dc.contributor.author | Zdunkiewicz-Jedynak, Dorota | |
dc.contributor.editor | Blumental, Ija | |
dc.contributor.editor | Piasecka, Agata | |
dc.date.accessioned | 2019-04-10T09:16:14Z | |
dc.date.available | 2019-04-10T09:16:14Z | |
dc.date.issued | 2014 | |
dc.identifier.citation | Zdunkiewicz-Jedynak D., Remediacja użytkowych gatunków wypowiedzi. Casus: podręcznik, [w:] W kręgu zagadnień semantyki i stylistyki tekstu, Blumental I., Piasecka A. (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2014, s. 357-364, doi: 10.18778/7969-416-7.37 | pl_PL |
dc.identifier.isbn | 978-83-7969-416-7 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/27582 | |
dc.description.abstract | The term remediation is usually applied to descriptions of the literary genres changes, especially in the analysis of the narrative transformation. In this article I use the concept of remediation for the analysis of handbook transformations, that could be observed in recent years. This genre adapts to the properties of new digital media (Internet, tablets, smartphones etc.). Hypertext handbook is non-sequential, it has links, controlled by the student-reader, not by the author-teacher. The result is that new handbook transmission is non-linear. In the traditional textbook the presented material has hierarchical structure; hypermedia handbook can be extended with external links − they refer to additional information and materials contained in the Web. Hypertext handbook available on-line does not have clearly outlined delimitation − we can not identify the beginning nor the end. Users are free to decide on the use of structural and thematic links. Ways of using of the hypermedia handbook by different users can be completely different. | pl_PL |
dc.description.sponsorship | Udostępnienie publikacji Wydawnictwa Uniwersytetu Łódzkiego finansowane w ramach projektu „Doskonałość naukowa kluczem do doskonałości kształcenia”. Projekt realizowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój; nr umowy: POWER.03.05.00-00-Z092/17-00. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartof | Blumental I., Piasecka A. (red.), W kręgu zagadnień semantyki i stylistyki tekstu, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2014; | |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | remediacja | pl_PL |
dc.subject | użytkowe gatunki wypowiedzi | pl_PL |
dc.subject | tekstologia | pl_PL |
dc.subject | semantyka tekstów | pl_PL |
dc.subject | praktyka przekładu | pl_PL |
dc.subject | systemy językowe | pl_PL |
dc.title | Remediacja użytkowych gatunków wypowiedzi. Casus: podręcznik | pl_PL |
dc.title.alternative | Remediation of utility speech genres. The case of the handbook | pl_PL |
dc.type | Book chapter | pl_PL |
dc.page.number | 357-364 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Warszawski (Warszawa, Polska) | pl_PL |
dc.identifier.eisbn | 978-83-7969-776-2 | |
dc.references | Bańko M. (2000), Inny słownik języka polskiego, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Bolter J. D. (1990), Człowiek Turinga. Kultura zachodu w wieku komputera, przeł. T. Globan-Klas, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Bolter J. D. (1991), Writing Space: The Computer, Hypertext, and the History of Writing, New Jersey. | pl_PL |
dc.references | Bolter J. D., Grusin R. (1999), Remediation: Understanding New Media, Cambridge. | pl_PL |
dc.references | http://monoskop.org/images/a/ae/Bolter_Jay_David_Grusin_Richard_Remediation_Understanding_New_Media_low_quality.pdf. (data dostępu: 18.02.2014 r.) | pl_PL |
dc.references | Doroszewski W. (red.) (1958–1969), Słownik języka polskiego, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Dubisz S. (red.) (2003), Uniwersalny słownik języka polskiego, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Dunaj B. (red.) (2007), Słownik współczesnego języka polskiego, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Gąsiorek K., Krzyżyk D., Synowiec H. (2010), Funkcje i struktura oraz język podręczników do kształcenia zawodowego. Przewodnik dla autorów i wydawców, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Karłowicz J., Kryński A. A., Niedźwiecki W. (red.) (1900–1927), Słownik języka polskiego, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Kupisiewicz C., Matulka Z. (1976), Nowoczesny podręcznik. Problemy, propozycje, badania, „Studia Pedagogiczne”, t. XXXVI, s. 5–14. | pl_PL |
dc.references | Kompendium postulatów dotyczących podręczników szkolnych (2011), dostępne on line: www.pik.org.pl/plik,265.html. (data dostępu: 18.02.2014 r.) | pl_PL |
dc.references | Kupisiewicz C. (1978), Podstawy dydaktyki ogólnej, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Kupisiewicz C. (2006), Podstawy dydaktyki, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Kupisiewicz C, Kupisiewicz M. (2009), Słownik pedagogiczny, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Linde 1807–1814 | pl_PL |
dc.references | Okoń W. (1998), Funkcje i treść podręcznika szkolnego, [w:] Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej, Warszawa, s. 292−306. | pl_PL |
dc.references | Sinko M. (2009), Przemediowanie tekstu. O tym jak opowieść przekracza granice medialne, dostępne on line: http://blog.sienko.net.pl/2009/11/przemediowanie-tekstu-o-tym-jak-opowiescprzekracza-medialne-granice/ (data dostępu: 18.02.2014 r.) | pl_PL |
dc.references | Skrzypczak J. (1999), Tzw. „system organizacyjno-metodyczny podręcznika” i jego elementy, „Edukacja Medialna” nr 2, s. 18–24. | pl_PL |
dc.references | Zdanowicz A. i in. (red.) (1861), Słownik języka polskiego, Wilno. | pl_PL |
dc.references | Zujew D. (1986), Podręcznik szkolny, Warszawa. | pl_PL |
dc.identifier.doi | 10.18778/7969-416-7.37 | |