Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorPieniążek, Paweł
dc.contributor.editorGensler, Marek
dc.contributor.editorGralińska-Toborek, Agnieszka
dc.contributor.editorKazimierska-Jerzyk, Wioletta
dc.contributor.editorKędziora, Krzysztof
dc.contributor.editorMiksa, Joanna
dc.date.accessioned2022-06-28T07:12:13Z
dc.date.available2022-06-28T07:12:13Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.citationPieniążek P., Problem zła u Kanta, [w:] M. Gensler, A. Gralińska-Toborek, W. Kazimierska-Jerzyk, K. Kędziora, J. Miksa (red.), współpr. M. Mansfeld, Practica et Speculativa. Studies Offered to Professor Andrzej M. Kaniowski, WUŁ, Łódź 2022, https://doi.org/10.18778/8220-570-1.04pl_PL
dc.identifier.isbn978-83-8220-570-1
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/42264
dc.description.abstractKant consequently achieved the moral subjectivation of evil, referring it solely to human will and to the moral law established by it. The article shows, however, the difficulties with explaining the possibility of evil in the mature thought of Kant. They emerged from the difficulty with determining the relation between will and moral law and underlay the evolution of his understanding of evil. If in the Groundwork of the Metaphysics of Morals and in the Critique of Practical Reason Kant identifies will with moral law, abolishing in this way the possibility of the choice of good and evil, in Religion within the Bounds of Bare Reason he tries to establish this possibility. The tension between the moral and historical dimensions of evil is also shown.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofPractica et Speculativa. Studies Offered to Professor Andrzej M. Kaniowski;
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectevilpl_PL
dc.subjectpractical reasonpl_PL
dc.subjectautonomypl_PL
dc.subjectwillpl_PL
dc.titleProblem zła u Kantapl_PL
dc.typeBook chapterpl_PL
dc.page.number81-98pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzki, Wydział Filozoficzno-Historycznypl_PL
dc.identifier.eisbn978-83-8220-571-8
dc.referencesAnderson-Gold, S. (2010). „Radical Evil, and Crimes against Humanity”, w: Anderson-Gold, S. i Muchnik, P. (red.), Kant’s Anatomy of Evil. Cambridge: Cambridge University Press, s. 195–214.pl_PL
dc.referencesFackenheim, E. L. (1953). „Kant and radical evil”. University of Toronto Quarterly, 22, s. 339–353.pl_PL
dc.referencesKant, I. (1817). Immanuel Kants Vorlesungen über die philosophische Religionslehre. Leipzig: b.m.pl_PL
dc.referencesKant, I. (1957). Krytyka rozumu teoretycznego, tłum. R. Ingarden. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.pl_PL
dc.referencesKant, I. (1994). Uzasadnienie metafizyki moralności, tłum. M. Wartenberg. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.pl_PL
dc.referencesKant, I. (1998). Krytyka rozumu praktycznego, tłum. J. Gałecki. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.pl_PL
dc.referencesKant, I. (2005a). „Idea powszechnej historii w aspekcie kosmopolitycznym”, tłum. M. Żelazny, w: Kant, I., Rozprawy z historii filozofii. Kęty: Antyk, s. 31–43.pl_PL
dc.referencesKant, I. (2005b). Antropologia w ujęciu praktycznym, tłum. E. Drzazgowska i P. Sosnowska. Warszawa: IFiS PAN.pl_PL
dc.referencesKant, I. (2006). Metafizyka moralności, tłum. E. Juhacz-Nowak. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.pl_PL
dc.referencesKant, I. (2007). Religia w obrębie samego rozumu, tłum. A. Bobko. Kraków: Domini.pl_PL
dc.referencesLouden, R. B. (2010). „Evil Everywhere: The ordinariness of Kantian Radical Evil”, w: Anderson-Gold, S. i Muchnik, P. (red.), Kant’s Anatomy of Evil. Cambridge: Cambridge University Press, s. 93–115.pl_PL
dc.referencesMichalson, G. E. Jr (2010). „Kant, The Bible and the Recovery from Radical Evil”, w: Anderson-Gold, S. i Muchnik, P. (red.), Kant’s Anatomy of Evil. Cambridge: Cambridge University Press, s. 57–73.pl_PL
dc.referencesMuchnik, P. (2010). „An Alternative Proof of the Universal Propensity to Evil”, w: Anderson-Gold, S. i Muchnik, P. (red.), Kant’s Anatomy of Evil. Cambridge: Cambridge University Press, s. 116–143.pl_PL
dc.referencesNeiman, S. (2002). Evil in Modern Thought: An Alternative History of Philosophy. Oxford: Princeton.pl_PL
dc.referencesNoller, J. (2017). Theorien des Bösen. Zur Einführung. Hamburg: Junius.pl_PL
dc.referencesNoller, J. (2019). „Practical reason is not the will: Kant and Reinhold’s dilemma”. European Journal of Philosophy, 27, s. 852–863.pl_PL
dc.referencesNoller, J. (2020). „Vernünfteln. Kant und das Problem der Rationalität des Bösen”. Deutsche Zeitschrift für Philosophie, 1 (68), s. 28–50.pl_PL
dc.referencesSchönecker, D. (2011). „Kant’s Grundlegung über den bösen Willen. Eine kommntarische Interpretation von GMS”. Studi Kantiani, 24, s. 73–91.pl_PL
dc.referencesSchönrich, G. (1992). „Zähmung des Bösen? Überlegungen zu Kant vor dem Hintergrund des Leibnizschen Theodizee”. Zeitschrift für philosophische Forschung, 2 (46), s. 205–223.pl_PL
dc.referencesSchulte, Ch. (1991). Radikal Böse. Die Karriere des Bösen von Kant bis Nietzsche. München: Fink.pl_PL
dc.identifier.doi10.18778/8220-570-1.04


Pliki tej pozycji

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe