Show simple item record

dc.contributor.authorKostro, Monika
dc.contributor.editorGałkowski, Artur
dc.contributor.editorGliwa, Renata
dc.date.accessioned2020-12-02T13:54:36Z
dc.date.available2020-12-02T13:54:36Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.citationKostro M., Les noms de résidences et d’ensembles résidentiels: entre toponyme urbain et nom commercial, [w:] Mikrotoponimy i makrotoponimy w komunikacji i literaturze, Gałkowski A., Gliwa R. (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2015, s. 217-227, doi: 10.18778/7969-626-0.20pl_PL
dc.identifier.isbn978-83-7969-626-0
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/32679
dc.description.abstractThe article, which combines the perspective of onomastics and urban sociolinguistics, is an attempt at characterising a special category of proper names, which consists of the names of developers’ investments – condominiums and housing estates. On the one hand, they can be analysed as place names, as a type of urban toponyms, on the other hand, they can be treated as names of products for sale, as commercial names. As place names, they should embody the location features of the real estate, as well as be part of the toponym system of a given city. As commercial names, they should above all perform a persuasive function, creating in the mind of a receiver an attractive vision of a place of living. The aim of the article is to analyse the way in which the naming strategies applied by developers reflect this dual requirement of creating names which embody the characteristics of both urban toponyms and commercial names, on the basis of the corpus of names of investments carried out in France and in Poland.pl_PL
dc.description.sponsorshipUdostępnienie publikacji Wydawnictwa Uniwersytetu Łódzkiego finansowane w ramach projektu „Doskonałość naukowa kluczem do doskonałości kształcenia”. Projekt realizowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój; nr umowy: POWER.03.05.00-00-Z092/17-00.pl_PL
dc.language.isofrpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofGałkowski A., Gliwa R. (red.), Mikrotoponimy i makrotoponimy w komunikacji i literaturze, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2015;
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectsocjolingwistyka miastapl_PL
dc.subjecttoponimy miejskiepl_PL
dc.subjectnazwy handlowepl_PL
dc.titleLes noms de résidences et d’ensembles résidentiels: entre toponyme urbain et nom commercialpl_PL
dc.title.alternativeNames of condominiums and housing estates – between the urban toponym and the commercial namepl_PL
dc.typeBook chapterpl_PL
dc.page.number217-227pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniversité de Varsoviepl_PL
dc.identifier.eisbn978-83-7969-627-7
dc.referencesAdam Jean-Michel, Bonhomme Marc, 1997, L’argumentation publicitaire. Rhétorique de l’éloge et de la persuasion, Paris.pl_PL
dc.referencesBauer Laurent, 2001, De la diachronie à la synchronie: étude de la dénomination des voies de Cergy-Pontoise, [in:] Sonia Branca-Rosoff, François Leimdorfer (éds), Espaces urbains: analyses lexicales et discursives, „Langage et société” 96, 9–27.pl_PL
dc.referencesBorillo Andrée, 1998, L’espace et son expression en français, Paris.pl_PL
dc.referencesBouvier Jean-Claude, 2007, Les noms de rues disent la ville, Paris.pl_PL
dc.referencesBreza Edward, 1998, Nazwy obiektów i instytucji związanych z nowoczesną cywilizacją (chrematonimy), [in:] Ewa Rzetelska-Feleszko (red.), Polskie nazwy własne. Encyklopedia, Warszawa– Kraków: 343–360.pl_PL
dc.referencesChalas Yves, 2003, L’invention de la ville, Paris.pl_PL
dc.referencesGałkowski Artur, 2011, Chrematonimy w funkcji kulturowo-użytkowej, Łódź.pl_PL
dc.referencesHandke Kwiryna, 1998, Nazewnictwo miejskie, [in:] Ewa Rzetelska-Feleszko (red.), Polskie nazwy własne. Encyklopedia, Warszawa–Kraków, 283–306.pl_PL
dc.referencesHandke Kwiryna, 2008, Socjologia języka, Warszawa.pl_PL
dc.referencesJonasson Kerstin, 1994, Le nom propre. Constructions et interprétations, Louvain-la-Neuve.pl_PL
dc.referencesKacprzak Alicja, 2001, Pour une catégorisation des noms commerciaux, [in:] Krzysztof Bogacki, Teresa Giermak-Zielińska (éds), La linguistique romane en Pologne: millésime 2004, Łask, 197–202.pl_PL
dc.referencesKaleta Zofia, 1998, Teoria nazw własnych, [in:] Ewa Rzetelska-Feleszko (red.), Polskie nazwy własne. Encyklopedia, Warszawa–Kraków, 15–36.pl_PL
dc.referencesKostro Monika, 2010, Les pratiques dénominatives en promotion immobilière dans les grandes villes de Pologne: une étude en sociolinguistique urbaine, [in:] Anna Dutka-Mańkowska, Teresa Giermak-Zielińska (éds), Des mots et du texte aux conceptions de la description linguistique, Varsovie: 285–293.pl_PL
dc.referencesKosyl Czesław, 2001, Chrematonimy, [in:] Jerzy Bartmiński (red.), Współczesny język polski, Lublin: 447–452.pl_PL
dc.referencesLeimdorfer François, 2005, Des villes, des mots, des discours, „Langage et société” 114, 129–146.pl_PL
dc.referencesLeroy Sarah, 2004, Le nom propre en français, Paris.pl_PL
dc.referencesLipovetsky Gilles, Serroy Jean, 2008, La culture-monde. Réponse à une société désorientée, Paris.pl_PL
dc.referencesMrózek Robert, 2010, Synchroniczne i diachroniczne granice oraz pogranicza urbanonimii, [in:] Irena Sarnowska-Giefing, Magdalena Graf (red.), Miasto w perspektywie onomastyki i historii, Poznań: 31–38.pl_PL
dc.referencesNaruszewicz-Duchlińska Alina, 2010, Od „Kamienicy Herbowej” do „Moscow Monster” – o nazwach tzw. apartamentowców, [in:] Romana Łobodzińska (red.), Nazwy własne a społeczeństwo, Łask, t. II, 305–310.pl_PL
dc.referencesPieńkos Elżbieta [et al.] (red.), 1996, Wielki słownik polsko-francuski. Grand dictionnaire polonais- français, t. II L-Ó, Warszawa.pl_PL
dc.referencesRzetelska-Feleszko Ewa, 2001, Nazwy własne, [in:] Jerzy Bartmiński (red.), Współczesny język polski, Lublin, 405–410.pl_PL
dc.referencesSautot Jean-Pierre, Lucci Vincent, 2001, Lire dans l’espace urbain: les paradoxes des enseignes commerciales, [in:] Sonia Branca-Rosoff, François Leimdorfer (éds), Espaces urbains: analyses lexicales et discursives, „Langage et société” 96, 29–44.pl_PL
dc.referencesSiwiec Adam, 2012, Nazwy własne obiektów handlowo-usługowych w przestrzeni miasta, Lublin.pl_PL
dc.referencesTopalov Christian, 2002, Langage, société et divisions urbaines, [in:] Christian Topalov (éd.), Les divisions de la ville, Paris, 375–449.pl_PL
dc.identifier.doi10.18778/7969-626-0.20


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe