Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorKuczyńska, Agnieszka
dc.contributor.editorPawłowska, Aneta
dc.contributor.editorSowińska-Heim, Julia
dc.date.accessioned2022-08-18T06:28:44Z
dc.date.available2022-08-18T06:28:44Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.citationKuczyńska A., Afryka surrealistów. Problem (nie)obecności afrykańskich obiektów w kolekcji André Bretona, [w:] Afryka i (post)kolonializm, Pawłowska A., Sowińska-Heim J. (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2016, s. 95-109, https://doi.org/10.18778/8088-260-7.05pl_PL
dc.identifier.isbn978-83-8088-260-7
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/42811
dc.description.abstractAndre Breton’s collection, considered to be a kind of archive of Surrealism, contains only a few African objects. The article attempts to identify the reasons for which Surrealists, following the trend of interest in “primitive art”, typical of the period, strongly preferred objects from Oceania and North America. The main part of the work is an analysis of Breton’s text “Oceanie” (1948), which refers to a discussion between supporters of the African art and supporters of the art of Oceania, interpreted as an attempt to impose the dominant perception of the reality. The African art is equated with a realistic vision of the world, while the art of Oceania corresponds to a poetic (Surrealist) vision. Surrealists’ reserve towards African art seen from this perspective is not only a symptom of tiredness of the fashion for “art negre”, but also an element of fundamental dispute over competing concepts of modernism. The concept of “L’Esprit” of Nouveau was associated with formalistically and rationalistically interpreted African sculpture, while the art of Oceania (described as “formally vague” and poetic) was close to the concept of Surrealists.pl_PL
dc.description.sponsorshipUdostępnienie publikacji Wydawnictwa Uniwersytetu Łódzkiego finansowane w ramach projektu „Doskonałość naukowa kluczem do doskonałości kształcenia”. Projekt realizowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój; nr umowy: POWER.03.05.00-00-Z092/17-00. Publikacja dofinansowana przez Fundację Uniwersytetu Łódzkiego oraz Katedrę Historii Sztuki Uniwersytetu Łódzkiego.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofPawłowska A., Sowińska-Heim J. D. (red.), Afryka i (post)kolonializm, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2016;
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectAfricapl_PL
dc.subjectAndré Bretonpl_PL
dc.subjectSurrealistpl_PL
dc.subjectAfrican objectspl_PL
dc.titleAfryka surrealistów. Problem (nie)obecności afrykańskich obiektów w kolekcji André Bretonapl_PL
dc.title.alternativeAfrica of Surrealists. The problem of (non-)existence of African objects in André Breton’s collectionpl_PL
dc.typeBook chapterpl_PL
dc.rights.holder© Copyright by Authors, Łódź 2016; © Copyright for this edition by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2016pl_PL
dc.page.number95-109pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej, Instytut Kulturoznawstwa, Zakład Porównawczej Historii Sztuki, Lublinpl_PL
dc.identifier.eisbn978-83-8088-261-4
dc.referencesAlexandriane Sarane, L’art surréaliste, Hazen, Paris 1969.pl_PL
dc.referencesAndré Breton: 42, rue Fontaine [katalog aukcji], CalmelsCohen, Paris 2003.pl_PL
dc.referencesBeaumelle Agnès de la, Le Grand Atelier, [w:] Agnès De la Beaumelle (red.), André Breton: La Beauté convulsive [katalog wystawy], Centre Pompidou, Paris 1991, s. 48–63.pl_PL
dc.referencesBerthet Dominique, André Breton et la magie des choses, [w:] Dominique Berthet (red.), Art et Appropriation. Colloque organisé par le Centre d’Etudes et de Recherches en Esthétique et Arts Plastiques, Pointe-à-Pitre 1996, Guadeloupe-Guyane 1997, s. 65–80.pl_PL
dc.referencesBreton André, Introduction au discours sur le peu de réalité, Point du jour, Paris 1970.pl_PL
dc.referencesBreton André, Océanie, [w:] André Breton, La Clé des champs, Paris 1953, s. 177–181.pl_PL
dc.referencesChénieux-Gendron Jacqueline, Surrealism, Columbia University Press, Irvington–New York 1990.pl_PL
dc.referencesClifford James, On Ethnographic Surrealism, [w:] James Clifford, The Predicament of Culture: Twentieth Century Ethnography, Literature and Art, Harvard University Press, Cambridge, Mass.–London 1988.pl_PL
dc.referencesCordez Philippe, Entre histoire de l’art et anthropologie: objets et musées, [w:] Histoire de l’art et anthropologie, coédition INHA / musée du quai Branly (« Les actes »), Paris 2009, http://actesbranly.revues.org/199pl_PL
dc.referencesEinstein Carl, Negerplastik, Verlag der weißen Bücher, Lepzig 1915.pl_PL
dc.referencesFijalkowski Krzysztof, Un salon au fond d’un lac. The Domestic Spaces of Surrealism, [w:] Thomas Mical (ed.), Surrealism and Architecture, Routledge, London 2005, s. 11–30.pl_PL
dc.referencesFleckner Uwe (ed.), The Invention of the 20th Century. Carl Einstein and the Avant-gardes [katalog wystawy], Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofia, Madrid 2008.pl_PL
dc.referencesFoster Hal, The Primitive Unconscious of Modern Art, or White Skin, Black Masks, [w:] Hal Foster, Recordings: Art, Spectacle, Cultural Politics, Port Townsend, Washington 1985.pl_PL
dc.referencesHollier Denis, Surrealism and Its Discontents, „Papers of Surrealism” 2007, No 7, s. 1–16. http://www.surrealismcentre.ac.uk/papersofsurrealism/journal7/pl_PL
dc.referencesJoyce Conor, Carl Einstein in „Documents” and his collaboration with Georges Bataille, Xlibris, Philadelphia 2002.pl_PL
dc.referencesKelly Julia, Art, Ethnography and the Life of Objects. Paris. c. 1925–35, Manchester University Press, Manchester 2012.pl_PL
dc.referencesKisielewski Andrzej, Prymitywizm w sztuce awangardy pierwszej połowy XX wieku. Mitologie i obrazy pierwotności, Wydawnictwo Trans Humana, Białystok 2011.pl_PL
dc.referencesLeclercq Sophie, La rançon du colonialisme. Les surréalistes face aux mythes de la France coloniale (1919–1962), Les Presses du Réel, Paris 2010.pl_PL
dc.referencesMcEvilley Thomas, Art and Otherness: Crisis in Cultural Identity, McPherson, New York 1992.pl_PL
dc.referencesPawłowska Aneta, Wpływ zainteresowania kulturą afrykańską przez świat zachodni na estetykę sztuki współczesnej, [w:] Sławomir Szafrański, Małgorzata Kądziela, Marta Tobota, Maciej Ząbek (red.), Sztuka Afryki w kolekcjach i badaniach polskich, Muzeum Narodowe w Szczecinie, Szczecin 2014, s. 59–69.pl_PL
dc.referencesPierre José, L’oeil existe à l’état sauvages, [w:] Marie-Claire Dumas (red.), André Breton en perspective cavalière, Gallimard, Paris 1996, s. 93–101.pl_PL
dc.referencesRoy Claude, Un profil d’André Breton, [w:] Marie-Claire Dumas (red.), André Breton en perspective cavalière, Gallimard, Paris 1996, s. 43–49.pl_PL
dc.referencesRubin William, Modernist Primitivism: An Intrduction, [w:] William Rubin (ed.), Primitivism in 20th Century Art: Affinity of the Tribal and the Modern [katalog wystawy], Museum of Modern Art, New York 1984.pl_PL
dc.referencesSchreiber Hanna, Koncepcja „sztuki prymitywnej”. Odkrywanie, oswajanie i udomowienie Innego w świecie Zachodu, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2012.pl_PL
dc.referencesStansell Amanda, Surrealist Racial Politics at the Borders of „Reason”: Whitness, Primitivism and Négritude, [w:] Raymond Spiteri, Donald LaCoss (eds.), Surrealism, Politics and Culture, Ashgate, Chicago 2003, s. 114–121.pl_PL
dc.referencesTythacott Louise, Surrealism and the Exotic, Routledge, London–New York 2003.pl_PL
dc.referenceshttp://www.andrebreton.fr/category/424pl_PL
dc.identifier.doi10.18778/8088-260-7.05
dc.disciplinehistoriapl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe