dc.contributor.author | Deńca, Marta | |
dc.contributor.editor | Antczak, Mariola | |
dc.contributor.editor | Walczak-Niewiadomska, Agata | |
dc.date.accessioned | 2020-10-28T13:27:36Z | |
dc.date.available | 2020-10-28T13:27:36Z | |
dc.date.issued | 2015 | |
dc.identifier.citation | Deńca M., Rola biblioteki szkolnej w rozwijaniu kompetencji czytelniczych uczniów niesłyszących, [w:] W kręgu kultury czytelniczej dzieci i młodzieży, Antczak M., Walczak-Niewiadomska A. (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Wydawnictwo Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskich, Łódź-Warszawa 2015, s. 169-189, doi: 10.18778/7969-810-3.10 | pl_PL |
dc.identifier.isbn | 978-83-7969-810-3 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/32462 | |
dc.description | Kształtowanie i rozwijanie kompetencji czytelniczych jest jednym z najważniejszych zadań nauczycieli i wychowawców pracujących z uczniami niesłyszącymi. Szczególna rola w tym zakresie przypada bibliotece szkolnej. Zamierzeniem autorki tekstu jest ukazanie poziomu kompetencji czytelniczych niesłyszących uczniów szkoły podstawowej i gimnazjum oraz działań nauczycieli bibliotekarzy podejmowanych w celu ich rozwijania. W związku z tym w marcu 2014 r. przeprowadzone zostały badania w bibliotekach funkcjonujących w ośrodkach szkolno-wychowawczych dla dzieci niesłyszących w całej Polsce,
z wykorzystaniem kwestionariusza ankiety. Nauczyciele bibliotekarze wypowiadali się na temat umiejętności uczniów niesłyszących w zakresie korzystania z biblioteki, poszukiwania i wyboru odpowiedniej dla siebie lektury, korzystania ze słowa drukowanego, utrwalania i praktycznego wykorzystywania lektury. Ponadto badania objęły zagadnienia związane z szeroko pojętą pracą pedagogiczną biblioteki szkolnej, mającej na celu wspomaganie rozwoju kompetencji czytelniczych uczniów.
Na podstawie uzyskanego materiału badawczego sformułowano wnioski dotyczące poziomu kompetencji czytelniczych uczniów niesłyszących oraz działań, jakie powinny być podejmowane przez nauczycieli bibliotekarzy w zakresie kształtowania i rozwijania wyżej wymienionych umiejętności w specyficznej grupie czytelników, jakimi są dzieci z wadą słuchu. | pl_PL |
dc.description.abstract | Shaping and developing reading competencies are among the most important tasks of teachers and educators who work with deaf students. School libraries play a special role in this regard. The intention of the author is to show the level of reading competencies of deaf primary-school and middle-school pupils, and to present measures undertaken by teachers-librarians in order to develop them. Therefore, in March 2014, a questionnaire survey was conducted in libraries at learning centres for deaf children in Poland. Teachers-librarians spoke about deaf students’ skills in the use of libraries, the search and selection
of appropriate books, the use of the printed word, remembering content and the practical use of books. In addition, the study included issues related to a wider educational work of a school library, aimed to support the development of reading competencies of students. Based on the research material, conclusions have been drawn regarding the level of deaf students’ reading competencies and measures that should be taken by teachers-librarians in shaping and developing the above-mentioned skills in the specific group of readers, i.e. children with hearing loss. | pl_PL |
dc.description.sponsorship | Udostępnienie publikacji Wydawnictwa Uniwersytetu Łódzkiego finansowane w ramach projektu „Doskonałość naukowa kluczem do doskonałości kształcenia”. Projekt realizowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój; nr umowy: POWER.03.05.00-00-Z092/17-00. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Wydawnictwo Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskich | pl_PL |
dc.relation.ispartof | Antczak M., Walczak-Niewiadomska A. (red.), W kręgu kultury czytelniczej dzieci i młodzieży, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Wydawnictwo Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskich, Łódź-Warszawa 2015; | |
dc.relation.ispartofseries | Nauka, Dydaktyka, Praktyka;163 | |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | biblioteka szkolna | pl_PL |
dc.subject | kompetencje czytelnicze | pl_PL |
dc.subject | uczniowie niesłyszący | pl_PL |
dc.title | Rola biblioteki szkolnej w rozwijaniu kompetencji czytelniczych uczniów niesłyszących | pl_PL |
dc.title.alternative | The role of school library in developing reading competencies of deaf students | pl_PL |
dc.type | Book chapter | pl_PL |
dc.page.number | 169-189 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | „Centrum Autyzmu i Całościowych Zaburzeń Rozwojowych” w Krakowie | pl_PL |
dc.identifier.eisbn | 978-83-7969-811-0 | |
dc.contributor.authorBiographicalnote | Marta Deńca – absolwentka kierunku pedagogika specjalna ze specjalizacją w zakresie surdopedagogiki na Uniwersytecie Pedagogicznym w Krakowie (1992) oraz kierunku bibliotekoznawstwo na Uniwersytecie Jagiellońskim (2006). Obecnie pracuje w Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym „Centrum Autyzmu i Całościowych Zaburzeń Rozwojowych” w Krakowie. Doktorantka Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie – w przygotowaniu praca doktorska na temat uwarunkowań umiejętności czytania ze zrozumieniem uczniów niesłyszących. Obszary jej zainteresowań to: umiejętność czytania uczniów niesłyszących, praca z uczniami niesłyszącymi w bibliotece szkolnej, rozwój systemu językowego i sprawności komunikacyjnej osób niesłyszących. | pl_PL |
dc.contributor.authorBiographicalnote | Marta Deńca – a graduate of the Faculty of Special Education with a specialization in surdopedagogics
at the Pedagogical University of Cracow (1992) and graduate in library science at the Jagiellonian University (2006). Currently, she is working in the Special Educational Centre “The Centre for Autism and Pervasive Developmental Disorders” in Cracow. She is a PhD student at the Pedagogical University of Cracow – working on a doctoral thesis on the determinants of reading comprehension skills of deaf students. Her areas of interest include: reading skills of deaf students, working with deaf students in a school library, the development of the language system and the communication efficiency of the deaf. | pl_PL |
dc.references | Andrzejewska J. (1996), Bibliotekarstwo szkolne: teoria i praktyka. T. 2, Praca pedagogiczna biblioteki, Warszawa, Wydaw. SBP, ISBN 83-85778-60-8 | pl_PL |
dc.references | Czerwińska M. (2005), Kultura czytelnicza uczniów z dysfunkcją narządu słuchu: uwarunkowania i możliwości kształtowania [w:] Pilecka W., Ozga A., Kurtek P. (red.), Dziecko ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w ekosystemie, Kielce, Wydaw. Akademii Świętokrzyskiej, ISBN 83-7133-264-5 | pl_PL |
dc.references | Deńca M. (2013), Czytelnik niesłyszący w bibliotece szkolnej [w:] Antczak M., Brzuska-Kępa A., Walczak-Niewiadomska A. (red.), Kultura czytelnicza dzieci i młodzieży początku XXI wieku: szkice bibliologiczne, Łódź, Wydaw. Uniwersytetu Łódzkiego, s. 309-324 | pl_PL |
dc.references | Deńca M. (2008), Praca z czytelnikiem niesłyszącym, „Biblioteka w Szkole”, nr 1, s. 17-18 | pl_PL |
dc.references | Dylak S. (2000), Wprowadzenie do konstruowania szkolnych programów nauczania, Warszawa, Wydaw. Szkolne PWN, ISBN 83-7195-267-8 | pl_PL |
dc.references | Fedorowicz M. (2002), Specjalne materiały czytelnicze dla osób niepełnosprawnych: zarys dziejów – formy – obieg społeczny, Toruń, Wydaw. Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, ISBN 83-231-1420-X | pl_PL |
dc.references | Gunia G. (2006), Terapia logopedyczna dzieci z zaburzeniami słuchu i mowy: wybrane problemy teorii i praktyki surdologopedycznej, Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, ISBN 83-7308-650-1 | pl_PL |
dc.references | Hanisz J. (1999), Program wczesnoszkolnej zintegrowanej edukacji XXI wieku klasy I-III, Warszawa, Wydaw. Szkolne i Pedagogiczne, ISBN 83-02-07470-5 | pl_PL |
dc.references | Jachimczak B. (1990), Badania czytelnictwa czy kultury czytelniczej społeczeństwa?, „Poradnik Bibliotekarza”, nr 10, s. 17-19 | pl_PL |
dc.references | Löwe A. (1990), Wybór pism, Warszawa – Szczecin | pl_PL |
dc.references | Materska K. (1993), Edukacyjna funkcja biblioteki publicznej w życiu młodzieży, Warszawa, Wydaw. SBP, ISBN 83-85778-00-4 | pl_PL |
dc.references | Ossowski S. (1967), Z zagadnień psychologii społecznej, Warszawa, Państwowe Wydaw. Naukowe | pl_PL |
dc.references | Podgórska-Jachnik D. (2004), Przekaz pantomimiczny w komunikacji z dzieckiem niesłyszącym, Łódź, Wydaw. Uniwersytetu Łódzkiego, ISBN 83-7171-725-3 | pl_PL |
dc.references | Rakowska A. (1992), Rozwój systemu gramatycznego u dzieci głuchych, Kraków, Wydaw. Naukowe WSP | pl_PL |
dc.references | Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 12 marca 2009 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli oraz określenia szkół i wypadków, w których można zatrudnić nauczycieli niemających wyższego wykształcenia lub ukończonego zakładu kształcenia nauczycieli, Dz. U. 2009, nr 50, poz. 440 | pl_PL |
dc.references | Stelmaszuk W. (1996), Sieć społeczna a rozwój kompetencji jednostki [w:] Przecławska A. (red.), Pedagogika społeczna: kręgi poszukiwań, Warszawa, Wydaw. „Żak”, s. 107-115 | pl_PL |
dc.references | Szefler E. (2003), Kompetencje czytelnicze uczniów w młodszym wieku szkolnym. Wodniczka. 1. Stan obecny, Bydgoszcz, Wydaw. Akademii Bydgoskiej im. Kazimierza Wielkiego, ISBN 83-7096-491-5 | pl_PL |
dc.references | Woźniczka-Paruzel B. (1998), Od języka migowego do książki czarnodrukowej (o kształtowaniu sprawności czytelniczej osób niesłyszących), „Acta Universitatis Nicolai Copernici” Bibliologia II-III, Nauki Hum.-Społ., z. 328, s. 632-649 | pl_PL |
dc.references | Zborucka A. (1983), Ćwiczenia z surdopsychologii, Kraków, Wydaw. Naukowe WSP | pl_PL |
dc.contributor.authorEmail | martadenca@vp.pl | pl_PL |
dc.identifier.doi | 10.18778/7969-810-3.10 | |