dc.contributor.author | Tomczak, Justyna | |
dc.contributor.editor | Pawłowska, Aneta | |
dc.contributor.editor | Sowińska-Heim, Julia | |
dc.date.accessioned | 2022-08-18T06:29:32Z | |
dc.date.available | 2022-08-18T06:29:32Z | |
dc.date.issued | 2016 | |
dc.identifier.citation | Tomczak J., Sztuka afrykańska jako składnik przestrzeni publicznej a twórczość awangardowa – dadaizm, [w:] Afryka i (post)kolonializm, Pawłowska A., Sowińska-Heim J. (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2016, s. 111-127, https://doi.org/10.18778/8088-260-7.06 | pl_PL |
dc.identifier.isbn | 978-83-8088-260-7 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/42812 | |
dc.description.abstract | Article take on the functioning of the twentieth century urban space and its influence on the shaping of stereotypical images of African art and culture. The text adopted two aspects of the problem: mediation, occurring between images of what African and European in urban space and artistic activities Dadaists, which are in response to the specific character of “primitivism” present in European cities. Selected examples will be explained how materialized mentioned mediation and how the Dadaists reveal the mechanisms of its action. Discussed examples of mediation present in the urban space include images of people in Africa and how they are presented on posters, photographs and illustrations, but also a way exhibiting African art and so. ethnological exhibitions. The article was also subjected to analysis of work of the Dadaists: Tristan Tzara, Hugo Ball, Richard Huelsenbeck, Marcel Duchamp, Hanna Hoch and Sophie Tauber-Arp. | pl_PL |
dc.description.sponsorship | Udostępnienie publikacji Wydawnictwa Uniwersytetu Łódzkiego finansowane w ramach projektu „Doskonałość naukowa kluczem do doskonałości kształcenia”. Projekt realizowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój; nr umowy: POWER.03.05.00-00-Z092/17-00.
Publikacja dofinansowana przez Fundację Uniwersytetu Łódzkiego oraz Katedrę Historii Sztuki Uniwersytetu Łódzkiego. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartof | Pawłowska A., Sowińska-Heim J. D. (red.), Afryka i (post)kolonializm, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2016; | |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | African Art | pl_PL |
dc.subject | Dadaism | pl_PL |
dc.subject | avant-garde | pl_PL |
dc.subject | public space | pl_PL |
dc.title | Sztuka afrykańska jako składnik przestrzeni publicznej a twórczość awangardowa – dadaizm | pl_PL |
dc.title.alternative | African Art as a visual component of public space and the work of avant-garde – Dadaism | pl_PL |
dc.type | Book chapter | pl_PL |
dc.rights.holder | © Copyright by Authors, Łódź 2016; © Copyright for this edition by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2016 | pl_PL |
dc.page.number | 111-127 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Teatr Powszechny w Łodzi | pl_PL |
dc.identifier.eisbn | 978-83-8088-261-4 | |
dc.references | Benjamin Walter, Paryż, stolica XIX wieku, [w:] idem, Pasaże, tłum. I. Kania, Wydawnictwo Literackie, Kraków 2005. | pl_PL |
dc.references | Boguszewska Helena, Świat w obrazach. Międzynarodowa Wystawa Kolonialna w Paryżu, Wydawnictwo Wł. Dzwonkowskiego i St. Radlińskiego, Warszawa 1931. | pl_PL |
dc.references | Bourdieu Pierre, Reguły sztuki. Geneza i struktura pola literackiego, tłum. A. Zawadzki, Universitas, Kraków 2001. | pl_PL |
dc.references | Foucault Michel, Nadzorować i karać. Narodziny więzienia, tłum. T. Komendant, Wydawnictwo Spacja, Warszawa 1993. | pl_PL |
dc.references | Kisielewski Andrzej, Prymitywizm w sztuce awangardy pierwszej połowy XX wieku. Mitologie i obrazy rzeczywistości, Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku, Białystok 2011. | pl_PL |
dc.references | Kisielewski Andrzej, Prymitywizm w sztuce awangardy, [w:] L. Bieszczad (red.), Wiek awangardy, Universitas, Kraków 2006. | pl_PL |
dc.references | Martyn Peter, Paryskie wystawy powszechne i międzynarodowe jako odzwierciedlenie światowego statusu stolicy Francji od połowy XIX wieku do pierwszej dekady XX wieku, [w:] J. Sosnowska (red.), Wystawa paryska 1925. Materiały z sesji naukowej Instytutu Sztuki PAN, Warszawa, 16–25 listopada 2005 r., Instytut Sztuki PAN, Warszawa 2005. | pl_PL |
dc.references | Mitchell Timothy, Egipt na wystawach świata, tłum. E. Klekot, PIW, Warszawa 2001. | pl_PL |
dc.references | Richter Hans, Dadaizm. Sztuka i antysztuka, tłum. J. S. Buras, Wydawnictwo Artystyczne i Filmowe, Warszawa 1983. | pl_PL |
dc.references | Schreiber Hanna, Koncepcja „sztuki prymitywnej”. Odkrycie, oswojenie i udomowienie Innego w świecie Zachodu, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2012. | pl_PL |
dc.references | Sztabiński Grzegorz, Inne idee awangardy. Wspólnota, wolność, autorytet, Wydawnictwo Neriton, Warszawa 2011. | pl_PL |
dc.identifier.doi | 10.18778/8088-260-7.06 | |
dc.discipline | historia | pl_PL |