dc.contributor.author | Pawelec, Agnieszka | |
dc.contributor.editor | Antczak, Mariola | |
dc.contributor.editor | Brzuska-Kępa, Alina | |
dc.contributor.editor | Walczak-Niewiadomska, Agata | |
dc.date.accessioned | 2019-09-23T16:25:42Z | |
dc.date.available | 2019-09-23T16:25:42Z | |
dc.date.issued | 2013 | |
dc.identifier.citation | Pawelec A., Z lekturą do Internetu – czyli jak (na)uczyć „czytać” e-generację?, [w:] Media a czytelnicy. Studia o popularyzacji czytelnictwa i uczestnictwie kulturowym młodego pokolenia, Antczak M., Brzuska-Kępa A., Walczak-Niewiadomska A. (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2013, s. 89-109, doi: 10.18778/7525-990-2.05 | pl_PL |
dc.identifier.isbn | 978-83-7525-990-2 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/30240 | |
dc.description.abstract | W tekście podjęto próbę prezentacji narzędzi internetowych, które mogą pomóc w popularyzowaniu czytelnictwa w gimnazjum. Celem artykułu jest przedstawienie, analiza oraz precyzyjny opis możliwości, jakie dają narzędzia internetowe w kształtowaniu kompetencji czytelniczych, a w szczególności jak te narzędzia wykorzystać do popularyzowania czytelnictwa lektur oraz innych tekstów kultury w gimnazjum. Jest to również próba odpowiedzi na pytanie o zasadność prowadzenia tych działań w sieci i poprzez sieć. Innym zadaniem jest wskazanie specyfiki polonistycznej edukacji w gimnazjalnym społeczeństwie sieciowym. Przedmiot zainteresowań zawężony jest do edukacji polonistycznej – ze szczególnym akcentem na kształtowanie kompetencji czytelniczych oraz promocję czytelnictwa w gimnazjum. Autorka próbuje odpowiedzieć na pytanie, jak motywować gimnazjalistów – uczniów w kulturze instant – do czytania książek w Internecie. Zadaniem współczesnych nauczycieli- polonistów jest efektywne wykorzystywanie narzędzi internetowych do popularyzacji książki i pokazywanie, że czytanie jest równie ciekawą formą spędzenia wolnego czasu jak „surfowanie” po sieci. | pl_PL |
dc.description.abstract | In the article author has tried to show internet tools, which may help in popularising reading in secondary school. The aim of the speech is to show, analyse and desrcibe all features which internet tools have to offer in forming reader’s competences, especially how it is possible to use these tools to popularise reading matters and other cultural texts in secondary schools. The article also responds to the question which considers using internet to take such actions. The aim of this report is to show the specific character of Polish language education in secondary school network society. The subject of interest is narrowed to Polish language education with special accent on forming reader’s competences and promoting reading in secondary school among students who follow so-called instant culture. Modern Polish language teachers should effectively use internet tools to popularise books and explain that reading is even more interesting form of spending free time than surfing the web. In the internet world of secondary school students, who are focused on quick reception of information by using popular internet browsers, reading matters appear in the form of short cribs and answer-keys. Therefore the role of Polish language teachers is to use internet tools to popularize books, because reading may be as attractive thing to do in leisure time as browsing internet websites. Contemporary methodology of teaching Polish language has to be elastic and meet e-generation expectations remembering about its most important goals – forming key Polish language competencies written down in the language of requirements in the new core curriculum. | pl_PL |
dc.description.sponsorship | Udostępnienie publikacji Wydawnictwa Uniwersytetu Łódzkiego finansowane w ramach projektu „Doskonałość naukowa kluczem do doskonałości kształcenia”. Projekt realizowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój; nr umowy: POWER.03.05.00-00-Z092/17-00. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartof | Antczak M., Brzuska-Kępa A., Walczak-Niewiadomska A. (red.), Media a czytelnicy. Studia o popularyzacji czytelnictwa i uczestnictwie kulturowym młodego pokolenia, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2013; | |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | e-generacja | pl_PL |
dc.subject | czytelnictwo młodzieży | pl_PL |
dc.subject | promocja czytelnictwa | pl_PL |
dc.subject | gra komputerowa w edukacji | pl_PL |
dc.subject | blog w edukacji | pl_PL |
dc.subject | portal społecznościowy w edukacji | pl_PL |
dc.subject | strona Wiki w edukacji | pl_PL |
dc.subject | kształtowanie kompetencji czytelniczych | pl_PL |
dc.subject | uczeń – opracowanie gry komputerowej | pl_PL |
dc.title | Z lekturą do Internetu – czyli jak (na)uczyć „czytać” e-generację? | pl_PL |
dc.title.alternative | For School Reading to the Internet – How to Learn to “Read” E-Generation? | pl_PL |
dc.type | Book chapter | pl_PL |
dc.page.number | 89-109 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II | pl_PL |
dc.contributor.authorBiographicalnote | Pracownik naukowy Katedry Dydaktyki Literatury i Języka Polskiego w Katolickim Uniwersytecie Lubelskim Jana Pawła II. Pracuje nad problemem naukowym promocji czytelnictwa w szkołach średnich poprzez narzędzia i technologie internetowe w kontekście nowej podstawy programowej. | pl_PL |
dc.contributor.authorBiographicalnote | Scientist in Department of Teaching of Literature and Polish Language, currently works over Ph.D. dissertation "Net manners of promotion of reading in high school in context of new program base". | pl_PL |
dc.references | Alexander B. (2011), Web 2.0: A New Wave of Innovation for Teaching and Learning?, EDUCAUSE Review nr 2 (41), [dostęp: 02.03.2012], dostępny w Internecie: <http://www.educause.edu/EDUCAUSE+Review/EDUCAUSEReviewMagazineVolume41/Web20ANewWaveofInnovationforTe/158042> | pl_PL |
dc.references | Auschwitz, [online], [dostęp: 02.03.2012], dostępny w Internecie: <http://www.facebook.com/auschwitzmemorial.pl> | pl_PL |
dc.references | Bendyk E. (2009), Sieciaki, [online], [dostęp: 01.02.2012]; dostępny w Internecie: <http://www.polityka.pl/nauka/278207,1,sieciaki.read> | pl_PL |
dc.references | Bendyk E., Krusiński W., Ścibor M., (2002), Gra w dwa światy, [online], [dostęp: 11.03.2012], dostępny w Internecie: <http://archiwum.polityka.pl/art/gra-w-dwa-swiaty,376740.html> | pl_PL |
dc.references | Castells M. (2007), Społeczeństwo sieci, przeł. Pawluś K., Marody M., Stawiński J., Szymański S., Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN, ISBN 978-83-01-15148-5 | pl_PL |
dc.references | Długosz J., Krusiński W. (2009), Wiedźmin od lat osiemnastu, [online], [dostęp: 11.03.2012], dostępny w Internecie: <http://archiwum.polityka.pl/art/wiedzmin-od-lat-osiemnastu,359334.html> | pl_PL |
dc.references | (2012) E-learning, [online], [dostęp: 03.02.2012], dostępny w Internecie: <http://www.elearningonline.pl/wp-content/upload/konf_wroclaw07.pdf> | pl_PL |
dc.references | Goban-Klas T. (1999), Społeczeństwo informacyjne. Szanse zagrożenia wyzwania, [online], [dostęp: 22.01.2012], dostępny w Internecie: http://informacjacyfrowa.wsb.edu.pl/pdfs/SpoleczenstwoInformacyjne.pdf | pl_PL |
dc.references | Godzic W. (2010), Kultura instant, kultura remiksu i znaczenie we współczesnej komunikacji, [online], [dostęp: 26.03.2012], dostępny w Internecie: <http://www.youtube.com/watch?v=glZWima5Jyg> | pl_PL |
dc.references | Hosting, [w:] Wikipedia [online], [dostep: 02.05.2012], dostępny w Internecie: <http://pl.wikipedia.org/wiki/Hosting> | pl_PL |
dc.references | Jackson. L. (2012), Information technology use and creativity: Findings from the Children and Technology Project, [online], [dostęp: 21.03.2012], dostępny w Internecie: <http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0747563211002147> | pl_PL |
dc.references | Jeleśniański M. (2008), Definicja i rodzaje blogów, [online], [dostęp: 08.03.2012], dostępny w Internecie: <http://eredaktor.pl/teoria/definicja-i-rodzaje-blogow/> | pl_PL |
dc.references | Jedlewska B. (2009), Misja i prestiż współczesnego animatora kultury, [w:] Jedleńska B., Skrzypczak B. (red.), Dom kultury w XXI wieku - wizje, niepokoje, rozwiązania, Olsztyn, Wydane przez Centrum Edukacji i Inicjatyw Kulturalnych, s.18 | pl_PL |
dc.references | Juszczyk S. (2010), Fascynacja młodzieży grami komputerowymi, [online] [dostęp: 04.04.2012], dostępny w Internecie: http://www.ktime.up.krakow.pl/ref2010/juszczyk.pdf | pl_PL |
dc.references | Kluszczyński R. W. (2001), Społeczeństwo informacyjne. Cyberkultura. Sztuka multimediów, Kraków, wydawnictwo Rabid, ISBN 83-88668-08-0 | pl_PL |
dc.references | Korzystanie z komputerów, Internetu i nowych narzędzi komunikacji a edukacja (2009), [online], [dostęp: 23.03.2012], dostępny w Internecie: <http://www.think.org.pl/index .php?option=com_content&task=view&id=39&Itemid=78> | pl_PL |
dc.references | McLuhan M. (2002), Wybór pism, Warszawa, Wydawnictwo Zysk i S-ka, ISBN 83-7150-692-9 | pl_PL |
dc.references | Podcasting – definicja (2012), [online], [dostęp: 22.03.2012], dostępny w Internecie: <http://pl.wikipedia.org/wiki/Podcasting> | pl_PL |
dc.references | Polak M. (2012), Mobilne urządzenia mają pozytywny wpływ na edukację, [online], [dostęp: 21.03.2012], dostępny w Internecie: <http://www.edunews.pl/narzedzia-i-projekty/mobilna-edukacja/1831-mobilne-urzadzenia-maja-pozytywny-wplyw-na-edukacje> | pl_PL |
dc.references | Polak M. (2009 a), Nowe technologie w edukacji, [online], [dostęp: 21.03.2012], dostępny w Internecie: <http://www.slideshare.net/edunews/nowe-technologie-w-edukacji> | pl_PL |
dc.references | Polak M. (2009 b), Mapa społecznych umiejętności ucznia XXI wieku, [online], [dostęp: 15.03.2012], dostępny w Internecie: <http://www.edunews.pl/system-edukacji/522> | pl_PL |
dc.references | Polskie Badania Internetu, [online], [dostęp: 22.12.2012], dostępny w Internecie: <http://panel.pbi.org.pl/megapanel.php> | pl_PL |
dc.references | Powstanie warszawskie, [online], [dostęp: 12.02.2012], dostępny w Internecie: <www.facebook.com/powstaniewarszawskie.pl> | pl_PL |
dc.references | Prensky M. (2001), Digital Natives, Digital Immigrants, [online], [dostęp: 30.09.2011], dostępny w Internecie: <http://www.marcprensky.com/writing/prenskypart1.pdf> | pl_PL |
dc.references | Przykłady blogów w edukacji (2012), [online], [dostęp: 25.03.2012] dostępny w Internecie: <https://sites.google.com/a/enauczanie.com/nowoczesne/media/blogi/przyklady-blogow-w-edukacji> | pl_PL |
dc.references | Sienkiewicz H. (1979), Krzyżacy, Warszawa, Wydawnictwo PIW | pl_PL |
dc.references | Sitarz-Janus A. (2010 a), Edukacja polonistyczna wobec trudnej współczesności, Kraków, Universitas, ISBN 97883-242-1210-1 | pl_PL |
dc.references | Sitarz-Janus A. (2010 b), Przyjemność i odpowiedzialność w lekturze, Kraków, Universitas, ISBN 97883-242-0996-5 | pl_PL |
dc.references | Sławiński J. (1991), Literatura w szkole: dziś i jutro, [w:] Teksty i teksty, Warszawa, Wydawnictwo PEN, s. 6 | pl_PL |
dc.references | Strokowski W. (2010), Internet i multimedia w pracy nauczyciela polonisty v2.0, [w:] Sitarz-Janus A. (red.), Edukacja polonistyczna wobec trudnej współczesności, Kraków, Wydawnictwo Universitas, s. 260-277 | pl_PL |
dc.references | Sysło M. (2009), E-learning w szkole, [online], [dostęp: 21.03.2012], dostępny w Internecie: <http://www.slideshare.net/edunews/nowe-technologie-w-edukacji> | pl_PL |
dc.references | Szpunar M (2008), Urodzeni z myszką w ręku. Wczesna adaptacja do nowych mediów, [online], [dostęp: 22.03.2012], dostępny w Internecie: <http://www.magdalenaszpunar.com/_publikacje/2009/szpunar.pdf> | pl_PL |
dc.references | Tapscott D. (2010), Cyfrowa dorosłość, czyli jak pokolenie sieci zmienia świat, Warszawa, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, ISBN 978-83-61408-96-3 | pl_PL |
dc.references | Topol P. (2009), Rzeczywistość rozszerzona – nowa jakość w edukacji?, [online], [dostęp: 10.03.2012, dostępny w Internecie: <http://www.up.krakow.pl/ktime/ref2009/topol.pdf> | pl_PL |
dc.references | Uniwersytet Dziecięcy, [online], [dostęp: 10.04.2012], dostępny w Internecie: <http://www.uniwersytet-dzieciecy.pl/files/document/ec732f7e6ae535a50e4e2ce2d32de3f01273738991.pdf> | pl_PL |
dc.references | Wiedźmin, [online], [w:] Wikia, [dostęp: 10.02.2012], dostępny w Internecie: <http://wiedzmin.wikia.com/wiki/Strona_g%C5%82%C3%B3wna Wikia,pl.wikia.com> | pl_PL |
dc.references | Wikidot, pl.wikidot.com | pl_PL |
dc.references | Władca Pierścieni, [online], [w:] Wikia, [dostęp: 10.02.2012], dostępny w Internecie: <http://pl.lotr.wikia.com/wiki/Strona_g%C5%82%C3%B3wna> | pl_PL |
dc.references | Zasacka Z. (2008), Nastoletni czytelnicy, Warszawa, Wydawnictwo Biblioteki Narodowej, ISBN 837-00-9696-4 | pl_PL |
dc.references | Camus A. cyt. za: Kołodziejczyk W., Polak M., (2011), Jak będzie zmieniać się edukacja? Wyzwania dla polskiej szkoły i ucznia, [online], [dostęp: 15.03.2012], dostępny w Internecie: <http://www.instytutobywatelski.pl/wp-content/uploads/2011/11/edukacja_kolodziejczyk-polak_internet.pdf> | pl_PL |
dc.references | Jak zrobić grę komputerową? (2012), [online], [dostęp: 15.02.2012], dostępny w Internecie: <http://warsztat.gd/articles.php?x=view&id=97, http://ellen-blog.blog.onet.pl/Jak--zrobic-gre-komputerowa-Kur,2,ID53288067, http://badania.net/jak-zrobic-gre-komputerowa/, http://www.gamedev.pl/, http://software.com.pl/jak-napisac-pierwsza-gre-komputerowa-czylinajtrudniejszy-pierwszy-krok/> | pl_PL |
dc.references | Polak M. (2009 c), Badania nad rolą gier w edukacji, [online], [dostęp: 02.04.2012] dostępny w Internecie: <http://www.edunews.pl/narzedzia-i-projekty/narzedzia-edukacyjne/882> | pl_PL |
dc.identifier.doi | 10.18778/7525-990-2.05 | |