Warszawa 1984. | pl_PL |
dc.references | Poprzęcka M., Akademizm, Warszawa 1977. | pl_PL |
dc.references | Ringbom S., The Sounding Cosmos. A Study in the Spiritualism of Kandinsky and the Genesis of Abstract Painting, Åbo 1970. | pl_PL |
dc.references | Rzepińska M., Wstęp, [w:] L.B. Alberti, O malarstwie, tłum. L. Winniczuk, Wrocław 1963. | pl_PL |
dc.references | Sztabiński G., Mistyczny wymiar malarstwa. Teozofia w t wórczości W assily K andinsky’ego i Pieta Mondriana [w druku]. | pl_PL |
dc.identifier.doi | 10.18778/8088-239-3.18 | |