Show simple item record

dc.contributor.authorAdamski, Andrzej
dc.contributor.editorWorsowicz, Monika
dc.contributor.editorFiołek-Lubczyńska, Bogumiła
dc.date.accessioned2020-02-03T12:01:31Z
dc.date.available2020-02-03T12:01:31Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.citationAdamski A., Czasopisma dla dzieci jako narzędzie edukacji (nie tylko) czytelniczej / Magazines for children as a tool for education (not only) reading, [w:] Tropami retoryki, stylistyki i dziennikarstwa. Tom dedykowany Profesor Barbarze Bogołębskiej, M. Worsowicz, B. Fiołek-Lubczyńska (red.), WUŁ, Łódź 2019, http://dx.doi.org/10.18778/8142-285-7.11.pl_PL
dc.identifier.isbn978-83-8142-285-7
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/31415
dc.description.abstractGłównym celem artykułu jest odpowiedź na pytanie, w jaki sposób czasopisma dla dzieci mogą być narzędziem edukacji medialnej, rozumianej jako wychowanie do odbioru środków przekazu, ale również jako budowanie nawyku czytelnictwa prasy i książek. Hipoteza: W literaturze przedmiotu powszechnie przyjmuje się, że prasa dla dzieci może być efektywnym narzędziem budowania nawyku czytelnictwa. Jednak ten segment rynku prasowego, podobnie jak pozostałe, musi zmagać się z tendencjami do spadku czytelnictwa prasy i książki w zderzeniu z ekspansją mediów cyfrowych. Metodologia: Autor analizuje dane zastane (m.in. raporty z badań) oraz opracowania naukowe z zakresu wpływu mediów, pedagogiki, edukacji medialnej oraz psychologii mediów. Artykuł ma charakter teoretyczny. Jest osadzony w dyscyplinie „nauki o komunikacji społecznej i mediach”, ale ma charakter interdyscyplinarny z uwagi na odniesienia do pedagogiki, edukacji i zagadnień technologicznych.pl_PL
dc.description.abstractThe main purpose of the article is to answer how magazines for children can be a tool of media literacy – defined as knowledge in media reception; also, as building the habit of reading and buying magazines. Hypothesis: In literature, it is widely accepted that the press for children can be an effective tool for building reading habits. However, this area of press market must struggle with downfall in readership of the printed media in confrontation with the expansion of digital ones. Methodology: The author analyzes existing data (including reports) and scientific research from media studies, pedagogy, media education and media psychology. It is a review article. It is embedded in media studies, but is due to its references to pedagogy, education and technological issues, it can be considered interdisciplinary.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofTropami retoryki, stylistyki i dziennikarstwa. Tom dedykowany Profesor Barbarze Bogołębskiej;
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectprasa dla dziecipl_PL
dc.subjectedukacja medialnapl_PL
dc.subjectedukacja czytelniczapl_PL
dc.subjectczytelnictwopl_PL
dc.titleCzasopisma dla dzieci jako narzędzie edukacji (nie tylko) czytelniczejpl_PL
dc.typeBook chapterpl_PL
dc.page.number145-166pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationWyższa Szkoła Informatyki i Zarządzania z siedzibą w Rzeszowiepl_PL
dc.identifier.eisbn978-83-8142-490-5
dc.referencesAdamski A., Czasopisma dla dzieci: między prasą a literaturą, [w]: Nauki o mediach i komunikacji społecznej. Krystalizacja dyscypliny w Polsce. Tradycje, nurty, problemy, rezultaty, red. A. Adamski, S. Gawroński, M. Szewczyk, Oficyna Wydawnicza Aspra, Rzeszów–Warszawa 2017, s. 363–375.pl_PL
dc.referencesAdamski A., Fotografia a słowo w prasie, w: Media audiowizualne i cyfrowe wobec wyzwań współczesnego społeczeństwa, red. A. Adamski, A. Gralczyk, K. Kwasik, M. Laskowska, Wydawnictwo Elipsa, Warszawa 2012, s. 275–289.pl_PL
dc.referencesAdamski A., Historia i teraźniejszość prasy dla dzieci w Polsce, w: Nowe opisanie świata. Literatura i sztuka dla dzieci i młodzieży w kręgach oddziaływań, red. B. Niesporek-Szamburska, M. Wójcik-Dudek, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2013, s. 321–334.pl_PL
dc.referencesBis D., Edukacja medialna jako wymiar wychowania integralnego, w: W trosce o integralne wychowanie, red. M. Nowak, T. Ożóg, A. Rynio, Wydawnictwo Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, Lublin 2003, s. 469–476.pl_PL
dc.referencesBoguszewska A., Ilustracja książkowa jako środek wychowania estetycznego, w: Edukacyjne konteksty rozwoju dziecka w wieku wczesnoszkolnym, red. K. Kusiak, I. Nowakowska-Buryła, R. Stawinoga, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin 2009, s. 339–349.pl_PL
dc.referencesBuckingham D. i in., The Media Literacy of Children and Young People. A review of the research literature on behalf of Ofcom, Ofcom, London 2005.pl_PL
dc.referencesCarr N., The Shallows: What the Internet Is Doing to Our Brains, W.W. Norton & Company, New York 2011.pl_PL
dc.referencesCzasopisma dla dzieci i młodzieży w latach 1990–1996, oprac. J. Kumiega, A. Leszczyńska, Wojewódzka i Miejska Biblioteka Publiczna im. Tadeusza Mikulskiego we Wrocławiu, Wrocław 1996.pl_PL
dc.referencesDuke N.K., Block M.K, Improving Reading in the Primary Grades, „The Future of Children” 2012, Vol. 22, No. 2, s. 55–72.pl_PL
dc.referencesErjavec K., Media Literacy of Schoolgirls and Schoolboys in an Information Society, „Journal of Contemporary Educational Studies” 2010, No. 1, s. 174–191.pl_PL
dc.referencesFrycie S., Literatura dla dzieci i młodzieży w latach 1945–1970. Tom II – baśń i bajka, poezja, książki dla najmłodszych, utwory sceniczne, grafika, czasopiśmiennictwo, krytyka literacka, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1982.pl_PL
dc.referencesGrzegorczykowa R., O tak zwanej reprezentatywnej funkcji języka w świetle nowszych badań psycholingwistycznych, „Język a Kultura” 2008, t. 20: Tom jubileuszowy, red. A. Dąbrowska, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, s. 129–141.pl_PL
dc.referencesIzdebska J., Dziecko w świecie mediów i multimediów. Wyzwania dla edukacji szkolnej, w: Dziecko – nauczyciel – rodzice. Konteksty edukacyjne, red. R. Piwowarski, Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku, Białystok–Warszawa 2003, s. 90–94.pl_PL
dc.referencesJędrzejko M., Morańska D., Cyfrowi Tubylcy (socjopedagogiczne aspekty nowych technologii cyfrowych), Wyższa Szkoła Biznesu, Oficyna Wydawnicza Aspra-JR, Dąbrowa Górnicza–Warszawa 2013.pl_PL
dc.referencesJolls T., Johnsen M., Media Literacy: A Foundational Skill for Democracy in the 21st Century, „Hastings Law Journal” 2018, Vol. 69, issue 5, s. 1379–1408.pl_PL
dc.referencesKerckhove D. de, Powłoka kultury. Odkrywanie nowej elektronicznej rzeczywistości, przeł. W. Sikorski, P. Nowakowski, wyd. 2, Wydawnictwo Mikom, Warszawa 2001.pl_PL
dc.referencesKielar-Turska M., Kołodziejczyk A., Przemiana kompetencji czytelniczych dzieci pod wpływem mediów elektronicznych, w: Po potopie. Dziecko, książka i biblioteka w XXI wieku: diagnozy i postulaty, red. D. Świerczyńska-Jelonek, G. Leszczyński, M. Zając, Wydawnictwo Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskich, Warszawa 2008, s. 147–156.pl_PL
dc.referencesKonopnicka I., Czasopisma dziecięce w kształceniu wczesnoszkolnym, Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, Opole 2006.pl_PL
dc.referencesKonopnicka I., Edukacja czytelnicza dzieci w młodszym wieku szkolnym a ambiwalentny charakter współczesnych czasopism komiksowych, w: Dziecko – nauczyciel – rodzice. Konteksty edukacyjne, red. R. Piwowarski, Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku, Białystok–Warszawa 2003, s. 381–387.pl_PL
dc.referencesKostrubiec B., Mentalność audiowizualna dzieci i młodzieży, w: Środki audiowizualne w katechezie, red. S. Kulpaczyński, Wydawnictwo Polihymnia, Lublin 2004, s. 13–33.pl_PL
dc.referencesKrasoń K., Dziecięce odkrywanie tekstu literackiego – kinestetyczne interpretacje liryki, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2005.pl_PL
dc.referencesKruszko K., Zainteresowania czytelnicze dzieci w wieku wczesnoszkolnym, „Lubelski Rocznik Pedagogiczny” 2015, t. 34, z. 2, s. 176–193.pl_PL
dc.referencesKuliczkowska K., Dzieci czytają czasopisma, „Dziennik Polski” 1948, nr 244.pl_PL
dc.referencesLepa A., Logosfera jako środek wychowania do mediów, w: D. Bis, A. Rynio, Media w wychowaniu chrześcijańskim, Wydawnictwo Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, Lublin 2010, s. 79–92.pl_PL
dc.referencesLepa A., Mity i obrazy, Archidiecezjalne Wydawnictwo Łódzkie, Łódź 1999.pl_PL
dc.referencesLepa A., Pedagogika mass mediów, Archidiecezjalne Wydawnictwo Łódzkie, Łódź 1998.pl_PL
dc.referencesLeszczyński G., Współczesna literatura dla dzieci – gatunki, tematy, w: Dziecko i książka. Materiały z ogólnopolskiej konferencji Biblioteka Narodowa 27–28 października 2003 roku, red. G. Lewandowicz-Nosal, Biblioteka Narodowa, Warszawa 2004, s. 8–15.pl_PL
dc.referencesLisowska-Magdziarz M., Barbie wyrusza do pokonsumpcji (i nie ma przy sobie gotówki). Trening postaw konsumpcyjnych w magazynach ilustrowanych dla dzieci, w: Dziecko w świecie mediów i konsumpcji, red. M. Bogunia-Borowska, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2006, s. 59–82.pl_PL
dc.referencesŁobos A., Język czasopism i programów telewizyjnych dla dzieci, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2003.pl_PL
dc.referencesŁuszczak G., Media w dydaktyce katechetycznej, w: Wychowanie w wierze w kontekście przemian współczesności, red. R. Buchta, S. Dziekoński, Księgarnia św. Jacka, Katowice 2011, s. 260–274.pl_PL
dc.referencesMałe dzieci w świecie technologii informacyjno-komunikacyjnych. Pomiędzy utopijnymi szansami a przesadzonymi zagrożeniami, red. J. Pyżalski, Wydawnictwo Eter, Łódź 2017.pl_PL
dc.referencesMartens H., Evaluating Media Literacy Education: Concepts, Theories and Future Directions, „Journal of Media Literacy Education” 2010, No. 2:1, s. 1–22.pl_PL
dc.referencesMorbitzer J., Edukacja medialna (małego) dziecka, w: Małe dzieci w świecie technologii informacyjno-komunikacyjnych. Pomiędzy utopijnymi szansami a przesadzonymi zagrożeniami, red. J. Pyżalski, Wydawnictwo Eter, Łódź 2017, s. 205–227.pl_PL
dc.referencesNicz L., Czasopismo „Miś” w pracy wychowawczo-dydaktycznej przedszkola, w: Innowacje i zmiany w nauczaniu początkowym, red. A. Kargulowa, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 1985, s. 43–54.pl_PL
dc.referencesPapuzińska J., Inicjacje literackie. Problemy pierwszych doświadczeń dziecka z książką, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1981.pl_PL
dc.referencesPapuzińska J., Książki, dzieci, biblioteka. Z zagadnień upowszechniania czytelnictwa i książki dziecięcej, Fundacja „Książka dla Dzieci”, Warszawa 1992.pl_PL
dc.referencesPater-Ejgierd N., Kultura wizualna a edukacja, Wydawnictwo Centrala, Poznań 2010.pl_PL
dc.referencesPilzak H., Demiurgowie masowej wyobraźni – o wpływie mediów na zainteresowania czytelnicze młodych odbiorców literatury, w: Nowe opisanie świata. Literatura i sztuka dla dzieci i młodzieży w kręgach oddziaływań, red. B. Niesporek-Szamburska, M. Wójcik-Dudek, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2013, s. 373–385.pl_PL
dc.referencesPolaczek-Bigaj M., Rola odbiorcy we współczesnym przekazie medialnym, „Państwo i Społeczeństwo” 2017, t. 17, nr 3, s. 191–202.pl_PL
dc.referencesPrzecławska A., Literatura dla dzieci i młodzieży a kształtowanie więzi międzypokoleniowej, w: Wartości w świecie dziecka i sztuki dla dziecka, red. M. Tyszkowa, B. Żurakowski, PWN, Warszawa–Poznań 1984, s. 95–111.pl_PL
dc.referencesSokół Z., Oblicze współczesnych czasopism dziecięco-młodzieżowych, w: Młody czytelnik w świecie książki, biblioteki i informacji, red. K. Heska-Kwaśniewicz, I. Socha, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 1996, s. 122–140.pl_PL
dc.referencesSopyło J., Klapnięte uszko „Misia”, „Press” 2010, nr 7(174), s. 54.pl_PL
dc.referencesStaniów B., Biernacka-Licznar K., The press without children, children without the press? Contemporary magazines for children in Poland, „Toruńskie Studia Bibliologiczne” 2011 nr 2(11), s. 49–67.pl_PL
dc.referencesStreszczenie raportu końcowego z badania „Czytelnictwo dzieci i młodzieży”, oprac. Z. Zasacka, Instytut Badań Edukacyjnych, Warszawa 2014.pl_PL
dc.referencesTisseron S., Dziecko w świecie obrazów, przeł. E. Burakowska, Instytut Wydawniczy Pax, Warszawa 2006.pl_PL
dc.referencesTruskolaska J., Wychować miłośnika książki czyli czytelnictwo i okolice, Maternus Media, Tychy 2007.pl_PL
dc.referencesZasacka Z., Nastoletni czytelnicy, Biblioteka Narodowa Instytut Książki i Czytelnictwa, Warszawa 2008.pl_PL
dc.referencesŻebrowska D., Kulturotwórcza rola współczesnych polskich czasopism młodzieżowych, w: Edukacja kulturalna w społeczeństwie obywatelskim, red. J. Żebrowski, Gdańskie Towarzystwo Naukowe, Gdańsk 1997, s. 145–152.pl_PL
dc.references[b.a.], Jak zachęcać dzieci do czytania, artykuł w serwisie Polskiego Komitetu Światowej Organizacji Wychowania Przedszkolnego OMEP, https://omep.org.pl/jak-zachca-dzieci-do-czytania/ [dostęp 17.09.2018].pl_PL
dc.referencesBugara M., Edukacyjny charakter prasy dziecięcej, „Edukacja i Dialog” 2001, nr 4(127), s. 62–68, http://edukacjaidialog.pl/archiwum/2001,99/kwiecien,168/edukacyjny_charakter_prasy_dzieciecej,1130.html [dostęp: 15.09.2018].pl_PL
dc.referencesKorucu J., „Lego Ninjago” liderem segmentu pism dla dzieci, https://www.press.pl/tresc/50224,_lego-ninjago_-liderem-segmentu-pism-dla-dzieci [dostęp: 28.12.2018].pl_PL
dc.referencesKrasińska B., Rola wizualnych przekazów informacji w docieraniu do najmłodszych czytelników, „Biblioteka i Edukacja” 2016, nr 10, http://www.bg.up.krakow.pl/newbie/index.php/bie/article/view/158/157 [dostęp: 27.12.2018].pl_PL
dc.referencesMedia dziecięce, „Media&Marketing Polska”, dodatek biura reklamy, wrzesień 2012, http://pic.media.com.pl/pic/SKLEP/Do_pobrania/2012/Media%20dzieciece_09_2012.pdf [dostęp: 28.12.2018].pl_PL
dc.referencesMejer J., W 2016 roku najaktywniejszy był segment prasy dla najmłodszych i najstarszych, https://www.press.pl/tresc/47064,w-2016-roku-najaktywniejszy-byl-segment-prasy-dla-najmlodszych-i-najstarszych [dostęp: 28.12.2018].pl_PL
dc.referencesStan czytelnictwa w Polsce w 2017 r., Biblioteka Narodowa, https://www.bn.org.pl/download/document/1529572435.pdf [dostęp: 1.10.2018].pl_PL
dc.contributor.authorEmailaadamski@wsiz.rzeszow.plpl_PL
dc.identifier.doi10.18778/8142-285-7.11


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe