dc.contributor.author | Sadowska, Monika | |
dc.contributor.editor | Fiołek-Lubczyńska, Bogumiła | |
dc.contributor.editor | Barczyk, Agnieszka | |
dc.contributor.editor | Nolbrzak, Renata | |
dc.date.accessioned | 2020-04-20T11:27:18Z | |
dc.date.available | 2020-04-20T11:27:18Z | |
dc.date.issued | 2014 | |
dc.identifier.citation | Sadowska M., Lęk jako tabu nowoczesności – wariantowość tekstów filmowych, [w:] Spotkania z gatunkami filmowymi. Horror, Fiołek-Lubczyńska B., Barczyk A., Nolbrzak R. (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2014, s. 23-32, doi: 10.18778/7969-102-9.03 | pl_PL |
dc.identifier.isbn | 978-83-7969-102-9 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/31822 | |
dc.description.abstract | Directors (Hideo Nakata, Takashi Shimizu, Takashi Miike), inspired by a Japanese folklore, created the row in the figure of ghosts (onryou, of which a revenge is a sole aim of the being) and put them in “new world” – in scenery of contemporary, big and lively metropolises. As part of the recalled horror story it is possible to compose the mechanism of reconstruction of the “urban legend” and the creation of new variants – it’s conceivable that the capture effects of public replying the legend, action of mass means of communication as sources and media, as well bare the greatest taboo of the modernity fear of fear itself. In this article, author presents also how Japanese horror and their American implementations (remakes) are becoming a convergent lens, focused two popular basis of pleasure singled out by Barthes. | pl_PL |
dc.description.sponsorship | Udostępnienie publikacji Wydawnictwa Uniwersytetu Łódzkiego finansowane w ramach projektu „Doskonałość naukowa kluczem do doskonałości kształcenia”. Projekt realizowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój; nr umowy: POWER.03.05.00-00-Z092/17-00. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartof | Fiołek-Lubczyńska B., Barczyk A., Nolbrzak R. (red.), Spotkania z gatunkami filmowymi, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2014; | |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | horror story | pl_PL |
dc.subject | remake | pl_PL |
dc.subject | urban legend | pl_PL |
dc.subject | miejska legenda | pl_PL |
dc.title | Lęk jako tabu nowoczesności – wariantowość tekstów filmowych | pl_PL |
dc.type | Book chapter | pl_PL |
dc.page.number | 23-32 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Śląski w Katowicach | pl_PL |
dc.identifier.eisbn | 978-83-7969-735-9 | |
dc.contributor.authorBiographicalnote | Monika Sadowska – absolwentka filologii polskiej i kulturoznawstwa. Przygotowuje w Instytucie Nauk o Kulturze i Studiów Interdyscyplinarnych Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach rozprawę doktorską poświęconą twórczości Stefana Grabińskiego. Zajmuje się kulturą popularną, horrorem, antropologią ciała i filmem. | pl_PL |
dc.references | Baudrillard J., Wymiana symboliczna i śmierć, tłum. Sławomir Królak, Warszawa 2007. | pl_PL |
dc.references | Bauman Z., Globalizacja. I co z tego dla ludzi wynika, tłum. Ewa Klekot, Warszawa 2000. | pl_PL |
dc.references | Bauman Z., Płynne życie, tłum. Tomasz Kunz, Kraków 2007. | pl_PL |
dc.references | Bielik-Robson A., Inna nowoczesność. Pytania o współczesną formułę duchowości, Kraków 2000. | pl_PL |
dc.references | Brzozowska M., Przyjemności w Krainie Czarów, [w:] Kultura przyjemności. Rozważania kontrkulturowe, red. J. Grad, H. Mamzer, Poznań 2005. | pl_PL |
dc.references | Czubala D., Współczesne legendy miejskie, Katowice 1993. | pl_PL |
dc.references | Kołodyński A., Seans z wampirem, Warszawa 1986. | pl_PL |
dc.references | Kozielecki J., Transgresja i kultura, Warszawa 1997. | pl_PL |
dc.references | Levinson P., Miękkie ostrze, czyli historia i przyszłość rewolucji informatycznej, Warszawa 2006. | pl_PL |
dc.references | Levinson P., Telefon komórkowy. Jak zmienił świat najbardziej mobilny ze środków komunikacji, Warszawa 2006. | pl_PL |
dc.references | Maj A., „Keitai” – marginalia jako sens komunikacji, „Kultura Współczesna” 2008, nr 4. | pl_PL |
dc.references | Markowski M. P., Anatomia ciekawości, Kraków 1999. | pl_PL |
dc.references | Nycz R., O nowoczesności jako doświadczeniu. Uwagi na wstępie, [w:] Nowoczesność jako doświadczenie, red. R. Nycz, A. Zeidler-Janiszewska, Kraków 2006. | pl_PL |
dc.references | Paetzold H., Miasto jako labirynt. Walter Benjamin i nie tylko, [w:] Przestrzeń, filozofia i architektura. Osiem rozmów o poznawaniu, produkowaniu i konsumowaniu przestrzeni, red. E. Rewers, Poznań 1999. | pl_PL |
dc.references | Piątkowski K., Opowiadać czy obrazować – ironiczne pytanie o dylemat antropologów schyłku tysiąclecia, [w:] Transformacja, ponowoczesność, wokół nas i w nas, red. A. Paluch, Wrocław 1999. | pl_PL |
dc.references | Sławek T., U-bywać. Człowiek, świat, przyjaźń w twórczości Williama Blake’a, Katowice 2001. | pl_PL |
dc.references | Sulima R., Antropologia codzienności, Kraków 2000. | pl_PL |
dc.references | Sulima R., Telefon komórkowy – busola codzienności, [w:] Gadżety popkultury. Społeczne życie przedmiotów, red. W. Godzic, M. Żakowski, Warszawa 2007. | pl_PL |
dc.references | Tarkowski A., Komputer. Krótka historia wyobrażeń technokulturowych, [w:] Gadżety popkultury. Społeczne życie przedmiotów, red. W. Godzic, M. Żakowski, Warszawa 2007. | pl_PL |
dc.references | Żakowski M., Życie społeczne przedmiotów w kulturze popularnej, [w:] Gadżety popkultury. Społeczne życie przedmiotów, red. W. Godzic, M. Żakowski, Warszawa 2007. | pl_PL |
dc.references | The Ring: Krąg, reż. H. Nakata, 1998. | pl_PL |
dc.references | Nieodebrane połączenie, reż. T. Miike, 2003. | pl_PL |
dc.references | Nieodebrane połączenie, reż. E. Vallete, 2008. | pl_PL |
dc.identifier.doi | 10.18778/7969-102-9.03 | |