dc.contributor.author | Antczak, Mariola | |
dc.contributor.editor | Antczak, Mariola | |
dc.contributor.editor | Walczak-Niewiadomska, Agata | |
dc.date.accessioned | 2020-10-06T12:34:03Z | |
dc.date.available | 2020-10-06T12:34:03Z | |
dc.date.issued | 2015 | |
dc.identifier.citation | Antczak M., Kultura czytelnicza piątoklasistów szkół łódzkich w świetle badań własnych, [w:] Biblioteki i książki w życiu nastolatków, Antczak M., Walczak-Niewiadomska A. (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Wydawnictwo Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskich, Łódź 2015, s. 109-146, doi: 10.18778/7969-634-5.08 | pl_PL |
dc.identifier.isbn | 978-83-7969-634-5 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/32299 | |
dc.description | W artykule zaprezentowano i omówiono wyniki badań autorki przeprowadzonych w roku szk. 2012/13, dotyczące kultury czytelniczej piątoklasistów szkół łódzkich. Poddani badaniom ankietowym uczniowie wypowiadali się m.in. na temat: swojego stosunku do czytania, zainteresowań czytelniczych, księgozbiorów domowych, ale również udziału rodziców i innych osób w kształtowaniu ich kultury czytelniczej. Te same pytania, w nieco zmienionej formie, zostały zadane dzieciom i ich rodzicom.
Celem przedsięwzięcia było poznanie i opisanie kultury czytelniczej wybranej grupy wiekowej nastolatków, porównanie deklaracji uczniów z wiedzą rodziców na temat kultury czytelniczej potomstwa oraz ocena skali zarejestrowanych różnic. Wyniki zostały porównane z analogicznymi, przeprowadzonymi w roku szk. 2011/12 na mniejszej próbie badawczej. | pl_PL |
dc.description.abstract | The survey aimed at description and verification of the reading culture of the group of teenagers (11 and 12 years old Łódź inhabitants), including evaluation of its scale, and comparison of opinions expressed by the youth and their parents. Both the students and their parents (although in slightly different form) were asked to present their opinions about: attitudes towards reading, reading preferences, their private
book collections, as well as the role of parents and other people in shaping their reading habits. | pl_PL |
dc.description.sponsorship | Udostępnienie publikacji Wydawnictwa Uniwersytetu Łódzkiego finansowane w ramach projektu „Doskonałość naukowa kluczem do doskonałości kształcenia”. Projekt realizowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój; nr umowy: POWER.03.05.00-00-Z092/17-00. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Wydawnictwo Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskich | pl_PL |
dc.relation.ispartof | Antczak M., Walczak-Niewiadomska A. (red.), Biblioteki i książki w życiu nastolatków, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Wydawnictwo Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskich, Łódź 2015; | |
dc.relation.ispartofseries | Nauka, Dydaktyka, Praktyka;158 | |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.title | Kultura czytelnicza piątoklasistów szkół łódzkich w świetle badań własnych | pl_PL |
dc.title.alternative | Reading culture of the 5th grade students from Łódź primary schools | pl_PL |
dc.type | Book chapter | pl_PL |
dc.page.number | 109-146 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Łódzki, Katedra Bibliotekoznawstwa i Informacji Naukowej | pl_PL |
dc.identifier.eisbn | 978-83-7969-635-2 | |
dc.contributor.authorBiographicalnote | Mariola Grażyna Antczak – doktor habilitowany nauk humanistycznych w zakresie bibliologii i informatologii (2012), od 2013 profesor Uniwersytetu Łódzkiego. Obszar zainteresowań: biblioteki szkolne,
praca dydaktyczna nauczycieli bibliotekarzy, information literacy, marketing biblioteczny, społeczeństwo informacyjne, zarządzanie informacją, kultura czytelnicza dzieci i młodzieży. Autorka publikacji zwartych oraz artykułów opublikowanych w czasopismach naukowych i fachowych oraz pracach zbiorowych. Ogółem jej dorobek liczy ponad 60 publikacji. | pl_PL |
dc.contributor.authorBiographicalnote | Mariola Grażyna Antczak – LIS MA University of Łódź (1994), PhD in humanities, speciality of informatology and bibliology (2012), professor at the University of Łódź since 2013; author of many research and professional publications. | pl_PL |
dc.references | Adamski F. (2002), Rodzina. Wymiar społeczno-kulturowy, Kraków, Wydaw. Uniwersytetu Jagiellońskiego, ISBN 83-233-1553-1 | pl_PL |
dc.references | Andrzejewska J. (1988), Definicje pojęć w badaniach czytelnictwa, „Roczniki Biblioteczne”, z. 1, s. 311-314 | pl_PL |
dc.references | Andrzejewska J. (1989), Kultura czytelnicza jednostki jako program edukacji czytelniczej i przedmiot badań, „Studia o Książce”, t. 18, s. 23-63 | pl_PL |
dc.references | Antczak M., Rybka A. (2013), Wybrane elementy kultury czytelniczej polskich dwunastolatków i brytyjskich jedenastolatków: analiza porównawcza badań prowadzonych w Łodzi i nepalskim Katmandu [w:] Antczak M. [i in.] (red. nauk.), Kultura czytelnicza dzieci i młodzieży początku XXI wieku: szkice bibliologiczne, Łódź, Wydaw. Uniwersytetu Łódzkiego, s. 41-94 | pl_PL |
dc.references | Booth-Laforce C. [et al.] (2006), Attachment, self-worth and peer-group functioning in middle childhood [online], “Attachment & Human Development”, vol. 8, 140 issue 4, p. 309-325, [access: 05.02.2014], available in the Internet: <http://dx.doi.org/10.1080/14616730601048209> | pl_PL |
dc.references | Furtyk J. (1996), Miejsce książki w życiu dzieci i młodzieży, „Poradnik Bibliotekarza”, nr 4, s. 5 | pl_PL |
dc.references | Chłopkiewicz M. (1980), Osobowości dzieci i młodzieży. Rozwój i patologia, Warszawa, Wydaw. Szkolne i Pedagogiczne, ISBN 83-02-00047-7 | pl_PL |
dc.references | Indrisano Ch. (1995), Literacy development, “Journal of Education”, vol. 177, no. 1, p. 63-83 | pl_PL |
dc.references | Karlskov-Skyggebjerg A. (2013), Non-fiction as a part of children’s literature [Literatura popularnonaukowa jako część oferty wydawniczej skierowanej do dzieci] [w:] Antczak M. [i in.] (red. nauk.), Kultura czytelnicza dzieci i młodzieży początku XXI wieku: szkice bibliologiczne, Łódź, Wydaw. Uniwersytetu Łódzkiego, s. 137-144 | pl_PL |
dc.references | Kerns K. A., Siener S., Brumariu L. E. (2011), Mother-child relationships, family context, and child characteristics as predictors of anxiety symptoms in middle childhood, “Development and Psychopathology”, vol. 23, no. 2, p. 593-604 | pl_PL |
dc.references | Kołodziejczyk A. (2011), Późne dzieciństwo – młodszy wiek szkolny [w:] Trempała J. (red.), Psychologia rozwojowa człowieka, Warszawa, Wydaw. Naukowe PWN, s. 234-258 | pl_PL |
dc.references | Levitt M. J. [et al.] (2005), Patterns of social support in the middle childhood to early adolescent transition: Implications for adjustment, “Social Development”, vol. 14, issue 3, p. 398-420 | pl_PL |
dc.references | Łapińska R., Żebrowska M. (1986), Wiek dorastania [w:] Psychologia rozwojowa dzieci i młodzieży, Warszawa, PWN, s. 664-798 | pl_PL |
dc.references | Oleszkiewicz A., Seneko A. (2011), Dorastanie [w:] Trempała J. (red.), Psychologia rozwojowa człowieka, Warszawa, Wydaw. Naukowe PWN, s. 259-286 | pl_PL |
dc.references | Placówki edukacyjne – wykaz [w:] Urząd Miasta Łodzi [online], [dostęp: 12.02.2013], dostępny w Internecie: <http://www.uml.lodz.pl/miasto/edukacja/placowki_edukacyjne/> | pl_PL |
dc.references | Schaffer H. R. (2005), Psychologia dziecka, Warszawa, Wydaw. Naukowe PWN, ISBN 83-01-14534-X | pl_PL |
dc.references | Strauss G., Wolff K., Wierny S. (2008), Czytanie, kupowanie, surfowanie. Społeczny zasięg książki w Polsce, Warszawa, Biblioteka Narodowa, ISBN 978-83-7009-617-5 | pl_PL |
dc.references | Trempała J. (red. nauk.) (2011), Psychologia rozwojowa człowieka, Warszawa, Wydaw. Naukowe PWN, ISBN 978-83-01-16394-5 | pl_PL |
dc.references | Truskolaska J. (2007), Wychować miłośnika książki czyli czytelnictwo i okolice, Tychy, „Maternus Media”, ISBN 978-83-89701-0 | pl_PL |
dc.references | Wnuk-Lipińscy E. i E. (1975), Problematyka kształtowania się potrzeb czytelniczych, Warszawa, Biblioteka Narodowa | pl_PL |
dc.references | Zasacka Z. (2011), Nastoletni czytelnicy – wspólnota symboliczna i społeczne dystanse [w:] Żbikowska-Migoń A. (red.), Czytanie. Czytelnictwo. Czytelnik, Wrocław, Wydaw. Uniwersytetu Wrocławskiego, s. 159-174 | pl_PL |
dc.references | Zasacka Z. (2009), Nastoletni czytelnicy – podobieństwa i dystanse. Raport z badań czytelnictwa gimnazjalistów Elbląga i powiatu elbląskiego, Elbląg, Wyd. CD, ISBN 978-83-61282-08-2 | pl_PL |
dc.references | Zasacka Z. (2013), Nastolatki i ich przyjemności czytania książek [w:] Antczak M. [i in.] (red. nauk.), Kultura czytelnicza dzieci i młodzieży początku XXI wieku: szkice bibliologiczne, Łódź, Wydaw. Uniwersytetu Łódzkiego, s. 95-115 | pl_PL |
dc.references | Zając M. (1997), Czytelnicy „oporni”, „niechętni”, „nieczytelnicy” [w:] Zybert E. B. (red.) Książka w działalności terapeutycznej, Warszawa, Wydaw. SBP, s. 89-97 | pl_PL |
dc.references | Zieliński A. Z. (1988), Społeczny zasięg książki w Polsce, Warszawa, Biblioteka Narodowa, ISBN 83-7009-048-6 | pl_PL |
dc.references | Żebrowska M. (1986), Psychologia rozwojowa dzieci i młodzieży, Warszawa, PWN, ISBN 83-01-02761-4 | pl_PL |
dc.contributor.authorEmail | marant@uni.lodz.pl | pl_PL |
dc.identifier.doi | 10.18778/7969-634-5.08 | |