dc.contributor.author | Rakoczy, Marta | |
dc.contributor.editor | Gärdenfors, Peter | |
dc.contributor.editor | Powers, William | |
dc.contributor.editor | Płuciennik, Jarosław | |
dc.contributor.editor | Wróblewski, Michał | |
dc.date.accessioned | 2020-12-11T10:59:18Z | |
dc.date.available | 2020-12-11T10:59:18Z | |
dc.date.issued | 2015 | |
dc.identifier.citation | Rakoczy M., Text, Writing, School in Anthropological Perspective, [w:] On-line/Off-line - Between Text and Experience. Writing as a Lifestyle, Gärdenfors P., Powers W., Płuciennik J., Wróblewski M. (red.), Łódź University Press, Jagiellonian University Press, Łódź-Kraków 2015, s. 35-47, doi: 10.18778/7969-821-9.03 | pl_PL |
dc.identifier.isbn | 978-83-7969-821-9 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/32887 | |
dc.description.abstract | This paper attempts to reveal anthropological structures in the following categories: text and writing; the categories that nowadays require cultural, historical and institutional relativization. The paradigm being maintained is that writing is a mental, individualistic creation and a freely chosen way of life which is a result of late modernity. Moreover, even today it is not the only paradigm and nor is it universally acceptable. This is emphasized and developed upon in the text by using examples from current school exercise books. School – as the main institution of literate initiation, where one experiences one’sfirst mass contact with literature – is an institution in which the practice of writing is regulated by school breaks and is specifically managed for capitalist society’s dual division of time. Writing is specifically a tool which is a well-defined, perceptual and social discipline. However, this discipline does not exclude creativity, as long as we go by its late-modern definition. | pl_PL |
dc.description.sponsorship | Udostępnienie publikacji Wydawnictwa Uniwersytetu Łódzkiego finansowane w ramach projektu „Doskonałość naukowa kluczem do doskonałości kształcenia”. Projekt realizowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój; nr umowy: POWER.03.05.00-00-Z092/17-00. | pl_PL |
dc.language.iso | en | pl_PL |
dc.publisher | Łódź University Press, Jagiellonian University Press | pl_PL |
dc.relation.ispartof | Gärdenfors P., Powers W., Płuciennik J., Wróblewski M. (red.), On-line/Off-line - Between Text and Experience. Writing as a Lifestyle, Łódź University Press, Jagiellonian University Press, Łódź-Kraków 2015; | |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | text and writing | pl_PL |
dc.subject | anthropological perspective | pl_PL |
dc.subject | school | pl_PL |
dc.subject | creation | pl_PL |
dc.subject | exercise books | pl_PL |
dc.title | Text, Writing, School in Anthropological Perspective | pl_PL |
dc.type | Book chapter | pl_PL |
dc.page.number | 35-47 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | University of Warsaw | pl_PL |
dc.identifier.eisbn | 978-83-7969-822-6 | |
dc.references | Antropologia pisma. Od teorii do praktyki 2010, eds. P. Artières, P. Rodak, Warsaw: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego. | pl_PL |
dc.references | Bańkowski Andrzej 2000, Etymologiczny Słownik Języka Polskiego, vol. 2, Warsaw: PWN. | pl_PL |
dc.references | Carruthers Mary J. 1990, The Book of Memory: The Study of Memory in Medieval Culture, Cambridge: Cambridge University Press. | pl_PL |
dc.references | Chartier Anne Marie 2009, The Teaching of Literacy Skills in Western Europe. An Historical Perspective, [in:] Cambridge Handbook of Literacy, ed. D. R. Olson, N. Torrance, Cambridge: Cambridge University Press. | pl_PL |
dc.references | Connerton Paul 2012, Jak społeczeństwa pamiętają, trans. M. Napiórkowski, Warsaw: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego. | pl_PL |
dc.references | Creativity and Cultural Improvisation 2006, eds. T. Ingold, E. Hallam, New York-Oxford: Berg. | pl_PL |
dc.references | Encyclopedia Britannica, “Writing”, (http://www.britannica.com/search?query=writing, entered 20.02.14). | pl_PL |
dc.references | Ford Andrew 2003, Where Literacy Counts: Schooling, [in:] Writing Texts and the Rise of Literate Culture in Ancient Greece, ed. Y. Harvey, Cambridge: Cambridge University Press. | pl_PL |
dc.references | Godlewski Grzegorz 2008, Słowo – pismo – sztuka słowa. Perspektywy antropologiczne, Warsaw: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego. | pl_PL |
dc.references | Goody Jack 2012, Mit, rytuał i oralność, trans. O. Kaczmarek, Warsaw: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego. | pl_PL |
dc.references | Goody Jack 2011, Poskromienie myśli nieoswojonej, trans. M. Szuster, Warsaw: PIW. | pl_PL |
dc.references | Goody Jack, Watt Ian 2007, Następstwa piśmienności, trans. J. Jaworska, [in:] Almanach antropologiczny: oralność/ piśmienność, eds. G. Godlewski, A. Karpowicz, I. Kurz, A. Mencwel, P. Rodak, Warsaw: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego. | pl_PL |
dc.references | Goody Jack 2006, Logika pisma a organizacja społeczeństwa, trans. G. Godlewski, Warsaw: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego. | pl_PL |
dc.references | Graff Harvey J. 1987, The Legacies of Literacy: Continuities and Contradictions in Western Culture and Society, Bloomington: Indiana University Press. | pl_PL |
dc.references | Graff Harvey J. 1979, Literacy Myth: Literacy and Social Structure in the Nineteenth Century City, New York: Academic Press. | pl_PL |
dc.references | Harris Roy 2009, Rationality and the Literate Mind, New York: Routledge. | pl_PL |
dc.references | Harris Roy 1986, The Origin of Writing, London: Duckworth. | pl_PL |
dc.references | Havelock Eric A. 2006, Muza uczy się pisać. Rozważania o oralności i piśmienności w kulturze Zachodu, trans. P. Majewski, Warsaw: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego. | pl_PL |
dc.references | Havelock Eric A. 2007, Przedmowa do Platona, tłum. P. Majewski, Warsaw: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego. | pl_PL |
dc.references | Holthoon von Frits 2009, Literacy, Modernisation, Intellectual Community and Civil Society in Western World, [in:] Cambridge Handbook of Literacy, eds. D. R. Olson, N. Torrance, Cambridge: Cambridge University Press. | pl_PL |
dc.references | Ingold Tim 2007, Lines. A Brief History, Routledge, Taylor & Francis Group, London, New York. | pl_PL |
dc.references | Ingold Tim 2000, The Perception of the Environment. Essays on Livelihood, Dwelling and Skill, London, New York: Routledge. | pl_PL |
dc.references | Karpowicz Agnieszka 2012, Proza życia. Mowa, pismo, literatura, Warsaw: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego. | pl_PL |
dc.references | Kuckenburg Martin (2006), Pierwsze słowo: narodziny mowy i pisma, transl. B. Nowacki, PIW, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Leroi-Gourhan André 1964–65, Le geste et la parole, Paris: Albin Michel. | pl_PL |
dc.references | Majewski Paweł 2013, Pismo, tekst, literatura. Praktyki piśmienne starożytnych Greków i matryca pamięci kulturowej Europejczyków, Warsaw: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego. | pl_PL |
dc.references | McLaren Peter 1986, Schooling as a Ritual Performance: Towards a Political Economy of Educational Symbols and Gesture, New York: Routledge & Kegan Paul. | pl_PL |
dc.references | Olson David R. 2011, Papierowy świat. Pojęciowe i poznawcze implikacje piśmienności, trans. M. Rakoczy, Warsaw: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego. | pl_PL |
dc.references | Olson David R. 2009, Literacy, Literacy Policy and the School, [in:] Cambridge Handbook of Literacy, eds. D. R. Olson, N. Torrance, Cambridge: Cambridge University Press. | pl_PL |
dc.references | Ong Walter J. 1991, Orality and Literacy. The Technologizing of the Word, London, New York: Routledge & Kegan Paul. | pl_PL |
dc.references | Mały Słownik Języka Polskiego 1996, ed. E. Sobol, vol. 1, Warsaw: PWN. | pl_PL |
dc.references | Plato, Protagoras, http://www.gutenberg.org/files/1591/1591-h/1591-h.htm [entered: 20.02.14]. | pl_PL |
dc.references | Ricoeur Paul 1976, Interpretation Theory: Discourse and the Surplus of Meaning, Fort Worth: Texas Christian University Press. | pl_PL |
dc.references | Rodak Paweł 2009, Pismo, książka, lektura. Rozmowy: Le Goff, Chartier, Hebrard, Fabre, Lejeune, Warsaw: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego. | pl_PL |
dc.references | Rothenbuhler Eric 2003, Komunikacja rytualna. Od rozmowy codziennej do ceremonii medialnej, trans. J. Barański, Cracow: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. | pl_PL |
dc.references | The National Literacy Campaignes. Historical and Comparative Perspectives 1987, eds. Harvey J. Graff, R. F. Arnove, New York: Springer. | pl_PL |
dc.references | Vandendorpe Christian 2008, Od papirusu do hipertekstu, Esej o przemianach tekstu i lektury, trans. A. Sawisz, Warsaw: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego. | pl_PL |
dc.identifier.doi | 10.18778/7969-821-9.03 | |