dc.contributor.author | Cieśliński, Szymon | |
dc.contributor.editor | Sakowski, Krzysztof | |
dc.contributor.editor | Plęs, Łukasz Marek | |
dc.date.accessioned | 2022-05-26T11:18:19Z | |
dc.date.available | 2022-05-26T11:18:19Z | |
dc.date.issued | 2016 | |
dc.identifier.citation | Cieśliński Sz., Gra i/lub opowieść? O eksplorowaniu historii w „Gone Home”, [w:] Nowe media w języku, kulturze i literaturze, Sakowski K., Plęs Ł.M. (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2016, s. 109-123, https://doi.org/10.18778/8088-104-4.08 | pl_PL |
dc.identifier.isbn | 978-83-8088-104-4 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/41942 | |
dc.description.abstract | Premiera gry "Gone Home" (The Fullbright Company, 2013) oraz jej ogromny sukces wywołały liczne dyskusje w mediach branżowych oraz pośród samych graczy. Kwestią dyskusyjną była nie tylko poruszana w grze tematyka LGBT, ale także pytanie o to, czym tak właściwie jest "Gone Home". Czy to aby na pewno gra? A może interaktywna wersja literackiej opowieści lub inny eksperyment medialny? Niniejszy artykuł stawia sobie za cel próbę odpowiedzi na to pytanie oraz analizę samej gry pod kątem zastosowanych w niej mechanizmów narracji ("environmental storytelling") oraz ich wpływu na odbiór opowiadanej historii przez gracza. Analizie tej towarzyszyć będzie ogólna refleksja nad potencjałem do opowiadania historii drzemiącym w medium gier komputerowych. | pl_PL |
dc.description.abstract | The premiere of “Gone Home” (The Fullbright Company, 2013) and its huge success caused many discussions in the game industry media and among the players. Questionable were not only the LGBT themes in the game, but also the question about what actually “Gone Home” is. Is this a game? Or maybe an interactive version of literary stories or another media experiment? The purpose of this article is an attempt to answer that question and to analyze the game in terms of the mechanics used in the narration (environmental storytelling) and their influence on the player’s perception of the story. A general reflection on the potential for storytelling present in the medium of computer games will attend to this analysis. | pl_PL |
dc.description.sponsorship | Udostępnienie publikacji Wydawnictwa Uniwersytetu Łódzkiego finansowane w ramach projektu „Doskonałość naukowa kluczem do doskonałości kształcenia”. Projekt realizowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój; nr umowy: POWER.03.05.00-00-Z092/17-00. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartof | Sakowski K., Plęs Ł.M. (red.), Nowe media w języku, kulturze i literaturze, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2016; | |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | gry komputerowe | pl_PL |
dc.subject | gry video | pl_PL |
dc.subject | przestrzeń | pl_PL |
dc.subject | narracja | pl_PL |
dc.subject | narracja środowiskowa | pl_PL |
dc.subject | opowiadanie historii | pl_PL |
dc.subject | Gone Home | pl_PL |
dc.subject | gry eksploracyjne | pl_PL |
dc.subject | computer games | pl_PL |
dc.subject | video games | pl_PL |
dc.subject | space | pl_PL |
dc.subject | narration | pl_PL |
dc.subject | environmental storytelling | pl_PL |
dc.subject | storytelling | pl_PL |
dc.subject | Gone Home | pl_PL |
dc.subject | exploration games | pl_PL |
dc.title | Gra i/lub opowieść? O eksplorowaniu historii w „Gone Home” | pl_PL |
dc.type | Book chapter | pl_PL |
dc.rights.holder | © Copyright by Authors, Łódź 2016; © Copyright for this edition by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2016 | pl_PL |
dc.page.number | 109-123 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Łódzki, Wydział Filologiczny, Katedra Literatury i Kultury Niemiec, Austrii i Szwajcarii, ul. Pomorska171/173, 90-236 Łódź | pl_PL |
dc.identifier.eisbn | 978-83-8088-105-1 | |
dc.references | Atkins B., 2003, More Than a Game: The Computer Game as Fictional Form, Manchester. | pl_PL |
dc.references | Bomba R., 2014, Gry komputerowe w perspektywie antropologii codzienności, Toruń. | pl_PL |
dc.references | Dovey J., Kennedy H. W., 2011, Kultura gier komputerowych, Kraków. | pl_PL |
dc.references | Filiciak M., 2006, Wirtualny plac zabaw. Gry sieciowe i przemiany kultury współczesnej, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Graft K., 2014, For Gone Home’s designer, ‘what is a game?’ is a question worth exploring http://www.gamasutra.com/view/news/212853/For_Gone_Homes_designer_what_is_a_game_is_a_question_worth_exploring.php (dostęp: 01.02.2106 r.). | pl_PL |
dc.references | Juul J., 2003, The Game, the Player, the World, Looking for a Heart of Gameness www.jesperjuul.net/text/gameplayerworld/ (dostęp 01.02.2016 r.). | pl_PL |
dc.references | Liebert S., 2013, Recenzja gry Gone Home – trudne sprawy gier wideo http://www.gry-online.pl/S020.asp?ID=9281 (dostęp 01.02.2016 r.). | pl_PL |
dc.references | Manovich L., 2006, Język nowych mediów, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Pogiernicka I., 2013, Recenzja Gone Home, [w:] CD-Action 11/2013, 67. | pl_PL |
dc.references | Prajzner K., 2009, Tekst jako świat i gra. Modele narracyjności w kulturze współczesnej, Łódź. | pl_PL |
dc.references | Rouse R., 2010, Environmental Narrative. Your World is Your Story http://www.gdcvault.com/play/1012712/Environmental-Narrative-Your-World-is (dostęp: 01.02.2016 r.). | pl_PL |
dc.references | Schreiber P., 2015, Kultura środka. Nie ma kogoś takiego jak gracz, [w:] Dwutygodnik http://www.dwutygodnik.com/artykul/5474-kultura-srodka-nie-ma-kogos-takiego-jak-gracz.html (dostęp: 01.02.2016r.). | pl_PL |
dc.references | Stasieńko J., 2005, Alien vs. Predator? – gry komputerowe a badania literackie, Wrocław. | pl_PL |
dc.references | Urbańska-Galanciak D., 2009, Homo players. Strategie odbioru gier komputerowych, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Worch M., Smith H., 2010, „What Happened Here?” Environmental Storytelling http://www.worch.com/files/gdc/What_Happened_Here_Web_Notes.pdf (dostęp: 01.02.2016 r.). | pl_PL |
dc.identifier.doi | 10.18778/8088-104-4.08 | |
dc.discipline | nauki o komunikacji społecznej i mediach | pl_PL |
dc.discipline | nauki socjologiczne | pl_PL |