Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorDurys, Elżbieta
dc.date.accessioned2019-03-25T07:06:23Z
dc.date.available2019-03-25T07:06:23Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.citationDurys E., Amerykańskie popularne kino policyjne 1970-2000, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2013, doi: 10.18778/7525-861-5pl_PL
dc.identifier.isbn978-83-7525-861-5
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/27239
dc.descriptionKino policyjne wykrystalizowało się w Stanach Zjednoczonych w okresie, gdy w amerykańskim społeczeństwie dokonała się niezwykła przemiana. Dominujący porządek zakwestionowany został nie tylko przez grupy dotychczas wyrzucone poza nawias - Afroamerykanów. Przeciwko jego «dobrodziejstwom» wystąpiły również kobiety (druga fala feminizmu) i młodzi ludzie (studenci). Z biegiem czasu dołączyli również do grona buntowników legitymujący się nienormatywną tożsamością seksualną: geje, lesbijki, transwestyci i transseksualiści. Filmowi policjanci musieli zmagać się z czymś, co prezentowano jako społeczne skutki przeobrażeń lat pięćdziesiątych. sześćdziesiątych i siedemdziesiątych XX wieku.Postać policjanta zbawiającego pogrążony w chaosie świat stanowi kluczowy element amerykańskiego popularnego kina policyjnego. „Zacietrzewiony glina” – jak przyjęło się go w literaturze przedmiotu określać – stanowi również odpowiedź na wielokrotnie wówczas wyrażaną potrzebę silnej jednostki władnej zaprowadzić porządek. Utożsamienie jej z hegemonicznym modelem męskości doprowadziło do ścisłego powiązania pomiędzy ideą możliwości ochrony i zbawienia świata a koniecznością restytucji tradycyjnej męskości. Zaważyło to nie tylko na wymowie kina policyjnego głównego nurtu, ale również zdeterminowało kształt jego rozwoju.pl_PL
dc.description.sponsorshipUdostępnienie publikacji Wydawnictwa Uniwersytetu Łódzkiego finansowane w ramach projektu „Doskonałość naukowa kluczem do doskonałości kształcenia”. Projekt realizowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój; nr umowy: POWER.03.05.00-00-Z092/17-00.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectkinopl_PL
dc.subjectkino policyjnepl_PL
dc.subjectkino amerykańskiepl_PL
dc.subjectfilmoznawstwopl_PL
dc.subjectkino popularnepl_PL
dc.titleAmerykańskie popularne kino policyjne 1970-2000pl_PL
dc.typeBook chapterpl_PL
dc.page.number510pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzki, Wydział Studiów Międzynarodowych i Politologicznych, Katedra Studiów Transatlantyckich i Mediów Masowychpl_PL
dc.identifier.eisbn978-83-7525-986-5
dc.contributor.authorBiographicalnoteElżbieta Durys ukończyła studia w zakresie kulturoznawstwa na Uniwersytecie Łódzkim. W latach 1998–2002 była słuchaczką studium doktoranckiego na Wydziale Filozoficzno‑Historycznym UŁ. W tym okresie prowadziła zajęcia w Instytucie Studiów Międzynarodowych, przekształconym w 2000 roku w Wydział Studiów Międzynarodowych i Politologicznych (WSMiP) UŁ. Doktorat uzyskała w 2002 roku na podstawie rozprawy napisanej pod kierunkiem prof. dr hab. Elżbiety H. Oleksy. Od grudnia 2002 roku pracuje na WSMiP, prowadząc zajęcia z kulturoznawstwa i komunikacji społecznej. Jej zainteresowania badawcze koncentrują się wokół filmu i problematyki gender. Jest ona autorką monografii naukowej Mieliśmy tu mały problem… O twórczości Johna Cassavetesa (Kraków 2009) oraz licznych artykułów publikowanych w Polsce i za granicą. Współredagowała również trzy książki: z Elżbietą Ostrowską Wizerunki kobiet i mężczyzn w kulturze (Kraków 2005) oraz Konradem Klejsą Kino amerykańskie: Dzieła (Kraków 2006) i Kino amerykańskie: Twórcy (Kraków 2007).pl_PL
dc.referencesAbrahams Ray, What’s in a Name? Some Thoughts on the Vocabulary of Vigilantism and Related Forms of ‘Informal Criminal Justice’, [w:] Dermot Feenan (ed.), Informal Criminal Justice, Ashgate/Dartmouth, Aldershot 2002, s. 25–40.pl_PL
dc.referencesAbrahams Ray, Vigilante Citizens: Vigilantism and the State, Polity Press, Cambridge, Oxford, Malden (Ma), 1998.pl_PL
dc.referencesAbrams Jerold J., ,,A Homespun Murder Story”: Film Noir and the Problem of Modernity in ,,Fargo”, [w:] Mark T. Conrad (ed.), The Philosophy of the Coen Brothers, The University Press of Kentucky, Lexington 2009, s. 211–223.pl_PL
dc.referencesAdamczak Marcin, Globalne Hollywood, filmowa Europa i polskie kino po 1989 roku. Przeobrażenia kultury audiowizualnej przełomu stuleci, słowo/obraz terytoria, Gdańsk 2010.pl_PL
dc.referencesAllen Michael, Contemporary US Cinema, Pearson Education, 2003.pl_PL
dc.referencesAllison Deborah, Courting the Critics/Assuring the Audiences: The Modulation of Dirty Harry in a Changing Cultural Climate, „Film International” 2007, Vol. 5, Issue 5, s. 17–29.pl_PL
dc.referencesAlthusser Louis, Ideologie i aparaty ideologiczne państwa, przeł. Andrzej Staroń, dostępne przez: http://www.nowakrytyka.pl/spip.php?article374 (15.08.2011 r.).pl_PL
dc.referencesAltman Charles F., W stronę teorii gatunku filmowego, przeł. Alicja Helman, „Kino” 1987, nr 6, s. 18–22.pl_PL
dc.referencesAltman Rick, Podejście semantyczno-­syntaktyczne do gatunku filmowego, przeł. Alicja Helman, [w:] Alicja Helman (red.), Panorama współczesnej myśli filmowej, Universitas, Kraków 1992, s. 197–210.pl_PL
dc.referencesAltman Rick, Film/Genre, BFI Publishing, London 2000.pl_PL
dc.referencesAltman Rick, The American Film Musical, Indiana University Press, Bloomington (Ind.), 1989.pl_PL
dc.referencesAmes Christopher, Restoring the Black Man’s Lethal Weapon: Race and Sexuality in Contemporary Cop Films, „Journal of Popular Film and Television”, Fall 1992, Vol. 20: 3, s. 52–60.pl_PL
dc.referencesAndrew Geoff, Clint Eastwood: The Quiet American, „Sight and Sound”, September 2008, Vol. 18: 9, Issue, s. 14–16, 19–22.pl_PL
dc.referencesAndrew Geoff, The Quiet American, „Sight & Sound”, September 2008, Vol. 18, No. 9, s. 14–22.pl_PL
dc.referencesBachtin Michaił, Twórczość Franciszka Rabelais’go a kultura ludowa średniowiecza i renesansu, przeł. Anna i Andrzej Goreniowie, Wydawnictwo Literackie, Kraków 1975.pl_PL
dc.referencesBadinter Elisabeth, XY tożsamość mężczyzny, przeł. Grzegorz Przewłocki, Wydawnictwo W.A.B., Warszawa 1993.pl_PL
dc.referencesBailey Beth, David Farber (eds.), America in the Seventies, University Press of Kansas, Kansas 2004.pl_PL
dc.referencesBarthes Roland, Mit dzisiaj, [w:] idem, Mitologie, przeł. Adam Dziadek, Wydawnictwo KR, Kraków 2002, s. 237–296.pl_PL
dc.referencesBazin André, Polityka autorska, [w:] idem, Film i rzeczywistość, wybór tekstów, przekład i posłowie Bolesław Michałek, Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe, Warszawa 1963, s. 177–192.pl_PL
dc.referencesBelton John, American Cinema/American Culture, 2nd Edition, McGraw-­Hill, 2005.pl_PL
dc.referencesBenenson Laurie, Up and Coming: Rene Russo; Mel Gibson Meets the Lethal Woman, „New York Times”, 7 June 1992, H-­14.pl_PL
dc.referencesBenshoff Harry M., Sean Griffin, America on Film: Representing Race, Class, Gender, and Sexuality at the Movies, Blackwell Publishing, Malden (Ma), 2006.pl_PL
dc.referencesBenshoff Harry M., Sean Griffin, Queer Images: A History of Gay and Lesbian Film in America, Rowman & Littlefield Publishers, Lanham 2006.pl_PL
dc.referencesBerliner Todd, The Genre Film as Booby Trap: 1970s Genre Bending and ,,The French Connection”, „Cinema Journal”, Spring 2001, Vol. 40, No. 3, s. 25–46.pl_PL
dc.referencesBignell Jonathan, Postmodern Media Culture, Edinburgh University Press, Edinburgh 2000.pl_PL
dc.referencesBingham Dennis, Acting Male: Masculinities in the Films of James Steward, Jack Nicholson, and Clint Eastwood, Rutgers University Press, New Brunswick, New Jersey 1994.pl_PL
dc.referencesBly Robert, Żelazny Jan. Rzecz o mężczyznach, przeł. Jacek Tittenbrun, Dom Wydawniczy „Rebis”, Poznań 1993.pl_PL
dc.referencesBogle Donald, Toms, Coons, Mulattoes, Mammies & Bucks: An Interpretative History of Blacks in American Film, 4th Edition, Continuum, New York, London 2001.pl_PL
dc.referencesBorde Raymonde, Etienne Chaumeton, Film czarny lat 70-­tych, przeł. Lesław Stankiewicz, „Film na Świecie” 1976, nr 5, s. 45–49.pl_PL
dc.referencesBordwell David, Aesthetics in Action: Kung-­Fu, Gunplay, and Cinematic Expression, [w:] idem, Poetics of Cinema, Routledge, New York, London 2008, s. 395–411.pl_PL
dc.referencesBordwell David, Classical Hollywood Cinema: Narrational Principles and Procedures, [w:] Philip Rosen (ed.), Narrative, Apparatus, Ideology, Columbia University Press, New York 1986, s. 17–34.pl_PL
dc.referencesBordwell David, Narration in the Fiction Film, University of Wisconsin Press, Madison 1985.pl_PL
dc.referencesBordwell David, The Way Hollywood Tells It. Story and Style in Modern Movies, University of California Press, Berkeley 2006.pl_PL
dc.referencesBordwell David, Janet Staiger, Kristin Thompson, Classical Hollywood Cinema: Film Style and Mode of Production to 1960, Routledge, London 2006.pl_PL
dc.referencesBordwell David, Kristin Thompson, Film Art: An Introduction, 7th Edition, McGraw-­Hill, 2004.pl_PL
dc.referencesBordwell David, Kristin Thompson, Film Art: Sztuka filmowa: Wprowadzenie, przeł. Bogna Rosińska, Wydawnictwo Wojciech Marzec, Warszawa 2010.pl_PL
dc.referencesBoyer Jay, Sidney Lumet, Twayne Publishers, New York 1993.pl_PL
dc.referencesBrown Jeffrey A., Bullets, Buddies, and Bad Guys: The ,,Action-­Cop” Genre, „Journal of Popular Film and Television”, Summer 1993, Vol. 21: 2, s. 79–87.pl_PL
dc.referencesBrown Jeffrey A., Gender and the Action Heroine: Hardbodies and the ,,Point of No Return”, „Cinema Journal”, Spring 1996, Vol. 35, No. 3, s. 52–71.pl_PL
dc.referencesBrzezińska Ewa, Elżbieta Durys, Amerykański film wojenny – w poszukiwaniu głębokiej struktury, „Studia Filmoznawcze” 2005, nr 26, s. 197–214.pl_PL
dc.referencesButler Judith, Uwikłani w płeć. Feminizm i polityka tożsamości, przeł. Karolina Krasuska, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa 2008.pl_PL
dc.referencesCagin Seth, Philip Dray, Born to Be Wild. Hollywood and the Sixties Generation, 2nd Edition, Coyote 1994.pl_PL
dc.referencesCampbell Joseph, Bohater o tysiącu twarzy, przeł. Andrzej Jankowski, Zysk i S-­ka, Poznań 1997.pl_PL
dc.referencesCaputi Jane, American Psychos: The Serial Killer in Contemporary Fiction, „Journal of American Culture”, December 1993, Vol. 16, Issue 4, s. 101–112.pl_PL
dc.referencesCaputi Jane, Small Ceremonies: Ritual in ,,Forrest Gump”, ,,Natural Born Killers”, ,,Seven”, and ,,Follow Me Home”, [w:] Christopher Sharrett (ed.), Mythologies of Violence in Postmodern Media, Wayne State University Press, Detroit 1999, s. 147–174.pl_PL
dc.referencesCarroll Noël, Filozofia sztuki masowej, przeł. Mirosław Przylipiak, słowo/obraz terytoria, Gdańsk 2011.pl_PL
dc.referencesCasper Drew, Postwar Hollywood 1946–1962, Blackwell Publishing, Malden (Ma), 2007.pl_PL
dc.referencesCettl Robert, Serial Killer Cinema. An Analytical Filmography, McFarland & Company, Jefferson (NC), London 2003.pl_PL
dc.referencesChristensen Terry, Peter J. Haas, Projecting Politics: Political Messages in American Film. M.E. Sharpe 2005.pl_PL
dc.referencesClagett Thomas D., William Friedkin. Films of Aberration, Obsession and Reality, Epanded and Updated 2nd Edition, Silman-­James Press, Los Angeles 2003.pl_PL
dc.referencesClarens Carlos, Crime Movies: An Illustrated History of the Gangster Genre from D.W. Griffith to ,,Pulp Fiction”, Updated by Foster Hirsch, Da Capo Press, 1997.pl_PL
dc.referencesClover Carol J., Men, Women and Chain Saws. Gender in the Modern Horror Film, Princeton University Press, Princeton (NJ), 1993.pl_PL
dc.referencesClover Carol J., ’Falling Down’ and the Rise of the Average White Male, [w:] Pam Cook, Philip Dodd (eds.), Women and Film: A Sight and Sound Reader, Temple University Press, Philadelphia 1993, s. 138–147 [po raz pierwszy opublikowany w maju 1993 roku, „Sight and Sound” Vol. 3, No. 5].pl_PL
dc.referencesCobley Paul, The American Thriller. Generic Innovation and Social Change in the 1970s, Palgrave, London 2000.pl_PL
dc.referencesCohan Steve, Masked Men: Masculinity and the Movies in the Fifties, Indiana University Press, Bloomington and Indianapolis 1997.pl_PL
dc.referencesCombs Richard, 8 Degrees of Separation: A Look at the Quiet Side of Dirty Harry and the New Wave Aspirations of Don Siegel, „Film Comment”, July–August 2002, Vol. 38: 4, s. 50–53.pl_PL
dc.referencesComolli Jean-­Luc, Jean Narboni, Cinema/Ideology/Criticism, [w:] Leo Braudy, Marshall Cohen (eds.), Film Theory and Criticism, 6th Edition, Oxford University Press, Oxford 2004, s. 812–819.pl_PL
dc.referencesConnell R.D., Masculinities, Relations Among, [w:] Michael Kimmel, Amy Aronson (eds.), Men and Masculinities: A Social, Cultural, and Historical Encyclopedia, ABC Clio, Santa Barbara (Cal.), 2004, s. 507–510.pl_PL
dc.referencesConrad Mark T. (ed.), The Philosophy of Neo-­Noir, The University Press of Kentucky, Lexington, Kentucky 2007.pl_PL
dc.referencesCook David A., Lost Illusions. American Cinema in the Shadow of Watergate and Vietnam, 1970–1979, University of California Press, Berkeley 2000.pl_PL
dc.referencesCook Pam, Screening the Past: Memory and Nostalgia in Cinema, Routledge, London, New York 2005.pl_PL
dc.referencesCornell Drucilla, Clint Eastwood and Issues of American Masculinity, Fordham University Press, New York 2009.pl_PL
dc.referencesCulberson William C., Vigilantism: Political History of Private Power in America, Greenwood Press, New York 1990.pl_PL
dc.referencesCunningham Frank R. Sidney Lumet: Film and Literary Vision, The University Press of Kentucky, Lexington 1991.pl_PL
dc.referencesCzubaj Mariusz, Etnolog w Mieście Grzechu. Powieść kryminalna jako świadectwo antropologiczne, Oficynka, Gdańsk 2010.pl_PL
dc.referencesDargis Manohla, L.A. Confidential, BFI Publishing, London 2003.pl_PL
dc.referencesDerry Charles, The Suspense Thriller. Films in the Shadow of Alfred Hitchcock, McFarland & Company, Inc., Publishers, Jefferson (NC), London 1988.pl_PL
dc.referencesDesser David, Lester D. Friedman, Sidney Lumet: The Memory of Guilt, [w:] eidem, American-­Jewish Filmmakers, University of Illinois Press, Urbana, Chicago 1993, s. 160–223.pl_PL
dc.referencesDirks Tim, Dirty Harry; dostępne przez: http://www.filmsite.org/dirt.html (30.12.2010 r.).pl_PL
dc.referencesDirks Tim, The French Connection; dostępne przez: http://www.filmsite.org/fren.html (30.12.2010 r.)pl_PL
dc.referencesDoane Mary Ann, Film and Masquerade, [w:] eadem, Femmes Fatales: Feminism, Film Theory, Psychoanalysis, Routledge, New York, Abingdon 1998, s. 17–32.pl_PL
dc.referencesDoane Mary Ann, Masquerade Reconsidered: Further Thoughts on the Female Spectator, [w:] eadem, Femmes Fatales: Feminism, Film Theory, Psychoanalysis, Routledge, New York, Abingdon 1998, s. 33–43.pl_PL
dc.referencesDoherty Thomas, Review of ,,Fargo”, „Cineaste” 1996, Vol. 22, No. 2, s. 47, 55.pl_PL
dc.referencesDole Carol M., The Gun and the Badge: Hollywood and the Female Lawman, [w:] Martha McCaughey, Neal King (eds.), Reel Knockouts: Violent Women in the Movies, University of Texas Press, Austin 2001, s. 78–105.pl_PL
dc.referencesDoom Ryan P., What’s the Deal with Greed and Wood Chippers?: ,,Fargo”, [w:] idem, The Brothers Coen: Unique Characters of Violence, ABC-­CLIO, LLC, Santa Barbara (Cal.), 2009, s. 69–81.pl_PL
dc.referencesDove George N., The Police Procedural, Bowling Green University Popular Press, Bowling Green (O.), 1982.pl_PL
dc.referencesDresner Lisa M., The Female Investigator in Literature, Film, and Popular Culture, McFarland & Company, Inc., Publishers, Jefferson (NC), London 2007.pl_PL
dc.referencesDuclos Denis, The Werewolf Complex: America’s Fascination with Violence, [przeł. z francuskiego Amanda Pingree], Berg, Oxford, New York 1998.pl_PL
dc.referencesDurys Elżbieta, Jedna z ośmiu milionów historii: ,,Nagie miasto” Hellingera i Dassina, [w:] Łukasz Plesnar, Rafał Syska (red.), Arcydzieła kina amerykańskiego, (w druku).pl_PL
dc.referencesDurys Elżbieta, Kino Nowej Przygody: postklasyczne Hollywood w polskiej krytyce filmowej, [w:] Piotr Zwierzchowski, Barbara Giza (red.), Polskie piśmiennictwo filmowe, Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego, Bydgoszcz 2013, s. 219–231.pl_PL
dc.referencesDurys Elżbieta, Stworzone dla mężczyzn i miłości. Kobiety w filmach Billy’ego Wildera, [w:] Kamila Żyto, Marcin Pieńkowski (red.), Billy Wilder: Mistrz kina z Suchej Beskidzkiej, Wydawnictwo TRIO, Warszawa 2011, s. 65–89.pl_PL
dc.referencesDurys Elżbieta, Teoria autorska a kino amerykańskie w latach 70. XX wieku, [w:] Marek Sokołowski (red.), Kulturowe kody mediów: Stan obecny i perspektywy rozwoju, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2008, s. 137–153.pl_PL
dc.referencesDyer Richard, Action!, „Sight and Sound”, October 1994, Vol. 4: 10, s. 6–10.pl_PL
dc.referencesDyer Richard, Kill and Kill Again, „Sight and Sound” 1997, Vol. 7: 9, s. 14, 16–17.pl_PL
dc.referencesDyer Richard, ,,Seven”: BFI Modern Classics, BFI Publishing, London 1999.pl_PL
dc.referencesElsaesser Thomas, Alexander Horwath, Noel King (eds.), The Last Great American Picture Show. New Hollywood Cinema in the 1970s, Amsterdam University Press, Amsterdam 2004.pl_PL
dc.referencesElsaesser Thomas, Warren Buckland, Studying Contemporary American Film: A Guide to Movie Analysis, Arnold, London 2002.pl_PL
dc.referencesEnevold Jessica, The Daughters of Thelma and Louise, [w:] Kristi Siegel (ed.), Genred, Genre, and Identity in Women’s Travel Writing, Peter Lang Publishing, New York 2004, s. 73– 95.pl_PL
dc.referencesFahy Thomas, Killer Culture: Classical Music and the Art of Killing in ,,Silence of the Lambs” and ,,Se7en”, „The Journal of Popular Culture” 2993, Vol. 37, No 1, s. 28–42.pl_PL
dc.referencesFaludi Susan, Backlash: The Undeclared War Against American Women, Three Rivers Press, New York 2006.pl_PL
dc.referencesFaludi Susan, Stiffed: The Betrayal of American Man, W. Morrow and Co., New York 1999.pl_PL
dc.referencesFaurholt Gry, Self as Other: The Doppelgänger, „Double Dialogues”, Summer 2009, Issue 10; dostępne przez: http://www.doubledialogues.com/issue_ten/faurholt.html (5.09.2011 r.).pl_PL
dc.referencesFeenan Dermot (ed.), Informal Criminal Justice, Ashgate/Dartmouth, Aldershot 2002.pl_PL
dc.referencesFuchs Cynthia J., The Buddy Politic, [w:] Steven Cohan, Ina Rae Hark (eds.), Screening the Male: Exploring Masculinities in Hollywood Cinema, Routledge, London, New York 2008, s. 194–210.pl_PL
dc.referencesGates Philippa, „Cop Action Films”, dostępne przez: http://www.crimeculture.com /Contents/80sCopFilms.html (12.12.2008 r.).pl_PL
dc.referencesGates Philippa, Detecting Men: Masculinity and the Hollywood Detective Film, State University of New York Press, New York 2006.pl_PL
dc.referencesGates Philippa, Detecting Women: Gender and the Hollywood Detective Film, State University of New York Press, Albany (NY) 2011.pl_PL
dc.referencesGentry Ric, Clint Eastwood, Clint Eastwood: An Interview, „Film Quarterly”, Spring 1989, Vol. 42, No. 3, s. 12–23.pl_PL
dc.referencesGilmore Richard, The American Sublime in ,,Fargo”; dostępne przez: http://members.tripod.com/mcrae_tony/americansublimeinfargo.htm (14.06.2010 r.)pl_PL
dc.referencesGirard, René, Rzeczy ukryte od założenia świata (fragmenty), przeł. Mirosława Goszczyńska, „Literatura na Świecie” 1983, nr 12, s. 74–182.pl_PL
dc.referencesGledhill Christine, Introduction (do rozdz. History of Genre Criticism), [w:] Pam Cook (ed.), The Cinema Book, 3rd Edition, BFI, Palgrave Macmillan, London 2009, s. 252–259.pl_PL
dc.referencesGłowiński Michał, Teresa Kostkiewiczowa, Aleksandra Okopień-­Sławińska, Janusz Sławiński (red.), Słownik terminów literackich, wyd. III poszerzone i poprawione, Zakład Narodowy im. Ossolińskich – Wydawnictwo, Wrocław 2000.pl_PL
dc.referencesGoffman Erving, Człowiek w teatrze życia codziennego, przeł. Helena Datner-­Śpiewak, Paweł Śpiewak, Wydawnictwo KR, Warszawa 2000.pl_PL
dc.referencesGoldberg Carl, Virginia Crespo, A Psychological Examination of Serial Killer Cinema: The Case of ,,Copycat”, „Post Script”, Winter–Spring 2003, Vol. 22, Issue 2, s. 55–63; dostępne przez: http://www.freepatentsonline.com/article/Post-­Script/105657303 .html (1.08.2011 r.)pl_PL
dc.referencesGrace Pamela, Motherhood, Homicide, and Swedish Meatballs: The Quiet Triumph of the Maternal in ,,Fargo”, [w:] William G. Luhr (ed.), The Coen Brothers’ ,,Fargo”, Cambridge University Press, Cambridge 2004, s. 33–54.pl_PL
dc.referencesGrant Barry Keith, Man’s Favourite Sport?: The Action Films of Kathryn Bigelow, [w:] Yvonne Tasker (ed.), Action and Adventure Cinema, Routledge, London, New York 2004, s. 371–384.pl_PL
dc.referencesGraysmith Robert, Zodiak, przeł. Dariusz Strączyński, Amber, Warszawa 2007.pl_PL
dc.referencesGreek Cecil, The Big City Rogue Cop as Monster: Images of NYPD and LAPD, [w:] Caroline Joan (Kay) Picart, Cecil Greek (eds.), Monsters In and Among Us: Toward a Gothic Criminology, Fairleigh Dickinson University Press, Madison, Teaneck 2007, s. 164–198.pl_PL
dc.referencesHallam Clifford, The Double as Incomplete Self: Toward a Definition of Doppelgänger, [w:] Eugene J. Crook (ed.), Fearful Symmetry: Doubles and Doubling in Literature and Film. Selected Papers from the 5th Annual Florida State University Conference on Literature and Film, University Press of Florida, Tallahassee 1981, s. 1–31.pl_PL
dc.referencesHanrahan Rebecca, David Stearns, ‘And It’s Such a Beautiful Day!’ Shame and ,,Fargo”, [w:] Mark T. Conrad (ed.), The Philosophy of the Coen Brothers, The University Press of Kentucky, Lexington 2009, s. 93–108.pl_PL
dc.referencesHantke Steffen, ‘The Kingdom of the Unimaginable’: The Construction of Social Space and the Fantasy of Privacy in Serial Killer Narratives, „Literature Film Quarterly”, July 1998, Vol. 26, Issue 3, s. 178–196.pl_PL
dc.referencesHardy Phil (ed.), The BFI Companion to Crime, University of California Press, Berkeley, Los Angeles 1997.pl_PL
dc.referencesHarvey Colin, Legality, Legitimacy and the Politics of Informalism, [w:] Dermot Feenan (ed.), Informal Criminal Justice, Ashgate/Dartmouth, Aldershot 2002, s. 15–24.pl_PL
dc.referencesHaskell Molly, From Reverence to Rape: The Treatment of Women in the Movies, 2nd Edition, The University of Chicago Press, Chicago, London 1987.pl_PL
dc.referencesHayward Susan, Cinema Studies. The Key Concepts, 2nd Edition, Routledge, London, New York 2003.pl_PL
dc.referencesHeartfield James, There is No Masculinity Crisis, „Genders” 2002, No. 35; dostępne przez: http://www.genders.org/g35/g35_heartfield.html#top (15.09.2011 r.).pl_PL
dc.referencesHelman Alicja, Filmy kryminalne, Wydawnictwo Artystyczne i Filmowe, Warszawa 1972.pl_PL
dc.referencesHelman Alicja, Filmy sensacyjne, Wydawnictwo Artystyczne i Filmowe, Warszawa 1974.pl_PL
dc.referencesHelman Alicja (red.), Kino gatunków, PWN, Warszawa, Kraków 1991.pl_PL
dc.referencesHendrykowski Marek, Bullitt i inni, „Teksty” 1973, nr 6, s. 122–142.pl_PL
dc.referencesHendrykowski Marek, Słownik terminów filmowych, Ars Nova, Poznań 1994.pl_PL
dc.referencesHerzberg Bob, The FBI and the Movies. A History of the Bureau on Screen and Behind the Scenes in Hollywood, McFarland & Company Publishers, Jefferson (NC), London 2007.pl_PL
dc.referencesHills Elizabeth, From «Figurative Males» to Action Heroines: Further Thoughts on Active Women in the Cinema, „Screen”, Spring 1999, Vol. 40: 1, s. 38–50.pl_PL
dc.referencesHirsch Foster, Detours and Lost Highways. A Map of Neo-­‐‑Noir, Limelight Editions, New York 1999.pl_PL
dc.referencesHolmlund Chris, Masculinity as Multiple Masquerade. The ‘Mature’ Stallone and the Stallone Clone, [w:] Steven Cohan, Ina Rae Hark (eds.), Screening the Male: Exploring Masculinities in Hollywood Cinema, Routledge, London, New York 2008, s. 213–229.pl_PL
dc.referenceshooks bell, Doing It for Daddy, [w:] Maurice Berger, Brian Wallis, Simon Watson (eds.), Constructing Masculinity, Routledge, New York, London 1995, s. 98–106.pl_PL
dc.referencesHouck Davis W., ‘My, That’s Big One’: Masculinity and Monstrosity in ,,Dirty Harry”, [w:] Caroline Joan (Kay) Picart, Cecil Greek (eds.), Monsters In and Among Us: Toward a Gothic Criminology, Fairleigh Dickinson University Press, Madison, Teaneck 2007, s. 65–90.pl_PL
dc.referencesInciardi James A., From the Keystone Cops to ,,Miami Vice”: Images of Policing in American Popular Culture , ,,Journal of Popular Culture” 1987, Vol. 21: 2, s. 84–102.pl_PL
dc.referencesIngebretsen Edward J., At Stake. Monsters and the Rhetoric of Fear in Public Culture, University of Chicago Press, Chicago, London 2001.pl_PL
dc.referencesIslam Needeya, ‘I Wanted to Shoot People’ Genre, Gender and Action in the Films of Kathryn Bigelow, [w:] Laleen Jayamanne (ed.), Kiss Me Deadly. Feminism & Cinema for the Moment, Power Publications, Sydney 1995, s. 91–125.pl_PL
dc.referencesJackson Rosemary, Fantasy: The Literature of Subversion, Methuen, London, New York 1981.pl_PL
dc.referencesJahel Edwin, „Copycat”, dostępne przez: http://www.edwinjahiel.com/copycat.htm (11.02.2010 r.)pl_PL
dc.referencesJames Nick, Heat, BFI Publishing, London 2002.pl_PL
dc.referencesJarecka Urszula, Od teledysku do wideoklipu. Ewolucja idiomu klipowego, [w:] Maryla Hopfinger (projekt i red.), Nowe media w komunikacji społecznej w XX wieku. Antologia, Oficyna Naukowa, Warszawa 2002, s. 293–315.pl_PL
dc.referencesJeffords Susan, The Big Switch: Hollywood Masculinity in the Nineties, [w:] Jim Collins, Hilary Radner, Ava Preacher Collins (eds.), Film Theory Goes to the Movies, Routledge, New York, London 1993, s. 196–208.pl_PL
dc.referencesJeffords Susan, Hard Bodies: Hollywood Masculinity in the Reagan Era, Rutgers University Press, New Brunswick (NJ), 2004.pl_PL
dc.referencesJenkins Henry, Kultura konwergencji: Zderzenie starych i nowych mediów, przeł. Małgorzata Bernatowicz, Mirosław Filiciak, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2007.pl_PL
dc.referencesJenkins Philip, Catch Me Before I Kill More: Seriality as Modern Monstrosity, „Cultural Analysis” 2002, Vol. 3, s. 1–17; dostępne przez: http://socrates.berkeley.edu /~caforum/volume3/vol3_article1.html (11.07.2011 r.).pl_PL
dc.referencesJenkins Philip, Historia Stanów Zjednoczonych, przeł. Anna Oksiuta, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2009.pl_PL
dc.referencesJenkins Philip, Using Murder: The Social Construction of Serial Homicide, Aldine de Gruyter, New York 1994.pl_PL
dc.referencesJermyn Deborah, Sean Redmond, Introduction: Hollywood Transgressor: The Cinema of Kathryn Bigelow, [w:] Deborah Jermyn, Sean Redmond (eds.), The Cinema of Kathryn Bigelow: Hollywood Transgressor, Wallflower Press, London, New York 2003, s. 1–19.pl_PL
dc.referencesJermyn Deborah, Sean Redmond (eds.), The Cinema of Kathryn Bigelow: Hollywood Transgressor, Wallflower Press, London, New York 2003.pl_PL
dc.referencesJess-­Cooke Carolyn, Film Sequels: Theory and Practice from Hollywood to Bollywood, Edinbourgh University Press, Edinbourgh 2009.pl_PL
dc.referencesJohnson Paul, Historia świata od roku 1917 do lat 90-­tych, tłum. zbiorowe, Puls, London 1992.pl_PL
dc.referencesJohnston Les, What is Vigilantism?, „British Journal of Criminology” 1996, Vol. 36, No. 2, s. 220–236.pl_PL
dc.referencesKael Pauline, Deeper into Movies, Warner Books, 1973.pl_PL
dc.referencesKael Pauline, 5001 Nights at the Movies, Henry Holt and Company, 1991.pl_PL
dc.referencesKaminsky Stuart M. (with Jeffrey H. Mahan), American Television Genres, Nelson-­Hall, Chicago 1985.pl_PL
dc.referencesKaminsky Stuart M., The White-­Hot Violence of the 1970s, [w:] idem, American Film Genres, 2nd Edition, Nelson-­Hall, Chicago 1985, s. 107–117.pl_PL
dc.referencesKapsis Robert E., Clint Eastwood'ʹs Politics of Reputation, „Society”, September–October 1993, Vol. 30, s. 68–71.pl_PL
dc.referencesKearns Edward A., 'ʹDeserve'ʹs Got Nothin'ʹ to Do with It'ʹ: Clint Eastwood'ʹs Challenge to the Self-­Righteous, „Journal of Evolutionary Psychology” 1995, Vol. 16, No. 3–4, s. 221– 227.pl_PL
dc.referencesKeppler Carl F., The Literature of the Second Self, University of Arizona Press, Tuscon 1972.pl_PL
dc.referencesKimmel Michael S., Manhood in America: A Cultural History, 2nd Edition, Oxford University Press, New York, Oxford 2006.pl_PL
dc.referencesKimmel Michael S., Manhood in America: A Cultural History, The Free Press, New York 1996.pl_PL
dc.referencesKimmel Michael S., The Man in the Graf Flannel Suit, [w:] Michael Kimmel, Amy Aronson (eds.), Men and Masculinities: A Social, Cultural, and Historical Encyclopedia, ABC Clio, Santa Barbara (Cal.), 2004, s. 493–494.pl_PL
dc.referencesKing Geoff, American Independent Cinema, I.B. Tauris, London, New York 2005.pl_PL
dc.referencesKing Geoff, New Hollywood Cinema: An Introduction, Columbia University Press, New York 2001.pl_PL
dc.referencesKing Neal, Heroes in Hard Times: Cop Action Movies in the U.S., Temple University Press, Philadelphia 1999.pl_PL
dc.referencesKlinger Barbara, ‘Cinema/Ideology/Criticism’ Revised: The Progressive Genre, [w:] Barry Keith Grant (ed.), Film Genre Reader III, University of Texas Press, Austin 2005, s. 75–91.pl_PL
dc.referencesKłys Tomasz, Filmy (nie)religijne, [w:] Małgorzata Jakubowska, Tomasz Kłys, Bronisława Stolarska (red.), Między słowem a obrazem, Rabid, Kraków 2005, s. 185–196.pl_PL
dc.referencesKłys Tomasz, Film fikcji i jego dominanty, Semper, Warszawa 1999.pl_PL
dc.referencesKopaliński Władysław, Słownik wyrazów obcych i zwrotów obcojęzycznych, wyd. 16, rozszerzone, Wiedza Powszechna, Warszawa 1989.pl_PL
dc.referencesKowalski Dean A. (ed.), Steven Spielberg and Philosophy: We’re Gonna Need a Bigger Book, The University Press of Kentucky, 2010.pl_PL
dc.referencesKramer Peter, Post-­‐‑classical Hollywood, [w:] John Hill, Pamela Church Gibson (eds.), American Cinema and Hollywood. Critical Approaches, Oxford University Press, 2000, s. 63–83.pl_PL
dc.referencesKrutnik Frank, In a Lonely Street: Film noir, Genre, Masculinity, Routledge, London, New York 1991.pl_PL
dc.referencesLacey Nick, ,,Seven”: Director, David Fincher, Longman/York Press, Harlow, London 2001.pl_PL
dc.referencesLangford Barry, The Action Blockbuster, [w:] idem, Film Genre: Hollywood and Beyond, Edinburgh University Press, Edinburgh 2005, s. 233–256.pl_PL
dc.referencesLeitch Thomas, Crime Films, Cambridge University Press, 2002.pl_PL
dc.referencesLev Peter, American Films of the 70s: Conflicting Visions, University of Texas Press, Austin 2000.pl_PL
dc.referencesLichtenfeld Eric, Action Speaks Louder: Violence, Spectacle, and the American Action Movie, Wesleyan, 2007 [kindle edition].pl_PL
dc.referencesLoeb Anthony (ed.), Filmmakers in Conversation, Columbia College, Chicago 1982.pl_PL
dc.referencesLoska Krzysztof (red.), Kino gatunków wczoraj i dziś, Rabid, Kraków 1998.pl_PL
dc.referencesLott M. Ray, Police on the Screen. Hollywood Cops, Detectives, Marshals and Rangers, McFarland & Company, Inc., Publishers, Jefferson (NC), London 2006.pl_PL
dc.referencesLuhr William G. (ed), The Coen Brothers’ ,,Fargo”, Cambridge University Press, Cambridge 2004.pl_PL
dc.referencesŁapińska Magdalena, Miasto – destrukcyjny labirynt w ,,Siedem” Davida Finchera i ,,Łowcy androidów” Ridleya Scotta, „Kwartalnik Filmowy” 1999, nr 28, s. 146–158.pl_PL
dc.referencesMacklin Tony, 'ʹPlant Your Feet and Tell the Truth'ʹ: An Interview with Clint Eastwood, „Bright Lights Film Journal”, February 2005, Vol. 47 [brak paginacji].pl_PL
dc.referencesMainar Luis M. García, Authorship and Identity in the Cinema of Clint Eastwood, „Atlantis: Revista de la Asociación Española de Estudios Ingleses y Norteamericanos” 2007, Vol. 29, No. 2, s. 27–37.pl_PL
dc.referencesMajewski Tomasz, Schemat fabularny filmu katastroficznego. Analiza mitograficzna, [w:] Konrad Klejsa, Grzegorz Skonieczko (red.), Lustra i krzywe zwierciadła. Społeczne konteksty kina i telewizji, Rabid, Kraków 2002, s. 35–52.pl_PL
dc.referencesMaltby Richard, Censorship and Self-­Regulation, [w:] Geoffrey Nowell-­Smith (ed.), The Oxford History of World Cinema, Oxford University Press, New York, Oxford, s. 235–248.pl_PL
dc.referencesMaltby Richard, Hollywood Cinema, 2nd Edition, Blackwell Publishing, Malden (Ma), 2003.pl_PL
dc.referencesMatuchniak-­Krasuska Anna, Zarys socjologii sztuki Pierre’a Bourdieu, Oficyna Naukowa, Warszawa 2010.pl_PL
dc.referencesMayne Judith, The Woman at the Keyhole: Feminism and Women’s Cinema, Indiana University Press, Bloomington, Indianapolis 1990.pl_PL
dc.referencesMcGilligan Patrick, Clint: The Life and Legend, St. Martin’s Press, New York 1999.pl_PL
dc.referencesMellen Joan, Big Bad Wolves: Masculinity in the American Film, Pantheon Books/Random House, Inc., New York 1977.pl_PL
dc.referencesMesce Bill, Jr., Overkill: The Rise and Fall of Thriller Cinema, McFarland & Company, Inc., Publishers, Jefferson (NC), London 2007.pl_PL
dc.referencesMisiak Anna, Kinematograf kontrolowany: Cenzura filmowa w kraju socjalistycznym i demokratycznym (PRL i USA). Analiza socjologiczna, Universitas, Kraków 2006.pl_PL
dc.referencesMizejewski Linda, 1990: Movies and the Off-­White Gangster, [w:] Chris Holmlund (ed.), American Cinema of the 1990s: Themes and Variations, Rutgers University Press, New Brunswick 2008 [kindle edition, locations: 406–692].pl_PL
dc.referencesMizejewski Linda, Hardboiled and High Heeled: The Woman Detective in Popular Culture, Routledge, New York, London 2004.pl_PL
dc.referencesMizejewski Linda, Picturing the Female Dick: ,,The Silence of the Lambs” and ,,Blue Steel”, „Journal of Film and Video”, Summer–Fall 1993, Vol. 45, No. 2–3, s. 6–23.pl_PL
dc.referencesMizielińska Joanna, (De)Konstrukcje kobiecości. Podmiot feminizmu a problem wykluczenia, słowo/obraz terytoria, Gdańsk 2004.pl_PL
dc.referencesModleski Tania, Feminism without Women: Culture and Criticism in a „Postfeminist” Age, Routledge, New York, London 1991.pl_PL
dc.referencesModleski Tania, The Women Who Knew Too Much. Hitchcock and Feminist Theory, 2nd Edition, Routledge, New York, London 2005.pl_PL
dc.referencesMoine Raphaëlle, Cinema Genre, [przeł. (z franc.) Alistair Fox, Hilary Radner], Blackwell Publishing, 2008.pl_PL
dc.referencesMonaco Paul, The Sixties: 1960–1969, University of California Press, Berkeley 2001.pl_PL
dc.referencesMorton Robert J., Mark A. Hilts (eds.), Serial Murder: Multi-­Disciplinary Perspectives for Investigators, Behavioral Analysis Unit-­2, National Center for Analysis of Violent Crime, Critical Incident Response Group, Federal Bureau of Investigation; dostępne przez: http://www.fbi.gov/stats-­services/publications/serial-­murder/serial-­murder-­july-­2008-­pdf; http://www.fbi.gov/stats-­services/publications/serial-­murder [14.07.2011 r.]).pl_PL
dc.referencesMulvey Laura, Przyjemność wzrokowa a kino narracyjne, przeł. Jolanta Mach, [w:] eadem, Do utraty wzroku: Wybór tekstów, red. Kamila Kuc, Lara Thompson, korporacja ha!art–era nowe horyzonty, Kraków, Warszawa 2010, s. 33–47.pl_PL
dc.referencesNeale Steve, Action-­Adventure, [w:] Pam Cook (ed.), The Cinema Book, 3rd Edition, BFI, Palgrave Macmillan, London 2009, s. 265–267.pl_PL
dc.referencesNeale Steve, Genre, British Film Institute, London 1980.pl_PL
dc.referencesNeale Steve, Genre Theory sine the 1980s, [w:] Pam Cook (ed.), The Cinema Book, 3rd Edition, BFI, Palgrave Macmillan, London 2009, s. 260–264.pl_PL
dc.referencesNeale Steve, Prologue: Masculinity as Spectacle. Reflections on Men and Mainstream Cinema, [w:] Steven Cohan, Ina Rae Hark (eds.), Screening the Male: Exploring Masculinities in Hollywood Cinema, Routledge, London, New York 2008, s. 9–20.pl_PL
dc.referencesNeale Steve, Question of Genre, [w:] Barry Keith Grant (ed.), Film Genre Reader III, University of Texas Press, Austin 2005, s. 160–184.pl_PL
dc.referencesNeale Steve, Genre and Hollywood, Routledge, London, New York 2009.pl_PL
dc.referencesNewitz Annalee, Serial Killers, True Crime, and Economic Performance Anxiety, [w:] Christopher Sharrett (ed.), Mythologies of Violence in Postmodern Media, Wayne State University Press, Detroit 1999, s. 65–83.pl_PL
dc.referencesNewman Kim (ed.), The BFI Companion to Horror, Cassell & BFI, London 1996.pl_PL
dc.referencesNorris Joel, Serial Killers, Doubleday, New York 1989.pl_PL
dc.referencesNycz Ryszard, Parodia i pastisz, [w:] idem, Tekstowy świat: Poststrukturalizm a wiedza o literaturze, IBL Wydawnictwo, Warszawa 1995, s. 151–188.pl_PL
dc.referencesOleson J.C., Contemporary Demonology: The Criminological Theories of Hannibal Lecter, Part Two, „Journal of Criminal Justice and Popular Culture” 2006, Vol. 13 (1), s. 29–49.pl_PL
dc.referencesOleson J.C., Killing of Killers: The Criminological Theories of Hannibal Lecter, Part One, „Journal of Criminal Justice and Popular Culture” 2005, Vol. 12 (3), s. 186–210.pl_PL
dc.referencesOstaszewski Jacek, Służyć, chronić i… czyli filmy o policjantach, [w:] Krzysztof Loska (red.), Wokół kina gatunków, Rabid, Kraków 2001, s. 43–78.pl_PL
dc.referencesOstaszewski Jacek, Film i poznanie: Wprowadzenie do kognitywnej teorii filmu, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 1999.pl_PL
dc.referencesOstrowska Elżbieta, Odkrywanie źródeł – współczesne reinterpretacje wczesnego kina, [w:] Ewelina Nurczyńska-­‐‑Fidelska, Piotr Sitarski (red.), Interpretacja dzieła filmowego: Teoria i praktyka, Wydawnictwo PWSFTViT, Łódź 1995, s. 118–133.pl_PL
dc.referencesOyster Carol K., Grupy, przeł. Anna Bezwińska-­Walerjan, Poznań 2000.pl_PL
dc.referencesPanofsky Erwin, Ikonografia i ikonologia, przeł. Krystyna Kamińska, [w:] idem, Studia z historii sztuki, wybrał, opracował i opatrzył posłowiem Jan Białostocki, PIW, Warszawa 1971, s. 11–32.pl_PL
dc.referencesParish James Robert, The Great Cop Pictures, The Scarecrow Press, Inc., Matuchen, N.J. & London 1990.pl_PL
dc.referencesParshall Peter F., „Die Hard” and the American Mythos, „Journal of Popular Film & Television”, Winter 1991, Vol. 18 (4), s. 135–144.pl_PL
dc.referencesPatterson Eric, Every Which Way but Lucid: The Critique of Authority in Clint Eastwood’s Police Movies, „Journal of Popular Film and Television”, Fall 1982, Vol. 10, No. 3, s. 92–104.pl_PL
dc.referencesPersellin Ketura, Ariadne’s Thread: Distance and Desire in Urban Crime Movies, „Spectator”, Spring 1995, Vol. 15, No. 2, s. 58–65.pl_PL
dc.referencesPicart Caroline Joan (Kay), Cecil Greek, Introduction: Toward a Gothic Criminology, [w:] Caroline Joan (Kay) Picart, Cecil Greek (eds.), Monsters In and Among Us: Toward a Gothic Criminology, Fairleigh Dickinson University Press, Madison, Teaneck 2007, s. 11–43.pl_PL
dc.referencesPicart Caroline Joan (Kay), Cecil Greek, The Compulsion of Real/Reel Serial Killers and Vampires: Toward a Gothic Criminology, [w:] Caroline Joan (Kay) Picart, Cecil Greek (eds.), Monsters In and Among Us: Toward a Gothic Criminology, Fairleigh Dickinson University Press, Madison, Teaneck 2007, s. 227–255.pl_PL
dc.referencesPicart Caroline Joan (Kay), Cecil Greek (eds.), Monsters In and Among Us: Toward a Gothic Criminology, Fairleigh Dickinson University Press, Madison, Teaneck 2007.pl_PL
dc.referencesPilgrim David, Jezebel Stereotype; dostępne przez: http://www.ferris.edu/jimcrow/jezebel.htm (3.03.2013 r.).pl_PL
dc.referencesPiotrowska Anita, Gene Hackman, [w:] Tadeusz Lubelski (red.), Encyklopedia kina, Biały Kruk, Kraków 2003, s. 383.pl_PL
dc.referencesPrince Stephen, Introduction, [w:] Stephen Prince (ed.), American Cinema of the 1980s: Themes and Variations, Rutgers University Press, New Brunswick (NJ), 2007, s. 1–21.pl_PL
dc.referencesPrince Stephen, Classical Film Violence: Designing and Regulating Brutality in Hollywood Cinema, 1930–1968, Rutgers University Press, Chapel Hill (NC), 2003.pl_PL
dc.referencesPrzylipiak Mirosław, O gatunkach filmowych, [w:] Kazimierz Sobotka (red.), Od fantastyki do komiksu. W kręgu gatunków filmowych, ŁDK, Łódź 1993, s. 5–35.pl_PL
dc.referencesPrzylipiak Mirosław, Kino stylu zerowego, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 1994.pl_PL
dc.referencesPunter David, Glennis Byron, The Gothic, Blackwell Publishing, 2004.pl_PL
dc.referencesQuart Leonard, Albert Auster, American Film and Society since 1945, 2nd Edition, Revised and Expanded, Praeger Publishers, Westport (Conn.), 1991.pl_PL
dc.referencesRaffel Prince Barbara, Female Police Officers in the United States, [w:] Policing in Central and Eastern Europe: Comparing Firsthand Knowledge with Experience from the West, College of Police and Security Studies, Slovenia 1996; dostępne przez: http://www.ncjrs.gov/policing/fem635.htm (13.02.2011 r.).pl_PL
dc.referencesRafter Nicole, Shots In the Mirror: Crime Films and Society, 2nd Edition, Oxford University Press, Oxford, New York 2006.pl_PL
dc.referencesRafter Nicole, Shots In the Mirror: Crime Films and Society, Oxford University Press, Oxford, New York 2000.pl_PL
dc.referencesRafter Nicole, Michelle Brown, Criminology Goes to the Movies: Crime Theory and Popular Culture, New York University Press, New York 2011.pl_PL
dc.referencesRainer Peter, True or False: Thelma & Louise Just Good Ol’ Boys?, „Los Angeles Times” May 31, 1991; dostępne przez: http://articles.latimes.com/1991-­05-­31/entertainment/ca-­2731_1_action-­movies (11.04.2012 r.).pl_PL
dc.referencesRay Robert B., A Certain Tendency of the Hollywood Cinema, 1930–1980, Princeton University Press, Princeton (NJ),1985.pl_PL
dc.referencesRedmond Sean, All that Is Male Melts into Air: Bigelow on the Edge of Point Break, [w:] Deborah Jermyn, Sean Redmond (eds.), The Cinema of Kathryn Bigelow: Hollywood Transgressor, Wallflower Press, London, New York 2003, s. 106–124.pl_PL
dc.referencesReiner Robert, Keystone to Kojak: The Hollywood Cop, [w:] Philip Daves, Brian Neves (eds.), Cinema, Politics, and Society in America, St. Martin’s University Press, New York 1981, s. 195–220.pl_PL
dc.referencesRiesman David, Samotny tłum, przeł. Jan Strzelecki, Muza SA, Warszawa 1996.pl_PL
dc.referencesRich B. Ruby, Two for the Road, „The Advocate”, February 18, 2003, s. 48–49.pl_PL
dc.referencesRobertson James Oliver, American Myth, American Reality, Hill & Wang, 1980.pl_PL
dc.referencesRotundo E. Anthony, American Manhood: Transformations in Masculinity from the Revolution to the Modern Era, BasicBooks, New York 1993.pl_PL
dc.referencesRowell Erica, „Fargo”: Snow, [w:] eadem, The Brothers Grim: The Films of Ethan and Joel Coen, The Scarecrow Press, Inc., Lanham (Md), 2007, s. 171–205.pl_PL
dc.referencesRóżalska Aleksandra, Uwarunkowania kulturowe wizerunków mniejszości etnicznych we współczesnej telewizji amerykańskiej, rozprawa doktorska (maszynopis), Wydział Filologiczny Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2006.pl_PL
dc.referencesRubin Martin, The Grayness of Darkness: ,,The Honeymoon Killers” and Its Impact on Psychokiller Cinema, [w:] Christopher Sharrett (ed.), Mythologies of Violence in Postmodern Media, Wayne State University Press, Detroit 1999, s. 41–64.pl_PL
dc.referencesRubin Martin, Thrillers, Cambridge University Press, Cambridge 1999.pl_PL
dc.referencesRussell Carolyn R., „Fargo”, [w:] eadem, The Films of Joel and Ethan Coen, McFarland & Company, Inc., Publishers, Jefferson (NC), London 2001, s. 117–141.pl_PL
dc.referencesRyan Michael, Douglas Kellner, Camera Politica: The Politics and Ideology of Contemporary Hollywood Film, Indiana University Press, Bloomington, Indianapolis 1990.pl_PL
dc.referencesRybin Steven, The Cinema of Michael Mann, Lexington Books, Lanham 2007.pl_PL
dc.referencesSarris Andrew, Don Siegel: The Pro, „Film Comment”, September 1991, Vol. 27, Issue 5, s. 34–38.pl_PL
dc.referencesSartelle Joseph, Dreams and Nightmares in the Hollywood Blockbuster, [w:] Geoffrey Nowell-­‐‑ Smith (ed.), The Oxford History of World Cinema, Oxford University Press, New York, Oxford 1997, s. 516–526.pl_PL
dc.referencesSchatz Thomas (Tom), Hollywood Genres: Formulas, Filmmaking, and the Studio System, Random House, New York 1981.pl_PL
dc.referencesSchatz Thomas, The New Hollywood, [w:] Jim Collins, Hilary Radner, Ava Preacher Collins (eds.), Film Theory Goes to the Movies, Routledge, New York, London 1993, s. 8–36.pl_PL
dc.referencesSchatz Thomas, Hollywood Genres: Formulas, Filmmaking, and the Studio System, Random House, New York 1981.pl_PL
dc.referencesSchatz Thomas, Old Hollywood/New Hollywood: Ritual, Art, and History, UMI Research Press, Ann Arbor (Mich.),1983.pl_PL
dc.referencesSchatz Thomas, The Genius of the System: Hollywood Filmmaking in the Studio Era, An Owl Book, New York 1996 (1988).pl_PL
dc.referencesSchechter Harold, The Serial Killer Files: The Who, What, Where, How, and Why of the World’s Most Terrifying Murderers, Ballantine Books, New York 2003.pl_PL
dc.referencesSchubart Rikke, Passion and Acceleration: Generic Change in the Action Film, [w:] J. David Slocum (ed.), Violence and American Cinema, Routledge, New York, London 2001, s. 192–207.pl_PL
dc.referencesSchubart Rikke, Super Bitches and Action Babes. The Female Hero in Popular Cinema, 1970–2006, McFarland & Company, Jefferson (NC), London 2007.pl_PL
dc.references„Se7en” (1995), dostępne przez: http://www.imdb.com/title/tt0114369/ (27.07.2011 r.)pl_PL
dc.referencesSedgwick Eve Kosofsky, Between Men: English Literature and Male Homosocial Desire, Columbia University Press, New York 1992 (1985).pl_PL
dc.referencesSegaloff Nat, Hurricane Billy. The Stormy Life and Films of William Friedkin, William Morrow and Company, Inc., New York 1990.pl_PL
dc.referencesSeltzer Mark, Serial Killers: Death and Life in America’s Wound Culture, Routledge, London 1998.pl_PL
dc.referencesSexton David, Mr Harris’s cookbooks, „The Guardian”, Saturday 18 August 2001; dostępne przez: http://www.guardian.co.uk/books/2001/aug/18/highereducation (18.07.2011 r.)pl_PL
dc.referencesSheehan Henry, Dark Worlds, „Sight & Sound”, June 1991, Vol. 1, Issue 2, s. 28–30.pl_PL
dc.referencesSimpson Philip L., Psycho Paths: Tracking the Serial Killer Through Contemporary American Film and Fiction, Southern Illinois University Press, Carbondale, Edwardsville 2000.pl_PL
dc.referencesSimpson Philip L., The Politics of Apocalypse in the Cinema of Serial Murder, [w:] Christopher Sharrett (ed.), Mythologies of Violence in Postmodern Media, Wayne State University Press, Detroit 1999, s. 119–144.pl_PL
dc.referencesSlotkin Richard, Gunfighter Nation: The Myth of the Frontier in Twentieth-­Century America, Atheneum, New York 1992.pl_PL
dc.referencesSmith Paul, Clint Eastwood: A Cultural Production, University of Minnesota Press, Minneapolis 1993.pl_PL
dc.referencesSobchack Vivian, Screening Space. The American Science Fiction Film, Rutgers University Press, 2nd Edition, Expanded, New Brunswick 2004.pl_PL
dc.referencesSorman Guy, Made in USA: Spojrzenie na cywilizację amerykańską, przeł. Wojciech Nowicki, Prószyński i S-­ka, Warszawa 2005.pl_PL
dc.referencesSpicer Andrew, Problems of Memory and Identity in Neo-­Noir’s Existentialist Antihero, [w:] Mark T. Conrad (ed.), The Philosophy of Neo-­Noir, The University Press of Kentucky, Lexington, Kentucky 2007, s. 47–63.pl_PL
dc.referencesStaiger Janet, Hybrid or Inbred: The Purity Hypothesis and Hollywood Genre History, [w:] Barry Keith Grant (ed.), Film Genre Reader III, University of Texas Press, Austin 2005, s. 185–199.pl_PL
dc.referencesStaiger Janet, Taboos and Totems: Cultural Meanings of ,,The Silence of the Lambs”, [w:] Jim Collins, Hilary Radner, Ava Preacher Collins (eds.), Film Theory Goes to the Movies, Routledge, New York, London 1993, s. 142–154.pl_PL
dc.referencesStilwell Robynn J., Breaking Sound Barriers: Bigelow’s Soundscapes from ,,The Loveless” to ,,Blue Steel”, [w:] Deborah Jermyn, Sean Redmond (eds.), The Cinema of Kathryn Bigelow: Hollywood Transgressor, Wallflower Press, London, New York 2003, s. 32–56.pl_PL
dc.referencesSurette Raymond, Gothic Criminology and Criminal Justice Policy, [w:] Caroline Joan (Kay) Picart, Cecil Greek (eds.), Monsters In and Among Us: Toward a Gothic Criminology, Fairleigh Dickinson University Press, Madison, Teaneck 2007, s. 199–226.pl_PL
dc.referencesSyska Rafał, 100 thrillerów, Rabid, Kraków 2002.pl_PL
dc.referencesSyska Rafał, Film i przemoc: Sposoby obrazowania przemocy w kinie, Rabid, Kraków 2003.pl_PL
dc.referencesTasker Yvonne (ed.), Action and Adventure Cinema, Routledge, London, New York 2004.pl_PL
dc.referencesTasker Yvonne, Spectacular Bodies: Gender, Genre and the Action Cinema, Routledge, London, New York 2008 (1995).pl_PL
dc.referencesTasker Yvonne, ,,The Silence of the Lambs”: BFI Modern Classics, BFI Publishing, London 2002.pl_PL
dc.referencesTasker Yvonne, Working Girls: Gender and Sexuality in Popular Cinema, Routledge, London, New York 2006 (1998).pl_PL
dc.referencesTaubin Amy, Grabbing the Knife: ,,The Silence of the Lambs” and the History of the Serial Killer Movie, [w:] Pam Cook, Philip Dodd (eds.), Women and Film: A Sight and Sound Reader, Temple University Press, Philadelphia 1993, s. 123–131 [po raz pierwszy opublikowany w maju 1991 roku, Vol. 1, No. 1, ,,Sight and Sound”].pl_PL
dc.referencesTaubin Amy, The Allure of Decay, „Sight and Sound” January 1996, s. 2–5.pl_PL
dc.referencesTelotte J.P., Science Fiction Film, Cambridge University Press, Cambridge 2001.pl_PL
dc.referencesTharp Julie, The Transvestite as Monster: Gender Horror in ,,The Silence of the Lambs” and ,,Psycho”, „Journal of Popular Film & Television”, Fall 1991, Vol. 19, Issue 3, s. 106–113.pl_PL
dc.referencesThompson Kirsten Moana, Crime Films: Investigating the Scene, Wallflower, London, New York 2007.pl_PL
dc.referencesThompson Kristin, Breaking the Glass Armor: Neoformalist Film Analysis, Princeton University Press, Princeton (NJ), 1988.pl_PL
dc.referencesThompson Kristin, Storytelling in the New Hollywood: Understanding Classical Narratives Technique, Harvard University Press, Cambridge (Mass.), 2001.pl_PL
dc.referencesThompson R., T. Hunter, Clint Eastwood, Clint Eastwood, auteur [interview], „Film Comment”, January 1978, Vol. 14, s. 24–32.pl_PL
dc.referencesThompson Rick, „Dirty Harry”, „Senses of Cinema” 2000; dostępne przez: http://archive.sensesofcinema.com/contents/cteq/00/6/dirty.html (30.12.2010 r.)pl_PL
dc.referencesThorwald Jürgen, Stulecie detektywów, przeł. Karol Bunsch, Wanda Kragen, Wydawnictwo Znak, Kraków 2009.pl_PL
dc.referencesTibbetts John C., Clint Eastwood and the Machinery of Violence, „Literature/Film Quarterly”, 1993, Vol. 21, No. 1, s. 10–17.pl_PL
dc.referencesTitchecott Richard, Making Monsters: Jeffrey Dahmer and the Social Construction of the Serial Killer, University of Southern California, 1995.pl_PL
dc.referencesTietchen Todd F., Samples and Copycats: The Cultural Implications of the Postmodern Slasher in Contemporary American Film, „Journal of Popular Film & Television”, Fall 1998, Vol. 26, No. 3, s. 98–107.pl_PL
dc.referencesToplin Robert Brent, History by Hollywood: The Use and Abuse of the American Past, 2nd Edition, University of Illinois Press, Urbana, Chicago 2009.pl_PL
dc.referencesVardoulakis Dimitris, The Return of Negation: The Doppelgänger in Freud’s «The ‘Uncanny’», „SubStance” #110, 2006, Vol. 35, No. 2, s. 100–116.pl_PL
dc.referencesVincendeau Ginette, Francja w latach 1945–65 i Hollywood: ,,Policier” jako tekst międzynarodowy, przeł. Artur Piskorz, [w:] Piotr Sitarski (red.), Kino Europy, Rabid, Kraków 2001, s. 73–107.pl_PL
dc.referencesVogler Christopher, Podróż autora: struktury mityczne dla scenarzystów i pisarzy, przeł. Karolina Kosińska, Wydawnictwo Wojciech Marzec, Warszawa 2010.pl_PL
dc.referencesVoytilla Stuart, Myth and the Movies: Discovering the Mythic Structure of 50 Unforgettable Films, Michael Wiese Productions, Studio City (CA), 1999.pl_PL
dc.referencesWalker Elsie M., David T. Johnson (eds.), Conversations with Directors: An Anthology of Interviews from Literature/Film Quarterly, The Scarecrow Press, Inc., Lanham (Md), 2008.pl_PL
dc.referencesWalker Michael, Film Noir: Introduction, [w:] Ian Cameron (ed.), The Movie Book of Film Noir, Studio Vista, London 1992, s. 8–38.pl_PL
dc.referencesWalker Samuel, Charles M. Katz, The Police in America: An Introduction, 5th Edition, McGraw-­Hill Companies, 2005.pl_PL
dc.referencesWalton Saige, „Horizons West: Directing the Western from John Ford to Clint Eastwood” by Jim Kitses, ,,Senses of Cinema”, Issue 38 (book reviews); dostępne przez: http://www.sensesofcinema.com/2006/book-­reviews/horizons_west/ (16.10.2011 r.).pl_PL
dc.referencesWeedon Chris, Feminism, Theory and the Politics of Difference, Willey–Blackwell, 1999.pl_PL
dc.referencesWelsh James M., Action Films: the Serious, the Ironic, the Postmodern, [w:] Wheeler Winston Dixon (ed.), Film Genre 2000. New Critical Essays, State University of New York Press, New York 2000, s. 161–176.pl_PL
dc.referencesWildermuth Mark E., Blood in the Moonlight. Michael Mann and Information Age Cinema, McFarland & Company Publishers, Jefferson (NC), London 2005.pl_PL
dc.referencesWilliams Linda, Hard core: Władza, przyjemność i „szaleństwo widzialności”, przeł. Justyna Burzyńska, Irena Hansz, Miłosz Wojtyna, słowo/obraz terytoria, Gdańsk 2012.pl_PL
dc.referencesWilliams Tony, Hearths of Darkness. The Family in the American Horror Film, Fairleigh Dickinson University Press & Associated University Press, Madison, London 1996.pl_PL
dc.referencesWillis Sharon, High Contrast: Race and Gender in Contemporary Hollywood Film, Duke University Press, Durham, London 1997.pl_PL
dc.referencesWolfe Cary, Jonathan Elmer, Subject to Sacrifice: Ideology, Psychoanalysis, and the Discourse of Species in Jonathan Demme’s ,,Silence of the Lambs”, „Boundary 2”, Fall 1995,Vol. 22, No. 3, s. 141–170pl_PL
dc.referencesWood Robin, Hollywood from Vietnam to Reagan… and Beyond, Columbia University Press, New York 2003 (1986).pl_PL
dc.referencesWright Will, Six Guns and Society. A Structural Study of the Western, University of California Press, Berkeley, Los Angeles, London 1975 [analiza Wrighta została w dużej części przetłumaczona na język polski przez Piotra Kamińskiego i opublikowana w poszczególnych numerach „Dialogu” w 1979 roku].pl_PL
dc.referencesWyatt Justin, High Concept: Movies and Marketing in Hollywood, University of Texas Press, Austin 1997.pl_PL
dc.referencesYaquinto Marilyn, Policing the World: American Mythologies and Hollywood’s Rouge Cop Character. A Dissertation, Bowling Green State University, 2006; dostępne przez: http://etd.ohiolink.edu/send-­pdf.cgi?acc_num=bgsu1143469295 (17.10.2010 r.).pl_PL
dc.referencesZalewski Andrzej, Typy konstrukcji znaczeniowych w filmie. Próba analizy fenomenologicznej, „Kino” 1979, nr 5, s. 25–29.pl_PL
dc.referencesZąbkowska Magdalena, „Siedem”. Techniczne środki wyrazowe i ich semantyczne przełożenie w sposobie wizualizacji świata przedstawionego, „Film & TV Kamera” 2003, nr 2, s. 14–20.pl_PL
dc.referencesZuber Marcelina, Komunikowanie międzykulturowe, [w:] Bogusława Dobek-­‐‑Ostrowska (red.), Studia z teorii komunikowania masowego, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 1999, s. 24–41.pl_PL
dc.referenceshttp://www.clinteastwood.org/forums/index.php?topic=1120.0;wap2 (5.12.2010 r.).pl_PL
dc.referenceshttp://www.vincelewis.net/44magnum.html (27.12.2010 r.).pl_PL
dc.referenceshttp://www.afi.com/100years/movies10.aspx (5.02.2012 r.).pl_PL
dc.referenceshttp://www.glbtq.com/glossary.php?id=5 (2.04.2011 r.).pl_PL
dc.referencesDoppelgänger, [w:] Encyclopædia Britannica. Encyclopædia Britannica Online, dostępne przez: http://www.britannica.com/EBchecked/topic/169319/doppelganger (5.09.2011 r.).pl_PL
dc.contributor.authorEmaildurys@uni.lodz.plpl_PL
dc.identifier.doi10.18778/7525-861-5


Pliki tej pozycji

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe