Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorPastuszak, Katarzyna
dc.contributor.editorBartosiak, Mariusz
dc.contributor.editorCiesielski, Tomasz
dc.date.accessioned2020-10-16T14:47:23Z
dc.date.available2020-10-16T14:47:23Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.citationPastuszak K., Dialog z Hijikatą Tatsumim i jego Ankoku butō – polsko-japoński projekt Kantor_Tropy: Collage i poszukiwanie rizomatycznej strategii choreograficznej, [w:] Strategie choreograficzne. Nowe perspektywy, Bartosiak M., Ciesielski T. (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Instytut Muzyki i Tańca, Łódź-Warszawa 2017, s. 113-125, doi: 10.18778/8088-820-3.09pl_PL
dc.identifier.isbn978-83-8088-820-3
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/32336
dc.description.abstractIn this article I want to outline and analyse chosen elements of the artistic project entitled Kantor_Traces: Collage. In my discussion I focus mainly on the rehearsal process, in which we made use of Hijikata’s “notational butō” method for developing movement material and juxtaposed his main concepts with our own choreographic approaches. Using hijikatian tools in a critical manner and with a proper discursive approach enabled us to recognise the cultural specificity and originating impulses of Ankoku butō and Hijikata’s concept of body-in-crisis and “notational butō”. It also led us towards developing a kind of “rhizome-choreographic-strategy”, which I define and analyse in my article taking as a theoretical point of reference Deleuze and Guattari’s writings on the rhizome and Petra Kuppers’ essay entitled – Butō Rhizome. I argue that “rhizome-choreographic-strategy” – being a corporeal practice combined with intellectual research – enables bringing Hijikata’s legacy into the 21st century transcultural performative practice.pl_PL
dc.description.sponsorshipUdostępnienie publikacji Wydawnictwa Uniwersytetu Łódzkiego finansowane w ramach projektu „Doskonałość naukowa kluczem do doskonałości kształcenia”. Projekt realizowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój; nr umowy: POWER.03.05.00-00-Z092/17-00.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Instytut Muzyki i Tańcapl_PL
dc.relation.ispartofBartosiak M., Ciesielski T. (red.), Strategie choreograficzne. Nowe perspektywy, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Instytut Muzyki i Tańca, Łódź-Warszawa 2017;
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectHijikata Tatsumipl_PL
dc.subjectAnkoku butōpl_PL
dc.subjectKantor_Tropypl_PL
dc.subjectcollagepl_PL
dc.subjectrizomatyczna strategia choreograficznapl_PL
dc.titleDialog z Hijikatą Tatsumim i jego Ankoku butō – polsko-japoński projekt Kantor_Tropy: Collage i poszukiwanie rizomatycznej strategii choreograficznejpl_PL
dc.typeBook chapterpl_PL
dc.page.number113-125pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Gdańskipl_PL
dc.identifier.eisbn978-83-8088-821-0
dc.contributor.authorBiographicalnotePastuszak Katarzyna – teatrolożka, tłumaczka, doktor nauk humanistycznych, tancerka/performerka, wykłada w Katedrze Kulturoznawstwa UG, prezeska Stowarzyszenia Amareya Art, członkini CID (International Dance Council) i Polskiego Towarzystwa Kulturoznawczego, Kuratorka Gdańskiego Festiwalu Tańca (2009–2014). Od 2003 współtworzy Teatr Amareya – Amareya Theatre & Guests – z siedzibą w Gdańsku, z którym występowała m.in. na Grenlandii, w Japonii, Izraelu, Turcji, Szwecji, Norwegii, Rosji. Jest wielokrotną stypendystką MKiDN (m.in. „Młoda Polska” 2015), Miasta Gdańsk, Marszałka Województwa Pomorskiego. W 2014 roku nakładem wydawnictwa Universitas ukazała się jej książka pt. „Ankoku butô” Hijikaty Tatsumiego – teatr ciała-w-kryzysie. Dwukrotnie nominowana do prestiżowej nagrody „Splendor Gedanensis” – w 2016 roku za polsko-japoński projekt Kantor_Tropy i w 2015 roku za reżyserię spektaklu Nomadka.pl_PL
dc.referencesBanasiak B. (2010), Gilles Deleuze – nomadologia, „Hybris. Internetowy magazyn fi lozofi czny”, nr 1, htt p://bbogdan.w.interiowo.pl/Nomadologia.pdf (dostęp: 10.05.2017).pl_PL
dc.referencesCapiga A. (2009), Bunt ciała. Butoh Hijikaty, Biblioteka Muzeum Manggha, Kraków.pl_PL
dc.referencesDajnowski M. (2016), Mapy literackie – kłącze, fałdy i „efekt przedpokoju”, „Białostockie Studia Literaturoznawcze”, t. 8.pl_PL
dc.referencesDeleuze G., Guatt ari F. (2015), Tysiąc Plateau, tłum. praca zbiorowa, Fundacja Bęc Zmiana, Warszawa.pl_PL
dc.referencesGreiner C. (2008), Du corps mort vers la vie: le butō selon Hijikata, „Ebisu”, nr 40(1).pl_PL
dc.referencesIchikawa M. (1988), Butō Josetsu (A Preface to butō), [w:] S.B. Klein, Ankoku butō: Th e Premodern and Postmodern Infl uences on the Dance of Utt er Darkness, Cornell East Asia Papers, Cornell University, Ithaca.pl_PL
dc.referencesKeng L.C. (1998), Hijikata Tatsumi and Ankoku Butoh: A Body Perspective, National University of Singapore, Singapur.pl_PL
dc.referencesKlein Blakeley S. (1988), Ankoku Butō: Th e Premodern and Postmodern Infl uences on the Dance of Utt er Darkness, Cornell East Asia Papers, Cornell University, Ithaca.pl_PL
dc.referencesKuniyoshi K. (1991), Butoh in the Late 1980s, „Notes. Maandblad over theaterdans en mime”, nr 11.pl_PL
dc.referencesKurihara N. (1996), Th e Most Remote Th ing in the Universe: Critical Analysis of Hijikata Tatsumi’s Butoh Dance, New York University, New York.pl_PL
dc.referencesKurihara N. (2000), Hijikata Tatsumi: Th e Words of Butoh, „Th e Drama Review”, nr 44(1).pl_PL
dc.referencesMorishita T. (2004), Hijikata Tatsumi no butō: Nikutai no shururearisumu, shintai no ontorojī, M. Takashi (red.), Keio University Press, Tokio.pl_PL
dc.referencesNakajima N. (1997), Ankoku Butoh, Lecture delivered at Fu Jen University decade conference „Feminine Spirituality in Th eatre, Opera, and Dance”, University of Taipei, Taipei.pl_PL
dc.referencesPastuszak K. (2014), Hijikata Tatsumi’s Ankoku Buto – theatre of body-in-crisis, Universitas, Kraków.pl_PL
dc.referencesTakashi M. (2000), About Hijikata Tatsumi’s Method of Creating Butoh (Hijikata Tatsumi no Butoh souzou no houhou o megutt e), [w:] Genetic Archive Engine, Keio University Art Centre, Tokio.pl_PL
dc.referencesTakashi M. (2015), Hijikata Tatsumi’s Notational Butoh. An Innivational Method for Butoh Creation, Keio University Art Centre, Tokio.pl_PL
dc.referencesWaguri Y. (1998), Buto Kaden, Justsystem, Tokio.pl_PL
dc.referencesWarburton E.C. (2011), Of Meanings and Movements: Re-Languaging Embodiment in Dance Phenomenology and Cognition, „Dance Research Journal”, nr 43(2).pl_PL
dc.referencesWurmli K. (2008), Th e Power of Image: Hijikata Tatsumi’s Scrapbooks and the Art of Butō, University of Hawaii, Honolulu.pl_PL
dc.referencesZamorska M. (2013), Butō-fu – obraz w umyśle, obraz w ciele, „Zeszyty Naukowe PWST”, nr 5.pl_PL
dc.identifier.doi10.18778/8088-820-3.09


Pliki tej pozycji

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe