Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorSadowska, Monika
dc.contributor.editorFiołek-Lubczyńska, Bogumiła
dc.contributor.editorBarczyk, Agnieszka
dc.contributor.editorNolbrzak, Renata
dc.date.accessioned2020-04-20T11:27:18Z
dc.date.available2020-04-20T11:27:18Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.citationSadowska M., Lęk jako tabu nowoczesności – wariantowość tekstów filmowych, [w:] Spotkania z gatunkami filmowymi. Horror, Fiołek-Lubczyńska B., Barczyk A., Nolbrzak R. (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2014, s. 23-32, doi: 10.18778/7969-102-9.03pl_PL
dc.identifier.isbn978-83-7969-102-9
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/31822
dc.description.abstractDirectors (Hideo Nakata, Takashi Shimizu, Takashi Miike), inspired by a Japanese folklore, created the row in the figure of ghosts (onryou, of which a revenge is a sole aim of the being) and put them in “new world” – in scenery of contemporary, big and lively metropolises. As part of the recalled horror story it is possible to compose the mechanism of reconstruction of the “urban legend” and the creation of new variants – it’s conceivable that the capture effects of public replying the legend, action of mass means of communication as sources and media, as well bare the greatest taboo of the modernity fear of fear itself. In this article, author presents also how Japanese horror and their American implementations (remakes) are becoming a convergent lens, focused two popular basis of pleasure singled out by Barthes.pl_PL
dc.description.sponsorshipUdostępnienie publikacji Wydawnictwa Uniwersytetu Łódzkiego finansowane w ramach projektu „Doskonałość naukowa kluczem do doskonałości kształcenia”. Projekt realizowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój; nr umowy: POWER.03.05.00-00-Z092/17-00.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofFiołek-Lubczyńska B., Barczyk A., Nolbrzak R. (red.), Spotkania z gatunkami filmowymi, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2014;
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjecthorror storypl_PL
dc.subjectremakepl_PL
dc.subjecturban legendpl_PL
dc.subjectmiejska legendapl_PL
dc.titleLęk jako tabu nowoczesności – wariantowość tekstów filmowychpl_PL
dc.typeBook chapterpl_PL
dc.page.number23-32pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Śląski w Katowicachpl_PL
dc.identifier.eisbn978-83-7969-735-9
dc.contributor.authorBiographicalnoteMonika Sadowska – absolwentka filologii polskiej i kulturoznawstwa. Przygotowuje w Instytucie Nauk o Kulturze i Studiów Interdyscyplinarnych Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach rozprawę doktorską poświęconą twórczości Stefana Grabińskiego. Zajmuje się kulturą popularną, horrorem, antropologią ciała i filmem.pl_PL
dc.referencesBaudrillard J., Wymiana symboliczna i śmierć, tłum. Sławomir Królak, Warszawa 2007.pl_PL
dc.referencesBauman Z., Globalizacja. I co z tego dla ludzi wynika, tłum. Ewa Klekot, Warszawa 2000.pl_PL
dc.referencesBauman Z., Płynne życie, tłum. Tomasz Kunz, Kraków 2007.pl_PL
dc.referencesBielik-Robson A., Inna nowoczesność. Pytania o współczesną formułę duchowości, Kraków 2000.pl_PL
dc.referencesBrzozowska M., Przyjemności w Krainie Czarów, [w:] Kultura przyjemności. Rozważania kontrkulturowe, red. J. Grad, H. Mamzer, Poznań 2005.pl_PL
dc.referencesCzubala D., Współczesne legendy miejskie, Katowice 1993.pl_PL
dc.referencesKołodyński A., Seans z wampirem, Warszawa 1986.pl_PL
dc.referencesKozielecki J., Transgresja i kultura, Warszawa 1997.pl_PL
dc.referencesLevinson P., Miękkie ostrze, czyli historia i przyszłość rewolucji informatycznej, Warszawa 2006.pl_PL
dc.referencesLevinson P., Telefon komórkowy. Jak zmienił świat najbardziej mobilny ze środków komunikacji, Warszawa 2006.pl_PL
dc.referencesMaj A., „Keitai” – marginalia jako sens komunikacji, „Kultura Współczesna” 2008, nr 4.pl_PL
dc.referencesMarkowski M. P., Anatomia ciekawości, Kraków 1999.pl_PL
dc.referencesNycz R., O nowoczesności jako doświadczeniu. Uwagi na wstępie, [w:] Nowoczesność jako doświadczenie, red. R. Nycz, A. Zeidler-Janiszewska, Kraków 2006.pl_PL
dc.referencesPaetzold H., Miasto jako labirynt. Walter Benjamin i nie tylko, [w:] Przestrzeń, filozofia i architektura. Osiem rozmów o poznawaniu, produkowaniu i konsumowaniu przestrzeni, red. E. Rewers, Poznań 1999.pl_PL
dc.referencesPiątkowski K., Opowiadać czy obrazować – ironiczne pytanie o dylemat antropologów schyłku tysiąclecia, [w:] Transformacja, ponowoczesność, wokół nas i w nas, red. A. Paluch, Wrocław 1999.pl_PL
dc.referencesSławek T., U-bywać. Człowiek, świat, przyjaźń w twórczości Williama Blake’a, Katowice 2001.pl_PL
dc.referencesSulima R., Antropologia codzienności, Kraków 2000.pl_PL
dc.referencesSulima R., Telefon komórkowy – busola codzienności, [w:] Gadżety popkultury. Społeczne życie przedmiotów, red. W. Godzic, M. Żakowski, Warszawa 2007.pl_PL
dc.referencesTarkowski A., Komputer. Krótka historia wyobrażeń technokulturowych, [w:] Gadżety popkultury. Społeczne życie przedmiotów, red. W. Godzic, M. Żakowski, Warszawa 2007.pl_PL
dc.referencesŻakowski M., Życie społeczne przedmiotów w kulturze popularnej, [w:] Gadżety popkultury. Społeczne życie przedmiotów, red. W. Godzic, M. Żakowski, Warszawa 2007.pl_PL
dc.referencesThe Ring: Krąg, reż. H. Nakata, 1998.pl_PL
dc.referencesNieodebrane połączenie, reż. T. Miike, 2003.pl_PL
dc.referencesNieodebrane połączenie, reż. E. Vallete, 2008.pl_PL
dc.identifier.doi10.18778/7969-102-9.03


Pliki tej pozycji

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe