Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorMikinka, Jan
dc.contributor.editorFiołek-Lubczyńska, Bogumiła
dc.contributor.editorBarczyk, Agnieszka
dc.contributor.editorNolbrzak, Renata
dc.date.accessioned2020-04-20T12:05:27Z
dc.date.available2020-04-20T12:05:27Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.citationMikinka J., Moc dźwięku – czemu ucho przeraża nas bardziej niż oko?, [w:] Spotkania z gatunkami filmowymi. Horror, Fiołek-Lubczyńska B., Barczyk A., Nolbrzak R. (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2014, s. 33-39, doi: 10.18778/7969-102-9.04pl_PL
dc.identifier.isbn978-83-7969-102-9
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/31823
dc.description.abstractThe extraction of sound is associated with a certain effort of the force, therefore – according to the beliefs of many cultures – sounds have magic power and they are able to influence reality that surround us. Sounds evoke memories; can present non-physical force, engaging us into situations which they relate to. Human does not have any effective filters that can protect him from sounds. Modern cinema has been subordinated to the dictates of the “eye”. Movies daze our sense of the sight. Although we cannot forget that the film projections (even silent ones) always have been accompanied by sounds. Video without sound will not make such impression on a viewer, like a movie with sound. The sound creates a profundity, introduces us to a particular mood, it is even able to temporarily blur the line between a cinema screen and a recipient – between reality and fiction. Trough auditory stimuli spectator ceases to be a passive observer, he is immersed into the film action – he becomes its participant, he begins to experience authentic emotion, a horror movie frightens us because it becomes authentic.pl_PL
dc.description.sponsorshipUdostępnienie publikacji Wydawnictwa Uniwersytetu Łódzkiego finansowane w ramach projektu „Doskonałość naukowa kluczem do doskonałości kształcenia”. Projekt realizowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój; nr umowy: POWER.03.05.00-00-Z092/17-00.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofFiołek-Lubczyńska B., Barczyk A., Nolbrzak R. (red.), Spotkania z gatunkami filmowymi, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2014;
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjecta modern horrorpl_PL
dc.subjectnowoczesny horrorpl_PL
dc.subjectdźwięk filmowypl_PL
dc.subjectantropologia zmysłówpl_PL
dc.subjectkultura słuchowa i ustnapl_PL
dc.subjecta film soundpl_PL
dc.subjectan aural and oral culturepl_PL
dc.subjectanthropology of the sensespl_PL
dc.titleMoc dźwięku – czemu ucho przeraża nas bardziej niż oko?pl_PL
dc.typeBook chapterpl_PL
dc.page.number33-39pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzkipl_PL
dc.identifier.eisbn978-83-7969-735-9
dc.contributor.authorBiographicalnoteJan Mikinka – student w Instytucie Etnologii i Antropologii Kulturowej Uniwersytetu Łódzkiego. Jego zainteresowana naukowe oscylują wokół antropologii miasta, antropologii zmysłów oraz antropologii symbolicznej.pl_PL
dc.referencesBordwell D., Thompson K., Film Art. Sztuka filmowa. Wprowadzenie, tłum. B. Rosińska, Warszawa 2010.pl_PL
dc.referencesJaśkowski P., Zarys psychofizjologii, Warszawa 2004.pl_PL
dc.referencesOng W., Psychodynamika oralności, tłum. J. Japola, [w:] Antropologia słowa. Zagadnienia i wybór tekstów, red. G. Godlewski, A. Mencwel, R. Sulima, Warszawa 2003, s. 191–202.pl_PL
dc.referencesOstatni egzorcyzm 2, reż. E. Gass-Donnelly, 2013.pl_PL
dc.referencesParanormal activity, reż. O. Peli, 2007.pl_PL
dc.referencesPsychoza, reż. A. Hitchcock, 1960.pl_PL
dc.referencesRytuał, reż. M. Håfström, 2011.pl_PL
dc.identifier.doi10.18778/7969-102-9.04


Pliki tej pozycji

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe