Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorCieśliński, Szymon
dc.contributor.editorSakowski, Krzysztof
dc.contributor.editorPlęs, Łukasz Marek
dc.date.accessioned2022-05-26T11:18:19Z
dc.date.available2022-05-26T11:18:19Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.citationCieśliński Sz., Gra i/lub opowieść? O eksplorowaniu historii w „Gone Home”, [w:] Nowe media w języku, kulturze i literaturze, Sakowski K., Plęs Ł.M. (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2016, s. 109-123, https://doi.org/10.18778/8088-104-4.08pl_PL
dc.identifier.isbn978-83-8088-104-4
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/41942
dc.description.abstractPremiera gry "Gone Home" (The Fullbright Company, 2013) oraz jej ogromny sukces wywołały liczne dyskusje w mediach branżowych oraz pośród samych graczy. Kwestią dyskusyjną była nie tylko poruszana w grze tematyka LGBT, ale także pytanie o to, czym tak właściwie jest "Gone Home". Czy to aby na pewno gra? A może interaktywna wersja literackiej opowieści lub inny eksperyment medialny? Niniejszy artykuł stawia sobie za cel próbę odpowiedzi na to pytanie oraz analizę samej gry pod kątem zastosowanych w niej mechanizmów narracji ("environmental storytelling") oraz ich wpływu na odbiór opowiadanej historii przez gracza. Analizie tej towarzyszyć będzie ogólna refleksja nad potencjałem do opowiadania historii drzemiącym w medium gier komputerowych.pl_PL
dc.description.abstractThe premiere of “Gone Home” (The Fullbright Company, 2013) and its huge success caused many discussions in the game industry media and among the players. Questionable were not only the LGBT themes in the game, but also the question about what actually “Gone Home” is. Is this a game? Or maybe an interactive version of literary stories or another media experiment? The purpose of this article is an attempt to answer that question and to analyze the game in terms of the mechanics used in the narration (environmental storytelling) and their influence on the player’s perception of the story. A general reflection on the potential for storytelling present in the medium of computer games will attend to this analysis.pl_PL
dc.description.sponsorshipUdostępnienie publikacji Wydawnictwa Uniwersytetu Łódzkiego finansowane w ramach projektu „Doskonałość naukowa kluczem do doskonałości kształcenia”. Projekt realizowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój; nr umowy: POWER.03.05.00-00-Z092/17-00.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofSakowski K., Plęs Ł.M. (red.), Nowe media w języku, kulturze i literaturze, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2016;
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectgry komputerowepl_PL
dc.subjectgry videopl_PL
dc.subjectprzestrzeńpl_PL
dc.subjectnarracjapl_PL
dc.subjectnarracja środowiskowapl_PL
dc.subjectopowiadanie historiipl_PL
dc.subjectGone Homepl_PL
dc.subjectgry eksploracyjnepl_PL
dc.subjectcomputer gamespl_PL
dc.subjectvideo gamespl_PL
dc.subjectspacepl_PL
dc.subjectnarrationpl_PL
dc.subjectenvironmental storytellingpl_PL
dc.subjectstorytellingpl_PL
dc.subjectGone Homepl_PL
dc.subjectexploration gamespl_PL
dc.titleGra i/lub opowieść? O eksplorowaniu historii w „Gone Home”pl_PL
dc.typeBook chapterpl_PL
dc.rights.holder© Copyright by Authors, Łódź 2016; © Copyright for this edition by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2016pl_PL
dc.page.number109-123pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzki, Wydział Filologiczny, Katedra Literatury i Kultury Niemiec, Austrii i Szwajcarii, ul. Pomorska171/173, 90-236 Łódźpl_PL
dc.identifier.eisbn978-83-8088-105-1
dc.referencesAtkins B., 2003, More Than a Game: The Computer Game as Fictional Form, Manchester.pl_PL
dc.referencesBomba R., 2014, Gry komputerowe w perspektywie antropologii codzienności, Toruń.pl_PL
dc.referencesDovey J., Kennedy H. W., 2011, Kultura gier komputerowych, Kraków.pl_PL
dc.referencesFiliciak M., 2006, Wirtualny plac zabaw. Gry sieciowe i przemiany kultury współczesnej, Warszawa.pl_PL
dc.referencesGraft K., 2014, For Gone Home’s designer, ‘what is a game?’ is a question worth exploring http://www.gamasutra.com/view/news/212853/For_Gone_Homes_designer_what_is_a_game_is_a_question_worth_exploring.php (dostęp: 01.02.2106 r.).pl_PL
dc.referencesJuul J., 2003, The Game, the Player, the World, Looking for a Heart of Gameness www.jesperjuul.net/text/gameplayerworld/ (dostęp 01.02.2016 r.).pl_PL
dc.referencesLiebert S., 2013, Recenzja gry Gone Home – trudne sprawy gier wideo http://www.gry-online.pl/S020.asp?ID=9281 (dostęp 01.02.2016 r.).pl_PL
dc.referencesManovich L., 2006, Język nowych mediów, Warszawa.pl_PL
dc.referencesPogiernicka I., 2013, Recenzja Gone Home, [w:] CD-Action 11/2013, 67.pl_PL
dc.referencesPrajzner K., 2009, Tekst jako świat i gra. Modele narracyjności w kulturze współczesnej, Łódź.pl_PL
dc.referencesRouse R., 2010, Environmental Narrative. Your World is Your Story http://www.gdcvault.com/play/1012712/Environmental-Narrative-Your-World-is (dostęp: 01.02.2016 r.).pl_PL
dc.referencesSchreiber P., 2015, Kultura środka. Nie ma kogoś takiego jak gracz, [w:] Dwutygodnik http://www.dwutygodnik.com/artykul/5474-kultura-srodka-nie-ma-kogos-takiego-jak-gracz.html (dostęp: 01.02.2016r.).pl_PL
dc.referencesStasieńko J., 2005, Alien vs. Predator? – gry komputerowe a badania literackie, Wrocław.pl_PL
dc.referencesUrbańska-Galanciak D., 2009, Homo players. Strategie odbioru gier komputerowych, Warszawa.pl_PL
dc.referencesWorch M., Smith H., 2010, „What Happened Here?” Environmental Storytelling http://www.worch.com/files/gdc/What_Happened_Here_Web_Notes.pdf (dostęp: 01.02.2016 r.).pl_PL
dc.identifier.doi10.18778/8088-104-4.08
dc.disciplinenauki o komunikacji społecznej i mediachpl_PL
dc.disciplinenauki socjologicznepl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe