dc.contributor.author | Raźny, Joanna | |
dc.contributor.author | Kaczmarek, Tomasz | |
dc.contributor.author | Zacharow, Sebastian | |
dc.contributor.editor | Kaczmarek, Tomasz | |
dc.date.accessioned | 2020-05-25T07:06:07Z | |
dc.date.available | 2020-05-25T07:06:07Z | |
dc.date.issued | 2015 | |
dc.identifier.citation | Raźny J., Kaczmarek T., Zacharow S., Farsy i moralitety Octave'a Mirbeau. Francuski teatr anarchistyczny, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2015, doi: 10.18778/7969-632-1 | pl_PL |
dc.identifier.isbn | 978-83-7969-632-1 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/31958 | |
dc.description | Oktawiusz Mirbeau jest autorem sześciu jednoaktówek, które swoim nowatorstwem antycypują teatr Harolda Pintera, Eugène’a Ionesco i Bertolda Brechta. Stare małżeństwa (Vieuxménages) ukazują piekło małżeńskie, poddając ostrej krytyce zafałszowany mieszczański świat. Kochankowie (LesAmants) są groteskową demistyfikacją pseudoromantycznej miłości. Autor drwi z napuszonego języka, za którym kryje się egzystencjalna pustka. Skrupuły (Scrupules), Epidemia (L’Épidémie) oraz Portfel (LePortefeuille) należą do sztuk politycznie zaangażowanych i wpisują się w nurt teatru społecznego buntu, zapoczątkowany u schyłku XIX wieku. Epidemia jest protoekspresjonistyczną groteską, która ukazuje bezdusznych mieszczuchów dbających jedynie o własne interesy i brzuchy. Portfel i Skrupuły ośmieszają absurdalne prawo: w pierwszej z tych fars uczciwy kloszard, który znalazł pokaźną sumę pieniędzy, zostaje uwięziony z powodu braku zameldowania, w drugiej zaś ujawnia autor przestępczy charakter ustroju, w którym kradzież jest podstawową cnotą. W Wywiadzie (Interview) Mirbeau bezlitośnie atakuje prasę brukową, żywiącą się prymitywnymi tematami.Przekaz pisarza francuskiego i dzisiaj może nie tylko śmieszyć, ale też zmuszać do refleksji, zarówno nad rolą twórcy we współczesnym świecie, jak i nadwerężoną kondycją współczesnego człowieka, który wydaje się borykać ze swym losem od zarania dziejów ludzkości. Mimo że tworzył dość dawno temu, może być i dzisiaj ponadczasowy i niezwykle inspirujący. | pl_PL |
dc.description.sponsorship | Udostępnienie publikacji Wydawnictwa Uniwersytetu Łódzkiego finansowane w ramach projektu „Doskonałość naukowa kluczem do doskonałości kształcenia”. Projekt realizowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój; nr umowy: POWER.03.05.00-00-Z092/17-00. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | farsa | pl_PL |
dc.subject | moralitet | pl_PL |
dc.subject | Octave Mirbeau | pl_PL |
dc.subject | francuski teatr anarchistyczny | pl_PL |
dc.subject | „Sceny z heroicznego życia kołtuna” | pl_PL |
dc.subject | „Stare małżeństwa” | pl_PL |
dc.subject | „Epidemia” | pl_PL |
dc.subject | „Kochankowie” | pl_PL |
dc.subject | „Portfel” | pl_PL |
dc.subject | „Skrupuły” | pl_PL |
dc.title | Farsy i moralitety Octave'a Mirbeau. Francuski teatr anarchistyczny | pl_PL |
dc.type | Book | pl_PL |
dc.page.number | 356 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Łódzki, Wydział Filologiczny, Katedra Literatury Pozytywizmu i Młodej Polski | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Łódzki, Wydział Filologiczny, Katedra Filologii Romańskiej | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Łódzki, Wydział Filologiczny, Katedra Filologii Romańskiej | pl_PL |
dc.identifier.eisbn | 978-83-7969-633-8 | |
dc.contributor.authorEmail | jsrazny@wp.pl | pl_PL |
dc.contributor.authorEmail | tkn@wp.eu | pl_PL |
dc.contributor.authorEmail | bastiani@poczta.fm. | pl_PL |
dc.identifier.doi | 10.18778/7969-632-1 | |