Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorZdunkiewicz-Jedynak, Dorota
dc.contributor.editorBlumental, Ija
dc.contributor.editorPiasecka, Agata
dc.date.accessioned2019-04-10T09:16:14Z
dc.date.available2019-04-10T09:16:14Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.citationZdunkiewicz-Jedynak D., Remediacja użytkowych gatunków wypowiedzi. Casus: podręcznik, [w:] W kręgu zagadnień semantyki i stylistyki tekstu, Blumental I., Piasecka A. (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2014, s. 357-364, doi: 10.18778/7969-416-7.37pl_PL
dc.identifier.isbn978-83-7969-416-7
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/27582
dc.description.abstractThe term remediation is usually applied to descriptions of the literary genres changes, especially in the analysis of the narrative transformation. In this article I use the concept of remediation for the analysis of handbook transformations, that could be observed in recent years. This genre adapts to the properties of new digital media (Internet, tablets, smartphones etc.). Hypertext handbook is non-sequential, it has links, controlled by the student-reader, not by the author-teacher. The result is that new handbook transmission is non-linear. In the traditional textbook the presented material has hierarchical structure; hypermedia handbook can be extended with external links − they refer to additional information and materials contained in the Web. Hypertext handbook available on-line does not have clearly outlined delimitation − we can not identify the beginning nor the end. Users are free to decide on the use of structural and thematic links. Ways of using of the hypermedia handbook by different users can be completely different.pl_PL
dc.description.sponsorshipUdostępnienie publikacji Wydawnictwa Uniwersytetu Łódzkiego finansowane w ramach projektu „Doskonałość naukowa kluczem do doskonałości kształcenia”. Projekt realizowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój; nr umowy: POWER.03.05.00-00-Z092/17-00.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofBlumental I., Piasecka A. (red.), W kręgu zagadnień semantyki i stylistyki tekstu, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2014;
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectremediacjapl_PL
dc.subjectużytkowe gatunki wypowiedzipl_PL
dc.subjecttekstologiapl_PL
dc.subjectsemantyka tekstówpl_PL
dc.subjectpraktyka przekładupl_PL
dc.subjectsystemy językowepl_PL
dc.titleRemediacja użytkowych gatunków wypowiedzi. Casus: podręcznikpl_PL
dc.title.alternativeRemediation of utility speech genres. The case of the handbookpl_PL
dc.typeBook chapterpl_PL
dc.page.number357-364pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Warszawski (Warszawa, Polska)pl_PL
dc.identifier.eisbn978-83-7969-776-2
dc.referencesBańko M. (2000), Inny słownik języka polskiego, Warszawa.pl_PL
dc.referencesBolter J. D. (1990), Człowiek Turinga. Kultura zachodu w wieku komputera, przeł. T. Globan-Klas, Warszawa.pl_PL
dc.referencesBolter J. D. (1991), Writing Space: The Computer, Hypertext, and the History of Writing, New Jersey.pl_PL
dc.referencesBolter J. D., Grusin R. (1999), Remediation: Understanding New Media, Cambridge.pl_PL
dc.referenceshttp://monoskop.org/images/a/ae/Bolter_Jay_David_Grusin_Richard_Remediation_Understanding_New_Media_low_quality.pdf. (data dostępu: 18.02.2014 r.)pl_PL
dc.referencesDoroszewski W. (red.) (1958–1969), Słownik języka polskiego, Warszawa.pl_PL
dc.referencesDubisz S. (red.) (2003), Uniwersalny słownik języka polskiego, Warszawa.pl_PL
dc.referencesDunaj B. (red.) (2007), Słownik współczesnego języka polskiego, Warszawa.pl_PL
dc.referencesGąsiorek K., Krzyżyk D., Synowiec H. (2010), Funkcje i struktura oraz język podręczników do kształcenia zawodowego. Przewodnik dla autorów i wydawców, Warszawa.pl_PL
dc.referencesKarłowicz J., Kryński A. A., Niedźwiecki W. (red.) (1900–1927), Słownik języka polskiego, Warszawa.pl_PL
dc.referencesKupisiewicz C., Matulka Z. (1976), Nowoczesny podręcznik. Problemy, propozycje, badania, „Studia Pedagogiczne”, t. XXXVI, s. 5–14.pl_PL
dc.referencesKompendium postulatów dotyczących podręczników szkolnych (2011), dostępne on line: www.pik.org.pl/plik,265.html. (data dostępu: 18.02.2014 r.)pl_PL
dc.referencesKupisiewicz C. (1978), Podstawy dydaktyki ogólnej, Warszawa.pl_PL
dc.referencesKupisiewicz C. (2006), Podstawy dydaktyki, Warszawa.pl_PL
dc.referencesKupisiewicz C, Kupisiewicz M. (2009), Słownik pedagogiczny, Warszawa.pl_PL
dc.referencesLinde 1807–1814pl_PL
dc.referencesOkoń W. (1998), Funkcje i treść podręcznika szkolnego, [w:] Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej, Warszawa, s. 292−306.pl_PL
dc.referencesSinko M. (2009), Przemediowanie tekstu. O tym jak opowieść przekracza granice medialne, dostępne on line: http://blog.sienko.net.pl/2009/11/przemediowanie-tekstu-o-tym-jak-opowiescprzekracza-medialne-granice/ (data dostępu: 18.02.2014 r.)pl_PL
dc.referencesSkrzypczak J. (1999), Tzw. „system organizacyjno-metodyczny podręcznika” i jego elementy, „Edukacja Medialna” nr 2, s. 18–24.pl_PL
dc.referencesZdanowicz A. i in. (red.) (1861), Słownik języka polskiego, Wilno.pl_PL
dc.referencesZujew D. (1986), Podręcznik szkolny, Warszawa.pl_PL
dc.identifier.doi10.18778/7969-416-7.37


Pliki tej pozycji

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe