dc.contributor.author | Mikinka, Jan | |
dc.contributor.editor | Fiołek-Lubczyńska, Bogumiła | |
dc.contributor.editor | Barczyk, Agnieszka | |
dc.contributor.editor | Nolbrzak, Renata | |
dc.date.accessioned | 2020-04-20T12:05:27Z | |
dc.date.available | 2020-04-20T12:05:27Z | |
dc.date.issued | 2014 | |
dc.identifier.citation | Mikinka J., Moc dźwięku – czemu ucho przeraża nas bardziej niż oko?, [w:] Spotkania z gatunkami filmowymi. Horror, Fiołek-Lubczyńska B., Barczyk A., Nolbrzak R. (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2014, s. 33-39, doi: 10.18778/7969-102-9.04 | pl_PL |
dc.identifier.isbn | 978-83-7969-102-9 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/31823 | |
dc.description.abstract | The extraction of sound is associated with a certain effort of the force, therefore – according to the beliefs of many cultures – sounds have magic power and they are able to influence reality that surround us. Sounds evoke memories; can present non-physical force, engaging us into situations which they relate to. Human does not have any effective filters that can protect him from sounds. Modern cinema has been subordinated to the dictates of the “eye”. Movies daze our sense of the sight. Although we cannot forget that the film projections (even silent ones) always have been accompanied by sounds. Video without sound will not make such impression on a viewer, like a movie with sound. The sound creates a profundity, introduces us to a particular mood, it is even able to temporarily blur the line between a cinema screen and a recipient – between reality and fiction. Trough auditory stimuli spectator ceases to be a passive observer, he is immersed into the film action – he becomes its participant, he begins to experience authentic emotion, a horror movie frightens us because it becomes authentic. | pl_PL |
dc.description.sponsorship | Udostępnienie publikacji Wydawnictwa Uniwersytetu Łódzkiego finansowane w ramach projektu „Doskonałość naukowa kluczem do doskonałości kształcenia”. Projekt realizowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój; nr umowy: POWER.03.05.00-00-Z092/17-00. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartof | Fiołek-Lubczyńska B., Barczyk A., Nolbrzak R. (red.), Spotkania z gatunkami filmowymi, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2014; | |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | a modern horror | pl_PL |
dc.subject | nowoczesny horror | pl_PL |
dc.subject | dźwięk filmowy | pl_PL |
dc.subject | antropologia zmysłów | pl_PL |
dc.subject | kultura słuchowa i ustna | pl_PL |
dc.subject | a film sound | pl_PL |
dc.subject | an aural and oral culture | pl_PL |
dc.subject | anthropology of the senses | pl_PL |
dc.title | Moc dźwięku – czemu ucho przeraża nas bardziej niż oko? | pl_PL |
dc.type | Book chapter | pl_PL |
dc.page.number | 33-39 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Łódzki | pl_PL |
dc.identifier.eisbn | 978-83-7969-735-9 | |
dc.contributor.authorBiographicalnote | Jan Mikinka – student w Instytucie Etnologii i Antropologii Kulturowej Uniwersytetu Łódzkiego. Jego zainteresowana naukowe oscylują wokół antropologii miasta, antropologii zmysłów oraz antropologii symbolicznej. | pl_PL |
dc.references | Bordwell D., Thompson K., Film Art. Sztuka filmowa. Wprowadzenie, tłum. B. Rosińska, Warszawa 2010. | pl_PL |
dc.references | Jaśkowski P., Zarys psychofizjologii, Warszawa 2004. | pl_PL |
dc.references | Ong W., Psychodynamika oralności, tłum. J. Japola, [w:] Antropologia słowa. Zagadnienia i wybór tekstów, red. G. Godlewski, A. Mencwel, R. Sulima, Warszawa 2003, s. 191–202. | pl_PL |
dc.references | Ostatni egzorcyzm 2, reż. E. Gass-Donnelly, 2013. | pl_PL |
dc.references | Paranormal activity, reż. O. Peli, 2007. | pl_PL |
dc.references | Psychoza, reż. A. Hitchcock, 1960. | pl_PL |
dc.references | Rytuał, reż. M. Håfström, 2011. | pl_PL |
dc.identifier.doi | 10.18778/7969-102-9.04 | |