Show simple item record

dc.contributor.authorKonecki, Krzysztof
dc.date.accessioned2014-01-10T18:55:17Z
dc.date.available2014-01-10T18:55:17Z
dc.date.issued2013-12
dc.identifier.citationKrzysztof T. Konecki (2013) Czy ciało może być świątynią duszy? Parareligijny wymiar duchowości Hatha – jogi. Studia humanistyczne. T. 12, no 3: 15 – 30.pl_PL
dc.identifier.issn1732-2189
dc.identifier.otherDOI: 10.7494/human.2013.12.3.15
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/3116
dc.description.abstractCelem artykułu jest analiza teoretyczna zjawiska hatha–jogi, tak jak ono występuje w świecie zachodnim. Spojrzymy na praktykę współczesnej hatha – jogi z punktu widzenia kilku teorii by zrozumieć jej aktualne miejsce i rolę w społeczeństwie i kulturze zachodniej. Opierać się będziemy także na własnych badaniach empirycznych, które szerzej zostały opisane w pracy Czy ciało jest świątynią duszy? Współczesna praktyka jogi jako fenomen psychospołeczny. (Konecki 20012). Na problematykę hatha-jogi można spojrzeć z perspektywy koncepcji modernizacji, której podlegało i podlega nasze społeczeństwo. Jednak interesująca wizją może być również perspektywa „subiektywizacji religijności“. Jednostka obecnie sama wybiera z szerokiego spektrum praktyk duchowych określone elementy i konstruuje swoją własną religię typu fusion. Jednostki we współczesnym świecie nie przestają zatem poszukiwać transcendencji i zrozumienia spraw ostatecznych. Poszukują ich w innych obszarach i religiach, bądź tradycjach filozoficznych i kulturowych, niż te w których byli wychowani. Proces subiektywizacji prowadzi do prywatnych poszukiwań duchowych nakierowanych również na ciało jednostki, czego wyrazem może być wartość zdrowia, dobrostanu psychicznego i emocjonalnego, przeżycia hedonistycznego, poszukiwań sytuacji ekstremalnych i ryzykownych (np. sporty ekstremalne czy wspinaczka wysokogórska). Przykładem tego typu duchowych poszukiwań we współczesnym zachodnim świecie jest także hatha-joga, będąca pochodzącą z Indii praktyką pracy nad ciałem gdzie wykonując określone pozycje ciała kreuje się na dobrostan psycho-fizyczny, a często i kondycję duchową. Tezy teoretyczne zawarte w artykule są głównie konsekwencją pięcioletnich badań etnograficznych autora w świecie społecznym hatha–jogi. Tezy te są interpretowane także w świetle kilku teorii socjologicznych by maksymalnie zwiększyć moc wyjaśniającą stawianych tez teoretycznych.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherAGHpl_PL
dc.relation.ispartofseriesStudia Humanistyczne AGH; 12/3 (2013)
dc.rightsUznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pl/*
dc.subjectciałopl_PL
dc.subjectcielesnośćpl_PL
dc.subjectjogapl_PL
dc.subjecthatha-jogapl_PL
dc.subjectpraktyka jogipl_PL
dc.subjectreligiapl_PL
dc.subjectparareligiapl_PL
dc.subjectkonstruowanie tożsamościpl_PL
dc.subjectsekularyzacjapl_PL
dc.subjectsocjologia duchowościpl_PL
dc.subjectduchowośćpl_PL
dc.titleCzy ciało może być świątynią duszy? Parareligijny wymiar duchowości Hatha – jogi.pl_PL
dc.title.alternative„Can body be a temple of a soul? Para-religious dimension of hatha-yoga."pl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.page.number15-30
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzki, Instytut Socjologii
dc.contributor.authorAffiliationThe purpose of this article is a theoretical analysis of the phenomenon of hatha-yoga, as it occurs in the western world. The issue of hatha-yoga in contemporary societies can also be viewed from the perspective of the concept of modernization. However, an interesting perspective may be also the category of "subjectivisation of religion." An individual currently chooses from a wide range of spiritual practices specific items and constructs her/his own fusion-type religion. The individual in the modem world, therefore, continue to search for transcendence and understanding of ultimate meanings. Subjectivisation process leads to a private spiritual exploration well targeting the body of the individual, which can be an expression of the value of health, well-being and emotional or hedonistic experience, seeking for risky and extreme situations (such as extreme sports and mountain climbing). An example of this type of spiritual quest in the modern western world is also hatha-yoga, which is a practice originated from India, and which is connected with a work on the body where doing certain exercises affects our psycho-physical well-being, and sometimes spiritual condition. Theoretical theses contained in the paper are mainly the consequence of five years of ethnographic research in the social world of hatha-yoga.En


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska
Except where otherwise noted, this item's license is described as Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska