Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorAntczak, Mariola
dc.contributor.editorAntczak, Mariola
dc.contributor.editorWalczak-Niewiadomska, Agata
dc.date.accessioned2020-10-06T12:34:03Z
dc.date.available2020-10-06T12:34:03Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.citationAntczak M., Kultura czytelnicza piątoklasistów szkół łódzkich w świetle badań własnych, [w:] Biblioteki i książki w życiu nastolatków, Antczak M., Walczak-Niewiadomska A. (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Wydawnictwo Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskich, Łódź 2015, s. 109-146, doi: 10.18778/7969-634-5.08pl_PL
dc.identifier.isbn978-83-7969-634-5
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/32299
dc.descriptionW artykule zaprezentowano i omówiono wyniki badań autorki przeprowadzonych w roku szk. 2012/13, dotyczące kultury czytelniczej piątoklasistów szkół łódzkich. Poddani badaniom ankietowym uczniowie wypowiadali się m.in. na temat: swojego stosunku do czytania, zainteresowań czytelniczych, księgozbiorów domowych, ale również udziału rodziców i innych osób w kształtowaniu ich kultury czytelniczej. Te same pytania, w nieco zmienionej formie, zostały zadane dzieciom i ich rodzicom. Celem przedsięwzięcia było poznanie i opisanie kultury czytelniczej wybranej grupy wiekowej nastolatków, porównanie deklaracji uczniów z wiedzą rodziców na temat kultury czytelniczej potomstwa oraz ocena skali zarejestrowanych różnic. Wyniki zostały porównane z analogicznymi, przeprowadzonymi w roku szk. 2011/12 na mniejszej próbie badawczej.pl_PL
dc.description.abstractThe survey aimed at description and verification of the reading culture of the group of teenagers (11 and 12 years old Łódź inhabitants), including evaluation of its scale, and comparison of opinions expressed by the youth and their parents. Both the students and their parents (although in slightly different form) were asked to present their opinions about: attitudes towards reading, reading preferences, their private book collections, as well as the role of parents and other people in shaping their reading habits.pl_PL
dc.description.sponsorshipUdostępnienie publikacji Wydawnictwa Uniwersytetu Łódzkiego finansowane w ramach projektu „Doskonałość naukowa kluczem do doskonałości kształcenia”. Projekt realizowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój; nr umowy: POWER.03.05.00-00-Z092/17-00.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Wydawnictwo Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskichpl_PL
dc.relation.ispartofAntczak M., Walczak-Niewiadomska A. (red.), Biblioteki i książki w życiu nastolatków, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Wydawnictwo Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskich, Łódź 2015;
dc.relation.ispartofseriesNauka, Dydaktyka, Praktyka;158
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.titleKultura czytelnicza piątoklasistów szkół łódzkich w świetle badań własnychpl_PL
dc.title.alternativeReading culture of the 5th grade students from Łódź primary schoolspl_PL
dc.typeBook chapterpl_PL
dc.page.number109-146pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzki, Katedra Bibliotekoznawstwa i Informacji Naukowejpl_PL
dc.identifier.eisbn978-83-7969-635-2
dc.contributor.authorBiographicalnoteMariola Grażyna Antczak – doktor habilitowany nauk humanistycznych w zakresie bibliologii i informatologii (2012), od 2013 profesor Uniwersytetu Łódzkiego. Obszar zainteresowań: biblioteki szkolne, praca dydaktyczna nauczycieli bibliotekarzy, information literacy, marketing biblioteczny, społeczeństwo informacyjne, zarządzanie informacją, kultura czytelnicza dzieci i młodzieży. Autorka publikacji zwartych oraz artykułów opublikowanych w czasopismach naukowych i fachowych oraz pracach zbiorowych. Ogółem jej dorobek liczy ponad 60 publikacji.pl_PL
dc.contributor.authorBiographicalnoteMariola Grażyna Antczak – LIS MA University of Łódź (1994), PhD in humanities, speciality of informatology and bibliology (2012), professor at the University of Łódź since 2013; author of many research and professional publications.pl_PL
dc.referencesAdamski F. (2002), Rodzina. Wymiar społeczno-kulturowy, Kraków, Wydaw. Uniwersytetu Jagiellońskiego, ISBN 83-233-1553-1pl_PL
dc.referencesAndrzejewska J. (1988), Definicje pojęć w badaniach czytelnictwa, „Roczniki Biblioteczne”, z. 1, s. 311-314pl_PL
dc.referencesAndrzejewska J. (1989), Kultura czytelnicza jednostki jako program edukacji czytelniczej i przedmiot badań, „Studia o Książce”, t. 18, s. 23-63pl_PL
dc.referencesAntczak M., Rybka A. (2013), Wybrane elementy kultury czytelniczej polskich dwunastolatków i brytyjskich jedenastolatków: analiza porównawcza badań prowadzonych w Łodzi i nepalskim Katmandu [w:] Antczak M. [i in.] (red. nauk.), Kultura czytelnicza dzieci i młodzieży początku XXI wieku: szkice bibliologiczne, Łódź, Wydaw. Uniwersytetu Łódzkiego, s. 41-94pl_PL
dc.referencesBooth-Laforce C. [et al.] (2006), Attachment, self-worth and peer-group functioning in middle childhood [online], “Attachment & Human Development”, vol. 8, 140 issue 4, p. 309-325, [access: 05.02.2014], available in the Internet: <http://dx.doi.org/10.1080/14616730601048209>pl_PL
dc.referencesFurtyk J. (1996), Miejsce książki w życiu dzieci i młodzieży, „Poradnik Bibliotekarza”, nr 4, s. 5pl_PL
dc.referencesChłopkiewicz M. (1980), Osobowości dzieci i młodzieży. Rozwój i patologia, Warszawa, Wydaw. Szkolne i Pedagogiczne, ISBN 83-02-00047-7pl_PL
dc.referencesIndrisano Ch. (1995), Literacy development, “Journal of Education”, vol. 177, no. 1, p. 63-83pl_PL
dc.referencesKarlskov-Skyggebjerg A. (2013), Non-fiction as a part of children’s literature [Literatura popularnonaukowa jako część oferty wydawniczej skierowanej do dzieci] [w:] Antczak M. [i in.] (red. nauk.), Kultura czytelnicza dzieci i młodzieży początku XXI wieku: szkice bibliologiczne, Łódź, Wydaw. Uniwersytetu Łódzkiego, s. 137-144pl_PL
dc.referencesKerns K. A., Siener S., Brumariu L. E. (2011), Mother-child relationships, family context, and child characteristics as predictors of anxiety symptoms in middle childhood, “Development and Psychopathology”, vol. 23, no. 2, p. 593-604pl_PL
dc.referencesKołodziejczyk A. (2011), Późne dzieciństwo – młodszy wiek szkolny [w:] Trempała J. (red.), Psychologia rozwojowa człowieka, Warszawa, Wydaw. Naukowe PWN, s. 234-258pl_PL
dc.referencesLevitt M. J. [et al.] (2005), Patterns of social support in the middle childhood to early adolescent transition: Implications for adjustment, “Social Development”, vol. 14, issue 3, p. 398-420pl_PL
dc.referencesŁapińska R., Żebrowska M. (1986), Wiek dorastania [w:] Psychologia rozwojowa dzieci i młodzieży, Warszawa, PWN, s. 664-798pl_PL
dc.referencesOleszkiewicz A., Seneko A. (2011), Dorastanie [w:] Trempała J. (red.), Psychologia rozwojowa człowieka, Warszawa, Wydaw. Naukowe PWN, s. 259-286pl_PL
dc.referencesPlacówki edukacyjne – wykaz [w:] Urząd Miasta Łodzi [online], [dostęp: 12.02.2013], dostępny w Internecie: <http://www.uml.lodz.pl/miasto/edukacja/placowki_edukacyjne/>pl_PL
dc.referencesSchaffer H. R. (2005), Psychologia dziecka, Warszawa, Wydaw. Naukowe PWN, ISBN 83-01-14534-Xpl_PL
dc.referencesStrauss G., Wolff K., Wierny S. (2008), Czytanie, kupowanie, surfowanie. Społeczny zasięg książki w Polsce, Warszawa, Biblioteka Narodowa, ISBN 978-83-7009-617-5pl_PL
dc.referencesTrempała J. (red. nauk.) (2011), Psychologia rozwojowa człowieka, Warszawa, Wydaw. Naukowe PWN, ISBN 978-83-01-16394-5pl_PL
dc.referencesTruskolaska J. (2007), Wychować miłośnika książki czyli czytelnictwo i okolice, Tychy, „Maternus Media”, ISBN 978-83-89701-0pl_PL
dc.referencesWnuk-Lipińscy E. i E. (1975), Problematyka kształtowania się potrzeb czytelniczych, Warszawa, Biblioteka Narodowapl_PL
dc.referencesZasacka Z. (2011), Nastoletni czytelnicy – wspólnota symboliczna i społeczne dystanse [w:] Żbikowska-Migoń A. (red.), Czytanie. Czytelnictwo. Czytelnik, Wrocław, Wydaw. Uniwersytetu Wrocławskiego, s. 159-174pl_PL
dc.referencesZasacka Z. (2009), Nastoletni czytelnicy – podobieństwa i dystanse. Raport z badań czytelnictwa gimnazjalistów Elbląga i powiatu elbląskiego, Elbląg, Wyd. CD, ISBN 978-83-61282-08-2pl_PL
dc.referencesZasacka Z. (2013), Nastolatki i ich przyjemności czytania książek [w:] Antczak M. [i in.] (red. nauk.), Kultura czytelnicza dzieci i młodzieży początku XXI wieku: szkice bibliologiczne, Łódź, Wydaw. Uniwersytetu Łódzkiego, s. 95-115pl_PL
dc.referencesZając M. (1997), Czytelnicy „oporni”, „niechętni”, „nieczytelnicy” [w:] Zybert E. B. (red.) Książka w działalności terapeutycznej, Warszawa, Wydaw. SBP, s. 89-97pl_PL
dc.referencesZieliński A. Z. (1988), Społeczny zasięg książki w Polsce, Warszawa, Biblioteka Narodowa, ISBN 83-7009-048-6pl_PL
dc.referencesŻebrowska M. (1986), Psychologia rozwojowa dzieci i młodzieży, Warszawa, PWN, ISBN 83-01-02761-4pl_PL
dc.contributor.authorEmailmarant@uni.lodz.plpl_PL
dc.identifier.doi10.18778/7969-634-5.08


Pliki tej pozycji

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe