dc.contributor.author | Pieniążek, Paweł | |
dc.contributor.editor | Gensler, Marek | |
dc.contributor.editor | Gralińska-Toborek, Agnieszka | |
dc.contributor.editor | Kazimierska-Jerzyk, Wioletta | |
dc.contributor.editor | Kędziora, Krzysztof | |
dc.contributor.editor | Miksa, Joanna | |
dc.date.accessioned | 2022-06-28T07:12:13Z | |
dc.date.available | 2022-06-28T07:12:13Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier.citation | Pieniążek P., Problem zła u Kanta, [w:] M. Gensler, A. Gralińska-Toborek, W. Kazimierska-Jerzyk, K. Kędziora, J. Miksa (red.), współpr. M. Mansfeld, Practica et Speculativa. Studies Offered to Professor Andrzej M. Kaniowski, WUŁ, Łódź 2022, https://doi.org/10.18778/8220-570-1.04 | pl_PL |
dc.identifier.isbn | 978-83-8220-570-1 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/42264 | |
dc.description.abstract | Kant consequently achieved the moral subjectivation of evil, referring it solely to human
will and to the moral law established by it. The article shows, however, the difficulties
with explaining the possibility of evil in the mature thought of Kant. They
emerged from the difficulty with determining the relation between will and moral
law and underlay the evolution of his understanding of evil. If in the Groundwork of
the Metaphysics of Morals and in the Critique of Practical Reason Kant identifies will with
moral law, abolishing in this way the possibility of the choice of good and evil, in Religion
within the Bounds of Bare Reason he tries to establish this possibility. The tension
between the moral and historical dimensions of evil is also shown. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartof | Practica et Speculativa. Studies Offered to Professor Andrzej M. Kaniowski; | |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | evil | pl_PL |
dc.subject | practical reason | pl_PL |
dc.subject | autonomy | pl_PL |
dc.subject | will | pl_PL |
dc.title | Problem zła u Kanta | pl_PL |
dc.type | Book chapter | pl_PL |
dc.page.number | 81-98 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Łódzki, Wydział Filozoficzno-Historyczny | pl_PL |
dc.identifier.eisbn | 978-83-8220-571-8 | |
dc.references | Anderson-Gold, S. (2010). „Radical Evil, and Crimes against Humanity”, w: Anderson-Gold, S. i Muchnik, P. (red.), Kant’s Anatomy of Evil. Cambridge: Cambridge University Press, s. 195–214. | pl_PL |
dc.references | Fackenheim, E. L. (1953). „Kant and radical evil”. University of Toronto Quarterly, 22, s. 339–353. | pl_PL |
dc.references | Kant, I. (1817). Immanuel Kants Vorlesungen über die philosophische Religionslehre. Leipzig: b.m. | pl_PL |
dc.references | Kant, I. (1957). Krytyka rozumu teoretycznego, tłum. R. Ingarden. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe. | pl_PL |
dc.references | Kant, I. (1994). Uzasadnienie metafizyki moralności, tłum. M. Wartenberg. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe. | pl_PL |
dc.references | Kant, I. (1998). Krytyka rozumu praktycznego, tłum. J. Gałecki. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. | pl_PL |
dc.references | Kant, I. (2005a). „Idea powszechnej historii w aspekcie kosmopolitycznym”, tłum. M. Żelazny, w: Kant, I., Rozprawy z historii filozofii. Kęty: Antyk, s. 31–43. | pl_PL |
dc.references | Kant, I. (2005b). Antropologia w ujęciu praktycznym, tłum. E. Drzazgowska i P. Sosnowska. Warszawa: IFiS PAN. | pl_PL |
dc.references | Kant, I. (2006). Metafizyka moralności, tłum. E. Juhacz-Nowak. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. | pl_PL |
dc.references | Kant, I. (2007). Religia w obrębie samego rozumu, tłum. A. Bobko. Kraków: Domini. | pl_PL |
dc.references | Louden, R. B. (2010). „Evil Everywhere: The ordinariness of Kantian Radical Evil”, w: Anderson-Gold, S. i Muchnik, P. (red.), Kant’s Anatomy of Evil. Cambridge: Cambridge University Press, s. 93–115. | pl_PL |
dc.references | Michalson, G. E. Jr (2010). „Kant, The Bible and the Recovery from Radical Evil”, w: Anderson-Gold, S. i Muchnik, P. (red.), Kant’s Anatomy of Evil. Cambridge: Cambridge University Press, s. 57–73. | pl_PL |
dc.references | Muchnik, P. (2010). „An Alternative Proof of the Universal Propensity to Evil”, w: Anderson-Gold, S. i Muchnik, P. (red.), Kant’s Anatomy of Evil. Cambridge: Cambridge University Press, s. 116–143. | pl_PL |
dc.references | Neiman, S. (2002). Evil in Modern Thought: An Alternative History of Philosophy. Oxford: Princeton. | pl_PL |
dc.references | Noller, J. (2017). Theorien des Bösen. Zur Einführung. Hamburg: Junius. | pl_PL |
dc.references | Noller, J. (2019). „Practical reason is not the will: Kant and Reinhold’s dilemma”. European Journal of Philosophy, 27, s. 852–863. | pl_PL |
dc.references | Noller, J. (2020). „Vernünfteln. Kant und das Problem der Rationalität des Bösen”. Deutsche Zeitschrift für Philosophie, 1 (68), s. 28–50. | pl_PL |
dc.references | Schönecker, D. (2011). „Kant’s Grundlegung über den bösen Willen. Eine kommntarische Interpretation von GMS”. Studi Kantiani, 24, s. 73–91. | pl_PL |
dc.references | Schönrich, G. (1992). „Zähmung des Bösen? Überlegungen zu Kant vor dem Hintergrund des Leibnizschen Theodizee”. Zeitschrift für philosophische Forschung, 2 (46), s. 205–223. | pl_PL |
dc.references | Schulte, Ch. (1991). Radikal Böse. Die Karriere des Bösen von Kant bis Nietzsche. München: Fink. | pl_PL |
dc.identifier.doi | 10.18778/8220-570-1.04 | |