Show simple item record

dc.contributor.authorRaźny, Joanna
dc.contributor.authorKaczmarek, Tomasz
dc.contributor.authorZacharow, Sebastian
dc.contributor.editorKaczmarek, Tomasz
dc.date.accessioned2020-05-25T07:06:07Z
dc.date.available2020-05-25T07:06:07Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.citationRaźny J., Kaczmarek T., Zacharow S., Farsy i moralitety Octave'a Mirbeau. Francuski teatr anarchistyczny, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2015, doi: 10.18778/7969-632-1pl_PL
dc.identifier.isbn978-83-7969-632-1
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/31958
dc.descriptionOktawiusz Mirbeau jest autorem sześciu jednoaktówek, które swoim nowatorstwem antycypują teatr Harolda Pintera, Eugène’a Ionesco i Bertolda Brechta. Stare małżeństwa (Vieuxménages) ukazują piekło małżeńskie, poddając ostrej krytyce zafałszowany mieszczański świat. Kochankowie (LesAmants) są groteskową demistyfikacją pseudoromantycznej miłości. Autor drwi z napuszonego języka, za którym kryje się egzystencjalna pustka. Skrupuły (Scrupules), Epidemia (L’Épidémie) oraz Portfel (LePortefeuille) należą do sztuk politycznie zaangażowanych i wpisują się w nurt teatru społecznego buntu, zapoczątkowany u schyłku XIX wieku. Epidemia jest protoekspresjonistyczną groteską, która ukazuje bezdusznych mieszczuchów dbających jedynie o własne interesy i brzuchy. Portfel i Skrupuły ośmieszają absurdalne prawo: w pierwszej z tych fars uczciwy kloszard, który znalazł pokaźną sumę pieniędzy, zostaje uwięziony z powodu braku zameldowania, w drugiej zaś ujawnia autor przestępczy charakter ustroju, w którym kradzież jest podstawową cnotą. W Wywiadzie (Interview) Mirbeau bezlitośnie atakuje prasę brukową, żywiącą się prymitywnymi tematami.Przekaz pisarza francuskiego i dzisiaj może nie tylko śmieszyć, ale też zmuszać do refleksji, zarówno nad rolą twórcy we współczesnym świecie, jak i nadwerężoną kondycją współczesnego człowieka, który wydaje się borykać ze swym losem od zarania dziejów ludzkości. Mimo że tworzył dość dawno temu, może być i dzisiaj ponadczasowy i niezwykle inspirujący.pl_PL
dc.description.sponsorshipUdostępnienie publikacji Wydawnictwa Uniwersytetu Łódzkiego finansowane w ramach projektu „Doskonałość naukowa kluczem do doskonałości kształcenia”. Projekt realizowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój; nr umowy: POWER.03.05.00-00-Z092/17-00.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectfarsapl_PL
dc.subjectmoralitetpl_PL
dc.subjectOctave Mirbeaupl_PL
dc.subjectfrancuski teatr anarchistycznypl_PL
dc.subject„Sceny z heroicznego życia kołtuna”pl_PL
dc.subject„Stare małżeństwa”pl_PL
dc.subject„Epidemia”pl_PL
dc.subject„Kochankowie”pl_PL
dc.subject„Portfel”pl_PL
dc.subject„Skrupuły”pl_PL
dc.titleFarsy i moralitety Octave'a Mirbeau. Francuski teatr anarchistycznypl_PL
dc.typeBookpl_PL
dc.page.number356pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzki, Wydział Filologiczny, Katedra Literatury Pozytywizmu i Młodej Polskipl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzki, Wydział Filologiczny, Katedra Filologii Romańskiejpl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzki, Wydział Filologiczny, Katedra Filologii Romańskiejpl_PL
dc.identifier.eisbn978-83-7969-633-8
dc.contributor.authorEmailjsrazny@wp.plpl_PL
dc.contributor.authorEmailtkn@wp.eupl_PL
dc.contributor.authorEmailbastiani@poczta.fm.pl_PL
dc.identifier.doi10.18778/7969-632-1


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe