Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorGlier, Joachim Paweł
dc.date.accessioned2019-12-03T09:04:24Z
dc.date.available2019-12-03T09:04:24Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/30983
dc.description.abstractStudia nad myśleniem o wychowaniu tak w przeszłości, jak i obecnie pokazują, iż przeoczono w badaniach procesu wychowania bardzo ważny element, a mianowicie rolę i znaczenie psychofizycznej obecności rodzica, wychowawcy w procesie wychowania dziecka. O związek obecności rodzica, wychowawcy przy dziecku a jego wychowaniem zadbała sama natura człowieka. Problem zatem nie tkwi w tym „czy”, lecz „na ile” obecność rodzica i wychowawcy jest ważna w procesie wychowania dziecka dla jego rozwoju. Temu właśnie zagadnieniu poświęcona jest niniejsza praca doktorska. Tak więc problemem badawczym jest tu pytanie: „Jakie znaczenie ma obecność rodzica i wychowawcy w procesie wychowania dziecka?”. Materiałem analiz naukowych niniejszej pracy stały się wypowiedzi, koncepcje, teorie i wyniki badań przedstawicieli nauki z zakresu językoznawstwa, filozofii, psychologii, socjologii oraz pedagogiki. Badaniu hermeneutycznemu poddano jeszcze trzy inne kategorie form symbolicznych, a mianowicie: zasady wychowania, sytuacje wychowawcze oraz facylitację. Co do metodologii badań w niniejszej pracy posłużyłem się trzema hermeneutykami, tj. hermeneutyką jako epistemologią rozumienia Ditheya, teorią interpretacji i rozumienia tekstu mówionego i pisanego Schleiermachera oraz filozofią rozumienia Gadamera. Trojakiego rodzaju materiał badawczy poddany hermeneutycznym dociekaniom (korzyści, groźne skutki, zasady wychowania, sytuacje wychowawcze, facylitacja) pokazuje niezbicie, iż obecność wychowawcza, element pominięty w pedagogice, pełni w procesie wychowania rolę priorytetową. Zatem powinna ona być traktowana jako naczelny imperatyw wszelkiej działalności pedagogicznej.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.subjectobecność wychowawczapl_PL
dc.subjectproces wychowaniapl_PL
dc.subjectperspektywa lingwistyczno-filozoficznapl_PL
dc.subjectaspekt psychologiczno-pedagogicznypl_PL
dc.subjectujęcie hermeneutycznepl_PL
dc.titleZnaczenie obecności rodzica i wychowawcy w procesie wychowania dziecka. Podejście hermeneutycznepl_PL
dc.typePhD/Doctoral Dissertationpl_PL
dc.rights.holderJoachim Paweł Glier - autor nie wyraża zgody na kopiowanie pracy doktorskiej w jakiejkolwiek formie tak w całości, jak i jakiejkolwiek jej części oraz nie wyraża zgody na udostępnienie on-line zainteresowanym czytelnikom ww. pracy.pl_PL
dc.page.number1- 249pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzki, Wydział Nauk o Wychowaniu, Katedra Teorii Wychowaniapl_PL
dc.contributor.authorBiographicalnotePierwsze swoje studia ukończyłem w Uniwersytecie Wrocławskim, na kierunku opieka nad dzieckiem z wychowaniem fizycznym, co dało mi kompetencje do nauczania wychowania fizycznego oraz prowadzenia zajęć profilaktycznych i korekcyjnych z dziećmi z wadami postawy. Drugie studia ukończyłem w Uniwersytecie Śląskim w Katowicach, na kierunku pedagogika wychowawcza, co dało mi kompetencje do pracy w charakterze pedagoga i wychowawcy w szkole i placówkach opiekuńczo-wychowawczych. Również w Uniwersytecie Śląskim ukończyłem studia doktoranckie, na kierunku Pedagogika. Ze względu na zmianę promotora przeniosłem procedowanie w moim przewodzie doktorskim na Wydział Nauk o Wychowaniu Uniwersytetu Łódzkiego.pl_PL
dc.dissertation.directorŚliwerski, Bogusław
dc.dissertation.reviewerPalka, Stanisław
dc.dissertation.reviewerSzulakiewicz, Władysława
dc.date.defence2019-12-19


Pliki tej pozycji

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord