dc.contributor.author | Kowalik, Katarzyna | |
dc.date.accessioned | 2021-06-21T06:03:16Z | |
dc.date.available | 2021-06-21T06:03:16Z | |
dc.date.issued | 2021 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/37718 | |
dc.description.abstract | Rozprawa doktorska La realtà dell’Italia post-unitaria nelle opere di Alfredo Oriani. L’analisi storicoletteraria del caso della ricezione di un autore preteso dal regime politico [Rzeczywistość Włoch pozjednoczeniowych w dziełach Alfreda Orianiego. Analiza historycznoliteracka przypadku recepcji autora zawłaszczonego przez reżim polityczny], napisana pod kierunkiem prof. Tomasza Kaczmarka oraz prof. Marii Teresy Girardi w ramach umowy co-tutelle pomiędzy Uniwersytetem Łódzkim a Katolickim Uniwersytetem „Sacro Cuore” w Mediolanie, podejmuje rzadko opisywany do tej pory na gruncie studiów italianistycznych temat wyjątkowego zjawiska w dziejach literatury włoskiej, jakim była ewoluująca recepcja twórczości pisarza, dziennikarza i historyka Alfreda Orianiego (Faenza, 1852 – Casola Valsenio, 1909). Mało znany nawet wśród włoskich czytelników i nieczęsto wspominany w podręcznikach literatury, ignorowany przez krytykę literacką w trakcie swojego życia, zmuszany do wydawania kolejnych tekstów za własne środki i w nielicznych recenzjach określany jako twórca obsceniczny i grafoman, w okresie dwudziestolecia międzywojennego został otoczony kultem prekursora ideologii faszystowskiej i dzięki osobistemu zaangażowaniu Benita Mussoliniego wywyższony do rangi jednego z najwybitniejszych literatów w historii Włoch.
W rozprawie podjęte zostały dwa wątki. Pierwszy z nich stanowi analiza pięciu powieści Orianiego pod kątem ukazanego w nich obrazu włoskiej rzeczywistości po 1861 r. Drugim poruszanym w pracy zagadnieniem jest niezwykły literacki casus pisarza, którego zmieniająca się na przestrzeni dziesięcioleci recepcja silnie powiązana była z przywłaszczeniem sobie jego dorobku przez reżim faszystowski, poszukujący intelektualnych podstaw dla swojej ideologiczno-politycznej działalności. Założenia metodologiczne dysertacji opierają się na refleksji na temat pozycji autora w recepcji dzieła literackiego i kwestii intencjonalności w jego interpretacji. | pl_PL |
dc.language.iso | it | pl_PL |
dc.subject | Alfredo Oriani | pl_PL |
dc.subject | letteratura | pl_PL |
dc.subject | fascismo | pl_PL |
dc.subject | Italia post-unitaria | pl_PL |
dc.subject | romanzo | pl_PL |
dc.title | La realtà dell’Italia post-unitaria nelle opere di Alfredo Oriani. L’analisi storicoletteraria del caso della ricezione di un autore preteso dal regime politico | pl_PL |
dc.title.alternative | Rzeczywistość Włoch pozjednoczeniowych w dziełach Alfreda Orianiego. Analiza historycznoliteracka przypadku recepcji autora zawłaszczonego przez reżim polityczny | pl_PL |
dc.type | PhD/Doctoral Dissertation | pl_PL |
dc.rights.holder | Katarzyna Kowalik | pl_PL |
dc.page.number | 234 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Łódzki, Wydział Filologiczny, Instytut Romanistyki | pl_PL |
dc.contributor.authorEmail | katarzyna.kowalik@uni.lodz.pl | pl_PL |
dc.dissertation.director | Kaczmarek, Tomasz | |
dc.dissertation.director | Girardi, Maria Teresa | |
dc.dissertation.reviewer | Kucharuk, Sylwia | |
dc.dissertation.reviewer | Gadomska, Katarzyna | |
dc.date.defence | 2021-07-02 | |
dc.discipline | literaturoznawstwo | pl_PL |