Show simple item record

dc.contributor.authorCiesielka, Joanna
dc.contributor.authorKaczmarek, Tomasz
dc.contributor.editorBerezowski, Łukasz Jan
dc.date.accessioned2020-06-17T15:39:47Z
dc.date.available2020-06-17T15:39:47Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.citationCiesielka J., Kaczmarek T., Barbapoux de Charles Malato, ou comment traduire le théâtre de contestation sociale, [w:] Translatoryka i Translacje. Przekład w XXI wieku: wyzwania, możliwości, trendy, Berezowski Ł. J. (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2020, s. 109-119, doi: 10.18778/8142-760-9.11pl_PL
dc.identifier.isbn978-83-8142-760-9
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/32058
dc.description.abstractThe text Barbapoux written in 1900 by Charles Malato is an example of the protest theatre movement. The author of this dramma refers to several issues and problems of the epoche such as Dreyfus case in order to criticise the unjust social order and its representatives such as the army, the Catholic Church, the judiciary and the press. The text is full of rod games and numerous allusions to the current events of the time. The article highlights the examples of solutions applied in translation of the dramma into Polish. The focus is pointed on the translation of proper names (antroponyms and chrematonyms) as well as of selected idioms.pl_PL
dc.language.isofrpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofBerezowski Ł. J. (red.), Translatoryka i Translacje. Przekład w XXI wieku: wyzwania, możliwości, trendy, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2020;
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectBarbapouxpl_PL
dc.subjectCharles Malatopl_PL
dc.subjecttheatre of the social protestpl_PL
dc.subjecttranslationpl_PL
dc.subjecttranslation techniquespl_PL
dc.subjectthéâtre de contestation socialepl_PL
dc.subjecttechniques de traductionpl_PL
dc.subjecttraductionpl_PL
dc.subjectprzekładpl_PL
dc.subjecttechniki tłumaczeniowepl_PL
dc.subjectprotestu społecznegopl_PL
dc.titleBarbapoux de Charles Malato, ou comment traduire le théâtre de contestation socialepl_PL
dc.title.alternativeBarbapoux by Charles Malato: several remarks on the translation of theathre of the social protestpl_PL
dc.typeBook chapterpl_PL
dc.page.number109-119pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzki, Wydział Filologiczny, Instytut Romanistyki, Zakład Italianistykipl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzki, Wydział Filologiczny, Instytut Romanistykipl_PL
dc.identifier.eisbn978-83-8142-761-6
dc.referencesAu temps de l’anarchie, un théâtre de combat : 1880–1914, choix et éditions des textes par J. Ebstein, Ph. Ivernel, M. Surel-Tupin, S. Thomas, Séguier/Archimbaud, Paris 2001.pl_PL
dc.referencesCiesielka J., Wszarz, [in :] Anarchia i francuski teatr sprzeciwu społecznego 1880–1914. Antologia przekładów, éd. T. Kaczmarek, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2014, p. 145–186.pl_PL
dc.referencesCieślikowa A., Nazwy własne w przekładzie literackim, [in :] Polskie nazwy własne. Encyklopedia, dir. E. Rzetelska-Feleszko, Towarzystwo Naukowe Warszawskie, Instytut Języka Polskiego PAN, Warszawa–Kraków 1998, p. 389–398.pl_PL
dc.referencesDictionnaire Octave Mirbeau, dir. Y. Lemarié, P. Michel, L’Âge d’Homme, Lausanne 2011.pl_PL
dc.referencesFaivre B., Farce, [in :] Dictionnaire encyclopédique du théâtre, dir. M. Corvin, Larousse, Paris 2001.pl_PL
dc.referencesFarsy i moralitety Octave’a Mirbeau. Francuski teatr anarchistyczny, éd. T. Kaczmarek, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2015.pl_PL
dc.referencesFrancuski teatr społeczny na przełomie XIX i XX wieku. Bunt wykluczonych, éd. T. Kaczmarek, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2017.pl_PL
dc.referencesFrancuski teatr społeczny na przełomie XIX i XX wieku. Twarze i maski kultury mieszczańskiej, éd. T. Kaczmarek, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2016.pl_PL
dc.referencesJarry A., Ubu roi, postface de J. Gayraud, éd. Mille et une nuits, Paris 2000.pl_PL
dc.referencesLe théâtre de contestation sociale autour de 1900, textes réunis et présentés par J. Ebstein, J. Hughes, Ph. Ivernel, M. Surel-Tupin, PUBLISUD, Paris 1991.pl_PL
dc.referencesLefebvre P., Ostiguy P., L’adaptation théâtrale au Québec, « Jeu : revue de théâtre » 1978, n° 9, p. 32−47.pl_PL
dc.referencesPavis P., Ubersfeld A., Dictionnaire du théâtre, Armand Colin, Paris 2002.pl_PL
dc.referencesRey-Flaud B., La farce ou la machine à rire. Théorie d’un genre dramatique (1450–1550), Droz, Genève 1984.pl_PL
dc.referencesWorthen W., Dramat. Między literaturą a przedstawieniem, trad. M. Borowski, M. Sugiera, Księgarnia Akademicka, Kraków 2013.pl_PL
dc.identifier.doi10.18778/8142-760-9.11


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe