Show simple item record

dc.contributor.authorWalczak-Niewiadomska, Agata
dc.contributor.editorAntczak, Mariola
dc.contributor.editorBrzuska-Kępa, Alina
dc.contributor.editorWalczak-Niewiadomska, Agata
dc.date.accessioned2019-04-30T06:11:33Z
dc.date.available2019-04-30T06:11:33Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.citationWalczak-Niewiadomska A., Biblioteka szkoły wyższej w służbie dzieciom, [w:] Kultura czytelnicza dzieci i młodzieży. Szkice bibliologiczne, Antczak M., Brzuska-Kępa A., Walczak-Niewiadomska A. (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2013, s. 295-308, doi: 10.18778/7969-027-5.15pl_PL
dc.identifier.isbn978-83-7969-027-5
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/28076
dc.description.abstractCharakter placówki akademickiej dotychczas wykluczał uczestnictwo dzieci w usługach przez nią świadczonych. Od kilku lat obserwuje się zwrócenie uwagi uczelni na dziecko jako aktywnego uczestnika w życiu naukowym poprzez organizację specjalnie opracowanych zajęć (np. Uniwersytet Łódzki dla Dzieci). Podobnie, użytkownicy przyzwyczajeni są do postrzegania biblioteki działającej w strukturze szkoły wyższej jako miejsca przeznaczonego wyłącznie dla dorosłych, tymczasem książnice także, jak pokazują przykłady zagraniczne, z powodzeniem starają się poszerzać ofertę dla najmłodszych czytelników, a zarazem przystosowywać budynki i wyposażenie do ich potrzeb. Referat jest próbą odpowiedzi na pytanie, na ile biblioteki polskich szkół wyższych są przygotowane do obsługi dzieci, włączając architekturę wnętrz odpowiednią dla rodziców z najmłodszymi dziećmi. Przedstawione zostały przykłady usług bibliotek szkół wyższych za granicą.pl_PL
dc.description.abstractThe nature of academic institutions so far ruled out the involvement of children in the services it provides. For several years there has been attention to the child as an active participant in the scientific life by organizing specially designed classes (eg, University of Lodz for Children). Similarly, users are accustomed to perceiving the library operating within the structure of higher education as a place intended for adults only, while the library, as foreign examples show, successfully attempt to broaden the offer for the youngest readers, and also to adapt the buildings and equipment for their needs. The paper tries to answer the question of how the libraries of Polish higher education institutions are prepared to handle children, including interior design appropriate for parents of younger children and other activities. The examples of library services in higher education abroad are given.pl_PL
dc.description.sponsorshipUdostępnienie publikacji Wydawnictwa Uniwersytetu Łódzkiego finansowane w ramach projektu „Doskonałość naukowa kluczem do doskonałości kształcenia”. Projekt realizowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój; nr umowy: POWER.03.05.00-00-Z092/17-00.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofAntczak M., Brzuska-Kępa A., Walczak-Niewiadomska A. (red.), Kultura czytelnicza dzieci i młodzieży. Szkice bibliologiczne, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2013;
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectbiblioteka akademicka dla dziecipl_PL
dc.subjectprogramy edukacyjne dla dzieci w szkołach wyższychpl_PL
dc.titleBiblioteka szkoły wyższej w służbie dzieciompl_PL
dc.title.alternativeUniversity library in the service of childrenpl_PL
dc.typeBook chapterpl_PL
dc.page.number295-308pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzkipl_PL
dc.contributor.authorBiographicalnoteNauczyciel akademicki. Od 2006 r. adiunkt w Katedrze Bibliotekoznawstwa i Informacji Naukowej Uniwersytetu Łódzkiego. Autorka książek: Bibliografia wydawnictw Towarzystwa Przyjaciół Nauk w Łodzi w latach 1936-1946 i Łódzkiego Towarzystwa Naukowego w latach 1946-2005 (Łódź 2006) oraz Ksiądz Jan Sobczyński i jego księgozbiór (Kalisz 2007), ponadto artykułów związanych z historią książki kaliskiej, biografistyką księgoznawczą i bibliotekarstwem dziecięcym, m.in. „Kronika kościelna Kalisza” jako źródło do badań nad dziejami miasta, „Acta Universitatis Lodziensis. Folia Librorum” 2007 z. 14, Biblioteka jako centrum zabawek, „Przegląd Biblioteczny” 2010 nr 4. Sekretarz Pracowni Słownika pracowników książki polskiej przy KBiIN UŁ, a także członek Kaliskiego Towarzystwa Przyjaciół Nauk i International Toy Library Association.pl_PL
dc.contributor.authorBiographicalnoteUniversity teacher. Since 2006, an assistant professor in the Chair of Library and Information Science, University of Lodz. Author of books: Bibliography of publications of the Society of Friends of Sciences in 1936-1946 and Lodz Society of Science in 1946-2005 (Lodz 2006) and Father John Sobczynski and his book collection (Kalisz 2007), also articles related to the history of the books in Kalisz, bibliological biography and children’s librarianship, including Workshop of the ‘Dictionary of Polish book labourers’ as a research center for bibliological biography in Poland (co-author), in: Bibliology and informatology (Warsaw 2011), Library as a toy center (‘Library Review’ 2010 No 4). Secretary of the Workshop of the Dictionary of Polish book labourers at KBiIN, Univ. of Lodz, member of the Friends of Sciences Society in Kalisz and International Toy Library Association.pl_PL
dc.referencesBGSU. Bowling Green State University (2012), University Libraries: Engagement Activities [online], [dostęp: 08.06.2012], dostępny w Internecie: <http://www.bgsu.edu/colleges/library/about/page41470.html>.pl_PL
dc.referencesBrown M. M. (2002), What works – kids on campus: an academic librarian is inspired to reach out to the community, „School Library Journal” [online], April 2001, aktualizacja: 01.04.2002, [dostęp: 08.06.2012], dostępny w Internecie: <http://www.schoollibraryjournal.com/article/CA202858.html>.pl_PL
dc.referencesByrne J. V. (2000), Engagement: a defining characteristic of the university of tomorrow, “Journal of Higher Education. Outreach & Engagement” Vol. 6, No. 1, p. 13-21 [online], [dostęp: 08.06.2012], dostępny w Internecie: <http://openjournals.libs.uga.edu/index.php/jheoe/article/view/56/44>.pl_PL
dc.referencesCzerwińska E., Jańdziak A. (2011), Dziecięca Politechnika Opolska w bibliotece, „Bibliotekarz Opolski” [online], R. LV, nr 1, [dostęp: 08.06.2012], dostępny w Internecie: <http://www.bibliotekarzopolski.pl/bo50-12.html>.pl_PL
dc.referencesDougherty R. M. (1991), „Kids who read succeed” and the academic librarian, „College and Research Library News” Vol. 3, p. 155-156.pl_PL
dc.referencesHirsch E. G. (2008), „You have kids’ books?!” Promoting children’s literature in an academic library, „Education Libraries: Childrens Resources” Vol. 31, no. 1, p. 13-16.pl_PL
dc.referencesKsiążka dla żaka i przedszkolaka (b.r.w.) [online], [dostęp: 08.05.2012], dostępny w Internecie: <http://www.bg.uph.edu.pl/index.php/pl/ksiazka-zaka.html>.pl_PL
dc.referencesKubów S. (2010), Biblioteka Dolnośląskiej Szkoły Wyższej przyjazna dzieciom, „Bibliotekarz”, nr 6, s. 22-23.pl_PL
dc.referencesLonbom K. C. (2010), Drawing on imagination: children’s art in the academic library, „Art Documentation: Bulletin of the Art Libraries Society of North America” Vol. 29, Issue 1, p. 11-15.pl_PL
dc.referencesMalanchuk I. R., Ocha M. N. (2005), Academic librarians and outreach beyond the college campus, „The Southeastern Librarian” Vol. 53, Issue 3, article 11, p. 23-29 [online], [dostęp: 08.06.2012], dostępny w Internecie: <http://digitalcommons.kennesaw.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1162&context=seln>.pl_PL
dc.referencesRice-Lively M. L., Immroth B. F. (1993), Reader’s advisory in the academic library children’s collection, “Collection Building” Vol. 12, p. 63-66.pl_PL
dc.referencesSchneider T. (2003), Why, how and who? Academic libraries and their involvement in the community, „The Reference Librarian” Vol. 39, Issue 82, p. 199-213.pl_PL
dc.referencesTvaruzka K. (2009), Warning: children in the library! Welcoming children and families into the academic library, „Education Libraries” Vol. 32, no. 2, p. 21-26.pl_PL
dc.referencesUniwersytety Dziecięce [online], [dostęp: 08.06.2012], dostępny w Internecie: <http://www.uniwersytetydzieciece.pl>.pl_PL
dc.referencesWilliams V. K., Peterson D. V. (2009), Graphic novels in libraries supporting teacher education and librarianship programs, „Library Resources and Technical Services” Vol. 53, no. 3, p. 166-173.pl_PL
dc.identifier.doi10.18778/7969-027-5.15


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe