Now showing items 21-40 of 3632

    • Różnorodne sposoby na weryfikację wiedzy – rozwiązania praktyczne 

      Kujawa-Weinke, Dorota (Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2023-03-29)
      Ocenianie jest nieodłącznym składnikiem uczenia. Jeżeli zostanie oderwane od bezrefleksyjnego wstawienia stopnia do dziennika na rzecz oceniania, które jest informacją dla ucznia na temat tego, co wie i potrafi, to będzie ...
    • Skuteczna nauka języka obcego na zajęciach online 

      Potempska, Justyna (Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2023-03-29)
      Celem artykułu jest omówienie problematyki metodyczno-dydaktycznej związanej z przeprowadzaniem zajęć z języka obcego w formie zdalnej oraz ukazanie potencjału, który tkwi w wykorzystywaniu narzędzi internetowych w nauce ...
    • Pokolenie jutra w dzisiejszej polskiej szkole: charakterystyka, priorytety i wyzwania nie tylko w klasie językowej 

      Zalisz, Katarzyna (Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2023-03-29)
      Artykuł ma na celu przybliżenie charakterystyki Pokolenia Alfa (Post-Gen-Z), dzieci urodzonych po 2010 roku, uczniów dzisiejszych polskich szkół. Autorka podjęła próbę odpowiedzi na kilka pytań związanych z pracą z Pokoleniem ...
    • Co wspólnego ma coaching z lekcjami języka polskiego? 

      Karolczyk-Kozyra, Agata (Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2023-03-29)
      Celem artykułu jest poruszenie zagadnienia coachingu edukacyjnego oraz wykorzystywania go podczas lekcji języka polskiego w szkole ponadpodstawowej. Autorka wyjaśnia pojęcie coachingu oraz przedstawia jego genezę. Podaje ...
    • Współczesna szkoła w oczach nastolatków 

      Kowalkiewicz-Kulesza, Agnieszka (Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2023-03-29)
      Celem artykułu była analiza wyników badania ankietowego przeprowadzonego wśróduczniów. Ankieta dotyczyła oceny współczesnej edukacji przez młodzież pomiędzy12 a 17 rokiem życia. Szczegółowe odpowiedzi respondentów na ...
    • Teatralizacja w edukacji początkowej. Kreatywny nauczyciel, kreatywny uczeń 

      Matecka, Anna (Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2023-03-29)
      Tematem rozważań podjętych w ramach niniejszego artykułu jest metoda teatralizacji, którą autorka wykorzystywała podczas zajęć na etapie edukacji początkowej. W pierwszej części artykułu przedstawiona została geneza terminu ...
    • Wstęp 

      Jeznach, Klaudia; Kowalkiewicz-Kulesza, Agnieszka (Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2023-03-29)
    • Sześcioetapowa metoda nauczania informatyki w szkole podstawowej 

      Celiński, Maciej (Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2023-03-29)
      W niniejszym artykule skupiam się na przedstawieniu teoretycznych założeń sześcioetapowej metody nauczania dla przedmiotu informatyka. Zastosowanie tej metody nauczania przez nauczycieli w szkole podstawowej może znacząco ...
    • Szkoła jutra? Tradycja i (r)ewolucje w edukacji 

      Jeznach, Klaudia; Kowalkiewicz-Kulesza, Agnieszka; Jeznach, Klaudia - Uniwersytet Łódzki, Wydział Filologiczny, Instytut Filologii Polskiej i Logopedii, Zakład Dydaktyki Języka i Literatury Polskiej, 90-236 Łódź, ul. Pomorska 171/173; Kowalkiewicz-Kulesza, Agnieszka - Uniwersytet Łódzki, Wydział Filologiczny, Instytut Filologii Polskiej i Logopedii, Zakład Dydaktyki Języka i Literatury Polskiej, 90-236 Łódź, ul. Pomorska 171/173 (Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2023-03-29)
      Niniejsza publikacja jest owocem pogłębionych refleksji, efektem bogatych obserwacji szkoły i uczniów, ukazaniem różnych perspektyw badawczych. Wielowymiarowość zagadnień zaprezentowanych przez Autorów uświadamia, jak wiele ...
    • Wykorzystywanie technologii informacyjno-komunikacyjnych (TIK) w nauczaniu zdalnym 

      Cimaszewska-Kuniniec, Gracja (Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2023-03-29)
      W ciągu ostatnich kilkudziesięciu lat technologie informacyjno-komunikacyjne były szeroko stosowane we wszystkich dziedzinach życia i działalności gospodarczej oraz skutecznie zmieniły sposób działania i funkcjonowania ...
    • Przypominanie – zapominanie. Drugie pokolenie wobec pamięci o Marcu ’68 

      Żyła, Weronika ORCID (Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2023-03-23)
      W swoim artykule autorka analizuje dwa spektakle, które poruszają temat wydarzeń z 1968 roku i powstały w 2018 roku w związku z ich 50. rocznicą. Do analizy wybiera „Sprawiedliwość” Michała Zadary oraz „Kilka obcych słów ...
    • Dziecięce doświadczenie getta w spektaklach dla młodego widza 

      Królikowska, Joanna (Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2023-03-23)
      Twórcy teatralni często zajmują się tematem Holocaustu, jednak rozmowę o przeszłości i pamięci prowadzili głównie z widzami dorosłymi. Próby opowiedzenia młodym odbiorcom o Zagładzie stanowią więc w polskim teatrze novum. ...
    • Wyparte chłopskie korzenie i poszukiwanie szlacheckiego „imaginarium”. „W imię Jakuba S.” Moniki Strzępki i Pawła Demirskiego 

      Berkan, Krystyna (Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2023-03-23)
      Artykuł dotyczy dramatu Pawła Demirskiego W imię Jakuba S. oraz opartego na nim spektaklu pod tym samym tytułem w reżyserii Moniki Strzępki (Teatr Dramatyczny im. G. Holoubka w Warszawie, 2011). Twórcy spektaklu wyrazili ...
    • Wstęp 

      Królikowska, Joanna; Żyła, Weronika ORCID (Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2023-03-23)
    • Opowiedzieć historię: Polska dramaturgia współczesna po 2006 roku 

      Królikowska, Joanna; Żyła, Weronika; Królikowska, Joanna - Uniwersytet Łódzki; Żyła, Weronika - Uniwersytet Łódzki (Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2023-03-23)
      Publikacja Opowiedzieć historię. Polska dramaturgia współczesna po 2006 roku stanowi próbę analizy narracji historycznych w polskim teatrze i dramacie najnowszym. Wychodząc od klasycznego kanonu badań nad pamięcią, ...
    • "Fake news", dezinformacja, weryfikacja – szkoła wobec nadprodukcji informacji. 

      Wojtowicz, Katarzyna (Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2023-03-29)
      Tematem niniejszego szkicu jest jedno z największych zagrożeń współczesnej rzeczywistości kulturowej – tworzenie i rozpowszechnianie fake newsów w przestrzeni medialnej, a także podjęcie próby odpowiedzi na pytanie – czy ...
    • Kształtowanie kompetencji przyszłości na lekcjach języka polskiego w szkole podstawowej 

      Miłko, Marcin (Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2023-03-29)
      Kompetencje kluczowe i przyszłości stanowią bardzo ważną część procesu edukacyjnego, a obowiązek ich uczenia jest wpisany w preambułę do Podstawy programowej kształcenia ogólnego. W artykule została przedstawiona refleksja ...
    • Neurodydaktyka i nauka poprzez zabawę grupową 

      Jeznach, Klaudia (Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2023-03-29)
      Celem artykułu jest ukazanie możliwości połączenia edukacji ze środowiskiem przyjaznym współczesnym uczniom. Nauka poprzez grupową zabawę, wykorzystująca różne dyskursy naukowe staje się efektywniejsza i praktyczniejsza. ...
    • Zrozumieć uczenie się. Skuteczne zdziwienie – wyzwalająca myślenie nauka czytania i pisania w świetle odkryć badań kognitywnych 

      Kisiel, Weronika (Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2023-03-29)
      Czytanie i pisanie należą do kluczowych kompetencji współczesnego świata, a ich rozwijanie stanowi jedno z podstawowych zadań szkoły, mimo to Polska mierzy się z niezwykle popularnym zjawiskiem nieczytania. Podczas ...
    • Jak Ty będziesz zadowolony, to i ja będę zadowolona: Listy Pauliny i Aleksandra Wielopolskich z lat 1860–1862 

      Staniszewska, Aleksandra (Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2025-09-25)
      „Jak Ty będziesz zadowolony, to i ja będę zadowolona” – pisała Paulina Wielopolska do swojego męża Aleksandra. Ta deklaracja, zawarta w jednym z prywatnych listów margrabiny, staje się punktem wyjścia do głębszej refleksji ...