dc.contributor.author | Rybarkiewicz, Dorota | |
dc.contributor.editor | Maciaszek, Janusz | |
dc.date.accessioned | 2020-12-30T15:15:31Z | |
dc.date.available | 2020-12-30T15:15:31Z | |
dc.date.issued | 2020 | |
dc.identifier.citation | Rybarkiewicz D., Dialeteizm punktem spotkania Boga religii z Bogiem filozofów? Uwag kilka: więcej pytań niż odpowiedzi, [w:] Analiza, racjonalność, filozofia religii. Księga jubileuszowa dedykowana Profesorowi Ryszardowi Kleszczowi, Maciaszek J. (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2020, s. 375-385, doi: 10.18778/8220-034-8.26 | pl_PL |
dc.identifier.isbn | 978-83-8220-034-8 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/33006 | |
dc.description | W artykule poruszona jest kwestia dialeteiczności paradoksów pojawiających się w rozważaniach teologicznych szczególnie dotyczących działania i atrybutów Boga. Zwolennicy dialeteizmu traktują fragmenty dzieł teologicznych, w których wykazuje się sprzeczność Boga, jako argumenty na rzecz swego stanowiska. Co więcej, przyjęcie sprzeczność w ramach tzw. mocnego dialeteizmu prowadzi do stwierdzenia, że sama rzeczywistość Boga jest sprzeczna, co z kolei rodzi pytanie, czy opis Boga podpada pod klasyczne kryterium prawdziwości. Jeśli za dialeteistami zrezygnujemy z zasady niesprzeczności jako podstawy, to nie można rozstrzygnąć, które stanowisko jest bardziej uzasadnione. Zamiast dialeteicznego rozwiązania, przedstawione są niektóre inne możliwe powody pojawienia się sprzeczności: ekwiwokacja, katachreza i przekraczanie granicy myśli. Najbardziej racjonalne podejście do sprzeczności pojawiających się w opisie Boga wydaje się zakładać logikę niegenerującą sprzeczności. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartof | Maciaszek J. (red.), Analiza, racjonalność, filozofia religii. Księga jubileuszowa dedykowana Profesorowi Ryszardowi Kleszczowi, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2020; | |
dc.relation.ispartofseries | Bibliotheca Philosophica;6 | |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | dialeteizm | pl_PL |
dc.subject | sprzeczność | pl_PL |
dc.subject | atrybuty boskie | pl_PL |
dc.subject | coincidentia oppositorum | pl_PL |
dc.subject | ontologia dymensjonalna | pl_PL |
dc.title | Dialeteizm punktem spotkania Boga religii z Bogiem filozofów? Uwag kilka: więcej pytań niż odpowiedzi | pl_PL |
dc.type | Book chapter | pl_PL |
dc.page.number | 375-385 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Łódzki | pl_PL |
dc.identifier.eisbn | 978-83-8220-035-5 | |
dc.references | Arystoteles (2002), Metafizyka, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Biblia Tysiąclecia (2012), Pallotinum, Poznań. | pl_PL |
dc.references | Damiani P. (2008), O wszechmocy Bożej, Wydawnictwo Marek Derewecki, Kęty. | pl_PL |
dc.references | Frankl V.E. (2010), Wola sensu, Wydawnictwo Czarna Owca, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Geach P.T. (1977), Providence and Evil, Cambridge University Press, Cambridge. | pl_PL |
dc.references | Grzegorczyk A. (2010), Ani na górze, ani w Jerozolimie…, ale w duchu i prawdzie. Podstawy metodycznej myśli religijnej, „Przegląd Filozoficzny. Nowa Seria” 19, 1(73), s. 79–88. | pl_PL |
dc.references | Kleszcz R. (2012), Logika, wszechmoc, Bóg, „Filo-Sofija” 19(4), s. 37–52. | pl_PL |
dc.references | Kroon F. (2001), Beyond Belief? A Critical Study of Graham Priest’s Beyond the Limits of Thought, „Theoria” 87, s. 48–61. | pl_PL |
dc.references | Kuzańczyk M. [1440] (1997), O oświeconej niewiedzy (De docta ignorantia), wstęp A. Kijewska, Znak, Kraków. | pl_PL |
dc.references | Kuzańczyk M. [1453] (2016), Vision of God. (De Visione Dei), Cosimo Classics, New York. | pl_PL |
dc.references | Lubich C. (2017), Jezus opuszczony, Fundacja Mariapoli, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Łukasiewicz J. (1961), W obronie logistyki, [w:] idem, Z zagadnień logiki i filozofii, PWN, Warszawa, s. 211. | pl_PL |
dc.references | Petrocchi G. (2011), Wskazania dla maryjnego profilu nowej ewangelizacji, „Gen’s” 4, s. 9–14. | pl_PL |
dc.references | Poczobut R. (2000), Spór o zasadę niesprzeczności, Towarzystwo Naukowe KUL, Lublin. | pl_PL |
dc.references | Priest G. (1985/1986), Contradiction, Belief and Rationality, „Proceedings of the Aristotelian Society. New Series” 86, s. 99–116. | pl_PL |
dc.references | Priest G. (1995), Beyond the Limits of Thought, Clarendon Press, Oxford. | pl_PL |
dc.references | Priest G. (1998), To Be and Not to Be – That Is the Answer: On Aristotle on the Law of Non-Contradiction, „Logical Analysis and History of Philosophy” 1, s. 91–130. | pl_PL |
dc.references | Priest G. (2001), Why It’s Irrational to Believe in Consistency, [w:] B. Brogaard, B. Smith (red.), Rationality and Irrationality, Obvahpt, Vienna, s. 284–293. | pl_PL |
dc.references | Priest G. (2018), Dialetheism, Stanford Encyclopedia of Philosophy, https://plato.stanford. edu/entries/dialetheism/ (dostęp: 23.04.2020). | pl_PL |
dc.references | Szubka T. (1997), O paradoksalnej naturze granic myśli, „Znak” 49(2), s. 133–139. | pl_PL |
dc.references | Woleński J. (2005), O jakim Bogu mowa? „Diametros” 4, s. 159–175. | pl_PL |
dc.identifier.doi | 10.18778/8220-034-8.26 | |