Wykorzystanie wielopłaszczyznowej karty dokonań do analizy wartości przedsiębiorstwa
Abstract
Pomiar, analiza i ocena procesów kształtowania wartości są podstawowymi elementami badania atrakcyjności przedsiębiorstwa jako miejsca lokowania kapitału. Przedsiębiorstwa obecnie są oceniane głównie – choć nie wyłącznie – przez pryzmat ich zdolności do generowania wolnych przepływów pieniężnych. Realizacja powyższego celu zależy od interakcji wielu podmiotów, nie zawsze powiązanych ze sobą, lecz związanych z funkcjonowaniem przedsiębiorstwa, m.in.: klientów, dostawców, pracowników, pożyczkodawców, akcjonariuszy i zarządu. Każda z wymienionych grup interesariuszy ma określone oczekiwania w stosunku do przedsiębiorstwa i w różny sposób wpływa na jego wartość.
W pracy proponuję stworzenie wielopoziomowej karty dokonań - opierającej się na powszechnie dostępnych danych - tak, aby każdy interesariusz mógł ocenić osiągnięcia przedsiębiorstwa. Ujęcie danych w takiej formie pomogło w określeniu obszarów, które wpływają na tworzenie wartości. Zastosowanie opracowanego narzędzia pomiaru i oceny zmian wartości przedsiębiorstw - bazujące jedynie na powszechnie dostępnych danych - pozwoliło zidentyfikować siłę wzrostu oraz kluczowe czynniki kreujące wartość. Narzędzie to ma charakter uniwersalny, lecz badanie empiryczne zostało przeprowadzone na próbie spółek notowanych na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie.