dc.contributor.author | Walczak-Niewiadomska, Agata | |
dc.contributor.editor | Antczak, Mariola | |
dc.contributor.editor | Brzuska-Kępa, Alina | |
dc.contributor.editor | Walczak-Niewiadomska, Agata | |
dc.date.accessioned | 2019-04-30T06:11:33Z | |
dc.date.available | 2019-04-30T06:11:33Z | |
dc.date.issued | 2013 | |
dc.identifier.citation | Walczak-Niewiadomska A., Biblioteka szkoły wyższej w służbie dzieciom, [w:] Kultura czytelnicza dzieci i młodzieży. Szkice bibliologiczne, Antczak M., Brzuska-Kępa A., Walczak-Niewiadomska A. (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2013, s. 295-308, doi: 10.18778/7969-027-5.15 | pl_PL |
dc.identifier.isbn | 978-83-7969-027-5 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/28076 | |
dc.description.abstract | Charakter placówki akademickiej dotychczas wykluczał uczestnictwo dzieci w usługach przez nią świadczonych. Od kilku lat obserwuje się zwrócenie uwagi uczelni na dziecko jako aktywnego uczestnika w życiu naukowym poprzez organizację specjalnie opracowanych zajęć (np. Uniwersytet Łódzki dla Dzieci). Podobnie, użytkownicy przyzwyczajeni są do postrzegania biblioteki działającej w strukturze szkoły wyższej jako miejsca przeznaczonego wyłącznie dla dorosłych, tymczasem książnice także, jak pokazują przykłady zagraniczne, z powodzeniem starają się poszerzać ofertę dla najmłodszych czytelników, a zarazem przystosowywać budynki i wyposażenie do ich potrzeb. Referat jest próbą odpowiedzi na pytanie, na ile biblioteki polskich szkół wyższych są przygotowane do obsługi dzieci, włączając architekturę wnętrz odpowiednią dla rodziców z najmłodszymi dziećmi. Przedstawione zostały przykłady usług bibliotek szkół wyższych za granicą. | pl_PL |
dc.description.abstract | The nature of academic institutions so far ruled out the involvement of children in the services it provides. For several years there has been attention to the child as an active participant in the scientific life by organizing specially designed classes (eg, University of Lodz for Children). Similarly, users are accustomed to perceiving the library operating within the structure of higher education as a place intended for adults only, while the library, as foreign examples show, successfully attempt to broaden the offer for the youngest readers, and also to adapt the buildings and equipment for their needs. The paper tries to answer the question of how the libraries of Polish higher education institutions are prepared to handle children, including interior design appropriate for parents of younger children and other activities. The examples of library services in higher education abroad are given. | pl_PL |
dc.description.sponsorship | Udostępnienie publikacji Wydawnictwa Uniwersytetu Łódzkiego finansowane w ramach projektu „Doskonałość naukowa kluczem do doskonałości kształcenia”. Projekt realizowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój; nr umowy: POWER.03.05.00-00-Z092/17-00. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartof | Antczak M., Brzuska-Kępa A., Walczak-Niewiadomska A. (red.), Kultura czytelnicza dzieci i młodzieży. Szkice bibliologiczne, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2013; | |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | biblioteka akademicka dla dzieci | pl_PL |
dc.subject | programy edukacyjne dla dzieci w szkołach wyższych | pl_PL |
dc.title | Biblioteka szkoły wyższej w służbie dzieciom | pl_PL |
dc.title.alternative | University library in the service of children | pl_PL |
dc.type | Book chapter | pl_PL |
dc.page.number | 295-308 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Łódzki | pl_PL |
dc.contributor.authorBiographicalnote | Nauczyciel akademicki. Od 2006 r. adiunkt w Katedrze Bibliotekoznawstwa i Informacji Naukowej Uniwersytetu Łódzkiego. Autorka książek: Bibliografia wydawnictw Towarzystwa Przyjaciół Nauk w Łodzi w latach 1936-1946 i Łódzkiego Towarzystwa Naukowego w latach 1946-2005 (Łódź 2006) oraz Ksiądz Jan Sobczyński i jego księgozbiór (Kalisz 2007), ponadto artykułów związanych z historią książki kaliskiej, biografistyką księgoznawczą i bibliotekarstwem dziecięcym, m.in. „Kronika kościelna Kalisza” jako źródło do badań nad dziejami miasta, „Acta Universitatis Lodziensis. Folia Librorum” 2007 z. 14, Biblioteka jako centrum zabawek, „Przegląd Biblioteczny” 2010 nr 4. Sekretarz Pracowni Słownika pracowników książki polskiej przy KBiIN UŁ, a także członek Kaliskiego Towarzystwa Przyjaciół Nauk i International Toy Library Association. | pl_PL |
dc.contributor.authorBiographicalnote | University teacher. Since 2006, an assistant professor in the Chair of Library and Information Science, University of Lodz. Author of books: Bibliography of publications of the Society of Friends of Sciences in 1936-1946 and Lodz Society of Science in 1946-2005 (Lodz 2006) and Father John Sobczynski and his book collection (Kalisz 2007), also articles related to the history of the books in Kalisz, bibliological biography and children’s librarianship, including Workshop of the ‘Dictionary of Polish book labourers’ as a research center for bibliological biography in Poland (co-author), in: Bibliology and informatology (Warsaw 2011), Library as a toy center (‘Library Review’ 2010 No 4). Secretary of the Workshop of the Dictionary of Polish book labourers at KBiIN, Univ. of Lodz, member of the Friends of Sciences Society in Kalisz and International Toy Library Association. | pl_PL |
dc.references | BGSU. Bowling Green State University (2012), University Libraries: Engagement Activities [online], [dostęp: 08.06.2012], dostępny w Internecie: <http://www.bgsu.edu/colleges/library/about/page41470.html>. | pl_PL |
dc.references | Brown M. M. (2002), What works – kids on campus: an academic librarian is inspired to reach out to the community, „School Library Journal” [online], April 2001, aktualizacja: 01.04.2002, [dostęp: 08.06.2012], dostępny w Internecie: <http://www.schoollibraryjournal.com/article/CA202858.html>. | pl_PL |
dc.references | Byrne J. V. (2000), Engagement: a defining characteristic of the university of tomorrow, “Journal of Higher Education. Outreach & Engagement” Vol. 6, No. 1, p. 13-21 [online], [dostęp: 08.06.2012], dostępny w Internecie: <http://openjournals.libs.uga.edu/index.php/jheoe/article/view/56/44>. | pl_PL |
dc.references | Czerwińska E., Jańdziak A. (2011), Dziecięca Politechnika Opolska w bibliotece, „Bibliotekarz Opolski” [online], R. LV, nr 1, [dostęp: 08.06.2012], dostępny w Internecie: <http://www.bibliotekarzopolski.pl/bo50-12.html>. | pl_PL |
dc.references | Dougherty R. M. (1991), „Kids who read succeed” and the academic librarian, „College and Research Library News” Vol. 3, p. 155-156. | pl_PL |
dc.references | Hirsch E. G. (2008), „You have kids’ books?!” Promoting children’s literature in an academic library, „Education Libraries: Childrens Resources” Vol. 31, no. 1, p. 13-16. | pl_PL |
dc.references | Książka dla żaka i przedszkolaka (b.r.w.) [online], [dostęp: 08.05.2012], dostępny w Internecie: <http://www.bg.uph.edu.pl/index.php/pl/ksiazka-zaka.html>. | pl_PL |
dc.references | Kubów S. (2010), Biblioteka Dolnośląskiej Szkoły Wyższej przyjazna dzieciom, „Bibliotekarz”, nr 6, s. 22-23. | pl_PL |
dc.references | Lonbom K. C. (2010), Drawing on imagination: children’s art in the academic library, „Art Documentation: Bulletin of the Art Libraries Society of North America” Vol. 29, Issue 1, p. 11-15. | pl_PL |
dc.references | Malanchuk I. R., Ocha M. N. (2005), Academic librarians and outreach beyond the college campus, „The Southeastern Librarian” Vol. 53, Issue 3, article 11, p. 23-29 [online], [dostęp: 08.06.2012], dostępny w Internecie: <http://digitalcommons.kennesaw.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1162&context=seln>. | pl_PL |
dc.references | Rice-Lively M. L., Immroth B. F. (1993), Reader’s advisory in the academic library children’s collection, “Collection Building” Vol. 12, p. 63-66. | pl_PL |
dc.references | Schneider T. (2003), Why, how and who? Academic libraries and their involvement in the community, „The Reference Librarian” Vol. 39, Issue 82, p. 199-213. | pl_PL |
dc.references | Tvaruzka K. (2009), Warning: children in the library! Welcoming children and families into the academic library, „Education Libraries” Vol. 32, no. 2, p. 21-26. | pl_PL |
dc.references | Uniwersytety Dziecięce [online], [dostęp: 08.06.2012], dostępny w Internecie: <http://www.uniwersytetydzieciece.pl>. | pl_PL |
dc.references | Williams V. K., Peterson D. V. (2009), Graphic novels in libraries supporting teacher education and librarianship programs, „Library Resources and Technical Services” Vol. 53, no. 3, p. 166-173. | pl_PL |
dc.identifier.doi | 10.18778/7969-027-5.15 | |