dc.contributor.author | Śniecikowska, Beata | |
dc.contributor.editor | Powers, William | |
dc.contributor.editor | Gärdenfors, Peter | |
dc.contributor.editor | Płuciennik, Jarosław | |
dc.contributor.editor | Wróblewski, Michał | |
dc.date.accessioned | 2020-12-17T16:30:14Z | |
dc.date.available | 2020-12-17T16:30:14Z | |
dc.date.issued | 2015 | |
dc.identifier.citation | Śniecikowska B., Transcultural Convergence? Polish Poets and Artists and the Oriental Verbo-visuality, [w:] On-line/Off-line - Between Text and Experience. Writing as a Lifestyle, Gärdenfors P., Powers W., Płuciennik J., Wróblewski M. (red.), Łódź University Press, Jagiellonian University Press, Łódź-Kraków 2015, s. 339-369, doi: 10.18778/7969-821-9.19 | pl_PL |
dc.identifier.isbn | 978-83-7969-821-9 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/32955 | |
dc.description.abstract | The article concerns different aspects of convergence processes of the traditional Oriental genres in the Polish culture, focusing on haiku, haiga and haibun. It examines artists’ books, visual arts and the artistic websites. The theoretical frame of the research is rooted in the concept of transculturality introduced by Wolfgang Welsch. The author analyses Polish works of art employing different strategies of combining
words and images, thereby showing unexpected similarities between cultures and revealing the artistic changes caused by the choice of different media. The investigation proves that the most interesting compositions uncover unexpected common elements between apparently contradictory traditions, the necessary condition is, however, at least the basic knowledge about the Other. | pl_PL |
dc.description.sponsorship | Udostępnienie publikacji Wydawnictwa Uniwersytetu Łódzkiego finansowane w ramach projektu „Doskonałość naukowa kluczem do doskonałości kształcenia”. Projekt realizowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój; nr umowy: POWER.03.05.00-00-Z092/17-00. | pl_PL |
dc.language.iso | en | pl_PL |
dc.publisher | Łódź University Press, Jagiellonian University Press | pl_PL |
dc.relation.ispartof | Gärdenfors P., Powers W., Płuciennik J., Wróblewski M. (red.), On-line/Off-line - Between Text and Experience. Writing as a Lifestyle, Łódź University Press, Jagiellonian University Press, Łódź-Kraków 2015; | |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | verbo-visuality | pl_PL |
dc.subject | transculturality | pl_PL |
dc.subject | convergence | pl_PL |
dc.subject | haiku | pl_PL |
dc.subject | haiga | pl_PL |
dc.subject | haibun | pl_PL |
dc.title | Transcultural Convergence? Polish Poets and Artists and the Oriental Verbo-visuality | pl_PL |
dc.type | Book chapter | pl_PL |
dc.page.number | 339-369 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | IBL PAN | pl_PL |
dc.identifier.eisbn | 978-83-7969-822-6 | |
dc.references | Addiss Stephen 2006, Interactions of Text and Image in Haiga, [in:] Matsuo Bashō’s Poetic Spaces, ed. E. Kerkham, New York: Palgrave Macmillan. | pl_PL |
dc.references | Addiss Stephen 2005, Haiku i haiga, [in:] Estetyka japońska. vol. 2. Słowa i obrazy. Antologia, ed. K. Wilkoszewska, Cracow: Universitas. | pl_PL |
dc.references | Balbus Stanisław 1983, „Stylizacja i zjawiska pokrewne w procesie historycznoliterackim”, Pamiętnik Literacki, No. 2. | pl_PL |
dc.references | Barthes Roland 2003, La préparation du roman I et II. Cours et séminaires au Collège de France (1978–1979 et 1979–1980), Texte établi, annoté et présenté par Nathalie Léger, Paris: Seuil. | pl_PL |
dc.references | Brzóska (Dariusz Brzóskiewicz), Emce Kwadrat (Marcel Adamowicz), Sójka (Stanisław Sojka), Samplaire (Wojciech Chołaściński) 2006, Haiku fristajl, Polskie Radio. | pl_PL |
dc.references | Cywińska-Milonas Maria 2002, Blogi (ujęcie psychologiczne), [in:] Liternet, ed. P. Marecki, Rabid, Cracow: Rabid. | pl_PL |
dc.references | Frąckiewicz Waldemar 2002, Krople słońca. Fotografia. Haiku, Lublin. | pl_PL |
dc.references | Gorządek Ewa 2009, Koji Kamoji, http://www.culture.pl/web/guest/baza-sztuki-pelna- -tresc/-/eo_event_asset_publisher/eAN5/content/koji-kamoji, accessed on 13.09.2012. | pl_PL |
dc.references | Grochowski Grzegorz 2000, Tekstowe hybrydy, Wrocław: Wydawnictwo Funna. | pl_PL |
dc.references | Gumkowska Anna 2009, Blogi wobec tradycji diarystycznej. Nowe gatunki w nowych mediach, [in:] Tekst (w) sieci. vol 1. Tekst. Język. Gatunki, ed. D. Ulicka, Warsaw: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne. | pl_PL |
dc.references | Haiku 1983, Haiku, trans. A. Żuławska-Umeda, afterword M. Melanowicz, Wroclaw: Ossolineum. | pl_PL |
dc.references | Hakutani Yoshinobu 2009, Haiku and Modernist Poetics, New York: Palgrave Macmillan. | pl_PL |
dc.references | Hniedziewicz Magdalena 2001, „Haiku w poezji i w obrazach”, Pismo Krytyki Artystycznej 2001 No. 35, http://free.art.pl/pokazpismo/nr35/tekst3.html, accessed on 30.10.2007. | pl_PL |
dc.references | Hokenson Jan Walsh 2007, Haiku as a Western Genre. Fellow-Traveler of Modernism, [in:] Modernism, vol. 2, ed. A. Eysteinsson, V. Liska, Amsterdam / Philadelphia: John Benjamins. | pl_PL |
dc.references | Issa Kobayashi 1997, The Spring of My Life and Selected Haiku, trans. S. Hamill, Boston–London: Shambhala. | pl_PL |
dc.references | Jakubowicz Karol 2011, Nowa ekologia mediów. Konwergencja a metamorfoza, Warsaw: Wydawnictwo Poltext. | pl_PL |
dc.references | Jenkins Henry 2007, Kultura konwergencji. Zderzenie starych i nowych mediów, trans. M. Bernatowicz, M. Filiciak, Warsaw: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne. | pl_PL |
dc.references | Johnson Jeffrey 2011, Haiku Poetics in Twentieth-Century Avant-Garde Poetry, Lanham–Boulder– New York–Toronto–Plymouth: Lexington Books. | pl_PL |
dc.references | Jopek Anna Maria, Ozone Makoto 2011, Haiku, Music. | pl_PL |
dc.references | Kamoji Koji 2006, ***, [in:] Haiku, ed. and trans. A. Żuławska-Umeda, Bielsko-Biała: ELAY. | pl_PL |
dc.references | Kazimierska-Jerzyk Wioletta 2008, „Strategia rewaloryzacji” we współczesnej refleksji nad sztuką. Piękno, eklektyzm, epigonizm, infantylizm, Cracow: Universitas. | pl_PL |
dc.references | Kitowska-Łysiak Małgorzata 2007, Teresa Pągowska, http://www.culture.pl/baza-sztuki- -pelna-tresc/-/eo_event_asset_publisher/eAN5/content/teresa-pagowska, accessed on 2.09.2012. | pl_PL |
dc.references | Kossowski Łukasz 2002, Czy można przesadzać kwiaty rzepaku? Twórczość mistrzów haiku, katalog wystawy w Muzeum Literatury im. Adama Mickiewicza, 15 Feb – 15 March 2002, Warsaw. | pl_PL |
dc.references | Kossowski Łukasz 1999, O inspiracjach japońskich w sztuce polskiej, in Chopin – Polska – Japonia. Wystawa z okazji 80 rocznicy nawiązania stosunków oficjalnych między Polską a Japonią oraz Roku Chopinowskiego, Warsaw. | pl_PL |
dc.references | Kostyrko Teresa 2004, „Transkulturowość” w ujęciu André Malraux – przyczynek do pojmowania terminu, [in:] Estetyka transkulturowa, ed. K. Wilkoszewska, Cracow: Universitas. | pl_PL |
dc.references | Kotlarek Magdalena 2009, Haiku – Akunin – Przekład, [in:] Między oryginałem a przekładem, vol. XV. Obcość kulturowa jako wyzwanie dla tłumacza, ed. J. Brzozowski, M. Filipowicz- -Rudek, Cracow: Księgarnia Akademicka. | pl_PL |
dc.references | Kozyra Agnieszka 2010, Estetyka zen, Warsaw: Wydawnictwo Trio Biblioteka Fundacji im. Takashimy. | pl_PL |
dc.references | Kreis Hieronim 2002, Od autora, [in:] idem, Strumień żółtego piasku, Cracow: Wydawnictwo Tyniec. | pl_PL |
dc.references | Król Anna 2007, Obraz świata, który przemija. Inspiracje sztuką Japonii w malarstwie Jana Stanisławskiego i jego uczniów / An Image of a Floating World in the Paintings of Jan Stanisławski and his Studets: Cracow: Centrum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha. | pl_PL |
dc.references | Król Anna 2011, Japonizm polski / Polish Japanism, Cracow: Centrum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha. | pl_PL |
dc.references | Kubiak Ho-Chi Beata 2009, Estetyka i sztuka japońska. Wybrane zagadnienia, Cracow: Universitas. | pl_PL |
dc.references | Michałowski Piotr 2008, Haiku wobec epifanii nowoczesnej, [in:] idem, Głosy, formy, światy. Warianty poezji nowoczesnej, Cracow: Universitas. | pl_PL |
dc.references | Nowa wystawa w Muzeum Literatury, „Biuletyn Kulturalny” (28.02.2002), www.msz.gov.pl/ files/file_library/42/20020225p_6978.doc, accessed on 30.10.2007. | pl_PL |
dc.references | Nycz Ryszard 1984, Sylwy współczesne: problem konstrukcji tekstu, Wroclaw: Ossolineum. | pl_PL |
dc.references | Olson Marion, “My journey” by Lidia Rozmus, Modern Haiku 2005, Vol. 36.1, http://www. modernhaiku.org/bookreviews/Rozmus2004.html. | pl_PL |
dc.references | Rewers Ewa 2007, Transkulturowość czy glokalność? Dwa dyskursy o kondycji post-ponowoczesnej, [in:] Dylematy wielokulturowości, ed. W. Kalaga, Cracow: Universitas. | pl_PL |
dc.references | Rozmus Lidia 2005, W podróży, Evanston: Deep North Press. | pl_PL |
dc.references | Rozmus Lidia 2004, My journey, Evanston: Deep North Press. | pl_PL |
dc.references | Said Edward W. 1978, Orientalism, New York: Pantheon Books. | pl_PL |
dc.references | Shusterman Richard 2008, Body Consciousness. A Philosophy of Mindfulness and Somaesthetics. Cambridge: Cambridge University Press | pl_PL |
dc.references | Shusterman Richard 2003, “Entertainment: A Question for Aesthetics”, British Journal for Aesthetics 43 (3). | pl_PL |
dc.references | Shusterman Richard 1997, “Somaesthetics and the Body/Media Issue”, Body and Society 3 (3). | pl_PL |
dc.references | Składanek Marcin 2010, Parateksty w środowiskach informacyjnych mediów interaktywnych, [in:] Pogranicza audiowizualności, ed. Andrzej Gwóźdź, Cracow: Universitas. | pl_PL |
dc.references | Szczepan-Wojnarska Anna M. 2005, Sylwiczny i intymistyczny charakter blogów, [in:] Język @ multimedia, ed. A. Dytman-Stasieńko, J. Stasieńko, Wroclaw: Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej Edukacji TWP we Wrocławiu. | pl_PL |
dc.references | Sopyło Małgorzata 2008, Estetyka książki elektronicznej, Novae Res, Gdynia: Wydawnictwo Innowacyjne. | pl_PL |
dc.references | Szczęsna Ewa 2011, Dyskurs internetowy a literacki, [in:] Komparatystyka dzisiaj, vol. 2. Interpretacje, ed. E. Kasperski, E. Szczęsna, Warsaw: Dom Wydawniczy Elipsa. | pl_PL |
dc.references | Szczęsna Ewa 2009, Wprowadzenie do poetyki tekstu sieciowego, [in:] Tekst (w) sieci, vol. 1. Tekst. Język. Gatunki, ed. D. Ulicka, Warsaw: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne. | pl_PL |
dc.references | Szura Magdalena Antonina 2003, Czy blog może być literaturą?, [in:] Liternet.pl, ed. P. Marecki, Cracow: Rabid. | pl_PL |
dc.references | Śniecikowska Beata (in print), „Oryginały czy imitacje? Wokół „najprawdziwszych” polskich haiku”, Pamiętnik Literacki. | pl_PL |
dc.references | Śniecikowska Beata 2013, Słowografia / Word-graphy, sensualnosc.ibl.waw.pl. | pl_PL |
dc.references | Śniecikowska Beata 2009, “In the Beginning Was… Laughter” – Humour in the Japanese and Polish Haiku Poetry, [in:] Humor. Teorie, praktyka, zastosowania / Humour. Theories, Applications, Practices, Vol. 2/2: Making Sense of Humour, eds. S. Dżereń-Głowacka, A. Kwiatkowska, Piotrków Trybunalski: Naukowe Wydawnictwo Piotrkowskie. | pl_PL |
dc.references | Śniecikowska Beata 2007, “Between Poem and Painting, between Individual and Common Experience – the Art of Haiku in Japan and in Poland”, Art Inquiry. Recherches sur les Arts 2007, vol. IX (XVIII). | pl_PL |
dc.references | Śniecikowska Beata 2005, Słowo – obraz – dźwięk. Literatura i sztuki wizualne w koncepcjach polskiej awangardy 1918–1939, Cracow: Universitas. | pl_PL |
dc.references | Takeuchi Melinda 2005, Wiersze i obrazy, [in:] Estetyka japońska, vol. 2. Słowa i obrazy. Antologia, ed. K. Wilkoszewska, Cracow: Universitas. | pl_PL |
dc.references | Ten krakowski Japończyk… Inspiracje sztuką Japonii w twórczości Wojciecha Weissa / That Krakow Japonist. Japanese Art. Inspirations in the Work of Wojciech Weiss 2008, Cracow: Centrum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha. | pl_PL |
dc.references | Trzeciak Przemysław 2002, Idea i tusz. Malarstwo w kręgu buddyzmu chan/zen, Warsaw: Prószyński i S-ka. | pl_PL |
dc.references | Walker Rachel 2005, Lidia Rozmus: Sumi-e Painter’s Haiku, http://performance.millikin.edu/ haiku/writerprofiles/WalkerOnRozmus.html; accessed on 19.02.2103 | pl_PL |
dc.references | Wallis Mieczysław 2004, Wybór pism estetycznych, ed. T. Pękala, Cracow: Universitas. | pl_PL |
dc.references | Watts Alan W. 1988, Zen w sztuce, [in:] Buddyzm, eds. J. Sieradzan, W. Jaworski, M. Dziwisz, Cracow: Krakowskie Wydawnictwo Prasowe RSW „Prasa–Książka–Ruch”. | pl_PL |
dc.references | Welsch Wolfgang 2004, Tożsamość w epoce globalizacji – perspektywa transkulturowa, [in:] Estetyka transkulturowa, ed. and trans. K. Wilkoszewska, Cracow: Universitas. | pl_PL |
dc.references | Welsch Wolfgang 1998, Estetyka i anestetyka, in Postmodernizm. Antologia przekładów, ed. R. Nycz, Cracow: Wydawnictwo Baran i Suszczyński. | pl_PL |
dc.references | Welsch Wolfgang 1998, Transkulturowość. Nowa koncepcja kultury, [in:] Filozoficzne konteksty rozumu transwersalnego. Wokół koncepcji Wolfganga Welscha, Part 2, ed. R. Kubicki, trans. and ed. B. Susła, J. Wietecki, Poznan: Wydawnictwo Fundacji Humaniora. | pl_PL |
dc.references | Welsch Wolfgang 1997, Aesthetics beyond aesthetics, [in:] Undoing aesthetics, London: SAGE Publications. | pl_PL |
dc.references | Wilkoszewska Krystyna 2008, Doświadczenie estetyczne – strategie pragmatyzacji i zaangażowania [in:] Nowoczesność jako doświadczenie. Dyscypliny, paradygmaty, dyskursy, eds. A. Zeidler-Janiszewska, R. Nycz, Warsaw: Wydawnictwo Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej „Academica”. | pl_PL |
dc.references | Wilkoszewska Krystyna 2004, Ku estetyce transkulturowej. Wprowadzenie, [in:] Estetyka transkulturowa, ed. K. Wilkoszewska, trans. K. Wilkoszewska, Cracow: Universitas. | pl_PL |
dc.references | Wilkoszewska Krystyna 1999, Estetyki nowych mediów, [in:] Piękno w sieci. Estetyka i nowe media, ed. K. Wilkoszewska, Cracow: Universitas. | pl_PL |
dc.references | Żuławska-Umeda Agnieszka 2007, Poetyka szkoły Matsuo Bashō, Warsaw: Neriton. | pl_PL |
dc.identifier.doi | 10.18778/7969-821-9.19 | |