Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorBartosiak, Mariusz
dc.date.accessioned2019-05-13T15:24:44Z
dc.date.available2019-05-13T15:24:44Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.citationBartosiak M., Za pośrednictwem osób działających. Preliminaria kognitywnej antropologii teatru, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2013, doi: 10.18778/7525-845-5pl_PL
dc.identifier.isbn978-83-7525-845-5
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/28190
dc.descriptionW rozprawie zaproponowany jest dynamiczny model zdarzenia teatralnego, stanowiący autorską syntezę dotychczasowych, konkurujących ze sobą ujęć teatru jako sztuki, wehikułu, medium i widowiska, którego konceptualnym centrum jest poznający i działający człowiek w sytuacji spotkania z drugim człowiekiem. Bezpośredni kontekst teoretyczny stanowi estetyka fenomenologiczna i fenomenologia percepcji, a także najnowsze osiągnięcia neuronauk (ze szczególnym uwzględnieniem badań w zakresie nabywania, przetwarzania i dynamicznego kumulowania danych sensorycznych) i kognitywnych badań nad dramatem i teatrem. Dynamiczny model zdarzenia i doświadczenia teatralnego jest zinterpretowany w kontekście badań nad performansami kulturowymi i ich udziałem w kształtowaniu ponowoczesnej tożsamości - w tej części obszernie omówiona jest koncepcja tożsamości fraktalnej (pojmowanej w funkcjonalnej współzależności z nieustannie podejmowanymi poznawczymi aktami performatywnymi) i jej możliwe aplikacje do badań dramatyczno-teatralnych. Dla tak rozumianej problematyki zaproponowana została nazwa kognitywnej antropologii teatru.pl_PL
dc.description.abstractPrzedstawione rozważania wyrastają z przeświadczenia o podmiotowym źródłowo charakterze doświadczenia teatralnego, które dopiero w bardziej złożonym i późniejszym poznawczo etapie zyskuje swoje interpersonalne, społeczne czy kulturowe nacechowanie – stanowią próbę wstępnego rozpoznania kardynalnych momentów zdarzenia i doświadczenia teatralnego konsekwentnie przyjmującą perspektywę widza/uczestnika. Naturalnym, bo egzystencjalnie uzasadnionym punktem wyjścia jest interaktywnie kształtowany kontekst: od pojedynczych doświadczeń okołoteatralnych (często przypadkowych i niezwiązanych ze sobą inaczej, niż zanurzeniem w tym samym jednostkowym strumieniu życia), które wchodząc w poznawczą interakcję ze stopniowo rozpoznawanym i aktualizowanym kulturowym kontekstem teatru, prowadzą do coraz pełniejszego i całościowego ich uporządkowania, i w ten sposób kształtują kontekst dla doświadczeń teatralnych. W rozprawie zaproponowany jest dynamiczny model zdarzenia teatralnego, stanowiący autorską syntezę dotychczasowych, konkurujących ze sobą ujęć teatru jako sztuki, wehikułu, medium i widowiska, którego konceptualnym centrum jest poznający i działający człowiek w sytuacji spotkania z drugim człowiekiem. Bezpośredni kontekst teoretyczny stanowi estetyka fenomenologiczna i fenomenologia percepcji, a także najnowsze osiągnięcia neuronauk (ze szczególnym uwzględnieniem badań w zakresie nabywania, przetwarzania i dynamicznego kumulowania danych sensorycznych) i kognitywnych badań nad dramatem i teatrem. Dynamiczny model zdarzenia i doświadczenia teatralnego jest zinterpretowany w kontekście badań nad performansami kulturowymi i ich udziałem w kształtowaniu ponowoczesnej tożsamości – w tej części obszernie omówiona jest koncepcja tożsamości fraktalnej (pojmowanej w funkcjonalnej współzależności z nieustannie podejmowanymi poznawczymi aktami performatywnymi) i jej możliwe aplikacje do badań dramatyczno-teatralnych. Dla tak rozumianej problematyki zaproponowana została nazwa kognitywnej antropologii teatru.
dc.description.sponsorshipUdostępnienie publikacji Wydawnictwa Uniwersytetu Łódzkiego finansowane w ramach projektu „Doskonałość naukowa kluczem do doskonałości kształcenia”. Projekt realizowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój; nr umowy: POWER.03.05.00-00-Z092/17-00.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectantropologia teatrupl_PL
dc.subjectperformans teatralnypl_PL
dc.subjectteatrologiapl_PL
dc.subjectteatrpl_PL
dc.titleZa pośrednictwem osób działających. Preliminaria kognitywnej antropologii teatrupl_PL
dc.typeBookpl_PL
dc.page.number253pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzki, Wydział Filologiczny, Instytut Kultury Współczesnej, Katedra Dramatu i Teatrupl_PL
dc.contributor.authorBiographicalnoteDr Mariusz Bartosiak jest absolwentem Uniwersytetu Łódzkiego. Studiował matematykę (spec. teoretyczna) i kulturoznawstwo (spec. teatrologiczna). W 1999 obronił rozprawę doktorską nt. Dynamika formy dramatycznej. Wprowadzenie do modelowania złożoności działania dramatycznego. Prowadzi badania w zakresie teorii dramatu i teatru, antropologii teatru oraz estetyki fenomenologicznej i porównawczej (również w relacji do klasycznych ujęć indyjskich i japońskich). Jest współredaktorem Kulturowych kontekstów dramatu współczesnego (Kraków 2008) i autorem Autopoetyki dramaty (Łódź 2013).pl_PL
dc.referencesArmstrong Gordon, Theatre as Complex Adaptive System, ,,New Theatre Quarterly” 1997, Vol. XIII, No. 51, s. 277–288.pl_PL
dc.referencesArystoteles, Poetyka, przeł. i oprac. H. Podbielski, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław 1989.pl_PL
dc.referencesEfekt motyla. Humaniści wobec teorii chaosu, red. K. Bakuła, D. Heck, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 2006.pl_PL
dc.referencesBaluch Wojciech, Scena teatru – scena mentalna. Proces interpretacji w ujęciu kognitywnym, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2005.pl_PL
dc.referencesBarba Eugenio, Canoe z papieru. Traktat o antropologii teatru, przekł. L. Kolankiewicz, D. Wiergowska-Janke, Instytut im. Jerzego Grotowskiego, Wrocław 2007.pl_PL
dc.referencesBarba E.[Eugenio], Savarese N.[Nicola], A Dictionary of Theatre Anthropology. The Secret Art of the Performer, trans. by R. Fowler, London and New York 1991.pl_PL
dc.referencesBarba Eugenio, Savarese Nicola, Sekretna sztuka aktora. Słownik antropologii teatru, przekł. zbiorowy, red. L. Kolankiewicz, Ośrodek Badań Twórczości Jerzego Grotowskiego i Poszukiwań Teatralno-Kulturowych, Wrocław 2005.pl_PL
dc.referencesBarnsley Michael F., Fractal model ling of real world images, w: The Science of Fractal Images, ed. by H.-O. Peitgen, D. Saupe, Springer-Verlag, New York, Berlin, Heidelberg 1988, s. 219–241.pl_PL
dc.referencesBartmiński Jerzy, Zmiany stereotypu Niemca w Polsce. Profile i ich historyczno-kulturowe uwarunkowania, w: Profilowanie w języku i w tekście, red. J. Bartmiński, R. Tokarski, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie- Skłodowskiej, Lublin 1998, s. 225–235.pl_PL
dc.referencesBartosiak Mariusz, Zastosowanie teorii chaosu w badaniach literackich, w: Literatura. Teoria. Metodologia, red. D. Ulicka, wyd. trzecie zmienione i uzupełnione, Wydział Polonistyki Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2006, s. 488–514.pl_PL
dc.referencesBartosiak Mariusz, Teatr jako medium komunikacji (między)kulturowej – antropologiczne możliwości i ograniczenia, w: (Kon)teksty kultury medialnej. Analizy i interpretacje, red. M. Sokołowski, t. I–II, Algraf, Olsztyn 2007, t. I, s. 123–132.pl_PL
dc.referencesBartosiak Mariusz, Dramatyzacja modalnych zdarzeń deiktycznych w jednoaktówkach Maeterlincka i Yeatsa, w: Krótkie formy dramatyczne, red. H. Ratuszna, R. Sioma, Z Problematyki Literatury i Sztuki Młodej Polski, t. 1, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń 2007, s. 251–264.pl_PL
dc.referencesBartosiak Mariusz, Fenomen spotkania – impresja mnemograficzna, w: Punkt graniczny. Spotkania, red. A. Rogoziński, J. Chmielecka, ST Chorea, Łódź 2009, s. 73–79.pl_PL
dc.referencesBartosiak Mariusz, Transkulturowa strategia w dramacie Toma Stopparda ,,Indian Ink”, w: Dyskursy o kulturze (1), red. J. Ślósarska, Wydawnictwo Społecznej Wyższej Szkoły Przedsiębiorczości i Zarządzania, Łódź 2009, s. 137– 149.pl_PL
dc.referencesBartosiak Mariusz, Dyskursywny teatr świata – możliwe konsekwencje użycia metafor dramatyczno-teatralnych, w: Dramatyczność i dialogowość w kulturze, red. A. Krajewska, D. Ulicka, P. Dobrowolski, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Adama Mickiewicza, Poznań 2010, s. 185–191.pl_PL
dc.referencesBartosiak Mariusz, Fázový prostor divadelní události. Vstříc divadelní teorii chaosu, w: Tendence v současném myšlení o divadle. Sborník z konference konané 5. a 6. prosince 2008 na Divadelní fakultě Janáčkovy akademie múzických umění, red. R. Kunderová, JAMU, Brno 2010, s. 160–164.pl_PL
dc.referencesBartosiak Mariusz, Teatralizacja wewnętrznej przemiany w estetyce nō, w: Etos życia – etos sztuki. Wokół legendy o św. Genezjuszu – aktorze. Część II, red. M. Leyko, K. Wielechowska, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2010, s. 339–344.pl_PL
dc.referencesBartosiak Mariusz, Ciało jako medium (roz)poznawania i (re)kreowania rzeczywistości teatralnej, w: Wielokodowość komunikacji, red. A. Barańska, Primum Verbum, Łódź 2011, s. 89–94.pl_PL
dc.referencesBartosiak Mariusz, Chorea – próba odwrotu czy ... powrót?, „Kultura i Społeczeństwo” 2012, t. LVI, nr 2, s. 53–69.pl_PL
dc.referencesBartosiak Mariusz, Teatr jako horyzont percepcji, „Kultura i Społeczeństwo” 2012, t. LVI, nr 2, s. 196–200.pl_PL
dc.referencesBaudrillard Jean, Świat wideo i podmiot fraktalny, przeł. A. Gwóźdź, w: Po kinie?…, wybór i oprac. A. Gwóźdź, Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych „Universitas”, Kraków 1994, s. 247–258.pl_PL
dc.referencesBauman Zygmunt, Płynna nowoczesność, przeł. T. Kunz, Wydawnictwo Literackie, Kraków 2006.pl_PL
dc.referencesBharatamuni, The Nātya Śāstra, tłum. zbiorowe, Sri Satguru Publications, Delhi 2000.pl_PL
dc.referencesBickel Balthasar, Spatial operations in deisis, cognition, and culture: where to orient oneself in Belhare, w: Language and Concpetualizastion, eds. J. Nuyts, E. Pederson, Language, Culture and Cognition 1, Cambridge University Press, Cambridge, New York, Melbourne 1999, s. 46–83.pl_PL
dc.referencesBielik-Robson Agata, Wstęp, w: Ch. Taylor, Źródła podmiotowości. Narodziny tożsamości nowoczesnej, przekł. zbiorowy, oprac. T. Gadacz, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2001.pl_PL
dc.referencesBiswas Goutam, Art As Dialog. Essays in Phenomenology of Aesthetic Experience, Indira Gandhi National Centre for the Arts, New Delhi 1995.pl_PL
dc.referencesBlair Rhonda, The Actor, Image, and Action. Acting and cognitive neuroscience, Routledge, London, New York 2008.pl_PL
dc.referencesBloom Harold, Shakespeare. The Invention of the Human; Riverhead Books, New York 1999pl_PL
dc.referencesBloom Harold, Hamlet. Poem Unlimited, Riverhead Books, New York 2003.pl_PL
dc.referencesBraun Kazimierz, Wielka Reforma Teatru w Europie. Ludzie – idee – zdarzenia, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław 1984.pl_PL
dc.referencesBriggs John, Fractals – the patterns of chaos: discovering a new aesthetic of art, science, and nature, Thames and Hudson, London 1992.pl_PL
dc.referencesBrook Peter, Grotowski, sztuka jako wehikuł, przeł. M. Złotowska, „Notatnik Teatralny”1992, nr 4, s. 27–29.pl_PL
dc.referencesBruner Edward M., Przeżycie i jego ekspresje, w: Antropologia doświadczenia, red. V.W. Turner, E.M. Bruner, przekł. E. Klekot, A. Szurek, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2011, s. 11–39.pl_PL
dc.referencesBruster D., Rasmussen, E. Introduction, w: Everyman and Mankind, ed. by D. Bruster, E. Rasmussen, A&S Black Publishers Ltd., London 2009, s. 1–83.pl_PL
dc.referencesBurzyńska Anna, Dekonstrukcja i interpretacja, Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych „Universitas”, Kraków 2001.pl_PL
dc.referencesByrski Maria Krzysztof, ’Smak’ Brahmy i ‘smak’ Buddy (o estetyce indyjskiej), „Studia Filozoficzne” 1970, nr 6, s. 73–83.pl_PL
dc.referencesByrski M. Christopher, Methodology of the Analysis of Sanskrit Drama, Bharatiya Vidya Prakashan, Delhi, Varanasi 1997.pl_PL
dc.referencesCarlson Marvin, Performans, przeł. E. Kubikowska, red. T. Kubikowski, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2007.pl_PL
dc.referencesCazeaux Clive, Metaphor and the Categorization of the Senses, ,,Metaphor and Symbol” 2002, Vol. 17, No. 1, s. 3–26.pl_PL
dc.referencesCerteau Michel de, Wynaleźć codzienność. Sztuki działania, przekł. K. Thiel-Jańczuk, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2008.pl_PL
dc.referencesChabris Christopher, Simons Daniel, Niewidzialny goryl: dlaczego intuicja nas zwodzi? przeł. J. Korpanty, MT Biznes Laurum, Warszawa 2011.pl_PL
dc.referencesCohen Jonathan, The Imagery Debate: A Critical Assessment, ,,Journal of Philosophical Research” 1996, Vol. XXI, s. 149–182.pl_PL
dc.referencesCook Amy, Shakespearean Neuroplay. Reinvigorating the Study of Dramatic Texts and Performance through Cognitive Science, Palgrave Macmillan, New York 2010.pl_PL
dc.referencesCoomaraswami Ananda, The Dance of Shiva, wyd. VIII, Munshiram Manoharlal Publishers Ltd., New Delhi 2003.pl_PL
dc.referencesCoomaraswami Ananda K., Noble Margaret E., Myths of the Hindu and Buddhists, George G. Harrap & Company, London 1913.pl_PL
dc.referencesCoveney Peter, Highfield Roger, Granice złożoności. Poszukiwania porządku w chaotycznym świecie, przeł. P. Amsterdamski, Prószyński i S-ka, Warszawa 1997.pl_PL
dc.referencesCross Emilly C., Ticini Luca F., Neuroaesthetics and beyond: new horizons in applying the science of the brain to the art of dance, ,,Phenomenology and Cognitive Sciences”, March 2012, Vol. 11, No 1, s. 5–16.pl_PL
dc.referencesCurtius Ernst Robert, Literatura europejska i łacinskie średniowiecze, tłum. i oprac. A. Borowski, wyd. II poprawione, Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych „Universitas”, Kraków 2005.pl_PL
dc.referencesEveryman and Its Dutch Original, Elckerlijc, ed. by C. Davidson, M.W. Walsh, T.J. Broos, Medieval Institute Publications, Kalamazoo, MI 2007.pl_PL
dc.referencesDecety Jean, Is there such a thing as functional equivalence between imagined, observed, and executed action?, w: The Imitative Mind. Developement, Evolution, and Brain Bases, ed. by A.N. Meltzoff, W. Prinz, Cambridge University Press, Cambridge 2011, s. 291–310.pl_PL
dc.referencesDemastes, William W., Re-Inspecting the Crack in the Chimney: Chaos Theory from Ibsen to Stoppard; ,,New Theatre Quarterly” 1994, Vol. X, No. 39, s. 242–254.pl_PL
dc.referencesDerrida Jacques, La structure, le signe et le jeu dans le discours des sciences humaines, w: J. Derrida, L’écriture et la différence, Collection «Tel Qel», Éditions Du Seuil, Paris 1967, s.409–428.pl_PL
dc.referencesDerrida Jacques, Struktura, znak i gra w dyskursie nauk humanistycznych, przeł. M. Adamczyk, „Pamiętnik Literacki” 1986, t. LXXVII, z. 2, s. 251–267.pl_PL
dc.referencesDerrida Jacques, Farmakon, przeł. K. Matuszewski, w: J. Derrida, Pismo filozofii, wybrał B. Banasiak, Inter Esse, Kraków 1992, s. 39–61.pl_PL
dc.referencesDerrida Jacques, Teatr okrucieństwa i zamknięcie przedstawienia, przeł. M. Gołębiewska, W. Kroker, „Dialog” 1996, nr 4 (473), s. 145–163.pl_PL
dc.referencesDerrida Jacques, Pozycje. Rozmowy z Henri Ronsem, Julią Kristevą, Jean-Louis Houdebinem i Guy Scarpettą, przeł. A. Dziadek, Bytom 1997, s. 17.pl_PL
dc.referencesDerrida Jacques, Χóρα/Chora, przeł. M. Gołębiewska, Wydawnictwo KR, Warszawa 1999.pl_PL
dc.referencesDerrida Jacques, Różnia, przeł. J. Margański, w: tenże, Marginesy filozofii, przeł. A. Dziadek, J. Margański, P. Pieniążek, Warszawa 2002, s. 29–56.pl_PL
dc.referencesDevaney Robert L., Fractal patterns arising in chaotic dynamical systems, w: The Science of Fractal Images, ed. by H.-O. Peitgen, D. Saupe, Springer-Verlag, New York, Berlin, Heidelberg 1988, s. 137–168.pl_PL
dc.referencesDi Benedetto Stephen, The Provocation of the Senses in Contemporary Theatre, Routledge, New York, London 2010.pl_PL
dc.referencesDomańska Ewa, „Zwrot performatywny“ we współczesnej humanistyce; „Teksty Drugie” 2007, nr 5, s. 48–61.pl_PL
dc.referencesDziemidok Bohdan, Główne kontrowersje estetyki współczesnej, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2009.pl_PL
dc.referencesNatura emocji. Podstawowe zagadnienia; red. P. Ekman, R.J. Davidson, przekł. B. Wojciszke, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2012.pl_PL
dc.referencesElam Keir, The Smiotics of Theatre and Drama, Methuen, London, New York 1980.pl_PL
dc.referencesElliot Anthony, Koncepcje „Ja”, przeł. S. Królak, Wydawnictwo Sic!, Warszawa 2007.pl_PL
dc.referencesEscher Maurits Cornelius, Grafiki. Wprowadzenie i komentarz artysty, tłum. E. Tomczyk, Edipress-Taschen, Warszawa, Köln 2005.pl_PL
dc.referencesFauconnier Gilles, Mental Spaces. Aspects of Meaning Construction in Natural Language, Cambridge University Press, Cambridge 1994.pl_PL
dc.referencesFauconnier Gilles, Turner Mark, The Way We Think. Conceptual Blending and the Mind’s Hidden Complexities, Basic Books, New York 2002.pl_PL
dc.referencesGlobal Theories of the Arts and Aesthetics, ed. by S.L. Feagin, Blackwell-Synergy, Malden, MA – Oxford 2007.pl_PL
dc.referencesFischer-Lichte Erika, Interculturalism in Contemporary Theatre, w: The Intercultural Performance Reader, ed. by P. Pavis, Routledge, London New York 1996, s. 27–40.pl_PL
dc.referencesFisher-Lichte Erika, Estetyka performatywności, przeł. M. Borowski, M. Sugiera, Księgarnia Akademicka, Kraków 2008.pl_PL
dc.referencesFreeman Donald C., ‘According to my bond’. Kings Lear and re-cognition, ,,Language and Literature” 1993, No. 2, No 1, s. 1–18pl_PL
dc.referencesFreeman Donald C., ‘Catch[ing] the nearest way’. Macbeth and cognitive metaphor, w: Exploring the Language of Drama: From text to context, ed. by J. Culperer, M. Short, P. Verdonk, Routledge, London, New York 1998.pl_PL
dc.referencesFrijda Nico H., Powszechniki istnieją i są interesujące, w: Natura emocji. Podstawowe zagadnienia, red. P. Ekman, R.J. Davidson, przekł. B. Wojciszke, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2012, s. 139–146.pl_PL
dc.referencesGallese Vittorio, Ucieleśniona symulacja: od neuronów po doświadczenie fenomenologiczne, przetł. M. Trzcińska, w: Formy aktywności umysłu. Ujęcia kognitywne, t. 2, red. A. Klawiter, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2009, s. 172–200.pl_PL
dc.referencesGargano Cara, The Starfish and the Strange Attractor: Myth, Science, and Theatre as Laboratory in Maria Irene Fornes’ ‘Mud’, ,,New Theatre Quarterly” 1997, Vol. XIII, No. 51, s. 214–220.pl_PL
dc.referencesGargano Cara, Complex Theatre: Science and Myth in Three Contemporary Performances, ,,New Theatre Quarterly” 1998, Vol. XIV, Part 2, s. 151–158.pl_PL
dc.referencesGarner Stanton B. Jr., Bodied Spaces. Phenomenology and Performance in Contemporary Drama, Cornell University Press, Ithaca and London 1994.pl_PL
dc.referencesGeertz Clifford, Wiedza lokalna. Dalsze eseje z zakresu antropologii interpretatywnej, przeł. D. Wolska, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2005.pl_PL
dc.referencesGeorge David E.R., Quantum Theatre – Potential Theatre: a New Paradigm?, ,,New Theatre Quarterly” 1989, Vol. V, No. 18, s. 171–179.pl_PL
dc.referencesGeorge David E.R., Performance Epistemology, ,,Performance Research” 1996, Vol.1, No. 1, s. 16–25.pl_PL
dc.referencesGeorge David E.R., Buddhism as/in Performance. Analysis of Meditation and Theatrical Practice, D.K. Printworld, New Delhi 1999.pl_PL
dc.referencesEveryman and Company. Essays on the Theme and Structure of the European Moral Play, ed. by D. Gilman, AMS Press, New York 1989.pl_PL
dc.referencesBhagawadagita czyli Pieśń Pana, przekł. z sanskrytu i przypisy J. Sachse, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław 1988.pl_PL
dc.referencesGleick James, Chaos. Narodziny nowej nauki, przeł. P. Jaśkowski, Zysk i S-ka, Poznań 1996.pl_PL
dc.referencesGłowiński Michał, Kostkiewiczowa Teresa, Okopień-Sławińska, Aleksandra, Sławiński Janusz, Słownik terminów literackich, red. J. Sławiński, wyd. III poszerzone i poprawione, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław 1998.pl_PL
dc.referencesGnolli Raniero, The Aesthetic Experience According to Abhinavagupta, „Chowkhamba Sanscrit Studies” LXII, Chowkhamba Sanskrit Series Office, Varanasi 1985.pl_PL
dc.referencesGreenblatt Stephen, Shakespeare. Stwarzanie świata, przeł. B. Kopeć-Umiastowska, Wydawnictwo W.A.B., Warszawa 2007.pl_PL
dc.referencesGrotowski Jerzy, Teksty z lat 1965–1969, wybór i red. J. Degler, Z. Osiński, „Wiedza o kulturze”, Wrocław 1999.pl_PL
dc.referencesGrotowski Jerzy, Tu es le fils de quelqu’un, przeł. L. Flaszen; „Didaskalia. Gazeta Teatralna” 2000, nr 39, s. 11–15.pl_PL
dc.referencesGrotowski Jerzy, Od zespołu teatralnego do sztuki jako wehikułu, w: T. Richards, Pracując z Grotowskim nad działaniami fizycznymi, tłum. M. Złotowska, Wydawnictwo Homini, Kraków 2003, s. 151–175.pl_PL
dc.referencesGrotowski Jerzy, Ku teatrowi ubogiemu, opr. E. Barba, przekł. G. Ziółkowski, Instytut im. J. Grotowskiego, Wrocław 2007.pl_PL
dc.referencesGutmann Amy, The Challenge of Multiculturalism in Political Ethics, ,,Philosophy & Public Affairs” 1993, Vol. 22, No. 3, s. 171–206.pl_PL
dc.referencesHagendoorn Ivar, Inscribing the body, excribing the space, ,,Phenomenology and Cognitive Sciences”, March 2012, Vol. 11, No 1, s. 69–78.pl_PL
dc.referencesHarbeck James, The Transcendent Function of Interculturalism, ,,Studies in the Literary Imagination”, Fall 2001, 34, 2, s. 13–27.pl_PL
dc.referencesHatfield Elaine, Rapson Richard L., Miłość i procesy przywiązania, przeł. P. Kołyszko, w: Psychologia emocji, red. M. Lewis, J.M. Haviland-Jones; przekł. zbiorowy, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2005, s. 820–830.pl_PL
dc.referencesHaviland-Jones Jeanette M., Kahlbaugh Patricia, Emocje a tożsamość, przeł. O. Waśkiewicz, w: Psychologia emocji, red. M. Lewis, J.M. Haviland-Jones, przekł. zbiorowy, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2005, s. 376–391.pl_PL
dc.referencesHayles Katherine N., The cosmic web: scientific field models and literary strategies in the twentieth century, Cornell University Press, Ithaca and London 1984.pl_PL
dc.referencesHayles N. Katherine, Chaos as Orderly Disorder: Shifting Ground in Contemporary Literature and Science, ,,New Literary History”, Winter 1989, Vol. 20, No. 2, s. 305–322.pl_PL
dc.referencesHayles Katherine N., Chaos Bound. Orderly Disorder in Contemporary Literature and Science, Cornell University Press, Ithaca and London 1990.pl_PL
dc.referencesChaos and Order. Complex Dynamics in Literature and Science, ed. by K.N. Hayles, The University of Chicago Press, Chicago, London 1991.pl_PL
dc.referencesHiggins Kathleen Marie, An Alchemy of Emotion: Rasa and Aesthetic Breakthroughs, w: Global Theories of the Arts and Aesthetics, ed. by S.L. Feagin, Blackwell-Synergy, Malden, MA – Oxford 2007, s. 43–54.pl_PL
dc.referencesHoff Frank, Flindt Willi, Struktura teatru Nō, przeł. J. Górnicka, W. Kalinowski, „Dialog” 1975, nr 8, s. 92–124.pl_PL
dc.referencesHofstadter Douglas, Gödel, Escher, Bach: An Eternal Golden Braid, Random House, New York 1980.pl_PL
dc.referencesHorton Fraleigh, Sondra, Dance and the Lived Body, University of Pittsburgh Press, Pittsburgh, PA 1987.pl_PL
dc.referencesHuston Hollis, Flavors of Physicality, „Journal of Dramatic Theory and Criticism” 1996, Vol. XI, No. 1, s. 35–54.pl_PL
dc.referencesIngalis Daniel H.H., Introduction, w: The “Dhvanyāloka” of Ānandavardhana with “Locana” of Abhinavagupta, tłum. D.H.H. Ingalis, J.M. Masson, M.V. Patwardhan, Harvard University Press, Cambridge, MA and London 1990, s. 1–39.pl_PL
dc.referencesIngarden Roman, O dziele literackim, przeł. M. Turowicz, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1988.pl_PL
dc.referencesIngarden Roman, Wybór pism estetycznych, wybór A. Tyszczyk, Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych „Universitas”, Kraków 2005.pl_PL
dc.referencesIzutsu Toshihiro, Metafizyczne tło teorii Nō. Analiza „Dziewięciu etapów” Zeamiego, przeł. M. Jakubczak, w: Estetyka japońska. Antologia, red. K. Wilkoszewska, Kraków 2001, s. 71–88.pl_PL
dc.referencesJackson Shannon, Professing Performance. Theatre in the Academy from Philology to Performativity, Cambridge University Press, Cambridge 2004.pl_PL
dc.referencesJesch Judith, Lee Christina, Migration And Transcultural Identities In The Viking Age. Scientific Report, The University of Nottingham, Notthingham 2006.pl_PL
dc.referencesJohnson Mark, The Body in the Mind. The Bodily Basis of Meaning, Imagination, and Reason, University of Chicago Press, Chicago 1987.pl_PL
dc.referencesJola Corinne, Ehrenberg Shantel, Reynolds Dee, The experience of watching dance: phenomenological-neuroscience duets, ,,Phenomenology and Cognitive Sciences”, March 2012, Vol. 11, No. 1, s. 17-37.pl_PL
dc.referencesKalidasa, Śakuntala czyli Pierścień fatalny, przeł. z oryginału indyjskiego, wstępem i objaśnieniami opatrzył S. Schayer, IW „Bibljoteka Polska”, Warszawa [1924].pl_PL
dc.referencesKeene Donald, Realizm i nierzeczywistość w teatrze japońskim, przeł. S. Borowska-Peterson, [w:] Estetyka japońska. Antologia, red. K. Wilkoszewska, Kraków 2001, s. 89–108.pl_PL
dc.referencesKellert Stephen H., In the Wake of Chaos. Unpredictable Order in Dynamical Systems, The University of Chicago Press, Chicago, London 1994.pl_PL
dc.referencesKershaw Baz, Performance Studies and Po-chang’s Ox: Steps to a Paradoxology of Performance, ,,New Theatre Quarterly” 2006, Vol. 22, No. 1, s. 30–53.pl_PL
dc.referencesKębłowska-Ławniczak Ewa, The Visual Seen and Unseen. Insights into Tom Stoppard’s Art, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 2004.pl_PL
dc.referencesKleiber Georges, Semantyka prototypu. Kategorie i znaczenia leksykalne, przeł. B. Ligara, Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych „Universitas”, Kraków 2003.pl_PL
dc.referencesKocur Mirosław, Teatr antycznej Grecji, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 2001.pl_PL
dc.referencesKocur Mirosław, Drugie narodziny teatru. Performanse mnichów anglosaskich, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 2010.pl_PL
dc.referencesKolankiewicz Leszek, Dziady. Teatr Święta Zmarłych, Wydawnictwo słowo/obraz terytoria, Gdańsk 1999.pl_PL
dc.referencesKolankiewicz Leszek, Wielki Mały Wóz, Wydawnictwo słowo/obraz terytoria, Gdańsk 1999.pl_PL
dc.referencesKolankiewicz Leszek, Wstęp: ku antropologii widowisk, w: Antropologia widowisk. Zagadnienia i wybór tekstów, oprac. A. Chałupnik, W. Dudzik, M. Kanabrodzki, L. Kolankiewicz, red. L. Kolankiewicz, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2005, s. 9–31.pl_PL
dc.referencesKorwin-Piotrowska Dorota, Poetyka. Przewodnik po świecie tekstów, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2011.pl_PL
dc.referencesKosiński Dariusz, Teatra polskie. Historie, Wydawnictwo Naukowe PWN, Instytut Teatralny im. Z. Raszewskiego, Warszawa 2010.pl_PL
dc.referencesKowalska Danuta M., Kuśmierek Paweł, Anantomiczne podstawy pamięci, w: Mózg a zachowanie, red. nauk. T. Górska, A. Grabowska, J. Zagrodzka, wyd. III zmienione, Wydawnictwa Naukowe PWN, Warszawa 2011, s. 349–373.pl_PL
dc.referencesKowzan Tadeusz, O różnorodności i granicach sztuki widowiskowej, w: Problemy teorii dramatu i teatru. t. 2, Teatr, red. J. Degler, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 2003, s. 191–207.pl_PL
dc.referencesKowzan Tadeusz, Znak w teatrze, w: Problemy teorii dramatu i teatru. t. 2, Teatr, red. J. Degler, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 2003, s. 155–179.pl_PL
dc.referencesKrajewska Anna, Dramat współczesny. Teoria i interpretacja, Wydawnictwo Uniwersytetu Adama Mickiewicza, Poznań 2005.pl_PL
dc.referencesKrajewska Anna, Dyskurs performatywny w literaturoznawstwie, w: Dramatyczność i dialogowość w kulturze, red. A. Krajewska, D. Ulicka, P. Dobrowolski, Wydawnictwo Uniwersytetu Adama Mickiewicza, Poznań 2005, s. 22–39.pl_PL
dc.referencesDramatyczność i dialogowość w kulturze, red. A. Krajewska, D. Ulicka, P. Dobrowolski, Wydawnictwo Uniwersytetu Adama Mickiewicza, Poznań 2005.pl_PL
dc.referencesKrpič Tomaž, The Spectator’s Performing Body: the Case of the ,,Via Negativa” theatre Project, ,,New Theatre Quarterly” May 2011, Vol. 27, No. 2, s. 167–175.pl_PL
dc.referencesKubikowski Tomasz, Siedem bytów teatralnych. O fenomenologii sztuki scenicznej, Wydawnictwo Krąg, Warszawa [1994].pl_PL
dc.referencesKubikowski Tomasz, Reguła Nibelunga. Teatr w świetle nowych badań świadomości, Akademia Teatralna im. Aleksandra Zelwerowicza, Warszawa 2004.pl_PL
dc.referencesKubikowski Tomasz, Performans według Marvina Carlsona, w: M. Carlson, Performans, przeł. E. Kubikowska, red. nauk. wyd. pol. T. Kubikowski, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2007, s. 5–15.pl_PL
dc.referencesDiogenes Laertios, Żywoty i poglądy słynnych filozofów, przekł. zbiorowy, oprac. I. Krońska, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1984.pl_PL
dc.referencesLakoff George, Women, Fire, and Dangerous Things, University of Chicago Press, Chicago 1987.pl_PL
dc.referencesLakoff George, Kobiety, ogień i rzeczy niebezpieczne. Co kategorie mówią nam o umyśle, red. E. Tabakowska, przekł. M. Buchta, A. Kotarba, A. Skucińska, Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych „Universitas”, Kraków 2011.pl_PL
dc.referencesLakoff George, Johnson Mark, Co kognitywizm wnosi do filozofii?, przeł. A. Pawelec, ,,Znak” 1999, nr 4, s. 25–32.pl_PL
dc.referencesLakoff George, Johnson Mark, Philosophy in the Flesh: the embodied mind and its challenge to Western thought, Basic Books, New York 1999.pl_PL
dc.referencesLakoff George, Turner Mark, More Than Cool Reason: a field guide to poetic metaphor, University of Chicago Press, Chicago–London 1989.pl_PL
dc.referencesLeathers Dale G., Komunikacja niewerbalna. Zasady i zastosowania, przekł. M. Trzcińska, red. nauk. Z. Nęcki, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2007.pl_PL
dc.referencesLeśmian Bolesław, Skrzypek Opętany, opr. R.H. Stone, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 1985.pl_PL
dc.referencesPsychologia emocji, red. M. Lewis, J.M. Haviland-Jones, przekł. zbiorowy, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2005.pl_PL
dc.referencesLibura Agnieszka, Teoria przestrzeni mentalnych i integracji pojęciowej. Struktura modelu i jego funkcjonalność, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 2010.pl_PL
dc.referencesLindsay Peter H., Norman Donald A., Procesy przetwarzania informacji u człowieka. Wprowadzenie do psychologii, tłum. A. Kowaliszyn, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1984.pl_PL
dc.referencesLongstaff Alan, Krótkie wykłady. Neurobiologia, przekł. zbiorowy pod red. A. Wróbla, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2011.pl_PL
dc.referencesLyons John, Semantyka, t. 2, przeł. A. Weinsberg, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1989.pl_PL
dc.referencesŁachwa Andrzej, Rozmyty świat zbiorów, liczb, relacji, faktów, reguł i decyzji, Akademicka Oficyna Wydawnicza EXIT, Warszawa 2001.pl_PL
dc.referencesMachon Josephine, (Syn)aesthetics: Redefining Visceral Performance, Palgrave Macmillan, New York 2009.pl_PL
dc.referencesMaclachlan D.L.C., Philosophy of Perception, Prentice Hall, Englewood Cliffs, NJ 1989.pl_PL
dc.referencesMaeterlinck Maurice, Les Aveugles, [w:] M. Maeterlinck, Théâtre, Bruxelles, Paris 1901, s. 247–300.pl_PL
dc.referencesMaeterlinck Maurice, L’Intruse, [w:] M. Maeterlinck, Théâtre, Bruxelles, Paris 1901, s. 199–245.pl_PL
dc.referencesMaeterlinck Maurice, Intruz, przeł. Z. Bytkowski (Bromberg), w: M. Maeterlinck, Dramaty wybrane, red. K. Pleśniarowicz, Kraków 1994, s. 3–18.pl_PL
dc.referencesMaeterlinck Maurice, Ślepcy, przeł. Z. Przesmycki (Miriam), w: M. Maeterlinck, Dramaty wybrane, red. K. Pleśniarowicz, Kraków 1994, s. 19–42.pl_PL
dc.referencesMandelbrot Benoît B., On fractal geometry, and a few of the mathematical questions it has raised, w: Proceedings of the International Congress of Mathematicians, August 16–24, 1983, Warszawa 1983 s. 1661–1675.pl_PL
dc.referencesMandelbrot Benoît B., Fractals and the rebirth of iteration theory; w: H.- O. Peitgen, P.H. Richter, The beauty of fractals: images of complex dynamical systems; Springer-Verlag, Berlin, Heidelberg 1986, s. 151–160.pl_PL
dc.referencesMandelbrot Benoît B., Przedmowa. Fraktale i odrodzenie matematyki eksperymentalnej, w: H.-O. Peitgen, H. Jürgens, D. Saupe, Granice chaosu. Fraktale. Część 1, przeł. K. Pietruska-Pałuba, K. Winkowska-Nowak; Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1995, s. 15–35.pl_PL
dc.referencesMathews Gordon, Supermarket kultury. Kultura globalna a tożsamość jednostki, przeł. E. Klekot, Państwowy Instytut Wudawniczy, Warszawa 2005.pl_PL
dc.referencesMcConachie Bruce, Engaging Audiences. A Cognitive Approach to Spectating in the Theatre, Palgrave Macmillan, New York 2008.pl_PL
dc.referencesPreformance and Cognition, ed. by B. McConachie, F.E. Hart, Routledge, London, New York 2010.pl_PL
dc.referencesMcKenzie Jon, Performuj albo… Od Dyscypliny do performansu; wstęp i przekł. T. Kubikowski, Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych „Universitas”, Kraków 2011.pl_PL
dc.referencesMcNeill David, Growth points cross-linguistically, w: Language and Concpetualizastion, ed. by. J. Nuyts, E. Pederson, Language, Culture and Cognition 1, Cambridge University Press, Cambridge, New York, Melbourne 1999, s. 190–212.pl_PL
dc.referencesMerleau-Ponty Maurice, Fenomenologia percepcji, przeł. M. Kowalska, J. Migasiński, Fundacja Aletheia, Warszawa 2001.pl_PL
dc.referencesMesulam Marcel M., Od doznania do poznania, przeł. B. Mroziak, w: Neuropsychologia. Współczesne kierunki badań, red. K. Jodzio, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2009, s. 233–318.pl_PL
dc.referencesPodmiotowość i tożsamość, red. J. Migasiński, Wyd. Wydziału Filozofii i Socjologii Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2001.pl_PL
dc.referencesMitek Alina, O estetycznych aspektach wielokulturowej autokreacji (Richarda Schustermana „sztuka życia”), w: Estetyka transkulturowa, red. K. Wilkoszewska, Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych „Universitas”, Kraków 2004, s. 61–78.pl_PL
dc.referencesMitosek Zofia, Mimesis. Zjawisko i problem, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1997.pl_PL
dc.referencesMohan Devinder, Comparative Poetics. Aesthetics of the Ineffable, Intellectual Publishing House, New Delhi 1988.pl_PL
dc.referencesNorris Sigrid, Identity in (Inter)action. Introducing Multimodal (Inter)action Analysis, De Gruyter Mouton, Berlin, New York 2011.pl_PL
dc.referencesOdin Steve, Artistic Detachment in Japan and the West. Psychic Distance in Comparative Aesthetics, University of Hawai‘i Press, Honolulu 2001.pl_PL
dc.referencesOrtolani Benito, The Japanese Theatre. From Shamanistic Ritual to Contemporary Pluralism, Revised edition, Princeton University Press, Princeton 1995.pl_PL
dc.referencesOsiński Zbigniew, Grotowski wytycza trasy. Studia i szkice, Pusty Obłok, Warszawa 1993.pl_PL
dc.referencesOsterloff Barbara, Pejzaż – rozmowy z Mają Komorowską, Oficyna Wydawnicza Errata, Warszawa 2008.pl_PL
dc.referencesParker J.J., The Development of the Everyman Drama from Elckerlyc to Hofmannsthal’s Jedermann, Drukkerij Ratio, Doetinchem 1970.pl_PL
dc.referencesPatnaik Priyadarshi, Rasa in Aesthetics. An Application of Rasa Theory to Modern Western Literature, D.K. Printworld (P) Ltd., New Delhi 2004.pl_PL
dc.referencesPavis Patrice, Introduction: Towards a theory of interculturalism in theatre?, w: The Intercultural Performance Reader, ed. by P. Pavis, Routledge, London, New York 1996, s. 1–21.pl_PL
dc.referencesPavis Patrice, Ku teatrowi międzykulturowemu?, cz. I, tłum. E. Kubikowska, „Didaskalia” 1997, nr 22, s. 48–51.pl_PL
dc.referencesPavis Patrice, Ku teatrowi międzykulturowemu?, cz. II, tłum. E. Kubikowska, „Didaskalia” 1998, nr 23, s. 38–41.pl_PL
dc.referencesPavis Patrice, Słownik terminów teatralnych, przeł. i oprac. S. Świontek, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław 2002.pl_PL
dc.referencesPavis Patrice, Współczesna inscenizacja. Źródła, tendencje, perspektywy, przeł. P. Olkusz, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2011.pl_PL
dc.referencesPeitgen Hans-Otto, Jürgens Hartmut, Saupe Dietmar, Granice chaosu. Fraktale, cz. 2, przeł. K. Pietruska-Pałuba, K. Winkowska-Nowak, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1996.pl_PL
dc.referencesPelletier Catherine, Stereotyp Niemca i Anglika we Francji i w Polsce, w: Profilowanie w języku i w tekście, red. J. Bartmiński, R. Tokarski, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin 1998, s. 237–247.pl_PL
dc.referencesPiegat Andrzej, Modelowanie i sterowanie rozmyte, Akademicka Oficyna Wydawnicza EXIT, Warszawa 1999.pl_PL
dc.referencesPietrzak Przemysław, Dialog platoński – przegrana walka z traktatem, w: Dramatyczność i dialogowość w kulturze, red. A. Krajewska, D. Ulicka, P. Dobrowolski, Wydawnictwo Uniwersytetu Adama Mickiewicza, Poznań 2005, s. 349–358.pl_PL
dc.referencesPlaton, Timajos. Kritias albo Atlantyk, przeł. P. Siwiec, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1986.pl_PL
dc.referencesPlaton, Faidros, przeł. L. Regner, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1993.pl_PL
dc.referencesPlaton, Państwo, przeł. W. Witwicki, Wydawnictwo ANTYK, Kęty 2003.pl_PL
dc.referencesPlessner Helmuth, Pytanie o conditio humana. Wybór pism, oprac. Z. Krasnodębski, przekł. zbiorowy, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 1988.pl_PL
dc.referencesPleśniarowicz Krzysztof, Nota, [w:] M. Maeterlinck, Dramaty wybrane, red. K. Pleśniarowicz, Kraków 1994, s. 235–237.pl_PL
dc.referencesPieśń nad Pieśniami, przeł. P. Roztworowski OEC, w: Pismo Święte Starego i Nowego Testamentu, Biblia Tysiąclecia, wyd. III poprawione, Poznań, Warszawa 1980, s. 747–757.pl_PL
dc.referencesPodbielski Henryk, Wstęp, w: Arystoteles, Poetyka, przeł. i oprac. H. Podbielski, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław 1989, s. V–CV.pl_PL
dc.referencesEncyklopedia językoznawstwa ogólnego, red. K. Polański, wyd. II poprawione i uzupełnione, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław 1999.pl_PL
dc.referencesPrzesmycki Zenon (Miriam), Wstęp, [w:] Maurycy Maeterlinck, Wybór pism dramatycznych, przeł. i wstępem krytycznym poprzedził Z. Przesmycki (Miriam), Warszawa 1894 [reprint: Wrocław 1994], s. V–CXXII.pl_PL
dc.referencesRatajczak Dobrochna, Szkoła jednoaktówki w teatrze polskim lat 1800–1830, w: Gatunki dramatyczne a typy teatru, red. S. Świontek, „Acta Universitatum Lodziensis” 1996, Folia Scientiae Artium et Litterarium 6, s. 31–44.pl_PL
dc.referencesRichards Thomas, Pracując z Grotowskim nad działaniami fizycznymi, Homini, Kraków 2003.pl_PL
dc.referencesRichards Thomas, Punkt graniczny przedstawienia, Ośrodek Badań i Twórczości Jerzego Grotowskiego i Poszukiwań Teatralno-Kulturowych, Wrocław 2004.pl_PL
dc.referencesRichards Thomas, Heart of Practice. Within the Workcenter of Jerzy Grotowski and Thomas Richards, Routledge, London, New York 2008.pl_PL
dc.referencesRilke Rainer Maria, Poezje, wybrał i przeł. M. Jastrun, Wydawnictwo Literackie, Kraków 1987.pl_PL
dc.referencesRizzolatti Giacomo, Craighero Laila, The Mirror-Neuron System, ,,Annual Review of Neuroscience” 2004, Vol. 27, s. 169–192pl_PL
dc.referencesPięć wcieleń kobiety w teatrze nō, przekł. i oprac. J. Rodowicz, Wydawnictwo Pusty Obłok, Warszawa 1993.pl_PL
dc.referencesRóżewicz Małgorzata, Teoria dzieła sztuki teatru w Ingardenowskim modelu humanistyki, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 2002.pl_PL
dc.referencesRuelle David, Takens Floris, On the Nature of Turbulence, ,,Communications in Mathematical Physics” 1971, No. 20, s. 176–192.pl_PL
dc.referencesRulewicz Wanda, W stronę rytuału, [w:] W.B. Yeats, Dramaty, wybór i oprac. T.W. Brzozowski, Warszawa 1994, s. 5–15,pl_PL
dc.referencesRussel Richard Rankin, „It will make us friends”: Cultural Reconciliation In Tom Stoppard’s ,,Indian Ink”, „Journal of Modern Literature” 2004, Vol. 27, No. 3, s. 1–18.pl_PL
dc.referencesSchechner Richard, Interculturalism and the Culture of Choice. Richard Schechner interviewd by Patrice Pavis, w: The Intercultural Performance Reader, ed. by P. Pavis, Routledge, London, New York 1996, s. 41–50.pl_PL
dc.referencesSchechner Richard, Przyszłość rytuału, przekł. T. Kubikowski, Oficyna Wydawnicza Volumen, Warszawa 2000.pl_PL
dc.referencesSchechner Richard, Performance Studies: an Introduction, Routledge, London 2002.pl_PL
dc.referencesScherer Klaus R., Dowody na uniwersalnośc i kulturową specyfikę wzbudzania emocji, w: Natura emocji. Podstawowe zagadnienia, red. P. Ekman, R. J. Davidson, przekł. B. Wojciszke, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2012, s. 154–157.pl_PL
dc.referencesSchechner Richard, Performatyka. Wstęp, przekł. T. Kubikowski, Ośrodek Badań Twórczości Jerzego Grotowskiego i Poszukiwań Teatralnych, Wrocław 2006.pl_PL
dc.referencesSchlemmer Oskar, Eksperymentalna scena Bauhausu. Wybór pism, tłum. M. Leyko, Wydawnictwo słowo/obraz terytoria, Gdańsk 2010.pl_PL
dc.referencesSeiffert Rene, Réalisme poétique du théatre classique japonais. Le théme de Semimaru, [w:] Réalisme et poésie au théatre, ed. by J. Jacquot, Editions du Centre National de la Recherche Scientifique, Paris 1960, s. 209–216.pl_PL
dc.referencesSeinsing Rudolf, Views on Fuzzy Sets and Systems from Different Perspectives. Philosophy and Logic, Criticisms and Applications, Springer, New York 2009.pl_PL
dc.referencesSekine Masaru, Four Plays for Dancers: Japanese aesthetics and a European mind, [w:] Yeats, the European. Proceedings of a conference held at the Princes Grace Irish Library in Monaco, ed. by A. N. Jeffares, „The Princes Grace Irish Library” 3, Barnes and Noble Books, Savage, MD 1989, s. 232–237.pl_PL
dc.referencesSerpieri Alessandro, Elam Keir, Gullì Pugliatti Paola, Kemeny Tomaso, Rutelli Romana, Toward a segmentation of the dramatic text, ,,Poetics Today” 1981, Vol. 2–3, s. 163–200pl_PL
dc.referencesShakespeare William, Tragiczna historia Hamleta, księcia Danii, przeł. M. Słomczyński, Wydawnictwo Literackie, Kraków 1978.pl_PL
dc.referencesShakespeare William, Wszystko dobre, co się dobrze kończy, przeł. M. Słomczyński, Wydawnictwo Literackie, Kraków 1979.pl_PL
dc.referencesShakespeare William, Burza, przeł. M. Słomczyński, Wydawnictwo Literackie, Kraków 1980.pl_PL
dc.referencesShakespeare William, Sławna historia żywota króla Henryka VIII, przeł. M. Słomczyński, Wydawnictwo Literackie, Kraków 1980.pl_PL
dc.referencesShakespeare William, All’s Well that Ends Well, w: The Illustrated Stratford Shakespeare, Chancellor Press, London 1982, s. 264–288.pl_PL
dc.referencesShakespeare William, A Midsummer-Night’s Dream, w: The Illustrated Stratford Shakespeare, Chancellor Press, London 1982, s. 169–189.pl_PL
dc.referencesShakespeare William, King Henry IV. Part II, w: The Illustrated Stratford Shakespeare, Chancellor Press, London 1982, s. 415–442.pl_PL
dc.referencesShakespeare William, King Henry V, w: The Illustrated Stratford Shakespeare, Chancellor Press, London 1982, s. 443–470.pl_PL
dc.referencesShakespeare William, King Henry VIII, w: The Illustrated Stratford Shakespeare, Chancellor Press, London 1982, s. 585–614.pl_PL
dc.referencesShakespeare William, Pericles, w: The Illustrated Stratford Shakespeare, Chancellor Press, London 1982, s. 954–972.pl_PL
dc.referencesShakespeare William, Sen nocy letniej, przeł. M. Słomczyński, Wydawnictwo Literackie, Kraków 1982.pl_PL
dc.referencesShakespeare William, The tempest, w: The Illustrated Stratford Shakespeare, Chancellor Press, London 1982, s. 9–29.pl_PL
dc.referencesShakespeare William, Perykles, władca Tyru, przeł. M. Słomczyński, Wydawnictwo Literackie, Kraków 1983.pl_PL
dc.referencesShakespeare William, Dzieje żywota króla Henryka Piątego, przeł. M. Słomczyński, Wydawnictwo Literackie, Kraków 1984.pl_PL
dc.referencesShakespeare William, Druga część dziejów króla Henryka IV, przeł. M. Słomczyński, Wydawnictwo Literackie, Kraków 1987.pl_PL
dc.referencesSheets-Johnstone Maxine, From movement to dance, ,,Phenomenology and Cognitive Sciences”, March 2012, Vol. 11, No.1, s. 39–57.pl_PL
dc.referencesShusterman Richard, O sztuce i życiu. Od poetyki hip-hopu do filozofii somatycznej, wybór, oprac. i tłum. W. Małecki, Wydawnictwo Atla 2, Wrocław 2007.pl_PL
dc.referencesShweder Richard A., Haidt Jonathan, Psychologia kulturowa emocji – od starożytności po czasy współczesne, przeł. M. Kacmajor, w: Psychologia emocji, red. M. Lewis, J.M. Haviland-Jones, przekł. zbiorowy, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2005, s. 504–524.pl_PL
dc.referencesSkarga Barbara, Tożsamość i różnica. Eseje metafizyczne, Wydawnictwo Znak, Kraków 2009.pl_PL
dc.referencesSolomon Robert C., Back to Basics: On the Very Idea of „Basic Emotions”, ,,Journal for the Theory of Social Behaviour” 2002, Vol. 32, No. 2, s. 115–144.pl_PL
dc.referencesSolomon Robert C., Filozofia emocji, przeł. M. Kacmajor, w: Psychologia emocji, red. M. Lewis, J.M. Haviland-Jones; przekł. zbiorowy, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2005, s. 19-34.pl_PL
dc.referencesSquire Larry R., Mózgowe systemy pamięci z perspektywy historycznej i współczesnej, przeł. M. Harciarek, w: Neuropsychologia. Współczesne kierunki badań, red. K. Jodzio, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2009, s. 179–189.pl_PL
dc.referencesStates Bert O., Great Reckonings in Little Rooms. On the Phenomenology of Theater, University of California Press, Berkeley, Los Angeles, London 1987.pl_PL
dc.referencesSternberg Robert J., Psychologia poznawcza, przeł. E. Czarniawska, A. Matczak, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 2001.pl_PL
dc.referencesStewart Ian, Czy Bóg gra w kości? Nowa matematyka chaosu, tłum. M. Tempczyk, W. Komar, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1994.pl_PL
dc.referencesStewart Nigel, Re-Languaging the Body: Phenomenological Description and the Dance Image, „Performance Research” 1998, No. 3 (2), s. 42–53.pl_PL
dc.referencesStockwell Peter, Poetyka kognitywna. Wprowadzenie, przekł. A. Skucińska, red. nauk. E. Tabakowska, Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych „Universitas”, Kraków 2006.pl_PL
dc.referencesStoppard Tom, Indian Ink, Faber and Faber, London, Boston 1995.pl_PL
dc.referencesŚlósarska Joanna, Mistyczne i archetypiczne obrazy kosmosu, Wydawnictwo Naukowe Semper, Warszawa 1994.pl_PL
dc.referencesSławomira Świontka dwanaście wykładów z wprowadzenia do wiedzy o teatrze, oprac. i red. L. Karczewski, I. Lewkowicz, M. Wójcik, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2003.pl_PL
dc.referencesŚwiontek Sławomir, Teatr jako widowisko, w: Problemy teorii dramatu i teatru. t. 2, Teatr, red. J. Degler, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 2003, s. 443–451.pl_PL
dc.referencesKognitywne podstawy języka i językoznawstwa, red. E. Tabakowska, Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych „Universitas”, Kraków 2001.pl_PL
dc.referencesTan Ed S., Emocje a sztuka i humanistyka, przeł. J. Okuniewski; w: Psychologia emocji, red. M. Lewis J.M. Haviland-Jones; przekł. zbiorowy, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2005, s. 160–182.pl_PL
dc.referencesTatarkiewicz Władysław, Dzieje sześciu pojęć: sztuka, piękno, forma, twórczość, odtwórczość, przeżycia estetyczne, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1988.pl_PL
dc.referencesTaylor Charles, Philosophical Papers. t. II, Philosophy and Human Sciences, Cambridge University Press, Cambridge 1985.pl_PL
dc.referencesTaylor Charles, Źródła podmiotowości. Narodziny tożsamości nowoczesnej, przekł. zbiorowy, oprac. T. Gadacz, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2001.pl_PL
dc.referencesTaylor John R., Kategoryzacja w języku. Prototypy w teorii językoznawczej, przeł. A. Skucińska, Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych „Universitas”, Kraków 2001.pl_PL
dc.referencesPięć wcieleń kobiety w teatrze Nō, przekł. i oprac. J.M. Rodowicz, Pusty Obłok, Warszawa 1993, s. 123–143.pl_PL
dc.referencesTempczyk Michał, Świat harmonii i chaosu, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 1995.pl_PL
dc.referencesGeometria fraktali dzisiaj, „Matematyka” 1996, nr 49 (262), s. 331–337.pl_PL
dc.referencesTempczyk Michał, Teoria chaosu a filozofia, Wydawnictwo CiS, Warszawa 1998.pl_PL
dc.referencesThom René, Parabole i katastrofy. Rozmowy o matematyce, nauce i filozofii z Giulio Giorello i Simoną Morini, przeł. R. Duda, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 1991.pl_PL
dc.referencesThornhill III Arthur H., Six Circles, One Dewdrop. The religio-Aethetic World of Komaparu Zenchiku, Princeton University Press, Princeton, N.J. 1993.pl_PL
dc.referencesTrimingham Melissa, Sehr geehrter Herr Schlemmer… A Letter to Oskar Schlemmer Occasioned by a Performnace of the „Bauhaustänze” at Dessau Bauhaus 1928, ,,Performance Research” 2004, No. 9, s. 81–98.pl_PL
dc.referencesTurner Mark, The Literary Mind. The Origins of Thought and Language, Oxford University Press, Oxford 1996.pl_PL
dc.referencesTurner Victor, Od rytuału do teatru. Powaga zabawy, przeł. M. i J. Dziekanowie, Oficyna Wydawnicza Volumen, Warszawa 2005.pl_PL
dc.referencesAntropologia doświadczenia, red. V.W. Turner, E.M. Bruner, przekł. E. Klekot, A. Szurek, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2011.pl_PL
dc.referencesUchman Jadwiga, Reality, Illusion, Theatricality: A Study of Tom Stoppard, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 1998.pl_PL
dc.referencesVanden Heuvel Michael, The Politics of the Paradigm: a Case Study in Chaos Theory, ,,New Theatre Quarterly” 1993, Vol. IX, No. 35, s. 255–266.pl_PL
dc.referencesWachowski Jacek, Kilka uwag o poznaniu somatycznym i aktorstwie; w: Aktor w świecie i teatrze, „Poznańskie Studia Polonistyczne. Seria Literacka” V (XXV), Poznań 1998, s. 135–148.pl_PL
dc.referencesWachowski Jacek, Poznawanie i komunikowanie, Ośrodek Badania Rynku Sztuki Współczesnej, Poznań 2005.pl_PL
dc.referencesWachowski Jacek, Performans, Wydawnictwo słowo/obraz terytoria, Gdańsk 2011.pl_PL
dc.referencesWatson Ian, Towards a Third Theatre: Eugenio Barba and the Odin Theatret, London and New York 1996,pl_PL
dc.referencesWeber Samuel, Teatralność jako medium, przeł. J. Burzyński, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2009.pl_PL
dc.referencesWelsch Wolfgang, Transkulturowość. Nowa koncepcja kultury, przeł. B. Susła, J. Wietecki, w: Filozoficzne konteksty koncepcji rozumu transwersalnego. Wokół koncepcji Wolfganga Welscha, red. R. Kubicki, cz. II, Wydawnictwo Fundacji Humaniora, Poznań 1998, s. 195–222.pl_PL
dc.referencesWelsch Wolfgang, Transculturality: The Changing Form of Cultures Today, ,,Filozofski vestnik” 2001, nr 2, s. 59–86.pl_PL
dc.referencesWelsch Wolfgang, Tożsamość w epoce globalizacji – perspektywa transkulturowa, przeł. K. Wilkoszewska, w: Estetyka transkulturowa, red. K. Wilkoszewska, Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych „Universitas”, Kraków 2004, s. 31–43.pl_PL
dc.referencesWhittaker Edmund Taylor, Od Euklidesa do Einsteina, przeł. J.F. Mączyński, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1965.pl_PL
dc.referencesWhitworth Julia, Translating Theologies of the Body, „Performance Research” 2003, No. 8 (2), s. 21–27.pl_PL
dc.referencesEstetyka transkulturowa, red. K. Wilkoszewska, Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych „Universitas”, Kraków 2004.pl_PL
dc.referencesWilliams Gary Jay, Theatre and performance in the age of global Communications, 1950–2009, w: Zarrilli Philip B., McConachie Bruce, Williams Gary Jay, Sorgenfrei Carol Fisher, Theatre Histories. An Introduction, ed. by G.J. Williams, Routledge, New York, London 2010, s. 457–588.pl_PL
dc.referencesWitkiewicz Stanisław Ignacy, Czysta Forma w teatrze, wybór J. Degler, Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe, Warszawa 1977.pl_PL
dc.referencesYeats William Butler, Dramaty, wybór i oprac. T.W. Brzozowski, Warszawa 1994.pl_PL
dc.referencesYeats William Butler, The Collected Works, London 1972.pl_PL
dc.referencesZagrodzka Jolanta, Neurofizjologiczne mechanizmy zachowania emocjonalnego, w: Mózg a zachowanie, red. nauk. T. Górska, A. Grabowska, J. Zagrodzka, wyd. III zmienione, Wydawnictwa Naukowe PWN, Warszawa 2011, s. 396–416.pl_PL
dc.referencesZarrilli Philip B., Performance and theatre in oral and writing cultures before 1970, w: Zarrilli Philip B., McConachie Bruce, Williams Gary Jay, Sorgenfrei Carol Fisher, Theatre Histories. An Introduction, ed. by G.J. Williams, Routledge, New York, London 2010, s. 1–168.pl_PL
dc.referencesZeami Motokiyo, Zwierciadło kwiatu, przeł. J.M. Rodowicz, w: J.M. Rodowicz, Aktor doskonały. Traktaty Zeamiego o sztuce Nō; Wydawnictwo słowo/obraz terytoria, Gdańsk 2000, s. 97–178.pl_PL
dc.referencesZeeman Eric Christopher, Catastrophe Theory. Selected papers 1972–1977, Addison-Wesley Publication Company Reading, MA 1977.pl_PL
dc.referencesZeki Semir, Neurologia wieloznaczności, przeł. A. Gruszka, w: Formy aktywności umysłu. Ujęcia kognitywne, t. 2, red. A. Klawiter, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2009, s. 422–452.pl_PL
dc.referencesZeki Semir, Blaski i cienie pracy mózgu. O miłości, sztuce i pogoni za szczęściem, przeł. A. i M. Binderowie, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2012.pl_PL
dc.referencesZieliński Kazimierz, Werka Tomasz, Procesy warunkowania, w: Mózg a zachowanie, red. nauk. T. Górska, A. Grabowska, J. Zagrodzka, wyd. III zmienione, Wydawnictwa Naukowe PWN, Warszawa 2011, s. 375–395.pl_PL
dc.referencesZimnica-Kuzioła Emilia, Światła na widownię. Socjologiczne studium publiczności teatralnej, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2003.pl_PL
dc.referencesZukav Gary, Tańczący Mistrzowie Wu Li, przeł. T. Hornowski, Dom Wydawniczy Rebis, Warszawa 1995.pl_PL
dc.referencesŻeromska Estera, Maska na japońskiej scenie. Od pradziejów do powstania teatru nō…, Wydawnictwo TRIO, Biblioteka Fundacji im. Takashimy, Warszawa 2003.pl_PL
dc.identifier.doi10.18778/7525-845-5


Pliki tej pozycji

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe