Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorBogdanowicz, Elżbieta
dc.contributor.editorGałkowski, Artur
dc.contributor.editorGliwa, Renata
dc.date.accessioned2020-12-03T16:24:29Z
dc.date.available2020-12-03T16:24:29Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.citationBogdanowicz E., Wartości konotacyjne wybranych toponimów (na materiale publicystyki prasowej), [w:] Mikrotoponimy i makrotoponimy w komunikacji i literaturze, Gałkowski A., Gliwa R. (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2015, s. 307-317, doi: 10.18778/7969-626-0.29pl_PL
dc.identifier.isbn978-83-7969-626-0
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/32701
dc.description.abstractProper names signify single words of all kinds: people, places, mountains, rivers, institutions, etc. However, they do not reflect meanings. As a result of deonymisation, i.e. loosening of denotative associations between the word and the object denoted by it, proper names become meaningful units. Their connotative value, or a number of concepts and ideas, about the denotat which the onym refers to, is an important source of semantic content. Semantics viewed in this way puts a new perspective on research in proper names. The article shows the results of a research on the broadly defined toponyms, such as Waterloo, Eldorado, Mount Olympus, the Himalayas, Auschwitz, Brooklyn, Belarus appearing in the press in 2005–2012 in a variety of contexts, where the literary meaning in a toponymic form changes. Consequently, accumulation of additional semantic content in fixed or occasional connotative forms occurs.pl_PL
dc.description.sponsorshipUdostępnienie publikacji Wydawnictwa Uniwersytetu Łódzkiego finansowane w ramach projektu „Doskonałość naukowa kluczem do doskonałości kształcenia”. Projekt realizowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój; nr umowy: POWER.03.05.00-00-Z092/17-00.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofGałkowski A., Gliwa R. (red.), Mikrotoponimy i makrotoponimy w komunikacji i literaturze, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2015;
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectwartość konotacyjnapl_PL
dc.subjectnazwa własna (toponim)pl_PL
dc.subjectdeonimizacjapl_PL
dc.subjectkonotacja utrwalonapl_PL
dc.subjectkonotacja okazjonalnapl_PL
dc.titleWartości konotacyjne wybranych toponimów (na materiale publicystyki prasowej)pl_PL
dc.title.alternativeConnotative values of selected toponyms (based on press journalism)pl_PL
dc.typeBook chapterpl_PL
dc.page.number307-317pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet w Białymstokupl_PL
dc.identifier.eisbn978-83-7969-627-7
dc.referencesBauer Zbigniew, 2000, Gatunki dziennikarskie, [w:] Zbigniew Bauer, Edward Chudziński (red.), Dziennikarstwo i świat mediów, Kraków, 150–158.pl_PL
dc.referencesChlebda Wojciech, 2000, Ile jest Mławy w Mławie? Pochodne nazw własnych w językowym obrazie świata Polaków, „Język a kultura”, t. 13, 247–259.pl_PL
dc.referencesCieślikowa Aleksandra, 2006, Onimizacja, apelatywizacja a derywacja, [w:] Zofia Abramowicz, Elżbieta Bogdanowicz (red.), Onimizacja i apelatywizacja, Białystok, 47–56.pl_PL
dc.referencesDługosz-Kurczabowa Krystyna, 1990, Apelatywizacja biblijnych nazw własnych w języku polskim, Wrocław.pl_PL
dc.referencesDobrzyńska Teresa, 1992, Nazwy własne w użyciach tropicznych. Casus antonomazji, [w:] Teresa Dobrzyńska (red.), Studia o tropach II, Wrocław, 27–39.pl_PL
dc.referencesGajda Stanisław, 2004, Narodowokulturowy składnik znaczenia nazw własnych w aspekcie edukacyjnym, [w:] Robert Mrózek (red.), Nazwy własne w języku, kulturze i komunikacji społecznej, Katowice, 21–28.pl_PL
dc.referencesGrodziński Eugeniusz, 1973, Zarys ogólnej teorii imion własnych, Warszawa.pl_PL
dc.referencesKaleta Zofia, 1998, Teoria nazw własnych, [w:] Ewa Rzetelska-Feleszko (red.), Polskie nazwy własne. Encyklopedia, Warszawa–Kraków, 15–36.pl_PL
dc.referencesKopaliński Władysław, 2004, Słownik eponimów, czyli wyrazów odimiennych, Warszawa.pl_PL
dc.referencesKosyl Czesław, 1978, Metaforyczne użycie nazw własnych, [w:] Mieczysław Szymczak (red.), Z zagadnień słownictwa współczesnego języka polskiego, Wrocław, 133–143pl_PL
dc.referencesKosyl Czesław, 1983, Forma i funkcja nazw własnych, Lublin.pl_PL
dc.referencesKosyl Czesław, 1992, Nazwy własne w prozie Jarosława Iwaszkiewicza, Lublin.pl_PL
dc.referencesKozieł Andrzej, 2002, Gatunki dziennikarskie – rodowód, cechy, funkcje, [w:] Janusz Adamowski (red.), O warsztacie dziennikarskim, Warszawa, 115–120.pl_PL
dc.referencesOtin Evgenij Stepanovič, 2006, Slowar konnotatiwnych sobstwennych imen, Moskwa–Donieck.pl_PL
dc.referencesPałuszyńska Edyta, 2003, Nazwy własne w funkcji nieonomastycznej, [w:] Maria Biolik (red.), Metodologia badań onomastycznych, Olsztyn, 115–120.pl_PL
dc.referencesRudnicka Ewa, 2006, Eponizmy versus eponimy. Eponizmy jako efekt mechanizmu apelatywizacji eponimów, [w:] Zofia Abramowicz, Elżbieta Bogdanowicz (red.), Onimizacja i apelatywizacja, Białystok, 185–199.pl_PL
dc.referencesRutkowski Mariusz, 2005, Kilka uwag o konwencjach opisu wartości semantycznej nazw własnych, „Onomastica” t. L, 99–110.pl_PL
dc.referencesRutkowski Mariusz, 2007, Nazwy własne w strukturze metafory i metonimii, Olsztyn.pl_PL
dc.referencesRzetelska-Feleszko Ewa, 1988, Znaczenie nazw własnych w procesie komunikacji językowej, [w:] Karol Zierhoffer (red.), V Ogólnopolska Konferencja Onomastyczna (Poznań 3–5 września 1985). Księga referatów, Poznań, 109–117.pl_PL
dc.referencesSłownik języka polskiego, 1978–1981, Mieczysław Szymczak (red.), t. I–III, Warszawa.pl_PL
dc.referencesSuperanskaja Aleksandra Vasil’evna, 1973, Obszczaja teorija imeni sobstwennogo, Moskwa.pl_PL
dc.identifier.doi10.18778/7969-626-0.29


Pliki tej pozycji

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe