Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorHansen, Pil
dc.contributor.authorHouse, Christopher
dc.contributor.editorBartosiak, Mariusz
dc.contributor.editorCiesielski, Tomasz
dc.date.accessioned2020-10-16T13:19:25Z
dc.date.available2020-10-16T13:19:25Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.citationHansen P., House C., Hay w wykonaniu House’a. Ocena zasad kreacji i wymagań poznawczych systemów performatywnych, [w:] Strategie choreograficzne. Nowe perspektywy, Bartosiak M., Ciesielski T. (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Instytut Muzyki i Tańca, Łódź-Warszawa 2017, s. 75-90, doi: 10.18778/8088-820-3.06pl_PL
dc.identifier.isbn978-83-8088-820-3
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/32332
dc.description.abstractHow can we archive, pass on, and further develop dance works that are not set, but rather generated systematically on stage? In performance generating systems dancers respond to a specific set of tasks within restrictive rules and while recycling predetermined memories as source materials. To notate these systems we need to grasp and share the principles through which they generate movement interactions and not the composition, which they produce. The question of how these systems work is intrinsically linked to the ways in which they facilitate or inhibit cognitive processes of memory and perception. The systems challenge performers to remain self-aware and pay attention differently while responding to their memories within restraints. Through this process, performers arrive at a differently earned presence that represents a shift in performance epistemology. This shift is, in turn, met by an equally important shift in dramaturgical orientation from what a performance is to how it works and generates. In this chapter, Pil Hansen turns towards Dynamical Systems Theory from the cognitive sciences to develop an accessible and adaptable notation tool that implements these two shifts. Her proposal is advanced through a detailed discussion of how one can notate the choreographer Christopher House’s 2015 adaptation of I’ll Crane for You, a solo performance commissioning score by Deborah Hay. Hansen’s discussion is informed, infused, and complemented by House’s responses and reflections upon his practice. Between their two voices, insights into the strategies that dancers devise in response to the cognitive challenges of performance generating systems are discovered as key components of a DSTbased notation tool.pl_PL
dc.description.sponsorshipUdostępnienie publikacji Wydawnictwa Uniwersytetu Łódzkiego finansowane w ramach projektu „Doskonałość naukowa kluczem do doskonałości kształcenia”. Projekt realizowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój; nr umowy: POWER.03.05.00-00-Z092/17-00.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Instytut Muzyki i Tańcapl_PL
dc.relation.ispartofBartosiak M., Ciesielski T. (red.), Strategie choreograficzne. Nowe perspektywy, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Instytut Muzyki i Tańca, Łódź-Warszawa 2017;
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectHaypl_PL
dc.subjectHousepl_PL
dc.subjectkreacjapl_PL
dc.subjectwymagania poznawczepl_PL
dc.subjectsystemy performatywnepl_PL
dc.titleHay w wykonaniu House’a. Ocena zasad kreacji i wymagań poznawczych systemów performatywnychpl_PL
dc.typeBook chapterpl_PL
dc.page.number75-90pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniversity of Calgarypl_PL
dc.contributor.authorAffiliationToronto Dance Theatrepl_PL
dc.identifier.eisbn978-83-8088-821-0
dc.contributor.authorBiographicalnoteHansen Pil – adiunkt na wydziałach teatru i tańca na University of Calgary, założycielka Vertical City Performance i dramaturg spektakli tanecznych oraz tzw. devised theatre. Bada dynamikę poznawczą pamięci i percepcji w procesach twórczych. Jej prace indywidualne są szeroko rozpoznawane i publikowane, jest także współredaktorką antologii Dance Dramaturgy: Modes of Agency, Awareness and Engagement (2015) oraz Performing The Remembered Present: The Cognition of Memory in Dance, Theatre and Music (2017).pl_PL
dc.contributor.authorBiographicalnoteHouse Christopher – wielokrotnie nagradzany choreograf, performer, reżyser i nauczyciel. Dołączył do Toronto Dance Th eatre w 1979 r. i został jego dyrektorem artystycznym w 1994 r. Zagrał ponad pięćdziesiąt utworów z repertuaru TDT, był kuratorem i kręcił filmy krótkometrażowe. Swoje spektakl prezentował na tournée po obu Amerykach, a także w Europie i Azjipl_PL
dc.referencesBauer B. (2015), Propensity: Pragmatics and functions of dramaturgy in contemporary dance, [w:] P. Hansen, D. Callison (red.), Dance Dramaturgy: Modes of agency, awareness, and engagement, Palgrave, Basingstoke.pl_PL
dc.referencesBleeker M. (2010), What if this were an archive?, „RTRSRCH: Notation”, 2(2).pl_PL
dc.referencesBogart A. (2001), Director Prepares: Seven essays on art in theatre, Routledge, London.pl_PL
dc.referencesDrobnick J. (2006), Deborah Hay: A performance primer, „Performance Research”, 11(2).pl_PL
dc.referencesFoster S. (2000), Foreword, [w:] D. Hay, My Body, the Buddhist, Wesleyan University Press, Middletown (CT).pl_PL
dc.referencesHansen P. (2015a), Th e dramaturgy of performance generating systems, [w:] P. Hansen, D. Callison (red.), Dance Dramaturgy: Modes of agency, awareness, and engagement, Palgrave, Basingstoke.pl_PL
dc.referencesHansen P. (2015b), Email interview with Christopher House (no. 1), 4 April, unpublished.pl_PL
dc.referencesHansen P. (2015c), Email interview with Christopher House (no. 2), 8 May, unpublished.pl_PL
dc.referencesHansen P., Oxoby R.J. (2017), An Earned Presence: Studying the Eff ect of Multi-task Improvisation Systems on Cognitive and Learning Capacity, „Connection Science”, 29(1).pl_PL
dc.referencesHansen P., House Ch. (2015), Scoring the Generating Principles of Performance Systems, „Performance Research”, 20(6).pl_PL
dc.referencesHansen P., Kaeja K., Henderson A. (2014), Self-organization and transition in performance generating systems, „Performance Research”, 19(5).pl_PL
dc.referencesHay D. (2000), My Body, the Buddhist, Wesleyan University Press, Middletown (CT).pl_PL
dc.referencesHay D. (2007), I’ll Crane for You, Solo Score, unpublished.pl_PL
dc.referencesHay D. (2013), Performance as Practice, Deborah Hay Dance Company website, htt p://dhdcblog.blogspot.ca (dostęp: 14.09.2013).pl_PL
dc.referencesHouse Ch. (2006–7), Coaching Notes fr om Deborah Hay, Solo Performance Commissioning Residence in Findhorn, unpublished.pl_PL
dc.referencesHouse Ch. (2015), Notes to Pil Hansen’s conference paper Th e Cognitive Dynamics of Performance Generating Systems…, 8 May, unpublished.pl_PL
dc.referencesLawlor-Savage L., Goghari M.V. (2016), Dual N-Back Working Memory Training in Healthy Adults: A Randomized Comparison to Processing Speed Training, „PLoS”, 1(11).pl_PL
dc.referencesLepecki A. (2010), Th e body as archive: Will to re-enact and the afterlives of dances, „Dance Research Journal”, 42(2).pl_PL
dc.referencesLövdén M., Bäckman L., Lindenberger U., Schaefer S., Schmiedek F. (2010), A theoretical fr amework for the study of adult cognitive plasticity, „Psychological Bulletin”, nr 136.pl_PL
dc.referencesMotion Bank (2015), www.motionbank.org (dostęp: 01.06.2015).pl_PL
dc.referencesTh elen E., Smith L.B. (1994), A Dynamic Systems Approach to the Development of Cognition and Action, MIT Press, Cambridge.pl_PL
dc.identifier.doi10.18778/8088-820-3.06


Pliki tej pozycji

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe