Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorGlinkowski, Witold Piotr
dc.contributor.editorBernhardt, Marcus
dc.contributor.editorGrzegorczyk, Anna
dc.date.accessioned2018-05-09T15:47:30Z
dc.date.available2018-05-09T15:47:30Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.issn1895-2984
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/24709
dc.description.abstractCentralne miejsce wśród filozoficznych zainteresowań ks. J. Tischnera zajmuje niewątpliwie refleksja antropologiczna. Jednak Tischner, filozof i duszpasterz, dostrzegał, zarówno z perspektywy teoretycznej jak i praktycznej, ważność problematyki pedagogiczno-edukacyjnej, jako decydującej o kierunku i rezultatach kształtowania się ludzkiej podmiotowości. Refleksja antropologiczna jest tu podejmowana w planie preskryptywnym, tzn. koncentruje się nie tyle na diagnozie dotyczącej ludzkiego bytu, ile na założeniach normatywnych, które pozwalają w sposób adekwatny do ludzkiej potencjalności kierować rozwojem jednostki, zmierzającym do pełnej realizacji jej osobowego wymiaru. Chrześcijańska filozofia człowieka, jak ją Tischner postrzega, powinna uwzględniać trzy podstawowe założenia dotyczące conditio humana: 1) osobowy status człowieka, 2) obiektywną hierarchię wartości, 3) wolność i odpowiedzialność człowieka.pl_PL
dc.description.abstractJozef Tischner's vision of christian upbringing – anniversary considerations. The central place among J. Tischner's philosophical interests is without doubt taken by anthropological studies. However, Tischner – a philosopher and a priest – has acknowledged the importance of pedagogy and education (both in practical and theoretical terms) for moulding of one's personality. Anthropology is applied here in prescriptive way. That is, it does not focus on human being diagnosis, but rather on normative conditions, which impact on the process of personal development and shaping of one's individuality. Christian philosophy, as seen by Tischner, should consider three fundamental assumptions referring to conditio humana: 1) personal status of man, 2) objective hierarchy of values, 3) freedom and responsibility of man.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherUniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Wydawnictwo Naukowe UAMpl_PL
dc.relation.ispartofseriesZeszyty Naukowe Centrum Badań im. Edyty Stein;18
dc.subjectwychowanie chrześcijańskiepl_PL
dc.subjectosoba ludzkapl_PL
dc.subjectwolność i odpowiedzialnośćpl_PL
dc.subjectaksjologiapl_PL
dc.subjectfilozofia dramatupl_PL
dc.subjectphilosophy of dramapl_PL
dc.subjectchristian upbringingpl_PL
dc.subjecthuman beingpl_PL
dc.subjectfreedom and responsibilitypl_PL
dc.subjectaxiologypl_PL
dc.titleKsiędza Józefa Tischnera wizja wychowania chrześcijańskiego – rozważania jubileuszowepl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.rights.holderUniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Wydawnictwo Naukowe UAMpl_PL
dc.page.number85-99pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzkipl_PL
dc.contributor.authorBiographicalnoteWitold P. Glinkowski, prof. UŁ, dr hab.; absolwent historii i filozofii. Pracuje w Katedrze Filozofii Współczesnej Instytutu Filozofii UŁ. Członek Polskiego Towarzystwa Filozoficznego i Polskiego Towarzystwa Religioznawczego. Pole badań: filozofia dialogu, antropologia filozoficzna i filozofia hermeneutyczna. Autor książek: Wolność ku nadziei. Spotkanie z myślą ks. Józefa Tischnera; Imię filozofii. Przyczynek do filozofii dialogu; Transcendencje codzienności; Człowiek – istota spoza kultury. Dialogika Martina Bubera jako podstawa antropologii filozoficznej i kilkudziesięciu artykułów, głównie poświęconych myśli filozoficznej M. Bubera, J. Tischnera i M. Heideggera. Poza publikacjami wątki współczesnej filozofii, zwłaszcza filozofii dialogu oraz „filozofii dramatu”, popularyzował w wykładach publicznych, audycjach radiowych i TVP oraz w filmie dokumentalnym. Opublikował też ponad 30 tekstów popularnonaukowych z zakresu dziejów architektury.pl_PL
dc.contributor.authorEmailwitoldpiotrporycki@o2.plpl_PL
dc.identifier.doi10.14746/cbes.2017.18.7


Pliki tej pozycji

Thumbnail
Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord