Show simple item record

dc.contributor.authorReglińska-Jemioł, Anna
dc.contributor.editorKuran, Magdalena
dc.contributor.editorKuran, Michał
dc.contributor.editorKaczor-Scheitler, Katarzyna
dc.date.accessioned2019-07-11T11:25:34Z
dc.date.available2019-07-11T11:25:34Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.citationReglińska-Jemioł A., Myśl teoretyczna o sztuce tańca w piśmiennictwie jezuickim XVII i XVIII wieku, [w:] Piśmiennictwo zakonne w dobie staropolskiej, Kuran M., Kuran M., Kaczor-Scheitler K. (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2013, s. 297-307, doi: 10.18778/7525-996-4.21pl_PL
dc.identifier.isbn978-83-7525-996-4
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/29339
dc.description.abstractThe achievements of a school dance seem original and valuable. It was said that: There is no one like the Jesuits for doing pirouettes. Also in France three of the ballet masters — Beauchamps, Pécour, and Dupré — worked for the Jesuits and were directors of the Royal Academy, which became later the Paris Opéra. The art of dancing, and in particular ballet, is a field, thanks to which, the distinct and unique nature of the Jesuit college theatre can be depicted against the background of the theatrical map of the 18th century. Terpsichore did not solely serve the purposes of entertainment, but was perceived as a perfect tool in the cultivating of higher values (such as science, faith, patriotism, or morality) or in the propagating of a defined model of behaviour. Such an attitude can be observed at all stages of the development of the art of dance — from ceremonial rituals, through choreographic interludes, i.e. somersaults and leaps, and full pantomimes, to completely independent ballets with plot and action. Among their propagators and creators was Gabriel Le Jay, whose treatise Liber de choreis led dance in school theatres onto a new road. In Poland from the middle of the 18th century we have four printed programmes of Jesuit performances of ballets with action. Ballets latter appeared on the boards of school theatres together with the theatrical reform and are undoubtedly a novelty in the repertoire of the middle of the 18th century. Although they are based on Baroque emblematic constructions, there can be noticed in these realisations an attempt to imitate nature and an emphasis on the artistic and imaginative form of the spectacle. These elements constitute important points in Noverre’s reform of dance. Surprisingly, when writing about dance we become aware of the overlapping history. The cultural world was changing and this was reflected in the dance or ballets of the day.pl_PL
dc.description.sponsorshipUdostępnienie publikacji Wydawnictwa Uniwersytetu Łódzkiego finansowane w ramach projektu „Doskonałość naukowa kluczem do doskonałości kształcenia”. Projekt realizowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój; nr umowy: POWER.03.05.00-00-Z092/17-00.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofKuran M., Kuran M., Kaczor-Scheitler K. (red.), Piśmiennictwo zakonne w dobie staropolskiej, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2013;
dc.relation.ispartofseriesAnalecta Literackie i Językowe;3
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectpiśmiennictwo zakonnepl_PL
dc.subjectksięgozbiorypl_PL
dc.subjectrękopisypl_PL
dc.subjectmedytacjepl_PL
dc.subjectrozwój duchowypl_PL
dc.titleMyśl teoretyczna o sztuce tańca w piśmiennictwie jezuickim XVII i XVIII wiekupl_PL
dc.title.alternativeReminiscences of the Art of Dance in Jesuit Literaturepl_PL
dc.typeBook chapterpl_PL
dc.page.number297-307pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Gdańskipl_PL
dc.identifier.eisbn978-83-7969-332-0
dc.contributor.authorBiographicalnoteDr Anna Reglińska-Jemioł, pracownik Katedry Historii Literatury Uniwersytetu Gdańskiego. W 2008 roku obroniła rozprawę doktorską o Formach tanecznych w polskim teatrze jezuickim XVIII wieku. Jej badania naukowe skupione są wokół zagadnień kultury tanecznej epok dawnych — ze szczególnym uwzględnieniem teorii i praktyki sztuki baletowej epoki oświecenia; świadectw odbioru tych przedstawień; a także pojęcia libretta baletowego jako tekstu. Działalność w towarzystwach naukowych: Polskie Towarzystwo Badań nad Wiekiem Osiemnastym; Polskie Towarzystwo Historyków Teatru; Komisja Historii Nauk Społecznych Komitetu Historii Nauki i Techniki Polskiej Akademii Nauk; Société Internationale d’ Histoire Comparée du Théâtre, de l’Opéra et du Ballet oraz International Federation for Theatre Research. Ważniejsze publikacje z ostatnich lat: P. Kąkol, A. Reglińska-Jemioł, Chinoiserie w sztukach widowiskowych w Polsce XVIII wieku, [w:] Początki wiedzy o Chinach w Polsce, red. I. Kadulska i J. Włodarski, Gdańsk 2008; A. Reglińska-Jemioł, Prowincja tańczy. O edukacji tanecznej w prowincjonalnych szkołach w XVIII wieku, [w:] Między barokiem a oświeceniem, red. S. Achremczyk, Olsztyn 2008, „Rozprawy i Materiały Ośrodka Badań Naukowych im. Wojciecha Kętrzyńskiego w Olsztynie”, nr 231 .pl_PL
dc.referencesBalet bożka trunków Bachusa wesoły początek, smutny zaś koniec mający, Wilno 1754.pl_PL
dc.referencesBalet mężnego człowieka w osobie Herkulesa wyrażający, Wilno 175… [?].pl_PL
dc.referencesBalet, wiek ludzki w czterech częściach zamknięty, wiosną młody, latem śrzedni, jesienią podeszły, zimą sędziwy wiek wyrażający, Wilno 1761.pl_PL
dc.referencesBalet w osobie Oresta, karę bogów na ludzi sprowadzoną za nieuszanowanie świątnic i oraz pewną obronę w niebezpieczeństwie życia garnącym się do nich wyrażający, Wilno 1754.pl_PL
dc.referencesCahusac de L., La danse ancienne et moderne, ou Traité historique de la danse, t. 1–2, Paris 1754.pl_PL
dc.referencesDonati A., Ars poetica sive Institutionum artis poeticae libri tres, Romae 1631.pl_PL
dc.referencesDramat staropolski od początków do powstania sceny narodowej. Bibliografia, t. 2: Programy drukiem wydane do r. 1765, cz. 1: Programy teatru jezuickiego, oprac. zespół pod kierunkiem W. Korotaja, Wrocław 1976, „Książka w Dawnej Kulturze Polskiej”, t. 14.pl_PL
dc.referencesJuventius J., De ratione discendi et docendi, Lublinum 1746.pl_PL
dc.referencesLang F., Disseratio de actione scenica cum figuris eandem explicantibus, et observationibus quibusdam de arte comica, Monachium 1727.pl_PL
dc.referencesLe Jay G.,Dechoreis dramaticis,[w:] Bibliotheca rhetorum, Parisii 1725.pl_PL
dc.referencesLigocki Ł., Compendium humaniorom litterarum, scilicet artis grammaticae, poeticae ac rhetoricae, Posnania 1691.pl_PL
dc.referencesMénestrier C.F., Des Ballets anciens et modernes selon les règles du théâtre, Paris 1682.pl_PL
dc.referencesPorée Ch., Oratio de theatro, Posnania 1748.pl_PL
dc.referencesBibliotheque de la Compagnie de Jésus, ed. Par A. Backer, A. Carayon, C. Sommervogel, t. 1–11, Bruxelles 1890–1932.pl_PL
dc.referencesBoysse E., Le Théâtre des Jésuites, Paris 1880.pl_PL
dc.referencesDainville de F. SJ, Allégorie et actualité sur les tréteaux des jésuites, „Dramaturgie et Société” 1967, v. 1.pl_PL
dc.referencesKadulska I., Ze studiów nad dramatem jezuickim wczesnego Oświecenia (1746–1765), Wrocław 1974, „Rozprawy Literackie”, nr 8.pl_PL
dc.referencesKadulska I., Komedia w polskim teatrze jezuickim XVIII wieku, Wrocław 1993.pl_PL
dc.referencesKochanowicz J. SJ, Geneza, organizacja i działalność burs muzycznych, Kraków 2002, „Studia i Materiały do Dziejów Jezuitów Polskich”, red. A. Bieś SJ i L. Grzebień SJ, t. 7: Jezuickie bursy muzyczne w Polsce i na Litwie w XVII i XVIII wieku, cz. 1.pl_PL
dc.referencesKorotaj W., Z problematyki staropolskich programów teatralnych, [w:] Wrocławskie spotkania teatralne, red. W. Roszkowska, Wrocław 1967, „Studia Staropolskie”, t. 18.pl_PL
dc.referencesLe Béque R., Les Ballets des jésuites, „Revue des Cours et Conferences” 1936, nr 10.pl_PL
dc.referencesOkoń J., Dramat i teatr szkolny. Sceny jezuickie XVII wieku, Wrocław 1970, „Studia Staropolskie”, t. 26.pl_PL
dc.referencesPigoń S., Le Jay w Polsce (Z dziejów dramatu szkolnego w XVIII wieku). „Sprawozdania Polskiej Akademii Umiejętności” 1949, nr 2.pl_PL
dc.referencesPoplatek J. SJ, Studia z dziejów jezuickiego teatru szkolnego w Polsce, Wrocław 1957.pl_PL
dc.referencesPuchowski K., Jezuickie kolegia szlacheckie Rzeczypospolitej Obojga Narodów. Studium z dziejów edukacji elit, Gdańsk 2007.pl_PL
dc.referencesRock J., Terpsichore at Louis-Le-Grand. Baroque Dance on the Jesuit Stage in Paris, Saint Louis 1996, „Original Studies Composed in English”, nr 13.pl_PL
dc.referencesSzweykowska A., Wkład jezuitów w kulturę muzyczną Rzeczypospolitej w XVII wieku, [w:] Jezuici a kultura polska. Materiały sympozjum z okazji Jubileuszu 500-lecia urodzin Ignacego Loyoli (1491–1991) Kraków, 15–17 lutego 1991 r., red. L. Grzebień SJ, S. Obirek SJ, Kraków 1993.pl_PL
dc.referencesTeatr jezuicki XVIII i XIX wieku w Polsce. Z antologią dramatu, wstęp i oprac. I. Kadulska, Gdańsk 1997.pl_PL
dc.identifier.doi10.18778/7525-996-4.21


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe