dc.contributor.author | Glier, Joachim Paweł | |
dc.date.accessioned | 2019-12-03T09:04:24Z | |
dc.date.available | 2019-12-03T09:04:24Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/30983 | |
dc.description.abstract | Studia nad myśleniem o wychowaniu tak w przeszłości, jak i obecnie pokazują, iż przeoczono w badaniach procesu wychowania bardzo ważny element, a mianowicie rolę i znaczenie psychofizycznej obecności rodzica, wychowawcy w procesie wychowania dziecka.
O związek obecności rodzica, wychowawcy przy dziecku a jego wychowaniem zadbała sama natura człowieka. Problem zatem nie tkwi w tym „czy”, lecz „na ile” obecność rodzica i wychowawcy jest ważna w procesie wychowania dziecka dla jego rozwoju. Temu właśnie zagadnieniu poświęcona jest niniejsza praca doktorska. Tak więc problemem badawczym jest tu pytanie: „Jakie znaczenie ma obecność rodzica i wychowawcy w procesie wychowania dziecka?”.
Materiałem analiz naukowych niniejszej pracy stały się wypowiedzi, koncepcje, teorie i wyniki badań przedstawicieli nauki z zakresu językoznawstwa, filozofii, psychologii, socjologii oraz pedagogiki. Badaniu hermeneutycznemu poddano jeszcze trzy inne kategorie form symbolicznych, a mianowicie: zasady wychowania, sytuacje wychowawcze oraz facylitację.
Co do metodologii badań w niniejszej pracy posłużyłem się trzema hermeneutykami, tj. hermeneutyką jako epistemologią rozumienia Ditheya, teorią interpretacji i rozumienia tekstu mówionego i pisanego Schleiermachera oraz filozofią rozumienia Gadamera.
Trojakiego rodzaju materiał badawczy poddany hermeneutycznym dociekaniom (korzyści, groźne skutki, zasady wychowania, sytuacje wychowawcze, facylitacja) pokazuje niezbicie, iż obecność wychowawcza, element pominięty w pedagogice, pełni w procesie wychowania rolę priorytetową. Zatem powinna ona być traktowana jako naczelny imperatyw wszelkiej działalności pedagogicznej. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.subject | obecność wychowawcza | pl_PL |
dc.subject | proces wychowania | pl_PL |
dc.subject | perspektywa lingwistyczno-filozoficzna | pl_PL |
dc.subject | aspekt psychologiczno-pedagogiczny | pl_PL |
dc.subject | ujęcie hermeneutyczne | pl_PL |
dc.title | Znaczenie obecności rodzica i wychowawcy w procesie wychowania dziecka. Podejście hermeneutyczne | pl_PL |
dc.type | PhD/Doctoral Dissertation | pl_PL |
dc.rights.holder | Joachim Paweł Glier - autor nie wyraża zgody na kopiowanie pracy doktorskiej w jakiejkolwiek formie tak w całości, jak i jakiejkolwiek jej części oraz nie wyraża zgody na udostępnienie on-line zainteresowanym czytelnikom ww. pracy. | pl_PL |
dc.page.number | 1- 249 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Łódzki, Wydział Nauk o Wychowaniu, Katedra Teorii Wychowania | pl_PL |
dc.contributor.authorBiographicalnote | Pierwsze swoje studia ukończyłem w Uniwersytecie Wrocławskim, na kierunku opieka nad dzieckiem z wychowaniem fizycznym, co dało mi kompetencje do nauczania wychowania fizycznego oraz prowadzenia zajęć profilaktycznych i korekcyjnych z dziećmi z wadami postawy.
Drugie studia ukończyłem w Uniwersytecie Śląskim w Katowicach, na kierunku pedagogika wychowawcza, co dało mi kompetencje do pracy w charakterze pedagoga i wychowawcy w szkole i placówkach opiekuńczo-wychowawczych.
Również w Uniwersytecie Śląskim ukończyłem studia doktoranckie, na kierunku Pedagogika. Ze względu na zmianę promotora przeniosłem procedowanie w moim przewodzie doktorskim na Wydział Nauk o Wychowaniu Uniwersytetu Łódzkiego. | pl_PL |
dc.dissertation.director | Śliwerski, Bogusław | |
dc.dissertation.reviewer | Palka, Stanisław | |
dc.dissertation.reviewer | Szulakiewicz, Władysława | |
dc.date.defence | 2019-12-19 | |