dc.contributor.author | Dubas, Elżbieta | |
dc.contributor.editor | Dubas, Elżbieta | |
dc.contributor.editor | Stelmaszczyk, Joanna | |
dc.date.accessioned | 2022-06-28T12:33:34Z | |
dc.date.available | 2022-06-28T12:33:34Z | |
dc.date.issued | 2015 | |
dc.identifier.citation | Dubas E., Andragogiczne badania biografii – zakresy, trudności, etyka badacza (wybrane aspekty), [w:] Biografie i uczenie się, „Biografia i badanie biografii”, t. 4, Dubas E., Stelmaszczyk J. (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2015, s. 31-47, https://doi.org/10.18778/7969-451-8.03 | pl_PL |
dc.identifier.isbn | 978-83-7969-451-8 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/42299 | |
dc.description.abstract | Autorka prezentuje aktualnie realizowane w polskiej andragogice badania w podejściu biograficznym. Określa ich zakresy, do których zalicza: biografię edukacyjną, doświadczenia edukacyjne, potencjał edukacyjny, biograficzne uczenie się, uczenie się z własnej biografii, uczenie się z biografii Innych. Określa trzy poziomy badań biograficznych w andragogice: poziom jednostki (biografii indywidualnej), poziom grupy (biografii grupowej), poziom zbiorowości (badanie zjawisk edukacyjnych w większej populacji badawczej). Wskazuje na trudności tych badań, między innymi w aspekcie epistemologicznym. Zwraca uwagę na etyczne problemy badania biografii z perspektywy badacza. | pl_PL |
dc.description.abstract | The authoress presents biographical approach currently realized in Polish andragogical research. She establishes their areas: educational biography, educational experience, educational potential, biographical learning, learning from one`s own biography, learning from the biographies of Others. She defines three levels of andragogical biographical studies: individual, group and population levels. She points out difficulties of these studies, among others epistemological aspect. She emphasizes ethical problems of biographical research from researcher`s perspective. | pl_PL |
dc.description.sponsorship | Udostępnienie publikacji Wydawnictwa Uniwersytetu Łódzkiego finansowane w ramach projektu „Doskonałość naukowa kluczem do doskonałości kształcenia”. Projekt realizowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój; nr umowy: POWER.03.05.00-00-Z092/17-00. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartof | Dubas E., Stelmaszczyk J. (red.), Biografie i uczenie się, „Biografia i badanie biografii”, t. 4, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2015; | |
dc.relation.ispartofseries | „Biografia i badanie biografii”;4 | |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | andragogika | pl_PL |
dc.subject | badania biograficzne | pl_PL |
dc.subject | zakresy | pl_PL |
dc.subject | trudności | pl_PL |
dc.subject | etyka badacza | pl_PL |
dc.subject | andragogy | pl_PL |
dc.subject | biographical research | pl_PL |
dc.subject | areas | pl_PL |
dc.subject | difficulties | pl_PL |
dc.subject | researcher`s ethics | pl_PL |
dc.title | Andragogiczne badania biografii – zakresy, trudności, etyka badacza (wybrane aspekty) | pl_PL |
dc.title.alternative | Andragogical biographical research – areas, difficulties, researcher’s ethics | pl_PL |
dc.type | Book chapter | pl_PL |
dc.rights.holder | © Copyright by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2015 | pl_PL |
dc.page.number | 31-47 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Łódzki, Wydział Nauk o Wychowaniu, Zakład Andragogiki i Gerontologii Społecznej, 91-408 Łódź, ul. Pomorska 46/48 | pl_PL |
dc.identifier.eisbn | 978-83-7969-561-4 | |
dc.references | Alheit P., 1990, Biographizität als Projekt. Der „biographische Ansatz” in der Erwachsenenbildung, Universität Bremen. | pl_PL |
dc.references | Alheit P., 2011, Podejście biograficzne do całożyciowego uczenia się, tłum. P. Poniatowska, „Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja”, nr 3 (55), s. 7–21. | pl_PL |
dc.references | Bron A., 2009, Biograficzność w badaniach andragogicznych, „Dyskursy Młodych Andragogów”, nr 10, s. 39–53. | pl_PL |
dc.references | Całek A., 2013, Biografia naukowa: od koncepcji do narracji Interdyscyplinarność, teorie, metody badawcze, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków. | pl_PL |
dc.references | Charmaz C., 2009, Teoria ugruntowana Praktyczny przewodnik po analizie jakościowej, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Czerniawska O., (red.), 2011, Andragogiczny wymiar wydarzeń osobistych i globalnych w badaniach biograficznych, Wydawnictwo Akademii Humanistyczno-Ekonomicznej, Łódź. | pl_PL |
dc.references | Denzin N.K., 1989, Interpretative Interactionism, Sage Publications, Newbury Park. | pl_PL |
dc.references | Dominice P., 2006, Uczyć się z życia Biografia edukacyjna w edukacji dorosłych, Wydawnictwo Akademii Humanistyczno-Ekonomicznej, Łódź. | pl_PL |
dc.references | Dubas E., 1994, Wykorzystanie wywiadu narracyjnego i metody biograficznej w badaniach potrzeb edukacyjnych ludzi dorosłych, [w:] M. Marczuk (red.), Problemy i dylematy andragogiki, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Ośrodek Kształcenia i Doskonalenia Kadr Instytutu Technologii Eksploatacji, Lublin–Radom, s. 201–205. | pl_PL |
dc.references | Dubas E., 2000, Edukacja dorosłych w sytuacji samotności i osamotnienia, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź. | pl_PL |
dc.references | Dubas E., 2005, Dorosłość w edukacyjnym paradygmacie, czyli dorosłość jako edukacyjny okres życia człowieka, [w:] M. Podgórny (red.), Człowiek na edukacyjnej fali. Współczesne konteksty edukacji dorosłych, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków, s. 25–38. | pl_PL |
dc.references | Dubas E., Czerniawska O., (red.), 2002, Drogi edukacyjne i ich biograficzny wymiar, Biblioteka Edukacji Dorosłych, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Dubas E., Stelmaszczyk J., (red.), 2014, Biografia i badanie biografii. Biografie edukacyjne. Wybrane konteksty, t. 3, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź. | pl_PL |
dc.references | Dubas E., Świtalski W., (red.), 2011a, Biografia i badanie biografii. Uczenie się z (własnej) biografii, t. 1, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź. | pl_PL |
dc.references | Dubas E., Świtalski W., (red.), 2011b, Biografia i badanie biografii. Uczenie się z biografii Innych, t. 2, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź. | pl_PL |
dc.references | Golonka-Legut J., 2014, Potencjał edukacyjny doświadczenia życiowego osób starszych z perspektywy czasu, praca doktorska, Uniwersytet Wrocławski. | pl_PL |
dc.references | Jurgiel-Aleksander A., 2013, Doświadczenie edukacyjne w perspektywie andragogicznej. Studium biograficzno-fenomenograficzne, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk. | pl_PL |
dc.references | Kafar M., 2011, Biograficzne epifanie w kontekście tworzenia podstaw jakościowego kolektywu myślowego, [w:] M. Kafar (red.), Biografie naukowe. Perspektywa trans dyscyplinarna, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź, s. 37–66. | pl_PL |
dc.references | Kamiński A., 1974, Metoda, technika, procedura badawcza w pedagogice empirycznej, [w:] R. Wroczyński, T. Pilch (red.), Metodologia pedagogiki społecznej, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław, s. 25–49. | pl_PL |
dc.references | Konecki K, 2000, Studia z metodologii badań jakościowych. Teoria ugruntowana, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Kvale S., 2004, InterViews. Wprowadzenie do jakościowego wywiadu badawczego, Trans Humana, Białystok. | pl_PL |
dc.references | Lalak D., 2010, Życie jako biografia. Podejście biograficzne w perspektywie pedagogicznej, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Lippitz W., 2004, „…durch die endlose Muhle der Worte zu druhen…” Der Mensch als ein „Gestandnistier”. Autobiographische Forschungen als „Gestandniswissenschaften”? (Foucault 1983: 76f.), [w:] A. Schluter, I. Schnell-Kiehl (red.), Erfahrung mit Biografphien Tagungsdokumantation der Duisburger Tagungen zum Thema „Erfahrung mit Biographien”, Bertelsmann Verlag, Bielefeld, s. 51–64. | pl_PL |
dc.references | Mazurek E., 2013, Biografie edukacyjne kobiet dotkniętych rakiem piersi, Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, Wrocław. | pl_PL |
dc.references | Rokuszewska-Pawełek A., 2004, Chaos i przymus. Trajektorie wojenne Polaków – analiza biograficzna, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź. | pl_PL |
dc.references | Schütze F., 1983, Biographieforschung und narratives Inerview, „Neue Praxis”, nr 3. | pl_PL |
dc.references | Schütze F., 1997, Trajektorie cierpienia jako przedmiot badań socjologii interpretatywnej, „Studia Socjologiczne”, nr 1, s. 11–56. | pl_PL |
dc.references | Szymańska D., 1998, Niemcy i Polacy – sąsiedzi w Europie. Dyskusja grupowa na temat obrazu Polski przeprowadzona wśród studentów z Hanoweru, [w:] E. Dubas, H.M. Griese (red.), Europa jako temat jakościowych badań biograficznych, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń, s. 69–82. | pl_PL |
dc.references | Urbaniak-Zając D., 2011, Biograficzna perspektywa badawcza, [w:] E. Dubas, W. Świtalski (red.), Uczenie się z (własnej) biografii, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź, s. 11–27. | pl_PL |
dc.references | Wnuk-Olenicz M., 2013, Drogi edukacyjne słuchaczy Uniwersytetu Trzeciego Wieku, praca doktorska, Uniwersytet Wrocławski. | pl_PL |
dc.references | Zasada M., 2013, Drogi edukacyjne kobiet pochodzących ze środowisk wiejskich – konteksty społeczne i kulturowe, praca doktorska, Uniwersytet Śląski. | pl_PL |
dc.contributor.authorEmail | eladubas@gmail.com | pl_PL |
dc.identifier.doi | 10.18778/7969-451-8.03 | |
dc.discipline | pedagogika | pl_PL |