dc.contributor.author | Glinkowski, Witold Piotr | |
dc.date.accessioned | 2018-02-09T12:54:07Z | |
dc.date.available | 2018-02-09T12:54:07Z | |
dc.date.issued | 2015 | |
dc.identifier.issn | 2299-7806 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/24061 | |
dc.description.abstract | Celem artykułu jest kontestacja tendencji – nienowej, ale wyrazistej we współczesnym myśleniu o człowieku – do traktowania problemu kryzysu człowieczeństwa w kategoriach funkcji kryzysu cywilizacyjnego. Kryzys rozpoznawany w sferze techniczno-cywilizacyjnej oraz ten, który zagraża użytkującemu ją człowiekowi, to zjawiska niehomogeniczne, a nawet dysjunktywne. Diagnozy obu kryzysów, dotyczące ich przyczyn, konsekwencji i środków zaradczych, stawiano z różnych filozoficznych stanowisk (m. in. szkoła frankfurcka, E. Husserl). Jednak okazuje się, że pełne uchwycenie problemu jest możliwe dopiero pod warunkiem osadzenia go w etycznej przestrzeni spotkania, o którym piszą filozofowie dialogu (M. Buber, A.J. Heschel, E. Lévinas). I o ile kryzysy cywilizacyjne są wyzwaniem do ich przezwyciężenia, o tyle „kryzys człowieczeństwa” jest cenną i wciąż aktualną wskazówką za nieredukowalnością człowieka do cywilizacyjnych ram jego życia. | pl_PL |
dc.description.abstract | The aim of the article is to contest a tendency – one which is not recent but clearly evident in contemporary reflection on the human being – to perceive the problem of the crisis of humanity in terms of a function of a civilisational crisis. The crisis diagnosed in the technological-civilisational sphere and the crisis threatening the human being using this sphere are non-homogeneous and even disjunctive phenomena. Both crisis have been diagnosed as regards their causes, consequences and preventative measures from numerous philosophical positions (the Frankfurt school, E. Husserl, and others). It turns out, however, that the problem may only be fully captured if it is positioned in the ethical space of a meeting, described by philosophers of dialogue (M. Buber, A. J. Heschel, E. Lévinas). And if civilisational crises are challenges to overcome, the „crisis of humanity” is a vital and topical premise supporting the irreducibility of the human being to the civilisational framework of the human life. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Instytut Filozofii Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie | pl_PL |
dc.relation.ispartofseries | Kultura i Wartości;13 | |
dc.subject | kryzys | pl_PL |
dc.subject | filozofia dialogu | pl_PL |
dc.subject | człowiek | pl_PL |
dc.subject | cywilizacja | pl_PL |
dc.subject | E. Husserl | pl_PL |
dc.subject | crisis | pl_PL |
dc.subject | philosophy of dialogue | pl_PL |
dc.subject | person | pl_PL |
dc.subject | civilisation | pl_PL |
dc.title | Kryzys człowieczeństwa - zagrożenie czy szansa? | pl_PL |
dc.title.alternative | Die Krise der Menschlichkeit - Bedrohung oder Chance? | pl_PL |
dc.title.alternative | The crisis of humanity – a threat or an opportunity? | pl_PL |
dc.type | Article | pl_PL |
dc.page.number | 27-38 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Łódzki | pl_PL |
dc.contributor.authorBiographicalnote | Witold P. Glinkowski, dr hab., prof. nadzw. Uniwersytetu Łódzkiego (Katedra Filozofii Współczesnej). Absolwent historii i filozofii. Zajmuje się filozofią dialogu, antropologią filozoficzną, filozofią hermeneutyczną. Wydał m. in.: Wolność ku nadziei. Spotkanie z myślą ks. Józefa Tischnera (2003); Imię filozofii. Przyczynek do filozofii dialogu (2005); Transcendencje codzienności (2008); Człowiek – istota spoza kultury. Dialogika Martina Bubera jako podstawa antropologii filozoficznej (2011) i kilkadziesiąt artykułów, głównie poświęconych myśli M. Bubera, J. Tischnera, M. Heideggera. | pl_PL |
dc.references | Buber M., Wybór pism filozoficznych, tłum. J. Doktór, PAX, Warszawa 1992 | pl_PL |
dc.references | Buber M., Problem człowieka, tłum. J. Doktór, PWN, Warszawa 1993 | pl_PL |
dc.references | Heschel A. J., Bóg szukający człowieka, tłum. A. Gorzkowski, Wydawnictwo Esprit SC, Kraków 2007 | pl_PL |
dc.references | Heschel A. J., Człowiek nie jest sam, tłum. K. Wojtkowska, Wydawnictwo Znak, Kraków 2008 | pl_PL |
dc.references | Horkheimer M., Krytyka instrumentalnego rozumu, tłum. H. Walentowicz, Wydawnictwo Scholar, Warszawa 2007 | pl_PL |
dc.references | Husserl E., Kryzys europejskiego człowieczeństwa a filozofia, Wydawnictwo Fundacja Aletheia, Warszawa 1993 | pl_PL |
dc.references | Lévinas E., Całość i nieskończoność. Esej o zewnętrzności, tłum. M. Kowalska, PWN, Warszawa 1998 | pl_PL |
dc.references | Mrożek S., Ten, który spada, [w:] tenże, Wybór dramatów i opowiadań, Wydawnictwo Literackie, Kraków 1975, s. 408-416 | pl_PL |
dc.references | Szulakiewicz M., Zapiski z przełomu wieków, Wydawnictwo Naukowe UMK, Toruń 2013 | pl_PL |
dc.contributor.authorEmail | witoldpiotrporycki@o2.pl | pl_PL |