Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorRybarkiewicz, Dorota
dc.contributor.editorMaciaszek, Janusz
dc.date.accessioned2020-12-30T15:15:31Z
dc.date.available2020-12-30T15:15:31Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.citationRybarkiewicz D., Dialeteizm punktem spotkania Boga religii z Bogiem filozofów? Uwag kilka: więcej pytań niż odpowiedzi, [w:] Analiza, racjonalność, filozofia religii. Księga jubileuszowa dedykowana Profesorowi Ryszardowi Kleszczowi, Maciaszek J. (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2020, s. 375-385, doi: 10.18778/8220-034-8.26pl_PL
dc.identifier.isbn978-83-8220-034-8
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/33006
dc.descriptionW artykule poruszona jest kwestia dialeteiczności paradoksów pojawiających się w rozważaniach teologicznych szczególnie dotyczących działania i atrybutów Boga. Zwolennicy dialeteizmu traktują fragmenty dzieł teologicznych, w których wykazuje się sprzeczność Boga, jako argumenty na rzecz swego stanowiska. Co więcej, przyjęcie sprzeczność w ramach tzw. mocnego dialeteizmu prowadzi do stwierdzenia, że sama rzeczywistość Boga jest sprzeczna, co z kolei rodzi pytanie, czy opis Boga podpada pod klasyczne kryterium prawdziwości. Jeśli za dialeteistami zrezygnujemy z zasady niesprzeczności jako podstawy, to nie można rozstrzygnąć, które stanowisko jest bardziej uzasadnione. Zamiast dialeteicznego rozwiązania, przedstawione są niektóre inne możliwe powody pojawienia się sprzeczności: ekwiwokacja, katachreza i przekraczanie granicy myśli. Najbardziej racjonalne podejście do sprzeczności pojawiających się w opisie Boga wydaje się zakładać logikę niegenerującą sprzeczności.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofMaciaszek J. (red.), Analiza, racjonalność, filozofia religii. Księga jubileuszowa dedykowana Profesorowi Ryszardowi Kleszczowi, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2020;
dc.relation.ispartofseriesBibliotheca Philosophica;6
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectdialeteizmpl_PL
dc.subjectsprzecznośćpl_PL
dc.subjectatrybuty boskiepl_PL
dc.subjectcoincidentia oppositorumpl_PL
dc.subjectontologia dymensjonalnapl_PL
dc.titleDialeteizm punktem spotkania Boga religii z Bogiem filozofów? Uwag kilka: więcej pytań niż odpowiedzipl_PL
dc.typeBook chapterpl_PL
dc.page.number375-385pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzkipl_PL
dc.identifier.eisbn978-83-8220-035-5
dc.referencesArystoteles (2002), Metafizyka, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesBiblia Tysiąclecia (2012), Pallotinum, Poznań.pl_PL
dc.referencesDamiani P. (2008), O wszechmocy Bożej, Wydawnictwo Marek Derewecki, Kęty.pl_PL
dc.referencesFrankl V.E. (2010), Wola sensu, Wydawnictwo Czarna Owca, Warszawa.pl_PL
dc.referencesGeach P.T. (1977), Providence and Evil, Cambridge University Press, Cambridge.pl_PL
dc.referencesGrzegorczyk A. (2010), Ani na górze, ani w Jerozolimie…, ale w duchu i prawdzie. Podstawy metodycznej myśli religijnej, „Przegląd Filozoficzny. Nowa Seria” 19, 1(73), s. 79–88.pl_PL
dc.referencesKleszcz R. (2012), Logika, wszechmoc, Bóg, „Filo-Sofija” 19(4), s. 37–52.pl_PL
dc.referencesKroon F. (2001), Beyond Belief? A Critical Study of Graham Priest’s Beyond the Limits of Thought, „Theoria” 87, s. 48–61.pl_PL
dc.referencesKuzańczyk M. [1440] (1997), O oświeconej niewiedzy (De docta ignorantia), wstęp A. Kijewska, Znak, Kraków.pl_PL
dc.referencesKuzańczyk M. [1453] (2016), Vision of God. (De Visione Dei), Cosimo Classics, New York.pl_PL
dc.referencesLubich C. (2017), Jezus opuszczony, Fundacja Mariapoli, Warszawa.pl_PL
dc.referencesŁukasiewicz J. (1961), W obronie logistyki, [w:] idem, Z zagadnień logiki i filozofii, PWN, Warszawa, s. 211.pl_PL
dc.referencesPetrocchi G. (2011), Wskazania dla maryjnego profilu nowej ewangelizacji, „Gen’s” 4, s. 9–14.pl_PL
dc.referencesPoczobut R. (2000), Spór o zasadę niesprzeczności, Towarzystwo Naukowe KUL, Lublin.pl_PL
dc.referencesPriest G. (1985/1986), Contradiction, Belief and Rationality, „Proceedings of the Aristotelian Society. New Series” 86, s. 99–116.pl_PL
dc.referencesPriest G. (1995), Beyond the Limits of Thought, Clarendon Press, Oxford.pl_PL
dc.referencesPriest G. (1998), To Be and Not to Be – That Is the Answer: On Aristotle on the Law of Non-Contradiction, „Logical Analysis and History of Philosophy” 1, s. 91–130.pl_PL
dc.referencesPriest G. (2001), Why It’s Irrational to Believe in Consistency, [w:] B. Brogaard, B. Smith (red.), Rationality and Irrationality, Obvahpt, Vienna, s. 284–293.pl_PL
dc.referencesPriest G. (2018), Dialetheism, Stanford Encyclopedia of Philosophy, https://plato.stanford. edu/entries/dialetheism/ (dostęp: 23.04.2020).pl_PL
dc.referencesSzubka T. (1997), O paradoksalnej naturze granic myśli, „Znak” 49(2), s. 133–139.pl_PL
dc.referencesWoleński J. (2005), O jakim Bogu mowa? „Diametros” 4, s. 159–175.pl_PL
dc.identifier.doi10.18778/8220-034-8.26


Pliki tej pozycji

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe