Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorŚniecikowska, Beata
dc.contributor.editorPowers, William
dc.contributor.editorGärdenfors, Peter
dc.contributor.editorPłuciennik, Jarosław
dc.contributor.editorWróblewski, Michał
dc.date.accessioned2020-12-17T16:30:14Z
dc.date.available2020-12-17T16:30:14Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.citationŚniecikowska B., Transcultural Convergence? Polish Poets and Artists and the Oriental Verbo-visuality, [w:] On-line/Off-line - Between Text and Experience. Writing as a Lifestyle, Gärdenfors P., Powers W., Płuciennik J., Wróblewski M. (red.), Łódź University Press, Jagiellonian University Press, Łódź-Kraków 2015, s. 339-369, doi: 10.18778/7969-821-9.19pl_PL
dc.identifier.isbn978-83-7969-821-9
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/32955
dc.description.abstractThe article concerns different aspects of convergence processes of the traditional Oriental genres in the Polish culture, focusing on haiku, haiga and haibun. It examines artists’ books, visual arts and the artistic websites. The theoretical frame of the research is rooted in the concept of transculturality introduced by Wolfgang Welsch. The author analyses Polish works of art employing different strategies of combining words and images, thereby showing unexpected similarities between cultures and revealing the artistic changes caused by the choice of different media. The investigation proves that the most interesting compositions uncover unexpected common elements between apparently contradictory traditions, the necessary condition is, however, at least the basic knowledge about the Other.pl_PL
dc.description.sponsorshipUdostępnienie publikacji Wydawnictwa Uniwersytetu Łódzkiego finansowane w ramach projektu „Doskonałość naukowa kluczem do doskonałości kształcenia”. Projekt realizowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój; nr umowy: POWER.03.05.00-00-Z092/17-00.pl_PL
dc.language.isoenpl_PL
dc.publisherŁódź University Press, Jagiellonian University Presspl_PL
dc.relation.ispartofGärdenfors P., Powers W., Płuciennik J., Wróblewski M. (red.), On-line/Off-line - Between Text and Experience. Writing as a Lifestyle, Łódź University Press, Jagiellonian University Press, Łódź-Kraków 2015;
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectverbo-visualitypl_PL
dc.subjecttransculturalitypl_PL
dc.subjectconvergencepl_PL
dc.subjecthaikupl_PL
dc.subjecthaigapl_PL
dc.subjecthaibunpl_PL
dc.titleTranscultural Convergence? Polish Poets and Artists and the Oriental Verbo-visualitypl_PL
dc.typeBook chapterpl_PL
dc.page.number339-369pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationIBL PANpl_PL
dc.identifier.eisbn978-83-7969-822-6
dc.referencesAddiss Stephen 2006, Interactions of Text and Image in Haiga, [in:] Matsuo Bashō’s Poetic Spaces, ed. E. Kerkham, New York: Palgrave Macmillan.pl_PL
dc.referencesAddiss Stephen 2005, Haiku i haiga, [in:] Estetyka japońska. vol. 2. Słowa i obrazy. Antologia, ed. K. Wilkoszewska, Cracow: Universitas.pl_PL
dc.referencesBalbus Stanisław 1983, „Stylizacja i zjawiska pokrewne w procesie historycznoliterackim”, Pamiętnik Literacki, No. 2.pl_PL
dc.referencesBarthes Roland 2003, La préparation du roman I et II. Cours et séminaires au Collège de France (1978–1979 et 1979–1980), Texte établi, annoté et présenté par Nathalie Léger, Paris: Seuil.pl_PL
dc.referencesBrzóska (Dariusz Brzóskiewicz), Emce Kwadrat (Marcel Adamowicz), Sójka (Stanisław Sojka), Samplaire (Wojciech Chołaściński) 2006, Haiku fristajl, Polskie Radio.pl_PL
dc.referencesCywińska-Milonas Maria 2002, Blogi (ujęcie psychologiczne), [in:] Liternet, ed. P. Marecki, Rabid, Cracow: Rabid.pl_PL
dc.referencesFrąckiewicz Waldemar 2002, Krople słońca. Fotografia. Haiku, Lublin.pl_PL
dc.referencesGorządek Ewa 2009, Koji Kamoji, http://www.culture.pl/web/guest/baza-sztuki-pelna- -tresc/-/eo_event_asset_publisher/eAN5/content/koji-kamoji, accessed on 13.09.2012.pl_PL
dc.referencesGrochowski Grzegorz 2000, Tekstowe hybrydy, Wrocław: Wydawnictwo Funna.pl_PL
dc.referencesGumkowska Anna 2009, Blogi wobec tradycji diarystycznej. Nowe gatunki w nowych mediach, [in:] Tekst (w) sieci. vol 1. Tekst. Język. Gatunki, ed. D. Ulicka, Warsaw: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.pl_PL
dc.referencesHaiku 1983, Haiku, trans. A. Żuławska-Umeda, afterword M. Melanowicz, Wroclaw: Ossolineum.pl_PL
dc.referencesHakutani Yoshinobu 2009, Haiku and Modernist Poetics, New York: Palgrave Macmillan.pl_PL
dc.referencesHniedziewicz Magdalena 2001, „Haiku w poezji i w obrazach”, Pismo Krytyki Artystycznej 2001 No. 35, http://free.art.pl/pokazpismo/nr35/tekst3.html, accessed on 30.10.2007.pl_PL
dc.referencesHokenson Jan Walsh 2007, Haiku as a Western Genre. Fellow-Traveler of Modernism, [in:] Modernism, vol. 2, ed. A. Eysteinsson, V. Liska, Amsterdam / Philadelphia: John Benjamins.pl_PL
dc.referencesIssa Kobayashi 1997, The Spring of My Life and Selected Haiku, trans. S. Hamill, Boston–London: Shambhala.pl_PL
dc.referencesJakubowicz Karol 2011, Nowa ekologia mediów. Konwergencja a metamorfoza, Warsaw: Wydawnictwo Poltext.pl_PL
dc.referencesJenkins Henry 2007, Kultura konwergencji. Zderzenie starych i nowych mediów, trans. M. Bernatowicz, M. Filiciak, Warsaw: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.pl_PL
dc.referencesJohnson Jeffrey 2011, Haiku Poetics in Twentieth-Century Avant-Garde Poetry, Lanham–Boulder– New York–Toronto–Plymouth: Lexington Books.pl_PL
dc.referencesJopek Anna Maria, Ozone Makoto 2011, Haiku, Music.pl_PL
dc.referencesKamoji Koji 2006, ***, [in:] Haiku, ed. and trans. A. Żuławska-Umeda, Bielsko-Biała: ELAY.pl_PL
dc.referencesKazimierska-Jerzyk Wioletta 2008, „Strategia rewaloryzacji” we współczesnej refleksji nad sztuką. Piękno, eklektyzm, epigonizm, infantylizm, Cracow: Universitas.pl_PL
dc.referencesKitowska-Łysiak Małgorzata 2007, Teresa Pągowska, http://www.culture.pl/baza-sztuki- -pelna-tresc/-/eo_event_asset_publisher/eAN5/content/teresa-pagowska, accessed on 2.09.2012.pl_PL
dc.referencesKossowski Łukasz 2002, Czy można przesadzać kwiaty rzepaku? Twórczość mistrzów haiku, katalog wystawy w Muzeum Literatury im. Adama Mickiewicza, 15 Feb – 15 March 2002, Warsaw.pl_PL
dc.referencesKossowski Łukasz 1999, O inspiracjach japońskich w sztuce polskiej, in Chopin – Polska – Japonia. Wystawa z okazji 80 rocznicy nawiązania stosunków oficjalnych między Polską a Japonią oraz Roku Chopinowskiego, Warsaw.pl_PL
dc.referencesKostyrko Teresa 2004, „Transkulturowość” w ujęciu André Malraux – przyczynek do pojmowania terminu, [in:] Estetyka transkulturowa, ed. K. Wilkoszewska, Cracow: Universitas.pl_PL
dc.referencesKotlarek Magdalena 2009, Haiku – Akunin – Przekład, [in:] Między oryginałem a przekładem, vol. XV. Obcość kulturowa jako wyzwanie dla tłumacza, ed. J. Brzozowski, M. Filipowicz- -Rudek, Cracow: Księgarnia Akademicka.pl_PL
dc.referencesKozyra Agnieszka 2010, Estetyka zen, Warsaw: Wydawnictwo Trio Biblioteka Fundacji im. Takashimy.pl_PL
dc.referencesKreis Hieronim 2002, Od autora, [in:] idem, Strumień żółtego piasku, Cracow: Wydawnictwo Tyniec.pl_PL
dc.referencesKról Anna 2007, Obraz świata, który przemija. Inspiracje sztuką Japonii w malarstwie Jana Stanisławskiego i jego uczniów / An Image of a Floating World in the Paintings of Jan Stanisławski and his Studets: Cracow: Centrum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha.pl_PL
dc.referencesKról Anna 2011, Japonizm polski / Polish Japanism, Cracow: Centrum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha.pl_PL
dc.referencesKubiak Ho-Chi Beata 2009, Estetyka i sztuka japońska. Wybrane zagadnienia, Cracow: Universitas.pl_PL
dc.referencesMichałowski Piotr 2008, Haiku wobec epifanii nowoczesnej, [in:] idem, Głosy, formy, światy. Warianty poezji nowoczesnej, Cracow: Universitas.pl_PL
dc.referencesNowa wystawa w Muzeum Literatury, „Biuletyn Kulturalny” (28.02.2002), www.msz.gov.pl/ files/file_library/42/20020225p_6978.doc, accessed on 30.10.2007.pl_PL
dc.referencesNycz Ryszard 1984, Sylwy współczesne: problem konstrukcji tekstu, Wroclaw: Ossolineum.pl_PL
dc.referencesOlson Marion, “My journey” by Lidia Rozmus, Modern Haiku 2005, Vol. 36.1, http://www. modernhaiku.org/bookreviews/Rozmus2004.html.pl_PL
dc.referencesRewers Ewa 2007, Transkulturowość czy glokalność? Dwa dyskursy o kondycji post-ponowoczesnej, [in:] Dylematy wielokulturowości, ed. W. Kalaga, Cracow: Universitas.pl_PL
dc.referencesRozmus Lidia 2005, W podróży, Evanston: Deep North Press.pl_PL
dc.referencesRozmus Lidia 2004, My journey, Evanston: Deep North Press.pl_PL
dc.referencesSaid Edward W. 1978, Orientalism, New York: Pantheon Books.pl_PL
dc.referencesShusterman Richard 2008, Body Consciousness. A Philosophy of Mindfulness and Somaesthetics. Cambridge: Cambridge University Presspl_PL
dc.referencesShusterman Richard 2003, “Entertainment: A Question for Aesthetics”, British Journal for Aesthetics 43 (3).pl_PL
dc.referencesShusterman Richard 1997, “Somaesthetics and the Body/Media Issue”, Body and Society 3 (3).pl_PL
dc.referencesSkładanek Marcin 2010, Parateksty w środowiskach informacyjnych mediów interaktywnych, [in:] Pogranicza audiowizualności, ed. Andrzej Gwóźdź, Cracow: Universitas.pl_PL
dc.referencesSzczepan-Wojnarska Anna M. 2005, Sylwiczny i intymistyczny charakter blogów, [in:] Język @ multimedia, ed. A. Dytman-Stasieńko, J. Stasieńko, Wroclaw: Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej Edukacji TWP we Wrocławiu.pl_PL
dc.referencesSopyło Małgorzata 2008, Estetyka książki elektronicznej, Novae Res, Gdynia: Wydawnictwo Innowacyjne.pl_PL
dc.referencesSzczęsna Ewa 2011, Dyskurs internetowy a literacki, [in:] Komparatystyka dzisiaj, vol. 2. Interpretacje, ed. E. Kasperski, E. Szczęsna, Warsaw: Dom Wydawniczy Elipsa.pl_PL
dc.referencesSzczęsna Ewa 2009, Wprowadzenie do poetyki tekstu sieciowego, [in:] Tekst (w) sieci, vol. 1. Tekst. Język. Gatunki, ed. D. Ulicka, Warsaw: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.pl_PL
dc.referencesSzura Magdalena Antonina 2003, Czy blog może być literaturą?, [in:] Liternet.pl, ed. P. Marecki, Cracow: Rabid.pl_PL
dc.referencesŚniecikowska Beata (in print), „Oryginały czy imitacje? Wokół „najprawdziwszych” polskich haiku”, Pamiętnik Literacki.pl_PL
dc.referencesŚniecikowska Beata 2013, Słowografia / Word-graphy, sensualnosc.ibl.waw.pl.pl_PL
dc.referencesŚniecikowska Beata 2009, “In the Beginning Was… Laughter” – Humour in the Japanese and Polish Haiku Poetry, [in:] Humor. Teorie, praktyka, zastosowania / Humour. Theories, Applications, Practices, Vol. 2/2: Making Sense of Humour, eds. S. Dżereń-Głowacka, A. Kwiatkowska, Piotrków Trybunalski: Naukowe Wydawnictwo Piotrkowskie.pl_PL
dc.referencesŚniecikowska Beata 2007, “Between Poem and Painting, between Individual and Common Experience – the Art of Haiku in Japan and in Poland”, Art Inquiry. Recherches sur les Arts 2007, vol. IX (XVIII).pl_PL
dc.referencesŚniecikowska Beata 2005, Słowo – obraz – dźwięk. Literatura i sztuki wizualne w koncepcjach polskiej awangardy 1918–1939, Cracow: Universitas.pl_PL
dc.referencesTakeuchi Melinda 2005, Wiersze i obrazy, [in:] Estetyka japońska, vol. 2. Słowa i obrazy. Antologia, ed. K. Wilkoszewska, Cracow: Universitas.pl_PL
dc.referencesTen krakowski Japończyk… Inspiracje sztuką Japonii w twórczości Wojciecha Weissa / That Krakow Japonist. Japanese Art. Inspirations in the Work of Wojciech Weiss 2008, Cracow: Centrum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha.pl_PL
dc.referencesTrzeciak Przemysław 2002, Idea i tusz. Malarstwo w kręgu buddyzmu chan/zen, Warsaw: Prószyński i S-ka.pl_PL
dc.referencesWalker Rachel 2005, Lidia Rozmus: Sumi-e Painter’s Haiku, http://performance.millikin.edu/ haiku/writerprofiles/WalkerOnRozmus.html; accessed on 19.02.2103pl_PL
dc.referencesWallis Mieczysław 2004, Wybór pism estetycznych, ed. T. Pękala, Cracow: Universitas.pl_PL
dc.referencesWatts Alan W. 1988, Zen w sztuce, [in:] Buddyzm, eds. J. Sieradzan, W. Jaworski, M. Dziwisz, Cracow: Krakowskie Wydawnictwo Prasowe RSW „Prasa–Książka–Ruch”.pl_PL
dc.referencesWelsch Wolfgang 2004, Tożsamość w epoce globalizacji – perspektywa transkulturowa, [in:] Estetyka transkulturowa, ed. and trans. K. Wilkoszewska, Cracow: Universitas.pl_PL
dc.referencesWelsch Wolfgang 1998, Estetyka i anestetyka, in Postmodernizm. Antologia przekładów, ed. R. Nycz, Cracow: Wydawnictwo Baran i Suszczyński.pl_PL
dc.referencesWelsch Wolfgang 1998, Transkulturowość. Nowa koncepcja kultury, [in:] Filozoficzne konteksty rozumu transwersalnego. Wokół koncepcji Wolfganga Welscha, Part 2, ed. R. Kubicki, trans. and ed. B. Susła, J. Wietecki, Poznan: Wydawnictwo Fundacji Humaniora.pl_PL
dc.referencesWelsch Wolfgang 1997, Aesthetics beyond aesthetics, [in:] Undoing aesthetics, London: SAGE Publications.pl_PL
dc.referencesWilkoszewska Krystyna 2008, Doświadczenie estetyczne – strategie pragmatyzacji i zaangażowania [in:] Nowoczesność jako doświadczenie. Dyscypliny, paradygmaty, dyskursy, eds. A. Zeidler-Janiszewska, R. Nycz, Warsaw: Wydawnictwo Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej „Academica”.pl_PL
dc.referencesWilkoszewska Krystyna 2004, Ku estetyce transkulturowej. Wprowadzenie, [in:] Estetyka transkulturowa, ed. K. Wilkoszewska, trans. K. Wilkoszewska, Cracow: Universitas.pl_PL
dc.referencesWilkoszewska Krystyna 1999, Estetyki nowych mediów, [in:] Piękno w sieci. Estetyka i nowe media, ed. K. Wilkoszewska, Cracow: Universitas.pl_PL
dc.referencesŻuławska-Umeda Agnieszka 2007, Poetyka szkoły Matsuo Bashō, Warsaw: Neriton.pl_PL
dc.identifier.doi10.18778/7969-821-9.19


Pliki tej pozycji

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe