Show simple item record

dc.contributor.authorBartosiak, Mariusz
dc.contributor.editorBartosiak, Mariusz
dc.contributor.editorCiesielski, Tomasz
dc.date.accessioned2020-10-16T11:34:21Z
dc.date.available2020-10-16T11:34:21Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.citationBartosiak M., Toposy europejskiej tradycji performatywnej. Rekonesans, [w:] Strategie choreograficzne. Nowe perspektywy, Bartosiak M., Ciesielski T. (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Instytut Muzyki i Tańca, Łódź-Warszawa 2017, s. 33-46, doi: 10.18778/8088-820-3.03pl_PL
dc.identifier.isbn978-83-8088-820-3
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/32329
dc.description.abstractPaper explores the problem of „tacit knowledge” (M. Polanyi), which is applied to the European dance tradition. Theoretical background is supplemented by chosen issues of cognitive approach to linguistics, literature and culture (G. Lakoff , M. Turner). Mythical, aesthetic and anthropological basics of Indian and Japanese performative traditions are compared to the chosen issues of religious, aesthetic and anthropological foundations of European tradition. Intercultural comparison leads to the hypothesis of two main cognitive-performative topoi and two lineages within Mediterranean performative tradition: Topos of Self-Sacrificer or the Lineage of (Organic) Passion, and Topos of Conqueror (Warrior) or the Lineage of Abstract Reason.pl_PL
dc.description.sponsorshipUdostępnienie publikacji Wydawnictwa Uniwersytetu Łódzkiego finansowane w ramach projektu „Doskonałość naukowa kluczem do doskonałości kształcenia”. Projekt realizowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój; nr umowy: POWER.03.05.00-00-Z092/17-00.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Instytut Muzyki i Tańcapl_PL
dc.relation.ispartofBartosiak M., Ciesielski T. (red.), Strategie choreograficzne. Nowe perspektywy, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Instytut Muzyki i Tańca, Łódź-Warszawa 2017;
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjecttopospl_PL
dc.subjecteuropejska tradycja performatywnapl_PL
dc.titleToposy europejskiej tradycji performatywnej. Rekonesanspl_PL
dc.typeBook chapterpl_PL
dc.page.number33-46pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzki, Wydział Filologiczny, Instytut Kultury Współczesnejpl_PL
dc.identifier.eisbn978-83-8088-821-0
dc.contributor.authorBiographicalnoteBartosiak Mariusz – adiunkt w Katedrze Dramatu i Teatru (Uniwersytet Łódzki, Wydział Filologiczny, Instytut Kultury Współczesnej). Zainteresowania badawcze: teoria dramatu i teatru, kognitywna antropologia teatru i dramatu, estetyka fenomenologiczna i porównawcza, tradycje performatywne i klasyczne estetyki Indii i Japonii, ponowoczesne teorie tożsamości i komunikacji kulturowej. Autor dwóch monografi i: Autopoetyka dramatu (Łódź 2013) oraz Za pośrednictwem osób działających. Preliminaria kognitywnej antropologii teatru (Łódź 2013).pl_PL
dc.referencesArystoteles (1989), Poetyka, przeł. i oprac. H. Podbielski, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław.pl_PL
dc.referencesBaran B. (2001), Metafi zyka tragedii, [w:] F. Nietzsche, Narodziny tragedii albo Grecy i pesymizm, tłum. B. Baran, Wydawnictwo Baran i Suszczyński, Kraków.pl_PL
dc.referencesBrooks L.M. (2004), Christianity and Dance. Medieval Views, [w:] International Encyclopaedia of Dance, t. 2, S.J. Cohen (red.), Oxford University Press, New York–Oxford.pl_PL
dc.referencesByrski K.M. (2007), Indyjski teatr i dramat klasyczny, [w:] M. Mejor (red.), Światło słowem zwane. Wypisy z literatury staroindyjskiej, Wydawnictwo Akademickie Dialog, Warszawa.pl_PL
dc.referencesCarter R.E. (2008), Th e Japanese Arts and Self-Cultivation, State University of New York Press, Albany.pl_PL
dc.referencesChang Ch.-Y. (2001), Ogólne pojęcie piękna, [w:] K. Wilkoszewska (red.), Estetyka japońska. Antologia, t. 1: Wymiary przestrzeni, Universitas, Kraków.pl_PL
dc.referencesChirstout M.-F. (2004), Ballet de Cour, 1643–1685, [w:] International Encyclopaedia of Dance, t. 1, S.J. Cohen (red.), Oxford University Press, New York–Oxford.pl_PL
dc.referencesChugh R. (2015), Do Australian Universities Encourage Tacit Knowledge Transfer?, [w:] Proceedings of the 7th International Joint Conference on Knowledge Discovery, Knowledge Engineering and Knowledge Management, DOI: 10.5220/0005585901280135.pl_PL
dc.referencesClements J., Hull J. (red.) (2008), Masters of Medieval and Renaissance Martial Arts. Rediscovering the Western Combat Heritage, Paladin Press, Boulder (CO).pl_PL
dc.referencesCohen S.L. (2004), Genres of Western Th eatrical Dance, [w:] International Encyclopaedia of Dance, t. 3, S.J. Cohen (red.), Oxford University Press, New York–Oxford.pl_PL
dc.referencesCoomaraswami A. (2003), Th e Dance of Shiva, Munchiram Manoharlal, New Delhi.pl_PL
dc.referencesDavies J.G. (2004), Christianity and Dance. Early Christian Views, [w:] International Encyclopaedia of Dance, t. 2, S.J. Cohen (red.), Oxford University Press, New York– Oxford.pl_PL
dc.referencesDąbrówka A. (2001), Teatr i sacrum w średniowieczu, Fundacja Na Rzecz Nauki Polskiej, Wydawnictwo FUNNA, Wrocław.pl_PL
dc.referencesGeorge D.E.R. (1999), Buddhism as/in Performance. Analysis of Meditation and Th eatrical Practice, D.K. Printworld, New Delhi.pl_PL
dc.referencesGraves R. (1982), Mity greckie, tłum. H. Krzeczkowski, PIW, Warszawa.pl_PL
dc.referencesGreer J.M. (2015), Swordsmanship and Esoteric Spirituality: An Introduction to Gerard Th ibault’s Academie de l’Espée, [w:] M.A. DeMarco (red.), Medieval Warrior Cultures of Europe and Japan, Via Media, Santa Fe (NM).pl_PL
dc.referencesGrotowski J. (1999), Teksty z lat 1965–1969, J. Degler, Z. Osiński (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław.pl_PL
dc.referencesHaberman D.L. (2001), Acting as a Way of Salvation, Motilal Banarsidass, New Delhi.pl_PL
dc.referencesKerényi K. (1997), Dionizos. Archetyp życia niezniszczalnego, tłum. I. Kania, Wydawnictwo Baran i Suszczyński, Kraków.pl_PL
dc.referencesKocur M. (2010), Drugie narodziny teatru. Performanse mnichów anglosaskich, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław.pl_PL
dc.referencesKotański W. (1986a), Kojiki czyli Księga Dawnych Wydarzeń, t. 1: Tekst i indeksy, tłum. W. Kotański, PIW, Warszawa.pl_PL
dc.referencesKotański W. (1986b), Kojiki czyli Księga Dawnych Wydarzeń, t. 2: Przypisy, tłum. W. Kotański, PIW, Warszawapl_PL
dc.referencesKövecses Z. (2011), Język, umysł, kultura. Praktyczne wprowadzenie, tłum. A. Kowalcze- Pawlik, M. Buchta, Universitas, Kraków.pl_PL
dc.referencesKowalska J. (1991), Taniec drzewa życia. Uniwersalia kulturowe w tańcu, Instytut Historii Kultury Materialnej PAN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesKowalska J. (1995), Koło bogów. Ruch i taniec w mitach i obrzędach, Instytut Archeologii i Etnologii PAN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesKozyra A. (2010), Estetyka zen, TRIO, Warszawa.pl_PL
dc.referencesLakoff G. (2011), Kobiety, ogień i rzeczy niebezpieczne. Co kategorie mówią nam o umyśle, E. Tabakowska (red.), tłum. M. Buchta, A. Kotarba, A. Skucińska, Universitas, Krakówpl_PL
dc.referencesLakoff G., Turner M. (1989), More Th an Cool Reason: a fi eld guide to poetic metaphor, University of Chicago Press, Chicago–London.pl_PL
dc.referencesLange R. (2009), O istocie tańca i jego przejawach w kulturze. Perspektywa antropologiczna, Instytut Choreologii w Poznaniu, Poznań.pl_PL
dc.referencesvan der Leeuw G. (1978), Czy w niebie tańczą?, tłum. A. Wojtaś, „Literatura na Świecie”, nr 5 (85).pl_PL
dc.referencesMcGowan M.M. (2004), Ballet de Cour, 1560–1670, [w:] International Encyclopaedia of Dance, t. 1, S.J. Cohen (red.), Oxford University Press, New York–Oxford.pl_PL
dc.referencesMishra D.L. (2006), Aesthetic Philosophy of Abhinavagupta, Kala Prakashan, Varanasi.pl_PL
dc.referencesNietzsche F. (2001), Narodziny tragedii albo Grecy i pesymizm, tłum. B. Baran, Wydawnictwo Baran i Suszczyński, Kraków.pl_PL
dc.referencesNiwiński A. (1995), Mity i symbole starożytnego Egiptu, PRO-EGIPT, Warszawa.pl_PL
dc.referencesPodbielski H. (1989), Wstęp, [w:] Arystoteles, Poetyka, tłum. i oprac. H. Podbielski, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław.pl_PL
dc.referencesPolanyi M. (2002), Personal Knowledge: Towards a Post-Critical Philosophy, Routledge, London.pl_PL
dc.referencesPrzybyłek M. (2012), Misteria ozyriańskie – widowisko czy rytuał?, „Collectanea Philologica”, t. XIVpl_PL
dc.referencesReynolds W.C. (2004), European Traditional Dance, [w:] International Encyclopaedia of Dance, t. 2, S.J. Cohen (red.), Oxford University Press, New York–Oxfordpl_PL
dc.referencesSchlemmer O. (2010), Eksperymentalna scena Bauhausu. Wybór pism, oprac. M. Leyko, Słowo/obraz terytoria, Gdańsk.pl_PL
dc.referencesSieradzan J. (2007), Szaleństwo w religiach świata. Szamanizm, religia starogrecka, judaizm, chrześcijaństwo, hinduizm, buddyzm, islam, Inter Esse Wydawnictwo Wanda, Kraków.pl_PL
dc.referencesStarowieyski M. ks., (red.) (2007), Dzieje Jana, tłum. ks. M. Starowieyski, [w:] Apokryfy Nowego Testamentu, t. 2: Apostołowie, cz. 1: Andrzej, Jan, Paweł, Piotr, Tomasz, ks. M. Starowieyski (red.), WAM, Kraków.pl_PL
dc.referencesSuzuki D.T. (2009), Zen i kultura japońska, tłum. B. Szymańska, P. Mróz, A. Zalewska, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.pl_PL
dc.referencesŚlósarska J. (1994), Mistyczne i archetypiczne obrazy kosmosu, WN Semper, Warszawa.pl_PL
dc.referencesTatarkiewicz W. (1985), Historia estetyki, t. 1, Arkady, Warszawa.pl_PL
dc.referencesTh ornhill III A.H. (1993), Six Circles, One Dewdrop. Th e Religio-Aesthetic World of Komparu Zenchiku, Princeton University Press, Princeton (NJ).pl_PL
dc.referencesWagner A. (2004), Christianity and Dance. Modern Views, [w:] International Encyclopaedia of Dance, t. 2, S.J. Cohen (red.), Oxford University Press, New York–Oxford.pl_PL
dc.referencesWiles D. (1999), Teatr w Rzymie i chrześcijańskiej Europie, [w:] J.R. Brown (red.), Historia teatru, tłum. H. Baltyn-Karpińska, Diogenes / Świat Książki, Warszawa.pl_PL
dc.referencesYates F.A. (1969), Th eatre of the World, Routledge and Kegan Paul, London.pl_PL
dc.referencesZarrilli Ph. (2004), Asian Martial Arts, [w:] International Encyclopaedia of Dance, t. 2, S.J. Cohen (red.), New York–Oxford: Oxford University Press.pl_PL
dc.referencesZarrilli Ph. (2009), Psychophysical Acting. An Intercultural Approach aft er Stanislavski, Routledge, London–New York.pl_PL
dc.identifier.doi10.18778/8088-820-3.03


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe