Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorTomczak, Justyna
dc.contributor.editorPawłowska, Aneta
dc.contributor.editorSowińska-Heim, Julia
dc.date.accessioned2022-08-18T06:29:32Z
dc.date.available2022-08-18T06:29:32Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.citationTomczak J., Sztuka afrykańska jako składnik przestrzeni publicznej a twórczość awangardowa – dadaizm, [w:] Afryka i (post)kolonializm, Pawłowska A., Sowińska-Heim J. (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2016, s. 111-127, https://doi.org/10.18778/8088-260-7.06pl_PL
dc.identifier.isbn978-83-8088-260-7
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/42812
dc.description.abstractArticle take on the functioning of the twentieth century urban space and its influence on the shaping of stereotypical images of African art and culture. The text adopted two aspects of the problem: mediation, occurring between images of what African and European in urban space and artistic activities Dadaists, which are in response to the specific character of “primitivism” present in European cities. Selected examples will be explained how materialized mentioned mediation and how the Dadaists reveal the mechanisms of its action. Discussed examples of mediation present in the urban space include images of people in Africa and how they are presented on posters, photographs and illustrations, but also a way exhibiting African art and so. ethnological exhibitions. The article was also subjected to analysis of work of the Dadaists: Tristan Tzara, Hugo Ball, Richard Huelsenbeck, Marcel Duchamp, Hanna Hoch and Sophie Tauber-Arp.pl_PL
dc.description.sponsorshipUdostępnienie publikacji Wydawnictwa Uniwersytetu Łódzkiego finansowane w ramach projektu „Doskonałość naukowa kluczem do doskonałości kształcenia”. Projekt realizowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój; nr umowy: POWER.03.05.00-00-Z092/17-00. Publikacja dofinansowana przez Fundację Uniwersytetu Łódzkiego oraz Katedrę Historii Sztuki Uniwersytetu Łódzkiego.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofPawłowska A., Sowińska-Heim J. D. (red.), Afryka i (post)kolonializm, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2016;
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectAfrican Artpl_PL
dc.subjectDadaismpl_PL
dc.subjectavant-gardepl_PL
dc.subjectpublic spacepl_PL
dc.titleSztuka afrykańska jako składnik przestrzeni publicznej a twórczość awangardowa – dadaizmpl_PL
dc.title.alternativeAfrican Art as a visual component of public space and the work of avant-garde – Dadaismpl_PL
dc.typeBook chapterpl_PL
dc.rights.holder© Copyright by Authors, Łódź 2016; © Copyright for this edition by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2016pl_PL
dc.page.number111-127pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationTeatr Powszechny w Łodzipl_PL
dc.identifier.eisbn978-83-8088-261-4
dc.referencesBenjamin Walter, Paryż, stolica XIX wieku, [w:] idem, Pasaże, tłum. I. Kania, Wydawnictwo Literackie, Kraków 2005.pl_PL
dc.referencesBoguszewska Helena, Świat w obrazach. Międzynarodowa Wystawa Kolonialna w Paryżu, Wydawnictwo Wł. Dzwonkowskiego i St. Radlińskiego, Warszawa 1931.pl_PL
dc.referencesBourdieu Pierre, Reguły sztuki. Geneza i struktura pola literackiego, tłum. A. Zawadzki, Universitas, Kraków 2001.pl_PL
dc.referencesFoucault Michel, Nadzorować i karać. Narodziny więzienia, tłum. T. Komendant, Wydawnictwo Spacja, Warszawa 1993.pl_PL
dc.referencesKisielewski Andrzej, Prymitywizm w sztuce awangardy pierwszej połowy XX wieku. Mitologie i obrazy rzeczywistości, Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku, Białystok 2011.pl_PL
dc.referencesKisielewski Andrzej, Prymitywizm w sztuce awangardy, [w:] L. Bieszczad (red.), Wiek awangardy, Universitas, Kraków 2006.pl_PL
dc.referencesMartyn Peter, Paryskie wystawy powszechne i międzynarodowe jako odzwierciedlenie światowego statusu stolicy Francji od połowy XIX wieku do pierwszej dekady XX wieku, [w:] J. Sosnowska (red.), Wystawa paryska 1925. Materiały z sesji naukowej Instytutu Sztuki PAN, Warszawa, 16–25 listopada 2005 r., Instytut Sztuki PAN, Warszawa 2005.pl_PL
dc.referencesMitchell Timothy, Egipt na wystawach świata, tłum. E. Klekot, PIW, Warszawa 2001.pl_PL
dc.referencesRichter Hans, Dadaizm. Sztuka i antysztuka, tłum. J. S. Buras, Wydawnictwo Artystyczne i Filmowe, Warszawa 1983.pl_PL
dc.referencesSchreiber Hanna, Koncepcja „sztuki prymitywnej”. Odkrycie, oswojenie i udomowienie Innego w świecie Zachodu, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2012.pl_PL
dc.referencesSztabiński Grzegorz, Inne idee awangardy. Wspólnota, wolność, autorytet, Wydawnictwo Neriton, Warszawa 2011.pl_PL
dc.identifier.doi10.18778/8088-260-7.06
dc.disciplinehistoriapl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe