dc.contributor.author | Durys, Elżbieta | |
dc.date.accessioned | 2019-03-25T07:06:23Z | |
dc.date.available | 2019-03-25T07:06:23Z | |
dc.date.issued | 2013 | |
dc.identifier.citation | Durys E., Amerykańskie popularne kino policyjne 1970-2000, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2013, doi: 10.18778/7525-861-5 | pl_PL |
dc.identifier.isbn | 978-83-7525-861-5 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/27239 | |
dc.description | Kino policyjne wykrystalizowało się w Stanach Zjednoczonych w okresie, gdy w amerykańskim społeczeństwie dokonała się niezwykła przemiana. Dominujący porządek zakwestionowany został nie tylko przez grupy dotychczas wyrzucone poza nawias - Afroamerykanów. Przeciwko jego «dobrodziejstwom» wystąpiły również kobiety (druga fala feminizmu) i młodzi ludzie (studenci). Z biegiem czasu dołączyli również do grona buntowników legitymujący się nienormatywną tożsamością seksualną: geje, lesbijki, transwestyci i transseksualiści. Filmowi policjanci musieli zmagać się z czymś, co prezentowano jako społeczne skutki przeobrażeń lat pięćdziesiątych. sześćdziesiątych i siedemdziesiątych XX wieku.Postać policjanta zbawiającego pogrążony w chaosie świat stanowi kluczowy element amerykańskiego popularnego kina policyjnego. „Zacietrzewiony glina” – jak przyjęło się go w literaturze przedmiotu określać – stanowi również odpowiedź na wielokrotnie wówczas wyrażaną potrzebę silnej jednostki władnej zaprowadzić porządek. Utożsamienie jej z hegemonicznym modelem męskości doprowadziło do ścisłego powiązania pomiędzy ideą możliwości ochrony i zbawienia świata a koniecznością restytucji tradycyjnej męskości. Zaważyło to nie tylko na wymowie kina policyjnego głównego nurtu, ale również zdeterminowało kształt jego rozwoju. | pl_PL |
dc.description.sponsorship | Udostępnienie publikacji Wydawnictwa Uniwersytetu Łódzkiego finansowane w ramach projektu „Doskonałość naukowa kluczem do doskonałości kształcenia”. Projekt realizowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój; nr umowy: POWER.03.05.00-00-Z092/17-00. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | kino | pl_PL |
dc.subject | kino policyjne | pl_PL |
dc.subject | kino amerykańskie | pl_PL |
dc.subject | filmoznawstwo | pl_PL |
dc.subject | kino popularne | pl_PL |
dc.title | Amerykańskie popularne kino policyjne 1970-2000 | pl_PL |
dc.type | Book chapter | pl_PL |
dc.page.number | 510 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Łódzki, Wydział Studiów Międzynarodowych i Politologicznych, Katedra Studiów Transatlantyckich i Mediów Masowych | pl_PL |
dc.identifier.eisbn | 978-83-7525-986-5 | |
dc.contributor.authorBiographicalnote | Elżbieta Durys ukończyła studia w zakresie kulturoznawstwa na Uniwersytecie Łódzkim. W latach 1998–2002 była słuchaczką studium doktoranckiego na Wydziale Filozoficzno‑Historycznym UŁ. W tym okresie prowadziła zajęcia w Instytucie Studiów Międzynarodowych, przekształconym w 2000 roku w Wydział Studiów Międzynarodowych i Politologicznych (WSMiP) UŁ. Doktorat uzyskała w 2002 roku na podstawie rozprawy napisanej pod kierunkiem prof. dr hab. Elżbiety H. Oleksy. Od grudnia 2002 roku pracuje na WSMiP, prowadząc zajęcia z kulturoznawstwa i komunikacji społecznej. Jej zainteresowania badawcze koncentrują się wokół filmu i problematyki gender. Jest ona autorką monografii naukowej Mieliśmy tu mały problem… O twórczości Johna Cassavetesa (Kraków 2009) oraz licznych artykułów publikowanych w Polsce i za granicą. Współredagowała również trzy książki: z Elżbietą Ostrowską Wizerunki kobiet i mężczyzn w kulturze (Kraków 2005) oraz Konradem Klejsą Kino amerykańskie: Dzieła (Kraków 2006) i Kino amerykańskie: Twórcy (Kraków 2007). | pl_PL |
dc.references | Abrahams Ray, What’s in a Name? Some Thoughts on the Vocabulary of Vigilantism and Related Forms of ‘Informal Criminal Justice’, [w:] Dermot Feenan (ed.), Informal Criminal Justice, Ashgate/Dartmouth, Aldershot 2002, s. 25–40. | pl_PL |
dc.references | Abrahams Ray, Vigilante Citizens: Vigilantism and the State, Polity Press, Cambridge, Oxford, Malden (Ma), 1998. | pl_PL |
dc.references | Abrams Jerold J., ,,A Homespun Murder Story”: Film Noir and the Problem of Modernity in ,,Fargo”, [w:] Mark T. Conrad (ed.), The Philosophy of the Coen Brothers, The University Press of Kentucky, Lexington 2009, s. 211–223. | pl_PL |
dc.references | Adamczak Marcin, Globalne Hollywood, filmowa Europa i polskie kino po 1989 roku. Przeobrażenia kultury audiowizualnej przełomu stuleci, słowo/obraz terytoria, Gdańsk 2010. | pl_PL |
dc.references | Allen Michael, Contemporary US Cinema, Pearson Education, 2003. | pl_PL |
dc.references | Allison Deborah, Courting the Critics/Assuring the Audiences: The Modulation of Dirty Harry in a Changing Cultural Climate, „Film International” 2007, Vol. 5, Issue 5, s. 17–29. | pl_PL |
dc.references | Althusser Louis, Ideologie i aparaty ideologiczne państwa, przeł. Andrzej Staroń, dostępne przez: http://www.nowakrytyka.pl/spip.php?article374 (15.08.2011 r.). | pl_PL |
dc.references | Altman Charles F., W stronę teorii gatunku filmowego, przeł. Alicja Helman, „Kino” 1987, nr 6, s. 18–22. | pl_PL |
dc.references | Altman Rick, Podejście semantyczno-syntaktyczne do gatunku filmowego, przeł. Alicja Helman, [w:] Alicja Helman (red.), Panorama współczesnej myśli filmowej, Universitas, Kraków 1992, s. 197–210. | pl_PL |
dc.references | Altman Rick, Film/Genre, BFI Publishing, London 2000. | pl_PL |
dc.references | Altman Rick, The American Film Musical, Indiana University Press, Bloomington (Ind.), 1989. | pl_PL |
dc.references | Ames Christopher, Restoring the Black Man’s Lethal Weapon: Race and Sexuality in Contemporary Cop Films, „Journal of Popular Film and Television”, Fall 1992, Vol. 20: 3, s. 52–60. | pl_PL |
dc.references | Andrew Geoff, Clint Eastwood: The Quiet American, „Sight and Sound”, September 2008, Vol. 18: 9, Issue, s. 14–16, 19–22. | pl_PL |
dc.references | Andrew Geoff, The Quiet American, „Sight & Sound”, September 2008, Vol. 18, No. 9, s. 14–22. | pl_PL |
dc.references | Bachtin Michaił, Twórczość Franciszka Rabelais’go a kultura ludowa średniowiecza i renesansu, przeł. Anna i Andrzej Goreniowie, Wydawnictwo Literackie, Kraków 1975. | pl_PL |
dc.references | Badinter Elisabeth, XY tożsamość mężczyzny, przeł. Grzegorz Przewłocki, Wydawnictwo W.A.B., Warszawa 1993. | pl_PL |
dc.references | Bailey Beth, David Farber (eds.), America in the Seventies, University Press of Kansas, Kansas 2004. | pl_PL |
dc.references | Barthes Roland, Mit dzisiaj, [w:] idem, Mitologie, przeł. Adam Dziadek, Wydawnictwo KR, Kraków 2002, s. 237–296. | pl_PL |
dc.references | Bazin André, Polityka autorska, [w:] idem, Film i rzeczywistość, wybór tekstów, przekład i posłowie Bolesław Michałek, Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe, Warszawa 1963, s. 177–192. | pl_PL |
dc.references | Belton John, American Cinema/American Culture, 2nd Edition, McGraw-Hill, 2005. | pl_PL |
dc.references | Benenson Laurie, Up and Coming: Rene Russo; Mel Gibson Meets the Lethal Woman, „New York Times”, 7 June 1992, H-14. | pl_PL |
dc.references | Benshoff Harry M., Sean Griffin, America on Film: Representing Race, Class, Gender, and Sexuality at the Movies, Blackwell Publishing, Malden (Ma), 2006. | pl_PL |
dc.references | Benshoff Harry M., Sean Griffin, Queer Images: A History of Gay and Lesbian Film in America, Rowman & Littlefield Publishers, Lanham 2006. | pl_PL |
dc.references | Berliner Todd, The Genre Film as Booby Trap: 1970s Genre Bending and ,,The French Connection”, „Cinema Journal”, Spring 2001, Vol. 40, No. 3, s. 25–46. | pl_PL |
dc.references | Bignell Jonathan, Postmodern Media Culture, Edinburgh University Press, Edinburgh 2000. | pl_PL |
dc.references | Bingham Dennis, Acting Male: Masculinities in the Films of James Steward, Jack Nicholson, and Clint Eastwood, Rutgers University Press, New Brunswick, New Jersey 1994. | pl_PL |
dc.references | Bly Robert, Żelazny Jan. Rzecz o mężczyznach, przeł. Jacek Tittenbrun, Dom Wydawniczy „Rebis”, Poznań 1993. | pl_PL |
dc.references | Bogle Donald, Toms, Coons, Mulattoes, Mammies & Bucks: An Interpretative History of Blacks in American Film, 4th Edition, Continuum, New York, London 2001. | pl_PL |
dc.references | Borde Raymonde, Etienne Chaumeton, Film czarny lat 70-tych, przeł. Lesław Stankiewicz, „Film na Świecie” 1976, nr 5, s. 45–49. | pl_PL |
dc.references | Bordwell David, Aesthetics in Action: Kung-Fu, Gunplay, and Cinematic Expression, [w:] idem, Poetics of Cinema, Routledge, New York, London 2008, s. 395–411. | pl_PL |
dc.references | Bordwell David, Classical Hollywood Cinema: Narrational Principles and Procedures, [w:] Philip Rosen (ed.), Narrative, Apparatus, Ideology, Columbia University Press, New York 1986, s. 17–34. | pl_PL |
dc.references | Bordwell David, Narration in the Fiction Film, University of Wisconsin Press, Madison 1985. | pl_PL |
dc.references | Bordwell David, The Way Hollywood Tells It. Story and Style in Modern Movies, University of California Press, Berkeley 2006. | pl_PL |
dc.references | Bordwell David, Janet Staiger, Kristin Thompson, Classical Hollywood Cinema: Film Style and Mode of Production to 1960, Routledge, London 2006. | pl_PL |
dc.references | Bordwell David, Kristin Thompson, Film Art: An Introduction, 7th Edition, McGraw-Hill, 2004. | pl_PL |
dc.references | Bordwell David, Kristin Thompson, Film Art: Sztuka filmowa: Wprowadzenie, przeł. Bogna Rosińska, Wydawnictwo Wojciech Marzec, Warszawa 2010. | pl_PL |
dc.references | Boyer Jay, Sidney Lumet, Twayne Publishers, New York 1993. | pl_PL |
dc.references | Brown Jeffrey A., Bullets, Buddies, and Bad Guys: The ,,Action-Cop” Genre, „Journal of Popular Film and Television”, Summer 1993, Vol. 21: 2, s. 79–87. | pl_PL |
dc.references | Brown Jeffrey A., Gender and the Action Heroine: Hardbodies and the ,,Point of No Return”, „Cinema Journal”, Spring 1996, Vol. 35, No. 3, s. 52–71. | pl_PL |
dc.references | Brzezińska Ewa, Elżbieta Durys, Amerykański film wojenny – w poszukiwaniu głębokiej struktury, „Studia Filmoznawcze” 2005, nr 26, s. 197–214. | pl_PL |
dc.references | Butler Judith, Uwikłani w płeć. Feminizm i polityka tożsamości, przeł. Karolina Krasuska, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa 2008. | pl_PL |
dc.references | Cagin Seth, Philip Dray, Born to Be Wild. Hollywood and the Sixties Generation, 2nd Edition, Coyote 1994. | pl_PL |
dc.references | Campbell Joseph, Bohater o tysiącu twarzy, przeł. Andrzej Jankowski, Zysk i S-ka, Poznań 1997. | pl_PL |
dc.references | Caputi Jane, American Psychos: The Serial Killer in Contemporary Fiction, „Journal of American Culture”, December 1993, Vol. 16, Issue 4, s. 101–112. | pl_PL |
dc.references | Caputi Jane, Small Ceremonies: Ritual in ,,Forrest Gump”, ,,Natural Born Killers”, ,,Seven”, and ,,Follow Me Home”, [w:] Christopher Sharrett (ed.), Mythologies of Violence in Postmodern Media, Wayne State University Press, Detroit 1999, s. 147–174. | pl_PL |
dc.references | Carroll Noël, Filozofia sztuki masowej, przeł. Mirosław Przylipiak, słowo/obraz terytoria, Gdańsk 2011. | pl_PL |
dc.references | Casper Drew, Postwar Hollywood 1946–1962, Blackwell Publishing, Malden (Ma), 2007. | pl_PL |
dc.references | Cettl Robert, Serial Killer Cinema. An Analytical Filmography, McFarland & Company, Jefferson (NC), London 2003. | pl_PL |
dc.references | Christensen Terry, Peter J. Haas, Projecting Politics: Political Messages in American Film. M.E. Sharpe 2005. | pl_PL |
dc.references | Clagett Thomas D., William Friedkin. Films of Aberration, Obsession and Reality, Epanded and Updated 2nd Edition, Silman-James Press, Los Angeles 2003. | pl_PL |
dc.references | Clarens Carlos, Crime Movies: An Illustrated History of the Gangster Genre from D.W. Griffith to ,,Pulp Fiction”, Updated by Foster Hirsch, Da Capo Press, 1997. | pl_PL |
dc.references | Clover Carol J., Men, Women and Chain Saws. Gender in the Modern Horror Film, Princeton University Press, Princeton (NJ), 1993. | pl_PL |
dc.references | Clover Carol J., ’Falling Down’ and the Rise of the Average White Male, [w:] Pam Cook, Philip Dodd (eds.), Women and Film: A Sight and Sound Reader, Temple University Press, Philadelphia 1993, s. 138–147 [po raz pierwszy opublikowany w maju 1993 roku, „Sight and Sound” Vol. 3, No. 5]. | pl_PL |
dc.references | Cobley Paul, The American Thriller. Generic Innovation and Social Change in the 1970s, Palgrave, London 2000. | pl_PL |
dc.references | Cohan Steve, Masked Men: Masculinity and the Movies in the Fifties, Indiana University Press, Bloomington and Indianapolis 1997. | pl_PL |
dc.references | Combs Richard, 8 Degrees of Separation: A Look at the Quiet Side of Dirty Harry and the New Wave Aspirations of Don Siegel, „Film Comment”, July–August 2002, Vol. 38: 4, s. 50–53. | pl_PL |
dc.references | Comolli Jean-Luc, Jean Narboni, Cinema/Ideology/Criticism, [w:] Leo Braudy, Marshall Cohen (eds.), Film Theory and Criticism, 6th Edition, Oxford University Press, Oxford 2004, s. 812–819. | pl_PL |
dc.references | Connell R.D., Masculinities, Relations Among, [w:] Michael Kimmel, Amy Aronson (eds.), Men and Masculinities: A Social, Cultural, and Historical Encyclopedia, ABC Clio, Santa Barbara (Cal.), 2004, s. 507–510. | pl_PL |
dc.references | Conrad Mark T. (ed.), The Philosophy of Neo-Noir, The University Press of Kentucky, Lexington, Kentucky 2007. | pl_PL |
dc.references | Cook David A., Lost Illusions. American Cinema in the Shadow of Watergate and Vietnam, 1970–1979, University of California Press, Berkeley 2000. | pl_PL |
dc.references | Cook Pam, Screening the Past: Memory and Nostalgia in Cinema, Routledge, London, New York 2005. | pl_PL |
dc.references | Cornell Drucilla, Clint Eastwood and Issues of American Masculinity, Fordham University Press, New York 2009. | pl_PL |
dc.references | Culberson William C., Vigilantism: Political History of Private Power in America, Greenwood Press, New York 1990. | pl_PL |
dc.references | Cunningham Frank R. Sidney Lumet: Film and Literary Vision, The University Press of Kentucky, Lexington 1991. | pl_PL |
dc.references | Czubaj Mariusz, Etnolog w Mieście Grzechu. Powieść kryminalna jako świadectwo antropologiczne, Oficynka, Gdańsk 2010. | pl_PL |
dc.references | Dargis Manohla, L.A. Confidential, BFI Publishing, London 2003. | pl_PL |
dc.references | Derry Charles, The Suspense Thriller. Films in the Shadow of Alfred Hitchcock, McFarland & Company, Inc., Publishers, Jefferson (NC), London 1988. | pl_PL |
dc.references | Desser David, Lester D. Friedman, Sidney Lumet: The Memory of Guilt, [w:] eidem, American-Jewish Filmmakers, University of Illinois Press, Urbana, Chicago 1993, s. 160–223. | pl_PL |
dc.references | Dirks Tim, Dirty Harry; dostępne przez: http://www.filmsite.org/dirt.html (30.12.2010 r.). | pl_PL |
dc.references | Dirks Tim, The French Connection; dostępne przez: http://www.filmsite.org/fren.html (30.12.2010 r.) | pl_PL |
dc.references | Doane Mary Ann, Film and Masquerade, [w:] eadem, Femmes Fatales: Feminism, Film Theory, Psychoanalysis, Routledge, New York, Abingdon 1998, s. 17–32. | pl_PL |
dc.references | Doane Mary Ann, Masquerade Reconsidered: Further Thoughts on the Female Spectator, [w:] eadem, Femmes Fatales: Feminism, Film Theory, Psychoanalysis, Routledge, New York, Abingdon 1998, s. 33–43. | pl_PL |
dc.references | Doherty Thomas, Review of ,,Fargo”, „Cineaste” 1996, Vol. 22, No. 2, s. 47, 55. | pl_PL |
dc.references | Dole Carol M., The Gun and the Badge: Hollywood and the Female Lawman, [w:] Martha McCaughey, Neal King (eds.), Reel Knockouts: Violent Women in the Movies, University of Texas Press, Austin 2001, s. 78–105. | pl_PL |
dc.references | Doom Ryan P., What’s the Deal with Greed and Wood Chippers?: ,,Fargo”, [w:] idem, The Brothers Coen: Unique Characters of Violence, ABC-CLIO, LLC, Santa Barbara (Cal.), 2009, s. 69–81. | pl_PL |
dc.references | Dove George N., The Police Procedural, Bowling Green University Popular Press, Bowling Green (O.), 1982. | pl_PL |
dc.references | Dresner Lisa M., The Female Investigator in Literature, Film, and Popular Culture, McFarland & Company, Inc., Publishers, Jefferson (NC), London 2007. | pl_PL |
dc.references | Duclos Denis, The Werewolf Complex: America’s Fascination with Violence, [przeł. z francuskiego Amanda Pingree], Berg, Oxford, New York 1998. | pl_PL |
dc.references | Durys Elżbieta, Jedna z ośmiu milionów historii: ,,Nagie miasto” Hellingera i Dassina, [w:] Łukasz Plesnar, Rafał Syska (red.), Arcydzieła kina amerykańskiego, (w druku). | pl_PL |
dc.references | Durys Elżbieta, Kino Nowej Przygody: postklasyczne Hollywood w polskiej krytyce filmowej, [w:] Piotr Zwierzchowski, Barbara Giza (red.), Polskie piśmiennictwo filmowe, Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego, Bydgoszcz 2013, s. 219–231. | pl_PL |
dc.references | Durys Elżbieta, Stworzone dla mężczyzn i miłości. Kobiety w filmach Billy’ego Wildera, [w:] Kamila Żyto, Marcin Pieńkowski (red.), Billy Wilder: Mistrz kina z Suchej Beskidzkiej, Wydawnictwo TRIO, Warszawa 2011, s. 65–89. | pl_PL |
dc.references | Durys Elżbieta, Teoria autorska a kino amerykańskie w latach 70. XX wieku, [w:] Marek Sokołowski (red.), Kulturowe kody mediów: Stan obecny i perspektywy rozwoju, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2008, s. 137–153. | pl_PL |
dc.references | Dyer Richard, Action!, „Sight and Sound”, October 1994, Vol. 4: 10, s. 6–10. | pl_PL |
dc.references | Dyer Richard, Kill and Kill Again, „Sight and Sound” 1997, Vol. 7: 9, s. 14, 16–17. | pl_PL |
dc.references | Dyer Richard, ,,Seven”: BFI Modern Classics, BFI Publishing, London 1999. | pl_PL |
dc.references | Elsaesser Thomas, Alexander Horwath, Noel King (eds.), The Last Great American Picture Show. New Hollywood Cinema in the 1970s, Amsterdam University Press, Amsterdam 2004. | pl_PL |
dc.references | Elsaesser Thomas, Warren Buckland, Studying Contemporary American Film: A Guide to Movie Analysis, Arnold, London 2002. | pl_PL |
dc.references | Enevold Jessica, The Daughters of Thelma and Louise, [w:] Kristi Siegel (ed.), Genred, Genre, and Identity in Women’s Travel Writing, Peter Lang Publishing, New York 2004, s. 73– 95. | pl_PL |
dc.references | Fahy Thomas, Killer Culture: Classical Music and the Art of Killing in ,,Silence of the Lambs” and ,,Se7en”, „The Journal of Popular Culture” 2993, Vol. 37, No 1, s. 28–42. | pl_PL |
dc.references | Faludi Susan, Backlash: The Undeclared War Against American Women, Three Rivers Press, New York 2006. | pl_PL |
dc.references | Faludi Susan, Stiffed: The Betrayal of American Man, W. Morrow and Co., New York 1999. | pl_PL |
dc.references | Faurholt Gry, Self as Other: The Doppelgänger, „Double Dialogues”, Summer 2009, Issue 10; dostępne przez: http://www.doubledialogues.com/issue_ten/faurholt.html (5.09.2011 r.). | pl_PL |
dc.references | Feenan Dermot (ed.), Informal Criminal Justice, Ashgate/Dartmouth, Aldershot 2002. | pl_PL |
dc.references | Fuchs Cynthia J., The Buddy Politic, [w:] Steven Cohan, Ina Rae Hark (eds.), Screening the Male: Exploring Masculinities in Hollywood Cinema, Routledge, London, New York 2008, s. 194–210. | pl_PL |
dc.references | Gates Philippa, „Cop Action Films”, dostępne przez: http://www.crimeculture.com /Contents/80sCopFilms.html (12.12.2008 r.). | pl_PL |
dc.references | Gates Philippa, Detecting Men: Masculinity and the Hollywood Detective Film, State University of New York Press, New York 2006. | pl_PL |
dc.references | Gates Philippa, Detecting Women: Gender and the Hollywood Detective Film, State University of New York Press, Albany (NY) 2011. | pl_PL |
dc.references | Gentry Ric, Clint Eastwood, Clint Eastwood: An Interview, „Film Quarterly”, Spring 1989, Vol. 42, No. 3, s. 12–23. | pl_PL |
dc.references | Gilmore Richard, The American Sublime in ,,Fargo”; dostępne przez: http://members.tripod.com/mcrae_tony/americansublimeinfargo.htm (14.06.2010 r.) | pl_PL |
dc.references | Girard, René, Rzeczy ukryte od założenia świata (fragmenty), przeł. Mirosława Goszczyńska, „Literatura na Świecie” 1983, nr 12, s. 74–182. | pl_PL |
dc.references | Gledhill Christine, Introduction (do rozdz. History of Genre Criticism), [w:] Pam Cook (ed.), The Cinema Book, 3rd Edition, BFI, Palgrave Macmillan, London 2009, s. 252–259. | pl_PL |
dc.references | Głowiński Michał, Teresa Kostkiewiczowa, Aleksandra Okopień-Sławińska, Janusz Sławiński (red.), Słownik terminów literackich, wyd. III poszerzone i poprawione, Zakład Narodowy im. Ossolińskich – Wydawnictwo, Wrocław 2000. | pl_PL |
dc.references | Goffman Erving, Człowiek w teatrze życia codziennego, przeł. Helena Datner-Śpiewak, Paweł Śpiewak, Wydawnictwo KR, Warszawa 2000. | pl_PL |
dc.references | Goldberg Carl, Virginia Crespo, A Psychological Examination of Serial Killer Cinema: The Case of ,,Copycat”, „Post Script”, Winter–Spring 2003, Vol. 22, Issue 2, s. 55–63; dostępne przez: http://www.freepatentsonline.com/article/Post-Script/105657303 .html (1.08.2011 r.) | pl_PL |
dc.references | Grace Pamela, Motherhood, Homicide, and Swedish Meatballs: The Quiet Triumph of the Maternal in ,,Fargo”, [w:] William G. Luhr (ed.), The Coen Brothers’ ,,Fargo”, Cambridge University Press, Cambridge 2004, s. 33–54. | pl_PL |
dc.references | Grant Barry Keith, Man’s Favourite Sport?: The Action Films of Kathryn Bigelow, [w:] Yvonne Tasker (ed.), Action and Adventure Cinema, Routledge, London, New York 2004, s. 371–384. | pl_PL |
dc.references | Graysmith Robert, Zodiak, przeł. Dariusz Strączyński, Amber, Warszawa 2007. | pl_PL |
dc.references | Greek Cecil, The Big City Rogue Cop as Monster: Images of NYPD and LAPD, [w:] Caroline Joan (Kay) Picart, Cecil Greek (eds.), Monsters In and Among Us: Toward a Gothic Criminology, Fairleigh Dickinson University Press, Madison, Teaneck 2007, s. 164–198. | pl_PL |
dc.references | Hallam Clifford, The Double as Incomplete Self: Toward a Definition of Doppelgänger, [w:] Eugene J. Crook (ed.), Fearful Symmetry: Doubles and Doubling in Literature and Film. Selected Papers from the 5th Annual Florida State University Conference on Literature and Film, University Press of Florida, Tallahassee 1981, s. 1–31. | pl_PL |
dc.references | Hanrahan Rebecca, David Stearns, ‘And It’s Such a Beautiful Day!’ Shame and ,,Fargo”, [w:] Mark T. Conrad (ed.), The Philosophy of the Coen Brothers, The University Press of Kentucky, Lexington 2009, s. 93–108. | pl_PL |
dc.references | Hantke Steffen, ‘The Kingdom of the Unimaginable’: The Construction of Social Space and the Fantasy of Privacy in Serial Killer Narratives, „Literature Film Quarterly”, July 1998, Vol. 26, Issue 3, s. 178–196. | pl_PL |
dc.references | Hardy Phil (ed.), The BFI Companion to Crime, University of California Press, Berkeley, Los Angeles 1997. | pl_PL |
dc.references | Harvey Colin, Legality, Legitimacy and the Politics of Informalism, [w:] Dermot Feenan (ed.), Informal Criminal Justice, Ashgate/Dartmouth, Aldershot 2002, s. 15–24. | pl_PL |
dc.references | Haskell Molly, From Reverence to Rape: The Treatment of Women in the Movies, 2nd Edition, The University of Chicago Press, Chicago, London 1987. | pl_PL |
dc.references | Hayward Susan, Cinema Studies. The Key Concepts, 2nd Edition, Routledge, London, New York 2003. | pl_PL |
dc.references | Heartfield James, There is No Masculinity Crisis, „Genders” 2002, No. 35; dostępne przez: http://www.genders.org/g35/g35_heartfield.html#top (15.09.2011 r.). | pl_PL |
dc.references | Helman Alicja, Filmy kryminalne, Wydawnictwo Artystyczne i Filmowe, Warszawa 1972. | pl_PL |
dc.references | Helman Alicja, Filmy sensacyjne, Wydawnictwo Artystyczne i Filmowe, Warszawa 1974. | pl_PL |
dc.references | Helman Alicja (red.), Kino gatunków, PWN, Warszawa, Kraków 1991. | pl_PL |
dc.references | Hendrykowski Marek, Bullitt i inni, „Teksty” 1973, nr 6, s. 122–142. | pl_PL |
dc.references | Hendrykowski Marek, Słownik terminów filmowych, Ars Nova, Poznań 1994. | pl_PL |
dc.references | Herzberg Bob, The FBI and the Movies. A History of the Bureau on Screen and Behind the Scenes in Hollywood, McFarland & Company Publishers, Jefferson (NC), London 2007. | pl_PL |
dc.references | Hills Elizabeth, From «Figurative Males» to Action Heroines: Further Thoughts on Active Women in the Cinema, „Screen”, Spring 1999, Vol. 40: 1, s. 38–50. | pl_PL |
dc.references | Hirsch Foster, Detours and Lost Highways. A Map of Neo-‐‑Noir, Limelight Editions, New York 1999. | pl_PL |
dc.references | Holmlund Chris, Masculinity as Multiple Masquerade. The ‘Mature’ Stallone and the Stallone Clone, [w:] Steven Cohan, Ina Rae Hark (eds.), Screening the Male: Exploring Masculinities in Hollywood Cinema, Routledge, London, New York 2008, s. 213–229. | pl_PL |
dc.references | hooks bell, Doing It for Daddy, [w:] Maurice Berger, Brian Wallis, Simon Watson (eds.), Constructing Masculinity, Routledge, New York, London 1995, s. 98–106. | pl_PL |
dc.references | Houck Davis W., ‘My, That’s Big One’: Masculinity and Monstrosity in ,,Dirty Harry”, [w:] Caroline Joan (Kay) Picart, Cecil Greek (eds.), Monsters In and Among Us: Toward a Gothic Criminology, Fairleigh Dickinson University Press, Madison, Teaneck 2007, s. 65–90. | pl_PL |
dc.references | Inciardi James A., From the Keystone Cops to ,,Miami Vice”: Images of Policing in American Popular Culture , ,,Journal of Popular Culture” 1987, Vol. 21: 2, s. 84–102. | pl_PL |
dc.references | Ingebretsen Edward J., At Stake. Monsters and the Rhetoric of Fear in Public Culture, University of Chicago Press, Chicago, London 2001. | pl_PL |
dc.references | Islam Needeya, ‘I Wanted to Shoot People’ Genre, Gender and Action in the Films of Kathryn Bigelow, [w:] Laleen Jayamanne (ed.), Kiss Me Deadly. Feminism & Cinema for the Moment, Power Publications, Sydney 1995, s. 91–125. | pl_PL |
dc.references | Jackson Rosemary, Fantasy: The Literature of Subversion, Methuen, London, New York 1981. | pl_PL |
dc.references | Jahel Edwin, „Copycat”, dostępne przez: http://www.edwinjahiel.com/copycat.htm (11.02.2010 r.) | pl_PL |
dc.references | James Nick, Heat, BFI Publishing, London 2002. | pl_PL |
dc.references | Jarecka Urszula, Od teledysku do wideoklipu. Ewolucja idiomu klipowego, [w:] Maryla Hopfinger (projekt i red.), Nowe media w komunikacji społecznej w XX wieku. Antologia, Oficyna Naukowa, Warszawa 2002, s. 293–315. | pl_PL |
dc.references | Jeffords Susan, The Big Switch: Hollywood Masculinity in the Nineties, [w:] Jim Collins, Hilary Radner, Ava Preacher Collins (eds.), Film Theory Goes to the Movies, Routledge, New York, London 1993, s. 196–208. | pl_PL |
dc.references | Jeffords Susan, Hard Bodies: Hollywood Masculinity in the Reagan Era, Rutgers University Press, New Brunswick (NJ), 2004. | pl_PL |
dc.references | Jenkins Henry, Kultura konwergencji: Zderzenie starych i nowych mediów, przeł. Małgorzata Bernatowicz, Mirosław Filiciak, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2007. | pl_PL |
dc.references | Jenkins Philip, Catch Me Before I Kill More: Seriality as Modern Monstrosity, „Cultural Analysis” 2002, Vol. 3, s. 1–17; dostępne przez: http://socrates.berkeley.edu /~caforum/volume3/vol3_article1.html (11.07.2011 r.). | pl_PL |
dc.references | Jenkins Philip, Historia Stanów Zjednoczonych, przeł. Anna Oksiuta, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2009. | pl_PL |
dc.references | Jenkins Philip, Using Murder: The Social Construction of Serial Homicide, Aldine de Gruyter, New York 1994. | pl_PL |
dc.references | Jermyn Deborah, Sean Redmond, Introduction: Hollywood Transgressor: The Cinema of Kathryn Bigelow, [w:] Deborah Jermyn, Sean Redmond (eds.), The Cinema of Kathryn Bigelow: Hollywood Transgressor, Wallflower Press, London, New York 2003, s. 1–19. | pl_PL |
dc.references | Jermyn Deborah, Sean Redmond (eds.), The Cinema of Kathryn Bigelow: Hollywood Transgressor, Wallflower Press, London, New York 2003. | pl_PL |
dc.references | Jess-Cooke Carolyn, Film Sequels: Theory and Practice from Hollywood to Bollywood, Edinbourgh University Press, Edinbourgh 2009. | pl_PL |
dc.references | Johnson Paul, Historia świata od roku 1917 do lat 90-tych, tłum. zbiorowe, Puls, London 1992. | pl_PL |
dc.references | Johnston Les, What is Vigilantism?, „British Journal of Criminology” 1996, Vol. 36, No. 2, s. 220–236. | pl_PL |
dc.references | Kael Pauline, Deeper into Movies, Warner Books, 1973. | pl_PL |
dc.references | Kael Pauline, 5001 Nights at the Movies, Henry Holt and Company, 1991. | pl_PL |
dc.references | Kaminsky Stuart M. (with Jeffrey H. Mahan), American Television Genres, Nelson-Hall, Chicago 1985. | pl_PL |
dc.references | Kaminsky Stuart M., The White-Hot Violence of the 1970s, [w:] idem, American Film Genres, 2nd Edition, Nelson-Hall, Chicago 1985, s. 107–117. | pl_PL |
dc.references | Kapsis Robert E., Clint Eastwood'ʹs Politics of Reputation, „Society”, September–October 1993, Vol. 30, s. 68–71. | pl_PL |
dc.references | Kearns Edward A., 'ʹDeserve'ʹs Got Nothin'ʹ to Do with It'ʹ: Clint Eastwood'ʹs Challenge to the Self-Righteous, „Journal of Evolutionary Psychology” 1995, Vol. 16, No. 3–4, s. 221– 227. | pl_PL |
dc.references | Keppler Carl F., The Literature of the Second Self, University of Arizona Press, Tuscon 1972. | pl_PL |
dc.references | Kimmel Michael S., Manhood in America: A Cultural History, 2nd Edition, Oxford University Press, New York, Oxford 2006. | pl_PL |
dc.references | Kimmel Michael S., Manhood in America: A Cultural History, The Free Press, New York 1996. | pl_PL |
dc.references | Kimmel Michael S., The Man in the Graf Flannel Suit, [w:] Michael Kimmel, Amy Aronson (eds.), Men and Masculinities: A Social, Cultural, and Historical Encyclopedia, ABC Clio, Santa Barbara (Cal.), 2004, s. 493–494. | pl_PL |
dc.references | King Geoff, American Independent Cinema, I.B. Tauris, London, New York 2005. | pl_PL |
dc.references | King Geoff, New Hollywood Cinema: An Introduction, Columbia University Press, New York 2001. | pl_PL |
dc.references | King Neal, Heroes in Hard Times: Cop Action Movies in the U.S., Temple University Press, Philadelphia 1999. | pl_PL |
dc.references | Klinger Barbara, ‘Cinema/Ideology/Criticism’ Revised: The Progressive Genre, [w:] Barry Keith Grant (ed.), Film Genre Reader III, University of Texas Press, Austin 2005, s. 75–91. | pl_PL |
dc.references | Kłys Tomasz, Filmy (nie)religijne, [w:] Małgorzata Jakubowska, Tomasz Kłys, Bronisława Stolarska (red.), Między słowem a obrazem, Rabid, Kraków 2005, s. 185–196. | pl_PL |
dc.references | Kłys Tomasz, Film fikcji i jego dominanty, Semper, Warszawa 1999. | pl_PL |
dc.references | Kopaliński Władysław, Słownik wyrazów obcych i zwrotów obcojęzycznych, wyd. 16, rozszerzone, Wiedza Powszechna, Warszawa 1989. | pl_PL |
dc.references | Kowalski Dean A. (ed.), Steven Spielberg and Philosophy: We’re Gonna Need a Bigger Book, The University Press of Kentucky, 2010. | pl_PL |
dc.references | Kramer Peter, Post-‐‑classical Hollywood, [w:] John Hill, Pamela Church Gibson (eds.), American Cinema and Hollywood. Critical Approaches, Oxford University Press, 2000, s. 63–83. | pl_PL |
dc.references | Krutnik Frank, In a Lonely Street: Film noir, Genre, Masculinity, Routledge, London, New York 1991. | pl_PL |
dc.references | Lacey Nick, ,,Seven”: Director, David Fincher, Longman/York Press, Harlow, London 2001. | pl_PL |
dc.references | Langford Barry, The Action Blockbuster, [w:] idem, Film Genre: Hollywood and Beyond, Edinburgh University Press, Edinburgh 2005, s. 233–256. | pl_PL |
dc.references | Leitch Thomas, Crime Films, Cambridge University Press, 2002. | pl_PL |
dc.references | Lev Peter, American Films of the 70s: Conflicting Visions, University of Texas Press, Austin 2000. | pl_PL |
dc.references | Lichtenfeld Eric, Action Speaks Louder: Violence, Spectacle, and the American Action Movie, Wesleyan, 2007 [kindle edition]. | pl_PL |
dc.references | Loeb Anthony (ed.), Filmmakers in Conversation, Columbia College, Chicago 1982. | pl_PL |
dc.references | Loska Krzysztof (red.), Kino gatunków wczoraj i dziś, Rabid, Kraków 1998. | pl_PL |
dc.references | Lott M. Ray, Police on the Screen. Hollywood Cops, Detectives, Marshals and Rangers, McFarland & Company, Inc., Publishers, Jefferson (NC), London 2006. | pl_PL |
dc.references | Luhr William G. (ed), The Coen Brothers’ ,,Fargo”, Cambridge University Press, Cambridge 2004. | pl_PL |
dc.references | Łapińska Magdalena, Miasto – destrukcyjny labirynt w ,,Siedem” Davida Finchera i ,,Łowcy androidów” Ridleya Scotta, „Kwartalnik Filmowy” 1999, nr 28, s. 146–158. | pl_PL |
dc.references | Macklin Tony, 'ʹPlant Your Feet and Tell the Truth'ʹ: An Interview with Clint Eastwood, „Bright Lights Film Journal”, February 2005, Vol. 47 [brak paginacji]. | pl_PL |
dc.references | Mainar Luis M. García, Authorship and Identity in the Cinema of Clint Eastwood, „Atlantis: Revista de la Asociación Española de Estudios Ingleses y Norteamericanos” 2007, Vol. 29, No. 2, s. 27–37. | pl_PL |
dc.references | Majewski Tomasz, Schemat fabularny filmu katastroficznego. Analiza mitograficzna, [w:] Konrad Klejsa, Grzegorz Skonieczko (red.), Lustra i krzywe zwierciadła. Społeczne konteksty kina i telewizji, Rabid, Kraków 2002, s. 35–52. | pl_PL |
dc.references | Maltby Richard, Censorship and Self-Regulation, [w:] Geoffrey Nowell-Smith (ed.), The Oxford History of World Cinema, Oxford University Press, New York, Oxford, s. 235–248. | pl_PL |
dc.references | Maltby Richard, Hollywood Cinema, 2nd Edition, Blackwell Publishing, Malden (Ma), 2003. | pl_PL |
dc.references | Matuchniak-Krasuska Anna, Zarys socjologii sztuki Pierre’a Bourdieu, Oficyna Naukowa, Warszawa 2010. | pl_PL |
dc.references | Mayne Judith, The Woman at the Keyhole: Feminism and Women’s Cinema, Indiana University Press, Bloomington, Indianapolis 1990. | pl_PL |
dc.references | McGilligan Patrick, Clint: The Life and Legend, St. Martin’s Press, New York 1999. | pl_PL |
dc.references | Mellen Joan, Big Bad Wolves: Masculinity in the American Film, Pantheon Books/Random House, Inc., New York 1977. | pl_PL |
dc.references | Mesce Bill, Jr., Overkill: The Rise and Fall of Thriller Cinema, McFarland & Company, Inc., Publishers, Jefferson (NC), London 2007. | pl_PL |
dc.references | Misiak Anna, Kinematograf kontrolowany: Cenzura filmowa w kraju socjalistycznym i demokratycznym (PRL i USA). Analiza socjologiczna, Universitas, Kraków 2006. | pl_PL |
dc.references | Mizejewski Linda, 1990: Movies and the Off-White Gangster, [w:] Chris Holmlund (ed.), American Cinema of the 1990s: Themes and Variations, Rutgers University Press, New Brunswick 2008 [kindle edition, locations: 406–692]. | pl_PL |
dc.references | Mizejewski Linda, Hardboiled and High Heeled: The Woman Detective in Popular Culture, Routledge, New York, London 2004. | pl_PL |
dc.references | Mizejewski Linda, Picturing the Female Dick: ,,The Silence of the Lambs” and ,,Blue Steel”, „Journal of Film and Video”, Summer–Fall 1993, Vol. 45, No. 2–3, s. 6–23. | pl_PL |
dc.references | Mizielińska Joanna, (De)Konstrukcje kobiecości. Podmiot feminizmu a problem wykluczenia, słowo/obraz terytoria, Gdańsk 2004. | pl_PL |
dc.references | Modleski Tania, Feminism without Women: Culture and Criticism in a „Postfeminist” Age, Routledge, New York, London 1991. | pl_PL |
dc.references | Modleski Tania, The Women Who Knew Too Much. Hitchcock and Feminist Theory, 2nd Edition, Routledge, New York, London 2005. | pl_PL |
dc.references | Moine Raphaëlle, Cinema Genre, [przeł. (z franc.) Alistair Fox, Hilary Radner], Blackwell Publishing, 2008. | pl_PL |
dc.references | Monaco Paul, The Sixties: 1960–1969, University of California Press, Berkeley 2001. | pl_PL |
dc.references | Morton Robert J., Mark A. Hilts (eds.), Serial Murder: Multi-Disciplinary Perspectives for Investigators, Behavioral Analysis Unit-2, National Center for Analysis of Violent Crime, Critical Incident Response Group, Federal Bureau of Investigation; dostępne przez: http://www.fbi.gov/stats-services/publications/serial-murder/serial-murder-july-2008-pdf; http://www.fbi.gov/stats-services/publications/serial-murder [14.07.2011 r.]). | pl_PL |
dc.references | Mulvey Laura, Przyjemność wzrokowa a kino narracyjne, przeł. Jolanta Mach, [w:] eadem, Do utraty wzroku: Wybór tekstów, red. Kamila Kuc, Lara Thompson, korporacja ha!art–era nowe horyzonty, Kraków, Warszawa 2010, s. 33–47. | pl_PL |
dc.references | Neale Steve, Action-Adventure, [w:] Pam Cook (ed.), The Cinema Book, 3rd Edition, BFI, Palgrave Macmillan, London 2009, s. 265–267. | pl_PL |
dc.references | Neale Steve, Genre, British Film Institute, London 1980. | pl_PL |
dc.references | Neale Steve, Genre Theory sine the 1980s, [w:] Pam Cook (ed.), The Cinema Book, 3rd Edition, BFI, Palgrave Macmillan, London 2009, s. 260–264. | pl_PL |
dc.references | Neale Steve, Prologue: Masculinity as Spectacle. Reflections on Men and Mainstream Cinema, [w:] Steven Cohan, Ina Rae Hark (eds.), Screening the Male: Exploring Masculinities in Hollywood Cinema, Routledge, London, New York 2008, s. 9–20. | pl_PL |
dc.references | Neale Steve, Question of Genre, [w:] Barry Keith Grant (ed.), Film Genre Reader III, University of Texas Press, Austin 2005, s. 160–184. | pl_PL |
dc.references | Neale Steve, Genre and Hollywood, Routledge, London, New York 2009. | pl_PL |
dc.references | Newitz Annalee, Serial Killers, True Crime, and Economic Performance Anxiety, [w:] Christopher Sharrett (ed.), Mythologies of Violence in Postmodern Media, Wayne State University Press, Detroit 1999, s. 65–83. | pl_PL |
dc.references | Newman Kim (ed.), The BFI Companion to Horror, Cassell & BFI, London 1996. | pl_PL |
dc.references | Norris Joel, Serial Killers, Doubleday, New York 1989. | pl_PL |
dc.references | Nycz Ryszard, Parodia i pastisz, [w:] idem, Tekstowy świat: Poststrukturalizm a wiedza o literaturze, IBL Wydawnictwo, Warszawa 1995, s. 151–188. | pl_PL |
dc.references | Oleson J.C., Contemporary Demonology: The Criminological Theories of Hannibal Lecter, Part Two, „Journal of Criminal Justice and Popular Culture” 2006, Vol. 13 (1), s. 29–49. | pl_PL |
dc.references | Oleson J.C., Killing of Killers: The Criminological Theories of Hannibal Lecter, Part One, „Journal of Criminal Justice and Popular Culture” 2005, Vol. 12 (3), s. 186–210. | pl_PL |
dc.references | Ostaszewski Jacek, Służyć, chronić i… czyli filmy o policjantach, [w:] Krzysztof Loska (red.), Wokół kina gatunków, Rabid, Kraków 2001, s. 43–78. | pl_PL |
dc.references | Ostaszewski Jacek, Film i poznanie: Wprowadzenie do kognitywnej teorii filmu, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 1999. | pl_PL |
dc.references | Ostrowska Elżbieta, Odkrywanie źródeł – współczesne reinterpretacje wczesnego kina, [w:] Ewelina Nurczyńska-‐‑Fidelska, Piotr Sitarski (red.), Interpretacja dzieła filmowego: Teoria i praktyka, Wydawnictwo PWSFTViT, Łódź 1995, s. 118–133. | pl_PL |
dc.references | Oyster Carol K., Grupy, przeł. Anna Bezwińska-Walerjan, Poznań 2000. | pl_PL |
dc.references | Panofsky Erwin, Ikonografia i ikonologia, przeł. Krystyna Kamińska, [w:] idem, Studia z historii sztuki, wybrał, opracował i opatrzył posłowiem Jan Białostocki, PIW, Warszawa 1971, s. 11–32. | pl_PL |
dc.references | Parish James Robert, The Great Cop Pictures, The Scarecrow Press, Inc., Matuchen, N.J. & London 1990. | pl_PL |
dc.references | Parshall Peter F., „Die Hard” and the American Mythos, „Journal of Popular Film & Television”, Winter 1991, Vol. 18 (4), s. 135–144. | pl_PL |
dc.references | Patterson Eric, Every Which Way but Lucid: The Critique of Authority in Clint Eastwood’s Police Movies, „Journal of Popular Film and Television”, Fall 1982, Vol. 10, No. 3, s. 92–104. | pl_PL |
dc.references | Persellin Ketura, Ariadne’s Thread: Distance and Desire in Urban Crime Movies, „Spectator”, Spring 1995, Vol. 15, No. 2, s. 58–65. | pl_PL |
dc.references | Picart Caroline Joan (Kay), Cecil Greek, Introduction: Toward a Gothic Criminology, [w:] Caroline Joan (Kay) Picart, Cecil Greek (eds.), Monsters In and Among Us: Toward a Gothic Criminology, Fairleigh Dickinson University Press, Madison, Teaneck 2007, s. 11–43. | pl_PL |
dc.references | Picart Caroline Joan (Kay), Cecil Greek, The Compulsion of Real/Reel Serial Killers and Vampires: Toward a Gothic Criminology, [w:] Caroline Joan (Kay) Picart, Cecil Greek (eds.), Monsters In and Among Us: Toward a Gothic Criminology, Fairleigh Dickinson University Press, Madison, Teaneck 2007, s. 227–255. | pl_PL |
dc.references | Picart Caroline Joan (Kay), Cecil Greek (eds.), Monsters In and Among Us: Toward a Gothic Criminology, Fairleigh Dickinson University Press, Madison, Teaneck 2007. | pl_PL |
dc.references | Pilgrim David, Jezebel Stereotype; dostępne przez: http://www.ferris.edu/jimcrow/jezebel.htm (3.03.2013 r.). | pl_PL |
dc.references | Piotrowska Anita, Gene Hackman, [w:] Tadeusz Lubelski (red.), Encyklopedia kina, Biały Kruk, Kraków 2003, s. 383. | pl_PL |
dc.references | Prince Stephen, Introduction, [w:] Stephen Prince (ed.), American Cinema of the 1980s: Themes and Variations, Rutgers University Press, New Brunswick (NJ), 2007, s. 1–21. | pl_PL |
dc.references | Prince Stephen, Classical Film Violence: Designing and Regulating Brutality in Hollywood Cinema, 1930–1968, Rutgers University Press, Chapel Hill (NC), 2003. | pl_PL |
dc.references | Przylipiak Mirosław, O gatunkach filmowych, [w:] Kazimierz Sobotka (red.), Od fantastyki do komiksu. W kręgu gatunków filmowych, ŁDK, Łódź 1993, s. 5–35. | pl_PL |
dc.references | Przylipiak Mirosław, Kino stylu zerowego, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 1994. | pl_PL |
dc.references | Punter David, Glennis Byron, The Gothic, Blackwell Publishing, 2004. | pl_PL |
dc.references | Quart Leonard, Albert Auster, American Film and Society since 1945, 2nd Edition, Revised and Expanded, Praeger Publishers, Westport (Conn.), 1991. | pl_PL |
dc.references | Raffel Prince Barbara, Female Police Officers in the United States, [w:] Policing in Central and Eastern Europe: Comparing Firsthand Knowledge with Experience from the West, College of Police and Security Studies, Slovenia 1996; dostępne przez: http://www.ncjrs.gov/policing/fem635.htm (13.02.2011 r.). | pl_PL |
dc.references | Rafter Nicole, Shots In the Mirror: Crime Films and Society, 2nd Edition, Oxford University Press, Oxford, New York 2006. | pl_PL |
dc.references | Rafter Nicole, Shots In the Mirror: Crime Films and Society, Oxford University Press, Oxford, New York 2000. | pl_PL |
dc.references | Rafter Nicole, Michelle Brown, Criminology Goes to the Movies: Crime Theory and Popular Culture, New York University Press, New York 2011. | pl_PL |
dc.references | Rainer Peter, True or False: Thelma & Louise Just Good Ol’ Boys?, „Los Angeles Times” May 31, 1991; dostępne przez: http://articles.latimes.com/1991-05-31/entertainment/ca-2731_1_action-movies (11.04.2012 r.). | pl_PL |
dc.references | Ray Robert B., A Certain Tendency of the Hollywood Cinema, 1930–1980, Princeton University Press, Princeton (NJ),1985. | pl_PL |
dc.references | Redmond Sean, All that Is Male Melts into Air: Bigelow on the Edge of Point Break, [w:] Deborah Jermyn, Sean Redmond (eds.), The Cinema of Kathryn Bigelow: Hollywood Transgressor, Wallflower Press, London, New York 2003, s. 106–124. | pl_PL |
dc.references | Reiner Robert, Keystone to Kojak: The Hollywood Cop, [w:] Philip Daves, Brian Neves (eds.), Cinema, Politics, and Society in America, St. Martin’s University Press, New York 1981, s. 195–220. | pl_PL |
dc.references | Riesman David, Samotny tłum, przeł. Jan Strzelecki, Muza SA, Warszawa 1996. | pl_PL |
dc.references | Rich B. Ruby, Two for the Road, „The Advocate”, February 18, 2003, s. 48–49. | pl_PL |
dc.references | Robertson James Oliver, American Myth, American Reality, Hill & Wang, 1980. | pl_PL |
dc.references | Rotundo E. Anthony, American Manhood: Transformations in Masculinity from the Revolution to the Modern Era, BasicBooks, New York 1993. | pl_PL |
dc.references | Rowell Erica, „Fargo”: Snow, [w:] eadem, The Brothers Grim: The Films of Ethan and Joel Coen, The Scarecrow Press, Inc., Lanham (Md), 2007, s. 171–205. | pl_PL |
dc.references | Różalska Aleksandra, Uwarunkowania kulturowe wizerunków mniejszości etnicznych we współczesnej telewizji amerykańskiej, rozprawa doktorska (maszynopis), Wydział Filologiczny Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2006. | pl_PL |
dc.references | Rubin Martin, The Grayness of Darkness: ,,The Honeymoon Killers” and Its Impact on Psychokiller Cinema, [w:] Christopher Sharrett (ed.), Mythologies of Violence in Postmodern Media, Wayne State University Press, Detroit 1999, s. 41–64. | pl_PL |
dc.references | Rubin Martin, Thrillers, Cambridge University Press, Cambridge 1999. | pl_PL |
dc.references | Russell Carolyn R., „Fargo”, [w:] eadem, The Films of Joel and Ethan Coen, McFarland & Company, Inc., Publishers, Jefferson (NC), London 2001, s. 117–141. | pl_PL |
dc.references | Ryan Michael, Douglas Kellner, Camera Politica: The Politics and Ideology of Contemporary Hollywood Film, Indiana University Press, Bloomington, Indianapolis 1990. | pl_PL |
dc.references | Rybin Steven, The Cinema of Michael Mann, Lexington Books, Lanham 2007. | pl_PL |
dc.references | Sarris Andrew, Don Siegel: The Pro, „Film Comment”, September 1991, Vol. 27, Issue 5, s. 34–38. | pl_PL |
dc.references | Sartelle Joseph, Dreams and Nightmares in the Hollywood Blockbuster, [w:] Geoffrey Nowell-‐‑ Smith (ed.), The Oxford History of World Cinema, Oxford University Press, New York, Oxford 1997, s. 516–526. | pl_PL |
dc.references | Schatz Thomas (Tom), Hollywood Genres: Formulas, Filmmaking, and the Studio System, Random House, New York 1981. | pl_PL |
dc.references | Schatz Thomas, The New Hollywood, [w:] Jim Collins, Hilary Radner, Ava Preacher Collins (eds.), Film Theory Goes to the Movies, Routledge, New York, London 1993, s. 8–36. | pl_PL |
dc.references | Schatz Thomas, Hollywood Genres: Formulas, Filmmaking, and the Studio System, Random House, New York 1981. | pl_PL |
dc.references | Schatz Thomas, Old Hollywood/New Hollywood: Ritual, Art, and History, UMI Research Press, Ann Arbor (Mich.),1983. | pl_PL |
dc.references | Schatz Thomas, The Genius of the System: Hollywood Filmmaking in the Studio Era, An Owl Book, New York 1996 (1988). | pl_PL |
dc.references | Schechter Harold, The Serial Killer Files: The Who, What, Where, How, and Why of the World’s Most Terrifying Murderers, Ballantine Books, New York 2003. | pl_PL |
dc.references | Schubart Rikke, Passion and Acceleration: Generic Change in the Action Film, [w:] J. David Slocum (ed.), Violence and American Cinema, Routledge, New York, London 2001, s. 192–207. | pl_PL |
dc.references | Schubart Rikke, Super Bitches and Action Babes. The Female Hero in Popular Cinema, 1970–2006, McFarland & Company, Jefferson (NC), London 2007. | pl_PL |
dc.references | „Se7en” (1995), dostępne przez: http://www.imdb.com/title/tt0114369/ (27.07.2011 r.) | pl_PL |
dc.references | Sedgwick Eve Kosofsky, Between Men: English Literature and Male Homosocial Desire, Columbia University Press, New York 1992 (1985). | pl_PL |
dc.references | Segaloff Nat, Hurricane Billy. The Stormy Life and Films of William Friedkin, William Morrow and Company, Inc., New York 1990. | pl_PL |
dc.references | Seltzer Mark, Serial Killers: Death and Life in America’s Wound Culture, Routledge, London 1998. | pl_PL |
dc.references | Sexton David, Mr Harris’s cookbooks, „The Guardian”, Saturday 18 August 2001; dostępne przez: http://www.guardian.co.uk/books/2001/aug/18/highereducation (18.07.2011 r.) | pl_PL |
dc.references | Sheehan Henry, Dark Worlds, „Sight & Sound”, June 1991, Vol. 1, Issue 2, s. 28–30. | pl_PL |
dc.references | Simpson Philip L., Psycho Paths: Tracking the Serial Killer Through Contemporary American Film and Fiction, Southern Illinois University Press, Carbondale, Edwardsville 2000. | pl_PL |
dc.references | Simpson Philip L., The Politics of Apocalypse in the Cinema of Serial Murder, [w:] Christopher Sharrett (ed.), Mythologies of Violence in Postmodern Media, Wayne State University Press, Detroit 1999, s. 119–144. | pl_PL |
dc.references | Slotkin Richard, Gunfighter Nation: The Myth of the Frontier in Twentieth-Century America, Atheneum, New York 1992. | pl_PL |
dc.references | Smith Paul, Clint Eastwood: A Cultural Production, University of Minnesota Press, Minneapolis 1993. | pl_PL |
dc.references | Sobchack Vivian, Screening Space. The American Science Fiction Film, Rutgers University Press, 2nd Edition, Expanded, New Brunswick 2004. | pl_PL |
dc.references | Sorman Guy, Made in USA: Spojrzenie na cywilizację amerykańską, przeł. Wojciech Nowicki, Prószyński i S-ka, Warszawa 2005. | pl_PL |
dc.references | Spicer Andrew, Problems of Memory and Identity in Neo-Noir’s Existentialist Antihero, [w:] Mark T. Conrad (ed.), The Philosophy of Neo-Noir, The University Press of Kentucky, Lexington, Kentucky 2007, s. 47–63. | pl_PL |
dc.references | Staiger Janet, Hybrid or Inbred: The Purity Hypothesis and Hollywood Genre History, [w:] Barry Keith Grant (ed.), Film Genre Reader III, University of Texas Press, Austin 2005, s. 185–199. | pl_PL |
dc.references | Staiger Janet, Taboos and Totems: Cultural Meanings of ,,The Silence of the Lambs”, [w:] Jim Collins, Hilary Radner, Ava Preacher Collins (eds.), Film Theory Goes to the Movies, Routledge, New York, London 1993, s. 142–154. | pl_PL |
dc.references | Stilwell Robynn J., Breaking Sound Barriers: Bigelow’s Soundscapes from ,,The Loveless” to ,,Blue Steel”, [w:] Deborah Jermyn, Sean Redmond (eds.), The Cinema of Kathryn Bigelow: Hollywood Transgressor, Wallflower Press, London, New York 2003, s. 32–56. | pl_PL |
dc.references | Surette Raymond, Gothic Criminology and Criminal Justice Policy, [w:] Caroline Joan (Kay) Picart, Cecil Greek (eds.), Monsters In and Among Us: Toward a Gothic Criminology, Fairleigh Dickinson University Press, Madison, Teaneck 2007, s. 199–226. | pl_PL |
dc.references | Syska Rafał, 100 thrillerów, Rabid, Kraków 2002. | pl_PL |
dc.references | Syska Rafał, Film i przemoc: Sposoby obrazowania przemocy w kinie, Rabid, Kraków 2003. | pl_PL |
dc.references | Tasker Yvonne (ed.), Action and Adventure Cinema, Routledge, London, New York 2004. | pl_PL |
dc.references | Tasker Yvonne, Spectacular Bodies: Gender, Genre and the Action Cinema, Routledge, London, New York 2008 (1995). | pl_PL |
dc.references | Tasker Yvonne, ,,The Silence of the Lambs”: BFI Modern Classics, BFI Publishing, London 2002. | pl_PL |
dc.references | Tasker Yvonne, Working Girls: Gender and Sexuality in Popular Cinema, Routledge, London, New York 2006 (1998). | pl_PL |
dc.references | Taubin Amy, Grabbing the Knife: ,,The Silence of the Lambs” and the History of the Serial Killer Movie, [w:] Pam Cook, Philip Dodd (eds.), Women and Film: A Sight and Sound Reader, Temple University Press, Philadelphia 1993, s. 123–131 [po raz pierwszy opublikowany w maju 1991 roku, Vol. 1, No. 1, ,,Sight and Sound”]. | pl_PL |
dc.references | Taubin Amy, The Allure of Decay, „Sight and Sound” January 1996, s. 2–5. | pl_PL |
dc.references | Telotte J.P., Science Fiction Film, Cambridge University Press, Cambridge 2001. | pl_PL |
dc.references | Tharp Julie, The Transvestite as Monster: Gender Horror in ,,The Silence of the Lambs” and ,,Psycho”, „Journal of Popular Film & Television”, Fall 1991, Vol. 19, Issue 3, s. 106–113. | pl_PL |
dc.references | Thompson Kirsten Moana, Crime Films: Investigating the Scene, Wallflower, London, New York 2007. | pl_PL |
dc.references | Thompson Kristin, Breaking the Glass Armor: Neoformalist Film Analysis, Princeton University Press, Princeton (NJ), 1988. | pl_PL |
dc.references | Thompson Kristin, Storytelling in the New Hollywood: Understanding Classical Narratives Technique, Harvard University Press, Cambridge (Mass.), 2001. | pl_PL |
dc.references | Thompson R., T. Hunter, Clint Eastwood, Clint Eastwood, auteur [interview], „Film Comment”, January 1978, Vol. 14, s. 24–32. | pl_PL |
dc.references | Thompson Rick, „Dirty Harry”, „Senses of Cinema” 2000; dostępne przez: http://archive.sensesofcinema.com/contents/cteq/00/6/dirty.html (30.12.2010 r.) | pl_PL |
dc.references | Thorwald Jürgen, Stulecie detektywów, przeł. Karol Bunsch, Wanda Kragen, Wydawnictwo Znak, Kraków 2009. | pl_PL |
dc.references | Tibbetts John C., Clint Eastwood and the Machinery of Violence, „Literature/Film Quarterly”, 1993, Vol. 21, No. 1, s. 10–17. | pl_PL |
dc.references | Titchecott Richard, Making Monsters: Jeffrey Dahmer and the Social Construction of the Serial Killer, University of Southern California, 1995. | pl_PL |
dc.references | Tietchen Todd F., Samples and Copycats: The Cultural Implications of the Postmodern Slasher in Contemporary American Film, „Journal of Popular Film & Television”, Fall 1998, Vol. 26, No. 3, s. 98–107. | pl_PL |
dc.references | Toplin Robert Brent, History by Hollywood: The Use and Abuse of the American Past, 2nd Edition, University of Illinois Press, Urbana, Chicago 2009. | pl_PL |
dc.references | Vardoulakis Dimitris, The Return of Negation: The Doppelgänger in Freud’s «The ‘Uncanny’», „SubStance” #110, 2006, Vol. 35, No. 2, s. 100–116. | pl_PL |
dc.references | Vincendeau Ginette, Francja w latach 1945–65 i Hollywood: ,,Policier” jako tekst międzynarodowy, przeł. Artur Piskorz, [w:] Piotr Sitarski (red.), Kino Europy, Rabid, Kraków 2001, s. 73–107. | pl_PL |
dc.references | Vogler Christopher, Podróż autora: struktury mityczne dla scenarzystów i pisarzy, przeł. Karolina Kosińska, Wydawnictwo Wojciech Marzec, Warszawa 2010. | pl_PL |
dc.references | Voytilla Stuart, Myth and the Movies: Discovering the Mythic Structure of 50 Unforgettable Films, Michael Wiese Productions, Studio City (CA), 1999. | pl_PL |
dc.references | Walker Elsie M., David T. Johnson (eds.), Conversations with Directors: An Anthology of Interviews from Literature/Film Quarterly, The Scarecrow Press, Inc., Lanham (Md), 2008. | pl_PL |
dc.references | Walker Michael, Film Noir: Introduction, [w:] Ian Cameron (ed.), The Movie Book of Film Noir, Studio Vista, London 1992, s. 8–38. | pl_PL |
dc.references | Walker Samuel, Charles M. Katz, The Police in America: An Introduction, 5th Edition, McGraw-Hill Companies, 2005. | pl_PL |
dc.references | Walton Saige, „Horizons West: Directing the Western from John Ford to Clint Eastwood” by Jim Kitses, ,,Senses of Cinema”, Issue 38 (book reviews); dostępne przez: http://www.sensesofcinema.com/2006/book-reviews/horizons_west/ (16.10.2011 r.). | pl_PL |
dc.references | Weedon Chris, Feminism, Theory and the Politics of Difference, Willey–Blackwell, 1999. | pl_PL |
dc.references | Welsh James M., Action Films: the Serious, the Ironic, the Postmodern, [w:] Wheeler Winston Dixon (ed.), Film Genre 2000. New Critical Essays, State University of New York Press, New York 2000, s. 161–176. | pl_PL |
dc.references | Wildermuth Mark E., Blood in the Moonlight. Michael Mann and Information Age Cinema, McFarland & Company Publishers, Jefferson (NC), London 2005. | pl_PL |
dc.references | Williams Linda, Hard core: Władza, przyjemność i „szaleństwo widzialności”, przeł. Justyna Burzyńska, Irena Hansz, Miłosz Wojtyna, słowo/obraz terytoria, Gdańsk 2012. | pl_PL |
dc.references | Williams Tony, Hearths of Darkness. The Family in the American Horror Film, Fairleigh Dickinson University Press & Associated University Press, Madison, London 1996. | pl_PL |
dc.references | Willis Sharon, High Contrast: Race and Gender in Contemporary Hollywood Film, Duke University Press, Durham, London 1997. | pl_PL |
dc.references | Wolfe Cary, Jonathan Elmer, Subject to Sacrifice: Ideology, Psychoanalysis, and the Discourse of Species in Jonathan Demme’s ,,Silence of the Lambs”, „Boundary 2”, Fall 1995,Vol. 22, No. 3, s. 141–170 | pl_PL |
dc.references | Wood Robin, Hollywood from Vietnam to Reagan… and Beyond, Columbia University Press, New York 2003 (1986). | pl_PL |
dc.references | Wright Will, Six Guns and Society. A Structural Study of the Western, University of California Press, Berkeley, Los Angeles, London 1975 [analiza Wrighta została w dużej części przetłumaczona na język polski przez Piotra Kamińskiego i opublikowana w poszczególnych numerach „Dialogu” w 1979 roku]. | pl_PL |
dc.references | Wyatt Justin, High Concept: Movies and Marketing in Hollywood, University of Texas Press, Austin 1997. | pl_PL |
dc.references | Yaquinto Marilyn, Policing the World: American Mythologies and Hollywood’s Rouge Cop Character. A Dissertation, Bowling Green State University, 2006; dostępne przez: http://etd.ohiolink.edu/send-pdf.cgi?acc_num=bgsu1143469295 (17.10.2010 r.). | pl_PL |
dc.references | Zalewski Andrzej, Typy konstrukcji znaczeniowych w filmie. Próba analizy fenomenologicznej, „Kino” 1979, nr 5, s. 25–29. | pl_PL |
dc.references | Ząbkowska Magdalena, „Siedem”. Techniczne środki wyrazowe i ich semantyczne przełożenie w sposobie wizualizacji świata przedstawionego, „Film & TV Kamera” 2003, nr 2, s. 14–20. | pl_PL |
dc.references | Zuber Marcelina, Komunikowanie międzykulturowe, [w:] Bogusława Dobek-‐‑Ostrowska (red.), Studia z teorii komunikowania masowego, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 1999, s. 24–41. | pl_PL |
dc.references | http://www.clinteastwood.org/forums/index.php?topic=1120.0;wap2 (5.12.2010 r.). | pl_PL |
dc.references | http://www.vincelewis.net/44magnum.html (27.12.2010 r.). | pl_PL |
dc.references | http://www.afi.com/100years/movies10.aspx (5.02.2012 r.). | pl_PL |
dc.references | http://www.glbtq.com/glossary.php?id=5 (2.04.2011 r.). | pl_PL |
dc.references | Doppelgänger, [w:] Encyclopædia Britannica. Encyclopædia Britannica Online, dostępne przez: http://www.britannica.com/EBchecked/topic/169319/doppelganger (5.09.2011 r.). | pl_PL |
dc.contributor.authorEmail | durys@uni.lodz.pl | pl_PL |
dc.identifier.doi | 10.18778/7525-861-5 | |