dc.contributor.author | Adamski, Andrzej | |
dc.contributor.editor | Worsowicz, Monika | |
dc.contributor.editor | Fiołek-Lubczyńska, Bogumiła | |
dc.date.accessioned | 2020-02-03T12:01:31Z | |
dc.date.available | 2020-02-03T12:01:31Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.identifier.citation | Adamski A., Czasopisma dla dzieci jako narzędzie edukacji (nie tylko) czytelniczej / Magazines for children as a tool for education (not only) reading, [w:] Tropami retoryki, stylistyki i dziennikarstwa. Tom dedykowany Profesor Barbarze Bogołębskiej, M. Worsowicz, B. Fiołek-Lubczyńska (red.), WUŁ, Łódź 2019, http://dx.doi.org/10.18778/8142-285-7.11. | pl_PL |
dc.identifier.isbn | 978-83-8142-285-7 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/31415 | |
dc.description.abstract | Głównym celem artykułu jest odpowiedź na pytanie, w jaki sposób czasopisma dla dzieci mogą być narzędziem edukacji medialnej, rozumianej jako wychowanie do odbioru środków przekazu, ale również jako budowanie nawyku czytelnictwa prasy i książek. Hipoteza: W literaturze przedmiotu powszechnie przyjmuje się, że prasa dla dzieci może być efektywnym narzędziem budowania nawyku czytelnictwa. Jednak ten segment rynku prasowego, podobnie jak pozostałe, musi zmagać się z tendencjami do spadku czytelnictwa prasy i książki w zderzeniu z ekspansją mediów cyfrowych. Metodologia: Autor analizuje dane zastane (m.in. raporty z badań) oraz opracowania naukowe z zakresu wpływu mediów, pedagogiki, edukacji medialnej oraz psychologii mediów. Artykuł ma charakter teoretyczny. Jest osadzony w dyscyplinie „nauki o komunikacji społecznej i mediach”, ale ma charakter interdyscyplinarny z uwagi na odniesienia do pedagogiki, edukacji i zagadnień technologicznych. | pl_PL |
dc.description.abstract | The main purpose of the article is to answer how magazines for children can be a tool of media literacy – defined as knowledge in media reception; also, as building the habit of reading and buying magazines. Hypothesis: In literature, it is widely accepted that the press for children can be an effective tool for building reading habits. However, this area of press market must struggle with downfall in readership of the printed media in confrontation with the expansion of digital ones. Methodology: The author analyzes existing data (including reports) and scientific research from media studies, pedagogy, media education and media psychology. It is a review article. It is embedded in media studies, but is due to its references to pedagogy, education and technological issues, it can be considered interdisciplinary. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartof | Tropami retoryki, stylistyki i dziennikarstwa. Tom dedykowany Profesor Barbarze Bogołębskiej; | |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | prasa dla dzieci | pl_PL |
dc.subject | edukacja medialna | pl_PL |
dc.subject | edukacja czytelnicza | pl_PL |
dc.subject | czytelnictwo | pl_PL |
dc.title | Czasopisma dla dzieci jako narzędzie edukacji (nie tylko) czytelniczej | pl_PL |
dc.type | Book chapter | pl_PL |
dc.page.number | 145-166 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Wyższa Szkoła Informatyki i Zarządzania z siedzibą w Rzeszowie | pl_PL |
dc.identifier.eisbn | 978-83-8142-490-5 | |
dc.references | Adamski A., Czasopisma dla dzieci: między prasą a literaturą, [w]: Nauki o mediach i komunikacji społecznej. Krystalizacja dyscypliny w Polsce. Tradycje, nurty, problemy, rezultaty, red. A. Adamski, S. Gawroński, M. Szewczyk, Oficyna Wydawnicza Aspra, Rzeszów–Warszawa 2017, s. 363–375. | pl_PL |
dc.references | Adamski A., Fotografia a słowo w prasie, w: Media audiowizualne i cyfrowe wobec wyzwań współczesnego społeczeństwa, red. A. Adamski, A. Gralczyk, K. Kwasik, M. Laskowska, Wydawnictwo Elipsa, Warszawa 2012, s. 275–289. | pl_PL |
dc.references | Adamski A., Historia i teraźniejszość prasy dla dzieci w Polsce, w: Nowe opisanie świata. Literatura i sztuka dla dzieci i młodzieży w kręgach oddziaływań, red. B. Niesporek-Szamburska, M. Wójcik-Dudek, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2013, s. 321–334. | pl_PL |
dc.references | Bis D., Edukacja medialna jako wymiar wychowania integralnego, w: W trosce o integralne wychowanie, red. M. Nowak, T. Ożóg, A. Rynio, Wydawnictwo Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, Lublin 2003, s. 469–476. | pl_PL |
dc.references | Boguszewska A., Ilustracja książkowa jako środek wychowania estetycznego, w: Edukacyjne konteksty rozwoju dziecka w wieku wczesnoszkolnym, red. K. Kusiak, I. Nowakowska-Buryła, R. Stawinoga, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin 2009, s. 339–349. | pl_PL |
dc.references | Buckingham D. i in., The Media Literacy of Children and Young People. A review of the research literature on behalf of Ofcom, Ofcom, London 2005. | pl_PL |
dc.references | Carr N., The Shallows: What the Internet Is Doing to Our Brains, W.W. Norton & Company, New York 2011. | pl_PL |
dc.references | Czasopisma dla dzieci i młodzieży w latach 1990–1996, oprac. J. Kumiega, A. Leszczyńska, Wojewódzka i Miejska Biblioteka Publiczna im. Tadeusza Mikulskiego we Wrocławiu, Wrocław 1996. | pl_PL |
dc.references | Duke N.K., Block M.K, Improving Reading in the Primary Grades, „The Future of Children” 2012, Vol. 22, No. 2, s. 55–72. | pl_PL |
dc.references | Erjavec K., Media Literacy of Schoolgirls and Schoolboys in an Information Society, „Journal of Contemporary Educational Studies” 2010, No. 1, s. 174–191. | pl_PL |
dc.references | Frycie S., Literatura dla dzieci i młodzieży w latach 1945–1970. Tom II – baśń i bajka, poezja, książki dla najmłodszych, utwory sceniczne, grafika, czasopiśmiennictwo, krytyka literacka, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1982. | pl_PL |
dc.references | Grzegorczykowa R., O tak zwanej reprezentatywnej funkcji języka w świetle nowszych badań psycholingwistycznych, „Język a Kultura” 2008, t. 20: Tom jubileuszowy, red. A. Dąbrowska, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, s. 129–141. | pl_PL |
dc.references | Izdebska J., Dziecko w świecie mediów i multimediów. Wyzwania dla edukacji szkolnej, w: Dziecko – nauczyciel – rodzice. Konteksty edukacyjne, red. R. Piwowarski, Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku, Białystok–Warszawa 2003, s. 90–94. | pl_PL |
dc.references | Jędrzejko M., Morańska D., Cyfrowi Tubylcy (socjopedagogiczne aspekty nowych technologii cyfrowych), Wyższa Szkoła Biznesu, Oficyna Wydawnicza Aspra-JR, Dąbrowa Górnicza–Warszawa 2013. | pl_PL |
dc.references | Jolls T., Johnsen M., Media Literacy: A Foundational Skill for Democracy in the 21st Century, „Hastings Law Journal” 2018, Vol. 69, issue 5, s. 1379–1408. | pl_PL |
dc.references | Kerckhove D. de, Powłoka kultury. Odkrywanie nowej elektronicznej rzeczywistości, przeł. W. Sikorski, P. Nowakowski, wyd. 2, Wydawnictwo Mikom, Warszawa 2001. | pl_PL |
dc.references | Kielar-Turska M., Kołodziejczyk A., Przemiana kompetencji czytelniczych dzieci pod wpływem mediów elektronicznych, w: Po potopie. Dziecko, książka i biblioteka w XXI wieku: diagnozy i postulaty, red. D. Świerczyńska-Jelonek, G. Leszczyński, M. Zając, Wydawnictwo Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskich, Warszawa 2008, s. 147–156. | pl_PL |
dc.references | Konopnicka I., Czasopisma dziecięce w kształceniu wczesnoszkolnym, Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, Opole 2006. | pl_PL |
dc.references | Konopnicka I., Edukacja czytelnicza dzieci w młodszym wieku szkolnym a ambiwalentny charakter współczesnych czasopism komiksowych, w: Dziecko – nauczyciel – rodzice. Konteksty edukacyjne, red. R. Piwowarski, Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku, Białystok–Warszawa 2003, s. 381–387. | pl_PL |
dc.references | Kostrubiec B., Mentalność audiowizualna dzieci i młodzieży, w: Środki audiowizualne w katechezie, red. S. Kulpaczyński, Wydawnictwo Polihymnia, Lublin 2004, s. 13–33. | pl_PL |
dc.references | Krasoń K., Dziecięce odkrywanie tekstu literackiego – kinestetyczne interpretacje liryki, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2005. | pl_PL |
dc.references | Kruszko K., Zainteresowania czytelnicze dzieci w wieku wczesnoszkolnym, „Lubelski Rocznik Pedagogiczny” 2015, t. 34, z. 2, s. 176–193. | pl_PL |
dc.references | Kuliczkowska K., Dzieci czytają czasopisma, „Dziennik Polski” 1948, nr 244. | pl_PL |
dc.references | Lepa A., Logosfera jako środek wychowania do mediów, w: D. Bis, A. Rynio, Media w wychowaniu chrześcijańskim, Wydawnictwo Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, Lublin 2010, s. 79–92. | pl_PL |
dc.references | Lepa A., Mity i obrazy, Archidiecezjalne Wydawnictwo Łódzkie, Łódź 1999. | pl_PL |
dc.references | Lepa A., Pedagogika mass mediów, Archidiecezjalne Wydawnictwo Łódzkie, Łódź 1998. | pl_PL |
dc.references | Leszczyński G., Współczesna literatura dla dzieci – gatunki, tematy, w: Dziecko i książka. Materiały z ogólnopolskiej konferencji Biblioteka Narodowa 27–28 października 2003 roku, red. G. Lewandowicz-Nosal, Biblioteka Narodowa, Warszawa 2004, s. 8–15. | pl_PL |
dc.references | Lisowska-Magdziarz M., Barbie wyrusza do pokonsumpcji (i nie ma przy sobie gotówki). Trening postaw konsumpcyjnych w magazynach ilustrowanych dla dzieci, w: Dziecko w świecie mediów i konsumpcji, red. M. Bogunia-Borowska, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2006, s. 59–82. | pl_PL |
dc.references | Łobos A., Język czasopism i programów telewizyjnych dla dzieci, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2003. | pl_PL |
dc.references | Łuszczak G., Media w dydaktyce katechetycznej, w: Wychowanie w wierze w kontekście przemian współczesności, red. R. Buchta, S. Dziekoński, Księgarnia św. Jacka, Katowice 2011, s. 260–274. | pl_PL |
dc.references | Małe dzieci w świecie technologii informacyjno-komunikacyjnych. Pomiędzy utopijnymi szansami a przesadzonymi zagrożeniami, red. J. Pyżalski, Wydawnictwo Eter, Łódź 2017. | pl_PL |
dc.references | Martens H., Evaluating Media Literacy Education: Concepts, Theories and Future Directions, „Journal of Media Literacy Education” 2010, No. 2:1, s. 1–22. | pl_PL |
dc.references | Morbitzer J., Edukacja medialna (małego) dziecka, w: Małe dzieci w świecie technologii informacyjno-komunikacyjnych. Pomiędzy utopijnymi szansami a przesadzonymi zagrożeniami, red. J. Pyżalski, Wydawnictwo Eter, Łódź 2017, s. 205–227. | pl_PL |
dc.references | Nicz L., Czasopismo „Miś” w pracy wychowawczo-dydaktycznej przedszkola, w: Innowacje i zmiany w nauczaniu początkowym, red. A. Kargulowa, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 1985, s. 43–54. | pl_PL |
dc.references | Papuzińska J., Inicjacje literackie. Problemy pierwszych doświadczeń dziecka z książką, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1981. | pl_PL |
dc.references | Papuzińska J., Książki, dzieci, biblioteka. Z zagadnień upowszechniania czytelnictwa i książki dziecięcej, Fundacja „Książka dla Dzieci”, Warszawa 1992. | pl_PL |
dc.references | Pater-Ejgierd N., Kultura wizualna a edukacja, Wydawnictwo Centrala, Poznań 2010. | pl_PL |
dc.references | Pilzak H., Demiurgowie masowej wyobraźni – o wpływie mediów na zainteresowania czytelnicze młodych odbiorców literatury, w: Nowe opisanie świata. Literatura i sztuka dla dzieci i młodzieży w kręgach oddziaływań, red. B. Niesporek-Szamburska, M. Wójcik-Dudek, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2013, s. 373–385. | pl_PL |
dc.references | Polaczek-Bigaj M., Rola odbiorcy we współczesnym przekazie medialnym, „Państwo i Społeczeństwo” 2017, t. 17, nr 3, s. 191–202. | pl_PL |
dc.references | Przecławska A., Literatura dla dzieci i młodzieży a kształtowanie więzi międzypokoleniowej, w: Wartości w świecie dziecka i sztuki dla dziecka, red. M. Tyszkowa, B. Żurakowski, PWN, Warszawa–Poznań 1984, s. 95–111. | pl_PL |
dc.references | Sokół Z., Oblicze współczesnych czasopism dziecięco-młodzieżowych, w: Młody czytelnik w świecie książki, biblioteki i informacji, red. K. Heska-Kwaśniewicz, I. Socha, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 1996, s. 122–140. | pl_PL |
dc.references | Sopyło J., Klapnięte uszko „Misia”, „Press” 2010, nr 7(174), s. 54. | pl_PL |
dc.references | Staniów B., Biernacka-Licznar K., The press without children, children without the press? Contemporary magazines for children in Poland, „Toruńskie Studia Bibliologiczne” 2011 nr 2(11), s. 49–67. | pl_PL |
dc.references | Streszczenie raportu końcowego z badania „Czytelnictwo dzieci i młodzieży”, oprac. Z. Zasacka, Instytut Badań Edukacyjnych, Warszawa 2014. | pl_PL |
dc.references | Tisseron S., Dziecko w świecie obrazów, przeł. E. Burakowska, Instytut Wydawniczy Pax, Warszawa 2006. | pl_PL |
dc.references | Truskolaska J., Wychować miłośnika książki czyli czytelnictwo i okolice, Maternus Media, Tychy 2007. | pl_PL |
dc.references | Zasacka Z., Nastoletni czytelnicy, Biblioteka Narodowa Instytut Książki i Czytelnictwa, Warszawa 2008. | pl_PL |
dc.references | Żebrowska D., Kulturotwórcza rola współczesnych polskich czasopism młodzieżowych, w: Edukacja kulturalna w społeczeństwie obywatelskim, red. J. Żebrowski, Gdańskie Towarzystwo Naukowe, Gdańsk 1997, s. 145–152. | pl_PL |
dc.references | [b.a.], Jak zachęcać dzieci do czytania, artykuł w serwisie Polskiego Komitetu Światowej Organizacji Wychowania Przedszkolnego OMEP, https://omep.org.pl/jak-zachca-dzieci-do-czytania/ [dostęp 17.09.2018]. | pl_PL |
dc.references | Bugara M., Edukacyjny charakter prasy dziecięcej, „Edukacja i Dialog” 2001, nr 4(127), s. 62–68, http://edukacjaidialog.pl/archiwum/2001,99/kwiecien,168/edukacyjny_charakter_prasy_dzieciecej,1130.html [dostęp: 15.09.2018]. | pl_PL |
dc.references | Korucu J., „Lego Ninjago” liderem segmentu pism dla dzieci, https://www.press.pl/tresc/50224,_lego-ninjago_-liderem-segmentu-pism-dla-dzieci [dostęp: 28.12.2018]. | pl_PL |
dc.references | Krasińska B., Rola wizualnych przekazów informacji w docieraniu do najmłodszych czytelników, „Biblioteka i Edukacja” 2016, nr 10, http://www.bg.up.krakow.pl/newbie/index.php/bie/article/view/158/157 [dostęp: 27.12.2018]. | pl_PL |
dc.references | Media dziecięce, „Media&Marketing Polska”, dodatek biura reklamy, wrzesień 2012, http://pic.media.com.pl/pic/SKLEP/Do_pobrania/2012/Media%20dzieciece_09_2012.pdf [dostęp: 28.12.2018]. | pl_PL |
dc.references | Mejer J., W 2016 roku najaktywniejszy był segment prasy dla najmłodszych i najstarszych, https://www.press.pl/tresc/47064,w-2016-roku-najaktywniejszy-byl-segment-prasy-dla-najmlodszych-i-najstarszych [dostęp: 28.12.2018]. | pl_PL |
dc.references | Stan czytelnictwa w Polsce w 2017 r., Biblioteka Narodowa, https://www.bn.org.pl/download/document/1529572435.pdf [dostęp: 1.10.2018]. | pl_PL |
dc.contributor.authorEmail | aadamski@wsiz.rzeszow.pl | pl_PL |
dc.identifier.doi | 10.18778/8142-285-7.11 | |