Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorPawelec, Agnieszka
dc.contributor.editorAntczak, Mariola
dc.contributor.editorBrzuska-Kępa, Alina
dc.contributor.editorWalczak-Niewiadomska, Agata
dc.date.accessioned2019-09-23T16:25:42Z
dc.date.available2019-09-23T16:25:42Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.citationPawelec A., Z lekturą do Internetu – czyli jak (na)uczyć „czytać” e-generację?, [w:] Media a czytelnicy. Studia o popularyzacji czytelnictwa i uczestnictwie kulturowym młodego pokolenia, Antczak M., Brzuska-Kępa A., Walczak-Niewiadomska A. (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2013, s. 89-109, doi: 10.18778/7525-990-2.05pl_PL
dc.identifier.isbn978-83-7525-990-2
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/30240
dc.description.abstractW tekście podjęto próbę prezentacji narzędzi internetowych, które mogą pomóc w popularyzowaniu czytelnictwa w gimnazjum. Celem artykułu jest przedstawienie, analiza oraz precyzyjny opis możliwości, jakie dają narzędzia internetowe w kształtowaniu kompetencji czytelniczych, a w szczególności jak te narzędzia wykorzystać do popularyzowania czytelnictwa lektur oraz innych tekstów kultury w gimnazjum. Jest to również próba odpowiedzi na pytanie o zasadność prowadzenia tych działań w sieci i poprzez sieć. Innym zadaniem jest wskazanie specyfiki polonistycznej edukacji w gimnazjalnym społeczeństwie sieciowym. Przedmiot zainteresowań zawężony jest do edukacji polonistycznej – ze szczególnym akcentem na kształtowanie kompetencji czytelniczych oraz promocję czytelnictwa w gimnazjum. Autorka próbuje odpowiedzieć na pytanie, jak motywować gimnazjalistów – uczniów w kulturze instant – do czytania książek w Internecie. Zadaniem współczesnych nauczycieli- polonistów jest efektywne wykorzystywanie narzędzi internetowych do popularyzacji książki i pokazywanie, że czytanie jest równie ciekawą formą spędzenia wolnego czasu jak „surfowanie” po sieci.pl_PL
dc.description.abstractIn the article author has tried to show internet tools, which may help in popularising reading in secondary school. The aim of the speech is to show, analyse and desrcibe all features which internet tools have to offer in forming reader’s competences, especially how it is possible to use these tools to popularise reading matters and other cultural texts in secondary schools. The article also responds to the question which considers using internet to take such actions. The aim of this report is to show the specific character of Polish language education in secondary school network society. The subject of interest is narrowed to Polish language education with special accent on forming reader’s competences and promoting reading in secondary school among students who follow so-called instant culture. Modern Polish language teachers should effectively use internet tools to popularise books and explain that reading is even more interesting form of spending free time than surfing the web. In the internet world of secondary school students, who are focused on quick reception of information by using popular internet browsers, reading matters appear in the form of short cribs and answer-keys. Therefore the role of Polish language teachers is to use internet tools to popularize books, because reading may be as attractive thing to do in leisure time as browsing internet websites. Contemporary methodology of teaching Polish language has to be elastic and meet e-generation expectations remembering about its most important goals – forming key Polish language competencies written down in the language of requirements in the new core curriculum.pl_PL
dc.description.sponsorshipUdostępnienie publikacji Wydawnictwa Uniwersytetu Łódzkiego finansowane w ramach projektu „Doskonałość naukowa kluczem do doskonałości kształcenia”. Projekt realizowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój; nr umowy: POWER.03.05.00-00-Z092/17-00.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofAntczak M., Brzuska-Kępa A., Walczak-Niewiadomska A. (red.), Media a czytelnicy. Studia o popularyzacji czytelnictwa i uczestnictwie kulturowym młodego pokolenia, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2013;
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjecte-generacjapl_PL
dc.subjectczytelnictwo młodzieżypl_PL
dc.subjectpromocja czytelnictwapl_PL
dc.subjectgra komputerowa w edukacjipl_PL
dc.subjectblog w edukacjipl_PL
dc.subjectportal społecznościowy w edukacjipl_PL
dc.subjectstrona Wiki w edukacjipl_PL
dc.subjectkształtowanie kompetencji czytelniczychpl_PL
dc.subjectuczeń – opracowanie gry komputerowejpl_PL
dc.titleZ lekturą do Internetu – czyli jak (na)uczyć „czytać” e-generację?pl_PL
dc.title.alternativeFor School Reading to the Internet – How to Learn to “Read” E-Generation?pl_PL
dc.typeBook chapterpl_PL
dc.page.number89-109pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationKatolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła IIpl_PL
dc.contributor.authorBiographicalnotePracownik naukowy Katedry Dydaktyki Literatury i Języka Polskiego w Katolickim Uniwersytecie Lubelskim Jana Pawła II. Pracuje nad problemem naukowym promocji czytelnictwa w szkołach średnich poprzez narzędzia i technologie internetowe w kontekście nowej podstawy programowej.pl_PL
dc.contributor.authorBiographicalnoteScientist in Department of Teaching of Literature and Polish Language, currently works over Ph.D. dissertation "Net manners of promotion of reading in high school in context of new program base".pl_PL
dc.referencesAlexander B. (2011), Web 2.0: A New Wave of Innovation for Teaching and Learning?, EDUCAUSE Review nr 2 (41), [dostęp: 02.03.2012], dostępny w Internecie: <http://www.educause.edu/EDUCAUSE+Review/EDUCAUSEReviewMagazineVolume41/Web20ANewWaveofInnovationforTe/158042>pl_PL
dc.referencesAuschwitz, [online], [dostęp: 02.03.2012], dostępny w Internecie: <http://www.facebook.com/auschwitzmemorial.pl>pl_PL
dc.referencesBendyk E. (2009), Sieciaki, [online], [dostęp: 01.02.2012]; dostępny w Internecie: <http://www.polityka.pl/nauka/278207,1,sieciaki.read>pl_PL
dc.referencesBendyk E., Krusiński W., Ścibor M., (2002), Gra w dwa światy, [online], [dostęp: 11.03.2012], dostępny w Internecie: <http://archiwum.polityka.pl/art/gra-w-dwa-swiaty,376740.html>pl_PL
dc.referencesCastells M. (2007), Społeczeństwo sieci, przeł. Pawluś K., Marody M., Stawiński J., Szymański S., Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN, ISBN 978-83-01-15148-5pl_PL
dc.referencesDługosz J., Krusiński W. (2009), Wiedźmin od lat osiemnastu, [online], [dostęp: 11.03.2012], dostępny w Internecie: <http://archiwum.polityka.pl/art/wiedzmin-od-lat-osiemnastu,359334.html>pl_PL
dc.references(2012) E-learning, [online], [dostęp: 03.02.2012], dostępny w Internecie: <http://www.elearningonline.pl/wp-content/upload/konf_wroclaw07.pdf>pl_PL
dc.referencesGoban-Klas T. (1999), Społeczeństwo informacyjne. Szanse zagrożenia wyzwania, [online], [dostęp: 22.01.2012], dostępny w Internecie: http://informacjacyfrowa.wsb.edu.pl/pdfs/SpoleczenstwoInformacyjne.pdfpl_PL
dc.referencesGodzic W. (2010), Kultura instant, kultura remiksu i znaczenie we współczesnej komunikacji, [online], [dostęp: 26.03.2012], dostępny w Internecie: <http://www.youtube.com/watch?v=glZWima5Jyg>pl_PL
dc.referencesHosting, [w:] Wikipedia [online], [dostep: 02.05.2012], dostępny w Internecie: <http://pl.wikipedia.org/wiki/Hosting>pl_PL
dc.referencesJackson. L. (2012), Information technology use and creativity: Findings from the Children and Technology Project, [online], [dostęp: 21.03.2012], dostępny w Internecie: <http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0747563211002147>pl_PL
dc.referencesJeleśniański M. (2008), Definicja i rodzaje blogów, [online], [dostęp: 08.03.2012], dostępny w Internecie: <http://eredaktor.pl/teoria/definicja-i-rodzaje-blogow/>pl_PL
dc.referencesJedlewska B. (2009), Misja i prestiż współczesnego animatora kultury, [w:] Jedleńska B., Skrzypczak B. (red.), Dom kultury w XXI wieku - wizje, niepokoje, rozwiązania, Olsztyn, Wydane przez Centrum Edukacji i Inicjatyw Kulturalnych, s.18pl_PL
dc.referencesJuszczyk S. (2010), Fascynacja młodzieży grami komputerowymi, [online] [dostęp: 04.04.2012], dostępny w Internecie: http://www.ktime.up.krakow.pl/ref2010/juszczyk.pdfpl_PL
dc.referencesKluszczyński R. W. (2001), Społeczeństwo informacyjne. Cyberkultura. Sztuka multimediów, Kraków, wydawnictwo Rabid, ISBN 83-88668-08-0pl_PL
dc.referencesKorzystanie z komputerów, Internetu i nowych narzędzi komunikacji a edukacja (2009), [online], [dostęp: 23.03.2012], dostępny w Internecie: <http://www.think.org.pl/index .php?option=com_content&task=view&id=39&Itemid=78>pl_PL
dc.referencesMcLuhan M. (2002), Wybór pism, Warszawa, Wydawnictwo Zysk i S-ka, ISBN 83-7150-692-9pl_PL
dc.referencesPodcasting – definicja (2012), [online], [dostęp: 22.03.2012], dostępny w Internecie: <http://pl.wikipedia.org/wiki/Podcasting>pl_PL
dc.referencesPolak M. (2012), Mobilne urządzenia mają pozytywny wpływ na edukację, [online], [dostęp: 21.03.2012], dostępny w Internecie: <http://www.edunews.pl/narzedzia-i-projekty/mobilna-edukacja/1831-mobilne-urzadzenia-maja-pozytywny-wplyw-na-edukacje>pl_PL
dc.referencesPolak M. (2009 a), Nowe technologie w edukacji, [online], [dostęp: 21.03.2012], dostępny w Internecie: <http://www.slideshare.net/edunews/nowe-technologie-w-edukacji>pl_PL
dc.referencesPolak M. (2009 b), Mapa społecznych umiejętności ucznia XXI wieku, [online], [dostęp: 15.03.2012], dostępny w Internecie: <http://www.edunews.pl/system-edukacji/522>pl_PL
dc.referencesPolskie Badania Internetu, [online], [dostęp: 22.12.2012], dostępny w Internecie: <http://panel.pbi.org.pl/megapanel.php>pl_PL
dc.referencesPowstanie warszawskie, [online], [dostęp: 12.02.2012], dostępny w Internecie: <www.facebook.com/powstaniewarszawskie.pl>pl_PL
dc.referencesPrensky M. (2001), Digital Natives, Digital Immigrants, [online], [dostęp: 30.09.2011], dostępny w Internecie: <http://www.marcprensky.com/writing/prenskypart1.pdf>pl_PL
dc.referencesPrzykłady blogów w edukacji (2012), [online], [dostęp: 25.03.2012] dostępny w Internecie: <https://sites.google.com/a/enauczanie.com/nowoczesne/media/blogi/przyklady-blogow-w-edukacji>pl_PL
dc.referencesSienkiewicz H. (1979), Krzyżacy, Warszawa, Wydawnictwo PIWpl_PL
dc.referencesSitarz-Janus A. (2010 a), Edukacja polonistyczna wobec trudnej współczesności, Kraków, Universitas, ISBN 97883-242-1210-1pl_PL
dc.referencesSitarz-Janus A. (2010 b), Przyjemność i odpowiedzialność w lekturze, Kraków, Universitas, ISBN 97883-242-0996-5pl_PL
dc.referencesSławiński J. (1991), Literatura w szkole: dziś i jutro, [w:] Teksty i teksty, Warszawa, Wydawnictwo PEN, s. 6pl_PL
dc.referencesStrokowski W. (2010), Internet i multimedia w pracy nauczyciela polonisty v2.0, [w:] Sitarz-Janus A. (red.), Edukacja polonistyczna wobec trudnej współczesności, Kraków, Wydawnictwo Universitas, s. 260-277pl_PL
dc.referencesSysło M. (2009), E-learning w szkole, [online], [dostęp: 21.03.2012], dostępny w Internecie: <http://www.slideshare.net/edunews/nowe-technologie-w-edukacji>pl_PL
dc.referencesSzpunar M (2008), Urodzeni z myszką w ręku. Wczesna adaptacja do nowych mediów, [online], [dostęp: 22.03.2012], dostępny w Internecie: <http://www.magdalenaszpunar.com/_publikacje/2009/szpunar.pdf>pl_PL
dc.referencesTapscott D. (2010), Cyfrowa dorosłość, czyli jak pokolenie sieci zmienia świat, Warszawa, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, ISBN 978-83-61408-96-3pl_PL
dc.referencesTopol P. (2009), Rzeczywistość rozszerzona – nowa jakość w edukacji?, [online], [dostęp: 10.03.2012, dostępny w Internecie: <http://www.up.krakow.pl/ktime/ref2009/topol.pdf>pl_PL
dc.referencesUniwersytet Dziecięcy, [online], [dostęp: 10.04.2012], dostępny w Internecie: <http://www.uniwersytet-dzieciecy.pl/files/document/ec732f7e6ae535a50e4e2ce2d32de3f01273738991.pdf>pl_PL
dc.referencesWiedźmin, [online], [w:] Wikia, [dostęp: 10.02.2012], dostępny w Internecie: <http://wiedzmin.wikia.com/wiki/Strona_g%C5%82%C3%B3wna Wikia,pl.wikia.com>pl_PL
dc.referencesWikidot, pl.wikidot.compl_PL
dc.referencesWładca Pierścieni, [online], [w:] Wikia, [dostęp: 10.02.2012], dostępny w Internecie: <http://pl.lotr.wikia.com/wiki/Strona_g%C5%82%C3%B3wna>pl_PL
dc.referencesZasacka Z. (2008), Nastoletni czytelnicy, Warszawa, Wydawnictwo Biblioteki Narodowej, ISBN 837-00-9696-4pl_PL
dc.referencesCamus A. cyt. za: Kołodziejczyk W., Polak M., (2011), Jak będzie zmieniać się edukacja? Wyzwania dla polskiej szkoły i ucznia, [online], [dostęp: 15.03.2012], dostępny w Internecie: <http://www.instytutobywatelski.pl/wp-content/uploads/2011/11/edukacja_kolodziejczyk-polak_internet.pdf>pl_PL
dc.referencesJak zrobić grę komputerową? (2012), [online], [dostęp: 15.02.2012], dostępny w Internecie: <http://warsztat.gd/articles.php?x=view&id=97, http://ellen-blog.blog.onet.pl/Jak--zrobic-gre-komputerowa-Kur,2,ID53288067, http://badania.net/jak-zrobic-gre-komputerowa/, http://www.gamedev.pl/, http://software.com.pl/jak-napisac-pierwsza-gre-komputerowa-czylinajtrudniejszy-pierwszy-krok/>pl_PL
dc.referencesPolak M. (2009 c), Badania nad rolą gier w edukacji, [online], [dostęp: 02.04.2012] dostępny w Internecie: <http://www.edunews.pl/narzedzia-i-projekty/narzedzia-edukacyjne/882>pl_PL
dc.identifier.doi10.18778/7525-990-2.05


Pliki tej pozycji

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe