Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorAnders-Morawska, Justyna
dc.contributor.editorDomański, Tomasz
dc.date.accessioned2021-06-15T07:32:38Z
dc.date.available2021-06-15T07:32:38Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.citationAnders-Morawska J., Partycypacyjne praktyki z zakresu sztuki jako element zarządzania widownią w kontekście rozwoju miasta kreatywnego, [w:] Strategie budowania marki i rozwoju handlu. Nowe trendy i wyzwania dla marketingu, T. Domański (red.), Uniwersytet Łódzki–Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne S.A., Łódź–Warszawa 2020, https://doi.org/10.18778/8142-903-0.05pl_PL
dc.identifier.isbn978-83-8142-903-0
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/36222
dc.description.abstractW tym rozdziale poruszono tematykę partycypacji w kulturze w szerokim i wąskim rozumieniu oraz partycypacyjnych praktyk kulturalnych i ich wpływu na rozwój miast kreatywnych. Dokonano przeglądu koncepcji łączących uczestnictwo w kulturze z kreatywnym tworzeniem miejsc i planowaniem kulturalnym oraz przedstawiono przykłady partycypacyjnych praktyk artystycznych w przestrzeni miejskiej. Nawiązując do obecnego rozumienia koncepcji rozwoju widowni, określono obszar zastosowania praktyk partycypacyjnych, które służąc umacnianiu pozycji artysty/ organizacji działających w obszarze sztuki, równocześnie oddziałują na budowanie społeczności miasta kreatywnego.pl_PL
dc.description.abstractThe scope of the paper is to explore the problem of participation in culture in general, participatory art practices, and their influence on the growth of creative cities. The author elaborates on concepts and categories of creative placemaking, and cultural planning and presents cases of participatory art practices in urban environment. Building upon the concept of audience development the paper describes the opportunities for application of participatory practices that would improve the situation of artists and cultural organizations, and at the same time have a positive impact on community building and social integration within a creative city.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofStrategie budowania marki i rozwoju handlu. Nowe trendy i wyzwania dla marketingu;
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectmiasto kreatywnepl_PL
dc.subjectpartycypacja w sztucepl_PL
dc.titlePartycypacyjne praktyki z zakresu sztuki jako element zarządzania widownią w kontekście rozwoju miasta kreatywnegopl_PL
dc.typeBook chapterpl_PL
dc.page.number85-110pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzki, Wydział Studiów Międzynarodowych i Politologicznych, Katedra Marketingu Międzynarodowego i Dystrybucjipl_PL
dc.identifier.eisbn978-83-8142-904-7
dc.referencesAnders-Morawska J., Hereźniak M., Community-bonding and place-making function of music in the strategies of creative cities, [w:] Inculsive Placemaking. Proceedings of the 4th Institute of Place Management International Conference, red. C. Parker, Ch. Steadman, Manchester Metropolitan University, Emerald Publishing, 2017.pl_PL
dc.referencesArandelovic A., Graz, UNESCO City of Design and Historical Heritage, „Cities”, 2015, 43, s. 78–91, DOI: http://dx.doi.org/10.1016/j.cities.2014.11.014.pl_PL
dc.referencesAshworth G., Planowanie dziedzictwa, Międzynarodowe Centrum Kultury Kraków, Kraków 2015.pl_PL
dc.referencesAugustyn A., Anders-Morawska J., Hereźniak M., Inteligentne zarządzanie dziedzictwem kulturowym w procesie budowania marek miast, „Zeszyty Naukowe Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie, Polityki europejskie, finanse i marketing”, 2018, 69(20), s. 20–36.pl_PL
dc.referencesBennet J., Creative Placemaking in Community Planning and Development: An Introduction to ArtPlace America, „Community Development Investment Review”, 2014, 10(2), s. 77–28.pl_PL
dc.referencesBernat S., Potencjał turystyki dźwiękowej, „Turystyka Kulturowa”, 2014, 6, s. 36–51.pl_PL
dc.referencesBianchini F., Cultural Planning in Post-Industrial Societies, [w:] Cultural Planning Center for Urbanism, red. K. Østergaard, B. Grönlund, G. Ribeiro, The Royal Danish Academy of Fine Arts, School of Architecture, 2005.pl_PL
dc.referencesBollo A., Da Milano C., Gariboldi A., Torch Ch. i in., Study on Audience Development – How to place audiences at the centre of cultural organisations, European Commission Directorate-General for Education, Youth, Sport and Culture Directorate D – Culture and Creativity Unit D2 – Creative Europe 2017, DOI: http://dx.doi.org/10.2766/711682.pl_PL
dc.referencesBonin-Rodriguez P., Proposing Place: Creative Placemaking (2010–Present), [w:] Performing Policy, Palgrave Macmillan, London 2015, s. 127–128, DOI: https://doi.org/10.1057/9781137356505_7.pl_PL
dc.referencesBreel A., Audience agency in participatory performance: A methodology for examining aesthetic experience, „Participations. Journal of Audience and Reception Studies”, 12(1), maj 2015, s. 369–370.pl_PL
dc.referencesCISAC-UNESCO, Cultural times The first global map of cultural and creative industries, E-Y December 2015, na podstawie: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000235710 (dostęp: 12.12.2018).pl_PL
dc.referencesCzerny A., Teoria nazw geograficznych, IGiPZ PAN, Warszawa 2011.pl_PL
dc.referencesDella Lucia M., Trunfio M., The role of the private actor in cultural regeneration: Hybridizing cultural heritage with creativity in the city, „Cities” 2018, 82, s. 35–44, DOI: https://doi.org/10.1016/ j.cities.2018.05.003.pl_PL
dc.referencesDoumpa V., Broad N., Street Performing: Low Cost, High Impact, [w:] The City at Eye Level, red. H. Karrsenberg, J. Laven, M. Glaser i M. van’t Hoff, Eburon Academic Publishers, Delft, 2016.pl_PL
dc.referencesEuropean Commission, Culture statistics – cultural employment, na podstawie: https://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/index.php/Culture_statistics_-_cultural_employment (dostęp: 25.02.2019).pl_PL
dc.referencesEuropean Commission, European Audiences: 2020 and beyond – Conference Conclusions, 2012, na podstawie: http://ec.europa.eu/assets/eac/culture/library/reports/conference-audience_en.pdf (dostęp: 23.02.2019).pl_PL
dc.referencesFinkelpearl T., Participatory Art, [w:], Encyclopedia of Aesthetics, red. M. Kelly, Oxford University Press, 2014, dostępna online http://arts.berkeley.edu/wp-content/uploads/2015/03/Participatory_Art-Finkelpearl-Encyclopedia_Aesthetics.pdf (dostęp: 24.06.2019).pl_PL
dc.referencesFlorida R., The Rise of the Creative Class: And How It’s Transforming Work, Leisure, Community and Everyday Life, Basic Books, New York 2002.pl_PL
dc.referencesFrenette A., The Rise of Creative Placemaking: Cross-Sector Collaboration as Cultural Policy in the United States, „Journal of Arts Management, Law and Society”, 2017, 47(5), s. 333–345.pl_PL
dc.referencesGathen C., Benefits of Networks within Cultural and Creative Industries The Case of the UNESCO Creative Cities Network with a Particular Focus on Gastronomy, Mid Sweden University, Department of Business, Economics and Law, Master Thesis, 2016pl_PL
dc.referencesGibson Ch., Connel J., Music and Tourism: on the Road Again, Channel View Publication, 2005.pl_PL
dc.referencesHausner J., Kultura i polityka rozwoju, [w:] Kultura a rozwój, red. J. Hausner, A. Karwińska, J. Purchla, Narodowe Centrum Kultury, Warszawa 2013.pl_PL
dc.referencesJackson M., Building Community, Making Space for Art, Urban Institute, Washington, DC, s. 10–11.pl_PL
dc.referencesJanicka-Olejnik E., Uczestnictwo Polaków w kulturze w świetle aktualnych raportów, „Studia Biura Analiz Sejmowych”, 2016, 2(46), s. 57–77.pl_PL
dc.referencesJerram L., Play Me, I’m Yours, na podstawie: http://www.streetpianos.com/ (dostęp: 15.07.2019).pl_PL
dc.referencesKawashima N., Audience Development and Social Inclusion in Britain, „International Journal of Cultural Policy”, 2006, 12(1), s. 55–72, DOI: https://doi.org/10.1080/10286630600613309.pl_PL
dc.referencesKisiel P., Uczestnictwo w kulturze jako problem badawczy, [w:] Kultura a rozwój, red. J. Hausner, A. Karwińska, J. Purchla, NCK, Warszawa 2013.pl_PL
dc.referencesKlasik A., Sektor kultury i przemysły kreatywne nowym fundamentem rozwoju dużych miast i aglomeracji miejskich, [w:] Rola sektora kultury i przemysłów kreatywnych w rozwoju miast i aglomeracji, red. A. Klasik, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, Katowice 2010, s. 11–39pl_PL
dc.referencesKolb B., Marketing for Cultural Organisations: New Strategies for Attracting Audiences to Classical Music, Dance, Museums, Theatre & Opera, Cengage Learning EMEA, 2005.pl_PL
dc.referencesKowalik W., Matlak M., Nowak A., Noworól K., Noworól Z., Kultura lokalnie. Między uczestnictwem w kulturze a partycypacją w zarządzaniu, Małopolski Instytut Kultury, Wydawnictwo MIK, Kraków 2011.pl_PL
dc.referencesLandry Ch., The Creative City: A Toolkit for Urban Innovators, Earthscan, Sterling, London 2000.pl_PL
dc.referencesMakówka M., Funkcje uczestnictwa w kulturze, „Zeszyty Naukowe” 742, AE w Krakowie, 2007.pl_PL
dc.referencesMarkusen A., Brown A., From Audience to Participants: New Thinking for the Performing Arts, „Análise Social”, 213, XLIX (4.º), 2014.pl_PL
dc.referencesMatarasso F., A Restless Art, Calouste Gulbenkian Foundation, UK Branch, London, 2019pl_PL
dc.referencesMiles A., Sullivan A., Understanding participation in culture and sport: Mixing methods, reordering knowledges, „Cultural Trends”, December 2012, 21(4), s. 311–324.pl_PL
dc.referencesNamyślak B., Cooperation and Forming Networks of Creative Cities: Polish Experiences, „European Planning Studies”, 2014, 22(11), s. 2411–2427, DOI: http://dx.doi.org/10.1080/09654313.2013.843652.pl_PL
dc.referencesOsborne D. (red.), The New Public Governance? Emerging perspectives on the theory and practice of public governance, Routledge, London and New York 2010.pl_PL
dc.referencesPatricio-Mulero M., Rius-Ulldemolins J., From creative city to generative governance of the cultural policy system?: The case of Barcelona’s candidature as UNESCO City of Literature, „City, Culture and Society”, 2017, 10, s. 1–10, DOI: http://dx.doi.org/10.1016/j.ccs.2017.05.001.pl_PL
dc.referencesPearson D., Pearson T., Branding Food Culture: UNESCO Creative Cities of Gastronomy, „Journal of Food Products Marketing”, 2017, 23(3), s. 342–355, DOI: https://doi.org/10.1080/10454446.2014.1000441.pl_PL
dc.referencesPeinhardt K., What does placemaking sound like: soundplaces in Louisiana, [w:] Project for Public Spaces, 8. 02. 2018, na podstawie: https://www.pps.org/article/what-does-placemaking-sound-like-sound-places-in-louisiana (dostęp: 15.07.2019).pl_PL
dc.referencesRapson R., Creative Placemaking: Rethinking the Role of Arts and Culture in Strengthening Communities, The Kresge Foundation, 2013, na podstawie: https://kresge.org/sites/default/files/library/creative-placemaking-rethinking-the-role-of-arts-and-culture.pdf, s. 4 (dostęp: 25.06.2019).pl_PL
dc.referencesRossi M., Branding or sharing?: The dialectics of labeling and cooperation in the UNESCO Creative Cities Network, „City, Culture and Society”, June 2014, 5(2), s. 107–110, DOI: https://doi.org/10.1016/j.ccs.2014.05.002.pl_PL
dc.referencesSanetra-Szeliga J., Sektor kultury a rozwój gospodarczy miasta, [w:] Kultura a rozwój, red. J. Hausner, A. Karwieńska, J. Purchla, NCK, Kraków 2017.pl_PL
dc.referencesSimon J., Marcus G., Danto A.C., Hollander A., Rockwell J., Democracy & the Arts, Cornell University Press, 1999.pl_PL
dc.referencesSułkowski B., „Społeczne ramy kultury” czterdzieści lat później. Pięć modeli komunikacji kulturowej, „Kultura i Społeczeństwo”, 2011, 4.pl_PL
dc.referencesSteutville R., Walk over, Beethoven, „Public Square Journal”, 29.05.2018 r., na podstawie: https://www.cnu.org/publicsquare/2018/05/29/walk-over-beethoven (dostęp: 23.02.2019).pl_PL
dc.referencesŚwiętochowska A., Wartość kultury w perspektywie polityki publicznej, „Kultura i Rozwój”, 2017, 1(2), na podstawie: https://scholar.com.pl/pl/index.php?controller=attachment&id_attachment=439 (dostęp: 24.09.2019).pl_PL
dc.referencesUNESCO, Creative Cities. Mission Statement, na podstawie: https://en.unesco.org/creative-cities/ sites/creative-cities/files/Mission_Statement_UNESCO_Creative_Cities_Network.pdf (dostęp: 25.06.2019).pl_PL
dc.referencesUNESCO, Creative Cities Network (UCCN). „Building a Collective Vision for the Future”. Strategic Framework, 2017, s. 3, na podstawie: https://en.unesco.org/creative-cities/sites/creative-cities/files/Strategic-framework_UCCN.pdf (dostęp: 25.06.2019).pl_PL
dc.referencesUNESCO Institute for Statistics, The globalisation of cultural trade: a shift in consumption. International flows of cultural goods and services 2004–2013, Montreal 2016, DOI: http://dx.doi.org/10.15220/978-92-9189-185-6-en.pl_PL
dc.referencesUNESCO, The 2009 UNESCO Framework for Cultural Statistics (FCS), 2009, na podstawie: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000191061 (dostęp: 25.02.2019).pl_PL
dc.referencesUNESCO-UNDP, Creative Economy Report > Widening Local Development Pathways, United Nations Development Programme (UNDP), One United Nations Plaza, New York, 2013.pl_PL
dc.referencesUniversity of Pennsylvania Social Impact of the Arts Project (SIAP) and Reinvestment Fund, Culture and Social Wellbeing in New York City: Highlights of a Two-Year Research Project, 2017, Culture and Social Wellbeing in New York City, 2014–2017, na podstawie: https://repository.upenn.edu/siap_culture_nyc/2.pl_PL
dc.referencesWiktor-Mach D., What role for culture in the age of sustainable development? UNESCO’s advocacy in the 2030 Agenda negotiations, „International Journal of Cultural Policy”, 2018, DOI: https://doi.org/10.1080/10286632.2018.1534841.pl_PL
dc.referencesWilliams R., Culture is Ordinary, [w:] Raymond Williams on Culture & Society: Essential Writings, red. Jim McGuigan, 1958, DOI: http://dx.doi.org/10.4135/9781473914766.n1, s. 21.pl_PL
dc.referencesZerlang M., The Cultural Turn in Contemporary Urban Planning, [w:] Cultural Planning Center for Urbanism, red. K. Østergaard, B. Grönlund, G. Ribeiro, The Royal Danish Academy of Fine Arts, School of Architecture, 2005.pl_PL
dc.identifier.doi10.18778/8142-903-0.05


Pliki tej pozycji

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe