Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorRakoczy, Marta
dc.contributor.editorGärdenfors, Peter
dc.contributor.editorPowers, William
dc.contributor.editorPłuciennik, Jarosław
dc.contributor.editorWróblewski, Michał
dc.date.accessioned2020-12-11T10:59:18Z
dc.date.available2020-12-11T10:59:18Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.citationRakoczy M., Text, Writing, School in Anthropological Perspective, [w:] On-line/Off-line - Between Text and Experience. Writing as a Lifestyle, Gärdenfors P., Powers W., Płuciennik J., Wróblewski M. (red.), Łódź University Press, Jagiellonian University Press, Łódź-Kraków 2015, s. 35-47, doi: 10.18778/7969-821-9.03pl_PL
dc.identifier.isbn978-83-7969-821-9
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/32887
dc.description.abstractThis paper attempts to reveal anthropological structures in the following categories: text and writing; the categories that nowadays require cultural, historical and institutional relativization. The paradigm being maintained is that writing is a mental, individualistic creation and a freely chosen way of life which is a result of late modernity. Moreover, even today it is not the only paradigm and nor is it universally acceptable. This is emphasized and developed upon in the text by using examples from current school exercise books. School – as the main institution of literate initiation, where one experiences one’sfirst mass contact with literature – is an institution in which the practice of writing is regulated by school breaks and is specifically managed for capitalist society’s dual division of time. Writing is specifically a tool which is a well-defined, perceptual and social discipline. However, this discipline does not exclude creativity, as long as we go by its late-modern definition.pl_PL
dc.description.sponsorshipUdostępnienie publikacji Wydawnictwa Uniwersytetu Łódzkiego finansowane w ramach projektu „Doskonałość naukowa kluczem do doskonałości kształcenia”. Projekt realizowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój; nr umowy: POWER.03.05.00-00-Z092/17-00.pl_PL
dc.language.isoenpl_PL
dc.publisherŁódź University Press, Jagiellonian University Presspl_PL
dc.relation.ispartofGärdenfors P., Powers W., Płuciennik J., Wróblewski M. (red.), On-line/Off-line - Between Text and Experience. Writing as a Lifestyle, Łódź University Press, Jagiellonian University Press, Łódź-Kraków 2015;
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjecttext and writingpl_PL
dc.subjectanthropological perspectivepl_PL
dc.subjectschoolpl_PL
dc.subjectcreationpl_PL
dc.subjectexercise bookspl_PL
dc.titleText, Writing, School in Anthropological Perspectivepl_PL
dc.typeBook chapterpl_PL
dc.page.number35-47pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniversity of Warsawpl_PL
dc.identifier.eisbn978-83-7969-822-6
dc.referencesAntropologia pisma. Od teorii do praktyki 2010, eds. P. Artières, P. Rodak, Warsaw: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego.pl_PL
dc.referencesBańkowski Andrzej 2000, Etymologiczny Słownik Języka Polskiego, vol. 2, Warsaw: PWN.pl_PL
dc.referencesCarruthers Mary J. 1990, The Book of Memory: The Study of Memory in Medieval Culture, Cambridge: Cambridge University Press.pl_PL
dc.referencesChartier Anne Marie 2009, The Teaching of Literacy Skills in Western Europe. An Historical Perspective, [in:] Cambridge Handbook of Literacy, ed. D. R. Olson, N. Torrance, Cambridge: Cambridge University Press.pl_PL
dc.referencesConnerton Paul 2012, Jak społeczeństwa pamiętają, trans. M. Napiórkowski, Warsaw: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego.pl_PL
dc.referencesCreativity and Cultural Improvisation 2006, eds. T. Ingold, E. Hallam, New York-Oxford: Berg.pl_PL
dc.referencesEncyclopedia Britannica, “Writing”, (http://www.britannica.com/search?query=writing, entered 20.02.14).pl_PL
dc.referencesFord Andrew 2003, Where Literacy Counts: Schooling, [in:] Writing Texts and the Rise of Literate Culture in Ancient Greece, ed. Y. Harvey, Cambridge: Cambridge University Press.pl_PL
dc.referencesGodlewski Grzegorz 2008, Słowo – pismo – sztuka słowa. Perspektywy antropologiczne, Warsaw: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego.pl_PL
dc.referencesGoody Jack 2012, Mit, rytuał i oralność, trans. O. Kaczmarek, Warsaw: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego.pl_PL
dc.referencesGoody Jack 2011, Poskromienie myśli nieoswojonej, trans. M. Szuster, Warsaw: PIW.pl_PL
dc.referencesGoody Jack, Watt Ian 2007, Następstwa piśmienności, trans. J. Jaworska, [in:] Almanach antropologiczny: oralność/ piśmienność, eds. G. Godlewski, A. Karpowicz, I. Kurz, A. Mencwel, P. Rodak, Warsaw: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego.pl_PL
dc.referencesGoody Jack 2006, Logika pisma a organizacja społeczeństwa, trans. G. Godlewski, Warsaw: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego.pl_PL
dc.referencesGraff Harvey J. 1987, The Legacies of Literacy: Continuities and Contradictions in Western Culture and Society, Bloomington: Indiana University Press.pl_PL
dc.referencesGraff Harvey J. 1979, Literacy Myth: Literacy and Social Structure in the Nineteenth Century City, New York: Academic Press.pl_PL
dc.referencesHarris Roy 2009, Rationality and the Literate Mind, New York: Routledge.pl_PL
dc.referencesHarris Roy 1986, The Origin of Writing, London: Duckworth.pl_PL
dc.referencesHavelock Eric A. 2006, Muza uczy się pisać. Rozważania o oralności i piśmienności w kulturze Zachodu, trans. P. Majewski, Warsaw: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego.pl_PL
dc.referencesHavelock Eric A. 2007, Przedmowa do Platona, tłum. P. Majewski, Warsaw: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego.pl_PL
dc.referencesHolthoon von Frits 2009, Literacy, Modernisation, Intellectual Community and Civil Society in Western World, [in:] Cambridge Handbook of Literacy, eds. D. R. Olson, N. Torrance, Cambridge: Cambridge University Press.pl_PL
dc.referencesIngold Tim 2007, Lines. A Brief History, Routledge, Taylor & Francis Group, London, New York.pl_PL
dc.referencesIngold Tim 2000, The Perception of the Environment. Essays on Livelihood, Dwelling and Skill, London, New York: Routledge.pl_PL
dc.referencesKarpowicz Agnieszka 2012, Proza życia. Mowa, pismo, literatura, Warsaw: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego.pl_PL
dc.referencesKuckenburg Martin (2006), Pierwsze słowo: narodziny mowy i pisma, transl. B. Nowacki, PIW, Warszawa.pl_PL
dc.referencesLeroi-Gourhan André 1964–65, Le geste et la parole, Paris: Albin Michel.pl_PL
dc.referencesMajewski Paweł 2013, Pismo, tekst, literatura. Praktyki piśmienne starożytnych Greków i matryca pamięci kulturowej Europejczyków, Warsaw: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego.pl_PL
dc.referencesMcLaren Peter 1986, Schooling as a Ritual Performance: Towards a Political Economy of Educational Symbols and Gesture, New York: Routledge & Kegan Paul.pl_PL
dc.referencesOlson David R. 2011, Papierowy świat. Pojęciowe i poznawcze implikacje piśmienności, trans. M. Rakoczy, Warsaw: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego.pl_PL
dc.referencesOlson David R. 2009, Literacy, Literacy Policy and the School, [in:] Cambridge Handbook of Literacy, eds. D. R. Olson, N. Torrance, Cambridge: Cambridge University Press.pl_PL
dc.referencesOng Walter J. 1991, Orality and Literacy. The Technologizing of the Word, London, New York: Routledge & Kegan Paul.pl_PL
dc.referencesMały Słownik Języka Polskiego 1996, ed. E. Sobol, vol. 1, Warsaw: PWN.pl_PL
dc.referencesPlato, Protagoras, http://www.gutenberg.org/files/1591/1591-h/1591-h.htm [entered: 20.02.14].pl_PL
dc.referencesRicoeur Paul 1976, Interpretation Theory: Discourse and the Surplus of Meaning, Fort Worth: Texas Christian University Press.pl_PL
dc.referencesRodak Paweł 2009, Pismo, książka, lektura. Rozmowy: Le Goff, Chartier, Hebrard, Fabre, Lejeune, Warsaw: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego.pl_PL
dc.referencesRothenbuhler Eric 2003, Komunikacja rytualna. Od rozmowy codziennej do ceremonii medialnej, trans. J. Barański, Cracow: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.pl_PL
dc.referencesThe National Literacy Campaignes. Historical and Comparative Perspectives 1987, eds. Harvey J. Graff, R. F. Arnove, New York: Springer.pl_PL
dc.referencesVandendorpe Christian 2008, Od papirusu do hipertekstu, Esej o przemianach tekstu i lektury, trans. A. Sawisz, Warsaw: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego.pl_PL
dc.identifier.doi10.18778/7969-821-9.03


Pliki tej pozycji

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe