dc.contributor.author | Bartosiak, Mariusz | |
dc.contributor.editor | Bartosiak, Mariusz | |
dc.contributor.editor | Ciesielski, Tomasz | |
dc.date.accessioned | 2020-10-16T11:34:21Z | |
dc.date.available | 2020-10-16T11:34:21Z | |
dc.date.issued | 2017 | |
dc.identifier.citation | Bartosiak M., Toposy europejskiej tradycji performatywnej. Rekonesans, [w:] Strategie choreograficzne. Nowe perspektywy, Bartosiak M., Ciesielski T. (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Instytut Muzyki i Tańca, Łódź-Warszawa 2017, s. 33-46, doi: 10.18778/8088-820-3.03 | pl_PL |
dc.identifier.isbn | 978-83-8088-820-3 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/32329 | |
dc.description.abstract | Paper explores the problem of „tacit knowledge” (M. Polanyi), which is applied to the European dance tradition. Theoretical background is supplemented by chosen issues of cognitive approach to linguistics, literature and culture (G. Lakoff , M. Turner). Mythical, aesthetic and anthropological basics of Indian and Japanese performative traditions are compared to the chosen issues of religious, aesthetic and anthropological foundations of European tradition. Intercultural comparison leads to the hypothesis of two main cognitive-performative topoi and two lineages within Mediterranean performative tradition: Topos of Self-Sacrificer or the Lineage of (Organic) Passion, and Topos of Conqueror (Warrior) or the Lineage of Abstract Reason. | pl_PL |
dc.description.sponsorship | Udostępnienie publikacji Wydawnictwa Uniwersytetu Łódzkiego finansowane w ramach projektu „Doskonałość naukowa kluczem do doskonałości kształcenia”. Projekt realizowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój; nr umowy: POWER.03.05.00-00-Z092/17-00. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Instytut Muzyki i Tańca | pl_PL |
dc.relation.ispartof | Bartosiak M., Ciesielski T. (red.), Strategie choreograficzne. Nowe perspektywy, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Instytut Muzyki i Tańca, Łódź-Warszawa 2017; | |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | topos | pl_PL |
dc.subject | europejska tradycja performatywna | pl_PL |
dc.title | Toposy europejskiej tradycji performatywnej. Rekonesans | pl_PL |
dc.type | Book chapter | pl_PL |
dc.page.number | 33-46 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Łódzki, Wydział Filologiczny, Instytut Kultury Współczesnej | pl_PL |
dc.identifier.eisbn | 978-83-8088-821-0 | |
dc.contributor.authorBiographicalnote | Bartosiak Mariusz – adiunkt w Katedrze Dramatu i Teatru (Uniwersytet Łódzki, Wydział Filologiczny, Instytut Kultury Współczesnej). Zainteresowania badawcze: teoria dramatu i teatru, kognitywna antropologia teatru i dramatu, estetyka fenomenologiczna i porównawcza, tradycje performatywne i klasyczne estetyki Indii i Japonii, ponowoczesne teorie tożsamości i komunikacji kulturowej. Autor dwóch monografi i: Autopoetyka dramatu (Łódź 2013) oraz Za pośrednictwem osób działających. Preliminaria kognitywnej antropologii teatru (Łódź 2013). | pl_PL |
dc.references | Arystoteles (1989), Poetyka, przeł. i oprac. H. Podbielski, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław. | pl_PL |
dc.references | Baran B. (2001), Metafi zyka tragedii, [w:] F. Nietzsche, Narodziny tragedii albo Grecy i pesymizm, tłum. B. Baran, Wydawnictwo Baran i Suszczyński, Kraków. | pl_PL |
dc.references | Brooks L.M. (2004), Christianity and Dance. Medieval Views, [w:] International Encyclopaedia of Dance, t. 2, S.J. Cohen (red.), Oxford University Press, New York–Oxford. | pl_PL |
dc.references | Byrski K.M. (2007), Indyjski teatr i dramat klasyczny, [w:] M. Mejor (red.), Światło słowem zwane. Wypisy z literatury staroindyjskiej, Wydawnictwo Akademickie Dialog, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Carter R.E. (2008), Th e Japanese Arts and Self-Cultivation, State University of New York Press, Albany. | pl_PL |
dc.references | Chang Ch.-Y. (2001), Ogólne pojęcie piękna, [w:] K. Wilkoszewska (red.), Estetyka japońska. Antologia, t. 1: Wymiary przestrzeni, Universitas, Kraków. | pl_PL |
dc.references | Chirstout M.-F. (2004), Ballet de Cour, 1643–1685, [w:] International Encyclopaedia of Dance, t. 1, S.J. Cohen (red.), Oxford University Press, New York–Oxford. | pl_PL |
dc.references | Chugh R. (2015), Do Australian Universities Encourage Tacit Knowledge Transfer?, [w:] Proceedings of the 7th International Joint Conference on Knowledge Discovery, Knowledge Engineering and Knowledge Management, DOI: 10.5220/0005585901280135. | pl_PL |
dc.references | Clements J., Hull J. (red.) (2008), Masters of Medieval and Renaissance Martial Arts. Rediscovering the Western Combat Heritage, Paladin Press, Boulder (CO). | pl_PL |
dc.references | Cohen S.L. (2004), Genres of Western Th eatrical Dance, [w:] International Encyclopaedia of Dance, t. 3, S.J. Cohen (red.), Oxford University Press, New York–Oxford. | pl_PL |
dc.references | Coomaraswami A. (2003), Th e Dance of Shiva, Munchiram Manoharlal, New Delhi. | pl_PL |
dc.references | Davies J.G. (2004), Christianity and Dance. Early Christian Views, [w:] International Encyclopaedia of Dance, t. 2, S.J. Cohen (red.), Oxford University Press, New York– Oxford. | pl_PL |
dc.references | Dąbrówka A. (2001), Teatr i sacrum w średniowieczu, Fundacja Na Rzecz Nauki Polskiej, Wydawnictwo FUNNA, Wrocław. | pl_PL |
dc.references | George D.E.R. (1999), Buddhism as/in Performance. Analysis of Meditation and Th eatrical Practice, D.K. Printworld, New Delhi. | pl_PL |
dc.references | Graves R. (1982), Mity greckie, tłum. H. Krzeczkowski, PIW, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Greer J.M. (2015), Swordsmanship and Esoteric Spirituality: An Introduction to Gerard Th ibault’s Academie de l’Espée, [w:] M.A. DeMarco (red.), Medieval Warrior Cultures of Europe and Japan, Via Media, Santa Fe (NM). | pl_PL |
dc.references | Grotowski J. (1999), Teksty z lat 1965–1969, J. Degler, Z. Osiński (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław. | pl_PL |
dc.references | Haberman D.L. (2001), Acting as a Way of Salvation, Motilal Banarsidass, New Delhi. | pl_PL |
dc.references | Kerényi K. (1997), Dionizos. Archetyp życia niezniszczalnego, tłum. I. Kania, Wydawnictwo Baran i Suszczyński, Kraków. | pl_PL |
dc.references | Kocur M. (2010), Drugie narodziny teatru. Performanse mnichów anglosaskich, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław. | pl_PL |
dc.references | Kotański W. (1986a), Kojiki czyli Księga Dawnych Wydarzeń, t. 1: Tekst i indeksy, tłum. W. Kotański, PIW, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Kotański W. (1986b), Kojiki czyli Księga Dawnych Wydarzeń, t. 2: Przypisy, tłum. W. Kotański, PIW, Warszawa | pl_PL |
dc.references | Kövecses Z. (2011), Język, umysł, kultura. Praktyczne wprowadzenie, tłum. A. Kowalcze- Pawlik, M. Buchta, Universitas, Kraków. | pl_PL |
dc.references | Kowalska J. (1991), Taniec drzewa życia. Uniwersalia kulturowe w tańcu, Instytut Historii Kultury Materialnej PAN, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Kowalska J. (1995), Koło bogów. Ruch i taniec w mitach i obrzędach, Instytut Archeologii i Etnologii PAN, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Kozyra A. (2010), Estetyka zen, TRIO, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Lakoff G. (2011), Kobiety, ogień i rzeczy niebezpieczne. Co kategorie mówią nam o umyśle, E. Tabakowska (red.), tłum. M. Buchta, A. Kotarba, A. Skucińska, Universitas, Kraków | pl_PL |
dc.references | Lakoff G., Turner M. (1989), More Th an Cool Reason: a fi eld guide to poetic metaphor, University of Chicago Press, Chicago–London. | pl_PL |
dc.references | Lange R. (2009), O istocie tańca i jego przejawach w kulturze. Perspektywa antropologiczna, Instytut Choreologii w Poznaniu, Poznań. | pl_PL |
dc.references | van der Leeuw G. (1978), Czy w niebie tańczą?, tłum. A. Wojtaś, „Literatura na Świecie”, nr 5 (85). | pl_PL |
dc.references | McGowan M.M. (2004), Ballet de Cour, 1560–1670, [w:] International Encyclopaedia of Dance, t. 1, S.J. Cohen (red.), Oxford University Press, New York–Oxford. | pl_PL |
dc.references | Mishra D.L. (2006), Aesthetic Philosophy of Abhinavagupta, Kala Prakashan, Varanasi. | pl_PL |
dc.references | Nietzsche F. (2001), Narodziny tragedii albo Grecy i pesymizm, tłum. B. Baran, Wydawnictwo Baran i Suszczyński, Kraków. | pl_PL |
dc.references | Niwiński A. (1995), Mity i symbole starożytnego Egiptu, PRO-EGIPT, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Podbielski H. (1989), Wstęp, [w:] Arystoteles, Poetyka, tłum. i oprac. H. Podbielski, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław. | pl_PL |
dc.references | Polanyi M. (2002), Personal Knowledge: Towards a Post-Critical Philosophy, Routledge, London. | pl_PL |
dc.references | Przybyłek M. (2012), Misteria ozyriańskie – widowisko czy rytuał?, „Collectanea Philologica”, t. XIV | pl_PL |
dc.references | Reynolds W.C. (2004), European Traditional Dance, [w:] International Encyclopaedia of Dance, t. 2, S.J. Cohen (red.), Oxford University Press, New York–Oxford | pl_PL |
dc.references | Schlemmer O. (2010), Eksperymentalna scena Bauhausu. Wybór pism, oprac. M. Leyko, Słowo/obraz terytoria, Gdańsk. | pl_PL |
dc.references | Sieradzan J. (2007), Szaleństwo w religiach świata. Szamanizm, religia starogrecka, judaizm, chrześcijaństwo, hinduizm, buddyzm, islam, Inter Esse Wydawnictwo Wanda, Kraków. | pl_PL |
dc.references | Starowieyski M. ks., (red.) (2007), Dzieje Jana, tłum. ks. M. Starowieyski, [w:] Apokryfy Nowego Testamentu, t. 2: Apostołowie, cz. 1: Andrzej, Jan, Paweł, Piotr, Tomasz, ks. M. Starowieyski (red.), WAM, Kraków. | pl_PL |
dc.references | Suzuki D.T. (2009), Zen i kultura japońska, tłum. B. Szymańska, P. Mróz, A. Zalewska, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków. | pl_PL |
dc.references | Ślósarska J. (1994), Mistyczne i archetypiczne obrazy kosmosu, WN Semper, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Tatarkiewicz W. (1985), Historia estetyki, t. 1, Arkady, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Th ornhill III A.H. (1993), Six Circles, One Dewdrop. Th e Religio-Aesthetic World of Komparu Zenchiku, Princeton University Press, Princeton (NJ). | pl_PL |
dc.references | Wagner A. (2004), Christianity and Dance. Modern Views, [w:] International Encyclopaedia of Dance, t. 2, S.J. Cohen (red.), Oxford University Press, New York–Oxford. | pl_PL |
dc.references | Wiles D. (1999), Teatr w Rzymie i chrześcijańskiej Europie, [w:] J.R. Brown (red.), Historia teatru, tłum. H. Baltyn-Karpińska, Diogenes / Świat Książki, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Yates F.A. (1969), Th eatre of the World, Routledge and Kegan Paul, London. | pl_PL |
dc.references | Zarrilli Ph. (2004), Asian Martial Arts, [w:] International Encyclopaedia of Dance, t. 2, S.J. Cohen (red.), New York–Oxford: Oxford University Press. | pl_PL |
dc.references | Zarrilli Ph. (2009), Psychophysical Acting. An Intercultural Approach aft er Stanislavski, Routledge, London–New York. | pl_PL |
dc.identifier.doi | 10.18778/8088-820-3.03 | |