Dojazdy do pracy i ich uwarunkowania na terenach wiejskich powiatu kutnowskiego
Abstract
Przedmiotem dysertacji są dojazdy do pracy na terenach wiejskich powiatu kutnowskiego i ich specyfika w zakresie rozkładu przestrzennego kierunków i odległości. Autorka próbuje także zbadać współczesne uwarunkowania dojazdów do pracy mieszkańców terenów wiejskich powiatu kutnowskiego po transformacji systemowo-ustrojowej.Z przedstawionych wniosków oraz analiz wynika, że postawione we wstępie dysertacji hipotezy zostały pozytywnie zweryfikowane. Wykazano, że na terenach powiatu kutnowskiego dojazdy do pracy podlegają przestrzennej dywersyfikacji z uwagi na ich kierunki i odległości. Wyniki analizy dowiodły, że na specyfikę dojazdów do pracy działają zarówno warunki mieszkaniowe, warunki środowiska pracy, warunki komunikacyjne, stosunki społeczno-demograficzne, poziom i struktura rolnictwa, jak i warunki komunikacyjne. Mimo że uwarunkowania te działają selektywnie i uzupełniają się nie dając możliwości wyznaczenia elementu dominującego, można zauważyć pewną prawidłowość. W grupie uwarunkowań wpływających na dojazdy do pracy istotniejsze znaczenie mają funkcje, które odgrywają rolę czynników przyciągających, natomiast mniejsze jest znaczenie czynników wypychających. W ramach analiz oceny dojazdów do pracy, tak jak założono, widoczna jest różnica w postrzeganiu i ocenie dojazdów, uzależniona od strefy zamieszkania dojeżdżających względem miasta.
The following license files are associated with this item: