dc.contributor.author | Cortés, Sebastian | |
dc.contributor.editor | Bartosiak, Mariusz | |
dc.contributor.editor | Ciesielski, Tomasz | |
dc.date.accessioned | 2020-10-16T14:53:34Z | |
dc.date.available | 2020-10-16T14:53:34Z | |
dc.date.issued | 2017 | |
dc.identifier.citation | Cortés S., Choreografia jako strategia pedagogiczna: ucieleśnione podejście do szkolenia aktorskiego, [w:] Strategie choreograficzne. Nowe perspektywy, Bartosiak M., Ciesielski T. (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Instytut Muzyki i Tańca, Łódź-Warszawa 2017, s. 147-153, doi: 10.18778/8088-820-3.12 | pl_PL |
dc.identifier.isbn | 978-83-8088-820-3 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/32338 | |
dc.description.abstract | Like so many other things in so-called Western culture, actor training today lies predominantly upon the Cartesian concept of mind-body dualism. Even though actors, not unlike dancers, have their bodies as a primary tool to work with, the misinterpreted heresy of Konstantin Stanislavsky, the first theatre practitioner to develop a comprehensive pedagogical method for acting, has created a counterproductive, detached relationship between actors and their own bodies. During the past two decades, due to current research and new theories in cognitive science, a paradigmatic shift has overwritten our previous notion regarding the connection between body and mind. A very similar process is taking place in the artistic field as physical approaches of actor training are gaining a popularity never seen before. Holistic methods like Viewpoints Technique, the Suzuki Method of Actor Training, and Stephen Wangh’s Acrobatics of the Heart address key elements of the craft of acting, such as emotions and imagination, through the systematic use of choreography and movement improvisation. How can “just dancing” lead to a deeper understanding of the actors’ on-stage emotional life? While physical methods of actor training offer a pragmatic answer to the question, the work of leading researchers in the cognitive field may explain the way these methods actually work. | pl_PL |
dc.description.sponsorship | Udostępnienie publikacji Wydawnictwa Uniwersytetu Łódzkiego finansowane w ramach projektu „Doskonałość naukowa kluczem do doskonałości kształcenia”. Projekt realizowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój; nr umowy: POWER.03.05.00-00-Z092/17-00. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Instytut Muzyki i Tańca | pl_PL |
dc.relation.ispartof | Bartosiak M., Ciesielski T. (red.), Strategie choreograficzne. Nowe perspektywy, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Instytut Muzyki i Tańca, Łódź-Warszawa 2017; | |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | choreografia | pl_PL |
dc.subject | strategia pedagogiczna | pl_PL |
dc.subject | szkolenie aktorskie | pl_PL |
dc.title | Choreografia jako strategia pedagogiczna: ucieleśnione podejście do szkolenia aktorskiego | pl_PL |
dc.type | Book chapter | pl_PL |
dc.page.number | 147-153 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Sztuk Teatralnych i Filmowych w Budapeszcie | pl_PL |
dc.identifier.eisbn | 978-83-8088-821-0 | |
dc.contributor.authorBiographicalnote | Cortés Sebastian – w 2007 roku ukończył Uniwersytet Sztuk Teatralnych i Filmowych w Budapeszcie. Pracował jako choreograf, trener ruchu i reżyser dla wielu teatrów w Budapeszcie i w innych węgierskich miastach, a także w Milwaukee Repertory Th eatre w USA. Prowadzi badania doktoranckie na temat fi zycznych metod szkolenia aktorskiego. Brał udział w kursach i warsztatach m.in. w Sienie we Włoszech, Santiago w Chile i Plainfi eld w USA. Prowadził także warsztaty na temat swojej własnej metody na Litewskiej Akademii Muzycznej i Teatralnej, na Uniwersytecie Sztuki w Târgu Mureş w Rumunii oraz Uniwersytecie Sztuki Teatralnej i Filmowej w Budapeszcie. Jego strona internetowa: http://www.sebastiancortes.hu/. | pl_PL |
dc.references | Allain P. (2008), The Theatre Practice of Tadashi Suzuki, Methuen Drama, London. | pl_PL |
dc.references | Blair R. (2008), The Actor, Image, and Action – Acting and Cognitive Neuroscience, Routledge, London–New York. | pl_PL |
dc.references | Damasio A. (1994), Descartes’ Error-Emotion, Reason and the Human Brain, Avon Books, New York. | pl_PL |
dc.references | Johnson M. (2008), Th e Meaning of the Body, University of Chicago Press, Chicago. | pl_PL |
dc.references | Kemp R. (2012), Embodied Acting, Routledge, London–New York. | pl_PL |
dc.references | Lenzen M. (2005), Feeling Our Emotions, Interview with Antonio Damasio, „Scientifi c American Mind”, April 1st | pl_PL |
dc.references | Lutt erbie J. (2011), Toward a General Th eory of Acting – Cognitive Science and Performance, Palgrave Macmillan US, New York. | pl_PL |
dc.references | Merlin B. (2007), Th e Complete Stanislavski Toolkit, Nick Hern Books, London. | pl_PL |
dc.references | Stanislavski K. (1989), An Actor Prepares, Routledge, New York. | pl_PL |
dc.references | Suzuki T. (1987), Th e Way of Acting, Th eatre Communications Group, New York. | pl_PL |
dc.references | Suzuki T. (2015), Culture is the Body, Th eatre Communications Group, New York. | pl_PL |
dc.references | Th ompson E. (2007), Mind in Life: Biology, Phenomenology, and the Sciences of Mind, Harvard University Press, London. | pl_PL |
dc.identifier.doi | 10.18778/8088-820-3.12 | |