dc.contributor.author | Kuczyńska, Agnieszka | |
dc.contributor.editor | Pawłowska, Aneta | |
dc.contributor.editor | Sowińska-Heim, Julia | |
dc.date.accessioned | 2022-08-18T06:28:44Z | |
dc.date.available | 2022-08-18T06:28:44Z | |
dc.date.issued | 2016 | |
dc.identifier.citation | Kuczyńska A., Afryka surrealistów. Problem (nie)obecności afrykańskich obiektów w kolekcji André Bretona, [w:] Afryka i (post)kolonializm, Pawłowska A., Sowińska-Heim J. (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2016, s. 95-109, https://doi.org/10.18778/8088-260-7.05 | pl_PL |
dc.identifier.isbn | 978-83-8088-260-7 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/42811 | |
dc.description.abstract | Andre Breton’s collection, considered to be a kind of archive of Surrealism, contains only a few African objects. The article attempts to identify the reasons for which Surrealists, following the trend of interest in “primitive art”, typical of the period, strongly preferred objects from Oceania and North America. The main part of the work is an analysis of Breton’s text “Oceanie” (1948), which refers to a discussion between supporters of the African art and supporters of the art of Oceania, interpreted as an attempt to impose the dominant perception of the reality. The African art is equated with a realistic vision of the world, while the art of Oceania corresponds to a poetic (Surrealist) vision. Surrealists’ reserve towards African art seen from this perspective is not only a symptom of tiredness of the fashion for “art negre”, but also an element of fundamental dispute over competing concepts of modernism. The concept of “L’Esprit” of Nouveau was associated with formalistically and rationalistically interpreted African sculpture, while the art of Oceania (described as “formally vague” and poetic) was close to the concept of Surrealists. | pl_PL |
dc.description.sponsorship | Udostępnienie publikacji Wydawnictwa Uniwersytetu Łódzkiego finansowane w ramach projektu „Doskonałość naukowa kluczem do doskonałości kształcenia”. Projekt realizowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój; nr umowy: POWER.03.05.00-00-Z092/17-00.
Publikacja dofinansowana przez Fundację Uniwersytetu Łódzkiego oraz Katedrę Historii Sztuki Uniwersytetu Łódzkiego. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartof | Pawłowska A., Sowińska-Heim J. D. (red.), Afryka i (post)kolonializm, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2016; | |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | Africa | pl_PL |
dc.subject | André Breton | pl_PL |
dc.subject | Surrealist | pl_PL |
dc.subject | African objects | pl_PL |
dc.title | Afryka surrealistów. Problem (nie)obecności afrykańskich obiektów w kolekcji André Bretona | pl_PL |
dc.title.alternative | Africa of Surrealists. The problem of (non-)existence of African objects in André Breton’s collection | pl_PL |
dc.type | Book chapter | pl_PL |
dc.rights.holder | © Copyright by Authors, Łódź 2016; © Copyright for this edition by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2016 | pl_PL |
dc.page.number | 95-109 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej, Instytut Kulturoznawstwa, Zakład Porównawczej Historii Sztuki, Lublin | pl_PL |
dc.identifier.eisbn | 978-83-8088-261-4 | |
dc.references | Alexandriane Sarane, L’art surréaliste, Hazen, Paris 1969. | pl_PL |
dc.references | André Breton: 42, rue Fontaine [katalog aukcji], CalmelsCohen, Paris 2003. | pl_PL |
dc.references | Beaumelle Agnès de la, Le Grand Atelier, [w:] Agnès De la Beaumelle (red.), André Breton: La Beauté convulsive [katalog wystawy], Centre Pompidou, Paris 1991, s. 48–63. | pl_PL |
dc.references | Berthet Dominique, André Breton et la magie des choses, [w:] Dominique Berthet (red.), Art et Appropriation. Colloque organisé par le Centre d’Etudes et de Recherches en Esthétique et Arts Plastiques, Pointe-à-Pitre 1996, Guadeloupe-Guyane 1997, s. 65–80. | pl_PL |
dc.references | Breton André, Introduction au discours sur le peu de réalité, Point du jour, Paris 1970. | pl_PL |
dc.references | Breton André, Océanie, [w:] André Breton, La Clé des champs, Paris 1953, s. 177–181. | pl_PL |
dc.references | Chénieux-Gendron Jacqueline, Surrealism, Columbia University Press, Irvington–New York 1990. | pl_PL |
dc.references | Clifford James, On Ethnographic Surrealism, [w:] James Clifford, The Predicament of Culture: Twentieth Century Ethnography, Literature and Art, Harvard University Press, Cambridge, Mass.–London 1988. | pl_PL |
dc.references | Cordez Philippe, Entre histoire de l’art et anthropologie: objets et musées, [w:] Histoire de l’art et anthropologie, coédition INHA / musée du quai Branly (« Les actes »), Paris 2009, http://actesbranly.revues.org/199 | pl_PL |
dc.references | Einstein Carl, Negerplastik, Verlag der weißen Bücher, Lepzig 1915. | pl_PL |
dc.references | Fijalkowski Krzysztof, Un salon au fond d’un lac. The Domestic Spaces of Surrealism, [w:] Thomas Mical (ed.), Surrealism and Architecture, Routledge, London 2005, s. 11–30. | pl_PL |
dc.references | Fleckner Uwe (ed.), The Invention of the 20th Century. Carl Einstein and the Avant-gardes [katalog wystawy], Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofia, Madrid 2008. | pl_PL |
dc.references | Foster Hal, The Primitive Unconscious of Modern Art, or White Skin, Black Masks, [w:] Hal Foster, Recordings: Art, Spectacle, Cultural Politics, Port Townsend, Washington 1985. | pl_PL |
dc.references | Hollier Denis, Surrealism and Its Discontents, „Papers of Surrealism” 2007, No 7, s. 1–16. http://www.surrealismcentre.ac.uk/papersofsurrealism/journal7/ | pl_PL |
dc.references | Joyce Conor, Carl Einstein in „Documents” and his collaboration with Georges Bataille, Xlibris, Philadelphia 2002. | pl_PL |
dc.references | Kelly Julia, Art, Ethnography and the Life of Objects. Paris. c. 1925–35, Manchester University Press, Manchester 2012. | pl_PL |
dc.references | Kisielewski Andrzej, Prymitywizm w sztuce awangardy pierwszej połowy XX wieku. Mitologie i obrazy pierwotności, Wydawnictwo Trans Humana, Białystok 2011. | pl_PL |
dc.references | Leclercq Sophie, La rançon du colonialisme. Les surréalistes face aux mythes de la France coloniale (1919–1962), Les Presses du Réel, Paris 2010. | pl_PL |
dc.references | McEvilley Thomas, Art and Otherness: Crisis in Cultural Identity, McPherson, New York 1992. | pl_PL |
dc.references | Pawłowska Aneta, Wpływ zainteresowania kulturą afrykańską przez świat zachodni na estetykę sztuki współczesnej, [w:] Sławomir Szafrański, Małgorzata Kądziela, Marta Tobota, Maciej Ząbek (red.), Sztuka Afryki w kolekcjach i badaniach polskich, Muzeum Narodowe w Szczecinie, Szczecin 2014, s. 59–69. | pl_PL |
dc.references | Pierre José, L’oeil existe à l’état sauvages, [w:] Marie-Claire Dumas (red.), André Breton en perspective cavalière, Gallimard, Paris 1996, s. 93–101. | pl_PL |
dc.references | Roy Claude, Un profil d’André Breton, [w:] Marie-Claire Dumas (red.), André Breton en perspective cavalière, Gallimard, Paris 1996, s. 43–49. | pl_PL |
dc.references | Rubin William, Modernist Primitivism: An Intrduction, [w:] William Rubin (ed.), Primitivism in 20th Century Art: Affinity of the Tribal and the Modern [katalog wystawy], Museum of Modern Art, New York 1984. | pl_PL |
dc.references | Schreiber Hanna, Koncepcja „sztuki prymitywnej”. Odkrywanie, oswajanie i udomowienie Innego w świecie Zachodu, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2012. | pl_PL |
dc.references | Stansell Amanda, Surrealist Racial Politics at the Borders of „Reason”: Whitness, Primitivism and Négritude, [w:] Raymond Spiteri, Donald LaCoss (eds.), Surrealism, Politics and Culture, Ashgate, Chicago 2003, s. 114–121. | pl_PL |
dc.references | Tythacott Louise, Surrealism and the Exotic, Routledge, London–New York 2003. | pl_PL |
dc.references | http://www.andrebreton.fr/category/424 | pl_PL |
dc.identifier.doi | 10.18778/8088-260-7.05 | |
dc.discipline | historia | pl_PL |