dc.contributor.author | Pastuszak, Katarzyna | |
dc.contributor.editor | Bartosiak, Mariusz | |
dc.contributor.editor | Ciesielski, Tomasz | |
dc.date.accessioned | 2020-10-16T14:47:23Z | |
dc.date.available | 2020-10-16T14:47:23Z | |
dc.date.issued | 2017 | |
dc.identifier.citation | Pastuszak K., Dialog z Hijikatą Tatsumim i jego Ankoku butō – polsko-japoński projekt Kantor_Tropy: Collage i poszukiwanie rizomatycznej strategii choreograficznej, [w:] Strategie choreograficzne. Nowe perspektywy, Bartosiak M., Ciesielski T. (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Instytut Muzyki i Tańca, Łódź-Warszawa 2017, s. 113-125, doi: 10.18778/8088-820-3.09 | pl_PL |
dc.identifier.isbn | 978-83-8088-820-3 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/32336 | |
dc.description.abstract | In this article I want to outline and analyse chosen elements of the artistic project entitled Kantor_Traces: Collage. In my discussion I focus mainly on the rehearsal process, in which we made use of Hijikata’s “notational butō” method for developing movement material and juxtaposed his main concepts with our own choreographic approaches. Using hijikatian tools in a critical manner and with a proper discursive approach enabled us to recognise the cultural specificity and originating impulses of Ankoku butō and Hijikata’s concept of body-in-crisis and “notational butō”. It also led us towards developing a kind of “rhizome-choreographic-strategy”, which I define and analyse in my article taking as a theoretical point of reference Deleuze and Guattari’s writings on the rhizome and Petra Kuppers’ essay entitled – Butō Rhizome. I argue that “rhizome-choreographic-strategy” – being a corporeal practice combined with intellectual research – enables bringing Hijikata’s legacy into the 21st century transcultural performative practice. | pl_PL |
dc.description.sponsorship | Udostępnienie publikacji Wydawnictwa Uniwersytetu Łódzkiego finansowane w ramach projektu „Doskonałość naukowa kluczem do doskonałości kształcenia”. Projekt realizowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój; nr umowy: POWER.03.05.00-00-Z092/17-00. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Instytut Muzyki i Tańca | pl_PL |
dc.relation.ispartof | Bartosiak M., Ciesielski T. (red.), Strategie choreograficzne. Nowe perspektywy, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Instytut Muzyki i Tańca, Łódź-Warszawa 2017; | |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | Hijikata Tatsumi | pl_PL |
dc.subject | Ankoku butō | pl_PL |
dc.subject | Kantor_Tropy | pl_PL |
dc.subject | collage | pl_PL |
dc.subject | rizomatyczna strategia choreograficzna | pl_PL |
dc.title | Dialog z Hijikatą Tatsumim i jego Ankoku butō – polsko-japoński projekt Kantor_Tropy: Collage i poszukiwanie rizomatycznej strategii choreograficznej | pl_PL |
dc.type | Book chapter | pl_PL |
dc.page.number | 113-125 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Gdański | pl_PL |
dc.identifier.eisbn | 978-83-8088-821-0 | |
dc.contributor.authorBiographicalnote | Pastuszak Katarzyna – teatrolożka, tłumaczka, doktor nauk humanistycznych, tancerka/performerka, wykłada w Katedrze Kulturoznawstwa UG, prezeska Stowarzyszenia Amareya Art, członkini CID (International Dance Council) i Polskiego Towarzystwa Kulturoznawczego, Kuratorka Gdańskiego Festiwalu Tańca (2009–2014). Od 2003 współtworzy Teatr Amareya – Amareya Theatre & Guests – z siedzibą w Gdańsku, z którym występowała m.in. na Grenlandii, w Japonii, Izraelu, Turcji, Szwecji, Norwegii, Rosji. Jest wielokrotną stypendystką MKiDN (m.in. „Młoda Polska” 2015), Miasta Gdańsk, Marszałka Województwa Pomorskiego. W 2014 roku nakładem wydawnictwa Universitas ukazała się jej książka pt. „Ankoku butô” Hijikaty Tatsumiego – teatr ciała-w-kryzysie. Dwukrotnie nominowana do prestiżowej nagrody „Splendor Gedanensis” – w 2016 roku za polsko-japoński projekt Kantor_Tropy i w 2015 roku za reżyserię spektaklu Nomadka. | pl_PL |
dc.references | Banasiak B. (2010), Gilles Deleuze – nomadologia, „Hybris. Internetowy magazyn fi lozofi czny”, nr 1, htt p://bbogdan.w.interiowo.pl/Nomadologia.pdf (dostęp: 10.05.2017). | pl_PL |
dc.references | Capiga A. (2009), Bunt ciała. Butoh Hijikaty, Biblioteka Muzeum Manggha, Kraków. | pl_PL |
dc.references | Dajnowski M. (2016), Mapy literackie – kłącze, fałdy i „efekt przedpokoju”, „Białostockie Studia Literaturoznawcze”, t. 8. | pl_PL |
dc.references | Deleuze G., Guatt ari F. (2015), Tysiąc Plateau, tłum. praca zbiorowa, Fundacja Bęc Zmiana, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Greiner C. (2008), Du corps mort vers la vie: le butō selon Hijikata, „Ebisu”, nr 40(1). | pl_PL |
dc.references | Ichikawa M. (1988), Butō Josetsu (A Preface to butō), [w:] S.B. Klein, Ankoku butō: Th e Premodern and Postmodern Infl uences on the Dance of Utt er Darkness, Cornell East Asia Papers, Cornell University, Ithaca. | pl_PL |
dc.references | Keng L.C. (1998), Hijikata Tatsumi and Ankoku Butoh: A Body Perspective, National University of Singapore, Singapur. | pl_PL |
dc.references | Klein Blakeley S. (1988), Ankoku Butō: Th e Premodern and Postmodern Infl uences on the Dance of Utt er Darkness, Cornell East Asia Papers, Cornell University, Ithaca. | pl_PL |
dc.references | Kuniyoshi K. (1991), Butoh in the Late 1980s, „Notes. Maandblad over theaterdans en mime”, nr 11. | pl_PL |
dc.references | Kurihara N. (1996), Th e Most Remote Th ing in the Universe: Critical Analysis of Hijikata Tatsumi’s Butoh Dance, New York University, New York. | pl_PL |
dc.references | Kurihara N. (2000), Hijikata Tatsumi: Th e Words of Butoh, „Th e Drama Review”, nr 44(1). | pl_PL |
dc.references | Morishita T. (2004), Hijikata Tatsumi no butō: Nikutai no shururearisumu, shintai no ontorojī, M. Takashi (red.), Keio University Press, Tokio. | pl_PL |
dc.references | Nakajima N. (1997), Ankoku Butoh, Lecture delivered at Fu Jen University decade conference „Feminine Spirituality in Th eatre, Opera, and Dance”, University of Taipei, Taipei. | pl_PL |
dc.references | Pastuszak K. (2014), Hijikata Tatsumi’s Ankoku Buto – theatre of body-in-crisis, Universitas, Kraków. | pl_PL |
dc.references | Takashi M. (2000), About Hijikata Tatsumi’s Method of Creating Butoh (Hijikata Tatsumi no Butoh souzou no houhou o megutt e), [w:] Genetic Archive Engine, Keio University Art Centre, Tokio. | pl_PL |
dc.references | Takashi M. (2015), Hijikata Tatsumi’s Notational Butoh. An Innivational Method for Butoh Creation, Keio University Art Centre, Tokio. | pl_PL |
dc.references | Waguri Y. (1998), Buto Kaden, Justsystem, Tokio. | pl_PL |
dc.references | Warburton E.C. (2011), Of Meanings and Movements: Re-Languaging Embodiment in Dance Phenomenology and Cognition, „Dance Research Journal”, nr 43(2). | pl_PL |
dc.references | Wurmli K. (2008), Th e Power of Image: Hijikata Tatsumi’s Scrapbooks and the Art of Butō, University of Hawaii, Honolulu. | pl_PL |
dc.references | Zamorska M. (2013), Butō-fu – obraz w umyśle, obraz w ciele, „Zeszyty Naukowe PWST”, nr 5. | pl_PL |
dc.identifier.doi | 10.18778/8088-820-3.09 | |