dc.contributor.author | Reglińska-Jemioł, Anna | |
dc.contributor.editor | Kuran, Magdalena | |
dc.contributor.editor | Kuran, Michał | |
dc.contributor.editor | Kaczor-Scheitler, Katarzyna | |
dc.date.accessioned | 2019-07-11T11:25:34Z | |
dc.date.available | 2019-07-11T11:25:34Z | |
dc.date.issued | 2013 | |
dc.identifier.citation | Reglińska-Jemioł A., Myśl teoretyczna o sztuce tańca w piśmiennictwie jezuickim XVII i XVIII wieku, [w:] Piśmiennictwo zakonne w dobie staropolskiej, Kuran M., Kuran M., Kaczor-Scheitler K. (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2013, s. 297-307, doi: 10.18778/7525-996-4.21 | pl_PL |
dc.identifier.isbn | 978-83-7525-996-4 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/29339 | |
dc.description.abstract | The achievements of a school dance seem original and valuable. It was said that: There is no one like the
Jesuits for doing pirouettes. Also in France three of the ballet masters — Beauchamps, Pécour, and Dupré — worked for the Jesuits and were directors of the Royal Academy, which became later the Paris Opéra. The art of dancing, and in particular ballet, is a field, thanks to which, the distinct and unique nature of the Jesuit college theatre can be depicted against the background of the theatrical map of the 18th century. Terpsichore did not solely serve the purposes of entertainment, but was perceived as a perfect tool in the cultivating of higher values (such as science, faith, patriotism, or morality) or in the propagating of a defined model of behaviour. Such an attitude can be observed at all stages of the development of the art of dance — from ceremonial rituals, through choreographic interludes, i.e. somersaults and leaps, and full pantomimes, to completely independent ballets with plot and action. Among their propagators and creators was Gabriel Le Jay, whose treatise Liber de choreis led dance in school theatres onto a new road. In Poland from the middle of the 18th century we have four printed programmes of Jesuit performances of ballets with action. Ballets latter appeared on the boards of school theatres together with the theatrical reform and are undoubtedly a novelty in the repertoire of the middle of the 18th century. Although they are based on Baroque emblematic constructions, there can be noticed in these realisations an attempt to imitate nature and an emphasis on the artistic and imaginative form of the spectacle. These elements constitute important points in Noverre’s reform of dance. Surprisingly, when writing about dance we become aware of the overlapping history. The cultural world was changing and this was reflected in the dance or ballets of the day. | pl_PL |
dc.description.sponsorship | Udostępnienie publikacji Wydawnictwa Uniwersytetu Łódzkiego finansowane w ramach projektu „Doskonałość naukowa kluczem do doskonałości kształcenia”. Projekt realizowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój; nr umowy: POWER.03.05.00-00-Z092/17-00. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartof | Kuran M., Kuran M., Kaczor-Scheitler K. (red.), Piśmiennictwo zakonne w dobie staropolskiej, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2013; | |
dc.relation.ispartofseries | Analecta Literackie i Językowe;3 | |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | piśmiennictwo zakonne | pl_PL |
dc.subject | księgozbiory | pl_PL |
dc.subject | rękopisy | pl_PL |
dc.subject | medytacje | pl_PL |
dc.subject | rozwój duchowy | pl_PL |
dc.title | Myśl teoretyczna o sztuce tańca w piśmiennictwie jezuickim XVII i XVIII wieku | pl_PL |
dc.title.alternative | Reminiscences of the Art of Dance in Jesuit Literature | pl_PL |
dc.type | Book chapter | pl_PL |
dc.page.number | 297-307 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Gdański | pl_PL |
dc.identifier.eisbn | 978-83-7969-332-0 | |
dc.contributor.authorBiographicalnote | Dr Anna Reglińska-Jemioł, pracownik Katedry Historii Literatury Uniwersytetu Gdańskiego. W 2008 roku obroniła rozprawę doktorską o Formach tanecznych w polskim teatrze jezuickim XVIII wieku. Jej badania naukowe skupione są wokół zagadnień kultury tanecznej epok dawnych — ze szczególnym uwzględnieniem teorii i praktyki sztuki baletowej epoki oświecenia; świadectw odbioru tych przedstawień; a także pojęcia libretta baletowego jako tekstu. Działalność w towarzystwach naukowych: Polskie
Towarzystwo Badań nad Wiekiem Osiemnastym; Polskie Towarzystwo Historyków Teatru; Komisja Historii
Nauk Społecznych Komitetu Historii Nauki i Techniki Polskiej Akademii Nauk; Société Internationale
d’ Histoire Comparée du Théâtre, de l’Opéra et du Ballet oraz International Federation for Theatre
Research. Ważniejsze publikacje z ostatnich lat: P. Kąkol, A. Reglińska-Jemioł, Chinoiserie w sztukach
widowiskowych w Polsce XVIII wieku, [w:] Początki wiedzy o Chinach w Polsce, red. I. Kadulska i J. Włodarski, Gdańsk 2008; A. Reglińska-Jemioł, Prowincja tańczy. O edukacji tanecznej w prowincjonalnych szkołach w XVIII wieku, [w:] Między barokiem a oświeceniem, red. S. Achremczyk, Olsztyn 2008, „Rozprawy i Materiały Ośrodka Badań Naukowych im. Wojciecha Kętrzyńskiego w Olsztynie”, nr 231 . | pl_PL |
dc.references | Balet bożka trunków Bachusa wesoły początek, smutny zaś koniec mający, Wilno 1754. | pl_PL |
dc.references | Balet mężnego człowieka w osobie Herkulesa wyrażający, Wilno 175… [?]. | pl_PL |
dc.references | Balet, wiek ludzki w czterech częściach zamknięty, wiosną młody, latem śrzedni, jesienią podeszły, zimą sędziwy wiek wyrażający, Wilno 1761. | pl_PL |
dc.references | Balet w osobie Oresta, karę bogów na ludzi sprowadzoną za nieuszanowanie świątnic i oraz pewną obronę w niebezpieczeństwie życia garnącym się do nich wyrażający, Wilno 1754. | pl_PL |
dc.references | Cahusac de L., La danse ancienne et moderne, ou Traité historique de la danse, t. 1–2, Paris 1754. | pl_PL |
dc.references | Donati A., Ars poetica sive Institutionum artis poeticae libri tres, Romae 1631. | pl_PL |
dc.references | Dramat staropolski od początków do powstania sceny narodowej. Bibliografia, t. 2: Programy drukiem wydane do r. 1765, cz. 1: Programy teatru jezuickiego, oprac. zespół pod kierunkiem W. Korotaja, Wrocław 1976, „Książka w Dawnej Kulturze Polskiej”, t. 14. | pl_PL |
dc.references | Juventius J., De ratione discendi et docendi, Lublinum 1746. | pl_PL |
dc.references | Lang F., Disseratio de actione scenica cum figuris eandem explicantibus, et observationibus quibusdam de arte comica, Monachium 1727. | pl_PL |
dc.references | Le Jay G.,Dechoreis dramaticis,[w:] Bibliotheca rhetorum, Parisii 1725. | pl_PL |
dc.references | Ligocki Ł., Compendium humaniorom litterarum, scilicet artis grammaticae, poeticae ac rhetoricae, Posnania 1691. | pl_PL |
dc.references | Ménestrier C.F., Des Ballets anciens et modernes selon les règles du théâtre, Paris 1682. | pl_PL |
dc.references | Porée Ch., Oratio de theatro, Posnania 1748. | pl_PL |
dc.references | Bibliotheque de la Compagnie de Jésus, ed. Par A. Backer, A. Carayon, C. Sommervogel, t. 1–11, Bruxelles 1890–1932. | pl_PL |
dc.references | Boysse E., Le Théâtre des Jésuites, Paris 1880. | pl_PL |
dc.references | Dainville de F. SJ, Allégorie et actualité sur les tréteaux des jésuites, „Dramaturgie et Société” 1967, v. 1. | pl_PL |
dc.references | Kadulska I., Ze studiów nad dramatem jezuickim wczesnego Oświecenia (1746–1765), Wrocław 1974, „Rozprawy Literackie”, nr 8. | pl_PL |
dc.references | Kadulska I., Komedia w polskim teatrze jezuickim XVIII wieku, Wrocław 1993. | pl_PL |
dc.references | Kochanowicz J. SJ, Geneza, organizacja i działalność burs muzycznych, Kraków 2002, „Studia i Materiały do Dziejów Jezuitów Polskich”, red. A. Bieś SJ i L. Grzebień SJ, t. 7: Jezuickie bursy muzyczne w Polsce i na Litwie w XVII i XVIII wieku, cz. 1. | pl_PL |
dc.references | Korotaj W., Z problematyki staropolskich programów teatralnych, [w:] Wrocławskie spotkania teatralne, red. W. Roszkowska, Wrocław 1967, „Studia Staropolskie”, t. 18. | pl_PL |
dc.references | Le Béque R., Les Ballets des jésuites, „Revue des Cours et Conferences” 1936, nr 10. | pl_PL |
dc.references | Okoń J., Dramat i teatr szkolny. Sceny jezuickie XVII wieku, Wrocław 1970, „Studia Staropolskie”, t. 26. | pl_PL |
dc.references | Pigoń S., Le Jay w Polsce (Z dziejów dramatu szkolnego w XVIII wieku). „Sprawozdania Polskiej Akademii Umiejętności” 1949, nr 2. | pl_PL |
dc.references | Poplatek J. SJ, Studia z dziejów jezuickiego teatru szkolnego w Polsce, Wrocław 1957. | pl_PL |
dc.references | Puchowski K., Jezuickie kolegia szlacheckie Rzeczypospolitej Obojga Narodów. Studium z dziejów edukacji elit, Gdańsk 2007. | pl_PL |
dc.references | Rock J., Terpsichore at Louis-Le-Grand. Baroque Dance on the Jesuit Stage in Paris, Saint Louis 1996, „Original Studies Composed in English”, nr 13. | pl_PL |
dc.references | Szweykowska A., Wkład jezuitów w kulturę muzyczną Rzeczypospolitej w XVII wieku, [w:] Jezuici a kultura polska. Materiały sympozjum z okazji Jubileuszu 500-lecia urodzin Ignacego Loyoli (1491–1991) Kraków, 15–17 lutego 1991 r., red. L. Grzebień SJ, S. Obirek SJ, Kraków 1993. | pl_PL |
dc.references | Teatr jezuicki XVIII i XIX wieku w Polsce. Z antologią dramatu, wstęp i oprac. I. Kadulska, Gdańsk 1997. | pl_PL |
dc.identifier.doi | 10.18778/7525-996-4.21 | |