Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorSztabińska, Paulina
dc.contributor.editorPawłowska, Aneta
dc.contributor.editorJedlińska, Eleonora
dc.contributor.editorStefański, Krzysztof
dc.date.accessioned2017-10-05T11:38:50Z
dc.date.available2017-10-05T11:38:50Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.citationSztabińska P., Życie w obrazie. O koncepcji malarskiej Wassilego Kandinsky’ego, [w:] Pawłowska A., Jedlińska E., Stefański K., (red.), Acta Artis. Studia ofiarowane Profesor Wandzie Nowakowskiej, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2016, s. [283]-301, doi: 10.18778/8088-239-3.18pl_PL
dc.identifier.isbn978-83-8088-239-3
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/22799
dc.description.abstractThe starting point for the analyses presented in the article is Wassily Kandinsky’s book Point and Line to Plane, considered as the basis for interpreting his oeuvre. In his introduction to the book, the artist made the distinction between two aspects of experiencing every phenomenon – external and internal. Kandinsky’s intention was to aim towards “life”, although not through a faithful reproduction of its external manifestations. The artist wanted to discover “life” in the image by going beyond the traditional, mimetic understanding of painting. In her article, the author, on the one hand, examines Kandinsky’s aspirations to bring art closer to life by accentuating the direct influence of artistic elements, whose “inner sound” would give the impression of communing with living entities. On the other hand, she analyses the artist’s theoretical concepts and painterly output in relation to theatre and performance art, that is disciplines that involve the activity of living people surrounded by real objects.pl_PL
dc.description.sponsorshipPublikacja dofinansowana przez Fundację Uniwersytetu Łódzkiego oraz Katedrę Historii Sztukipl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofPawłowska A., Jedlińska E., Stefański K., (red.), Acta Artis. Studia ofiarowane Profesor Wandzie Nowakowskiej, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2016;
dc.rightsUznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Na tych samych warunkach 3.0 Polska*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0/pl/*
dc.subjectWassily Kandinskypl_PL
dc.subjectteoria sztukipl_PL
dc.titleŻycie w obrazie. O koncepcji malarskiej Wassilego Kandinsky’egopl_PL
dc.title.alternativeLife in the Image. On Wassily Kandinsky’s Approach to Paintingpl_PL
dc.typeBook chapterpl_PL
dc.rights.holder© Copyright by Authors, Łódź 2016, © Copyright for this edition by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2016pl_PL
dc.page.number[283]-301pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzki, Katedra Historii Sztukipl_PL
dc.identifier.eisbn978-83-8088-240-9
dc.referencesAlberti L.B., O malarstwie, tłum. L. Winniczuk, Wrocław 1963.pl_PL
dc.referencesBalme Ch., Wprowadzenie do nauki o teatrze, tłum. W. Dudzik, M. Leyko, Warszawa 2002.pl_PL
dc.referencesBecks-Malorny U., Wassily Kandinsky. 1866–1944. D roga k u a bstrakcji, tłum. C. Jenne, Warszawa 1999.pl_PL
dc.referencesGoldberg R., Performance. Live Art Since 1960, London–New York 1998.pl_PL
dc.referencesHappenings and Fluxus, red. H. Sohm, Köln 1970.pl_PL
dc.referencesJappe E., Performance – Ritual – Prozeß: Handbuch der Aktionskunst in Europa, München –New York 1993.pl_PL
dc.referencesKandyński W., Punkt i linia a płaszczyzna. Przyczynek do analizy elementów malarskich, tłum. S. Fijałkowski, Warszawa 1986.pl_PL
dc.referencesKandyński W., O duchowości w sztuce, tłum. S. Fijałkowski, Łódź 1996.pl_PL
dc.referencesKirby M., Happenings, New York 1965.pl_PL
dc.referencesKomza M., Żywe obrazy. Między sceną, obrazem i książką, Wrocław 1995.pl_PL
dc.referencesOsborne H., Aesthetics and Art Theory: An Historical Introduction, London 1968.pl_PL
dc.referencesPawłowski T., Happening, Warszawa 1982.pl_PL
dc.referencesPerformance. Wybór tekstów, red. G. Dziamski, H. Gajewski, J.S. Wojciechowski, Warszawa 1984.pl_PL
dc.referencesPoprzęcka M., Akademizm, Warszawa 1977.pl_PL
dc.referencesRingbom S., The Sounding Cosmos. A Study in the Spiritualism of Kandinsky and the Genesis of Abstract Painting, Åbo 1970.pl_PL
dc.referencesRzepińska M., Wstęp, [w:] L.B. Alberti, O malarstwie, tłum. L. Winniczuk, Wrocław 1963.pl_PL
dc.referencesSztabiński G., Mistyczny wymiar malarstwa. Teozofia w t wórczości W assily K andinsky’ego i Pieta Mondriana [w druku].pl_PL
dc.identifier.doi10.18778/8088-239-3.18


Pliki tej pozycji

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Na tych samych warunkach 3.0 Polska
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Na tych samych warunkach 3.0 Polska