Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorKluczewska-Wójcik, Agnieszka
dc.contributor.editorPawłowska, Aneta
dc.contributor.editorSowińska-Heim, Julia
dc.date.accessioned2022-08-18T06:35:01Z
dc.date.available2022-08-18T06:35:01Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.citationKluczewska-Wójcik A., „Wiem skąd pochodzę”. Współczesna sztuka afrykańska – tradycja i tożsamość, [w:] Afryka i (post)kolonializm, Pawłowska A., Sowińska-Heim J. (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2016, s. 153-171, https://doi.org/10.18778/8088-260-7.08pl_PL
dc.identifier.isbn978-83-8088-260-7
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/42817
dc.description.abstractIn the 60’s, at the end of the colonial era, artists of Africa embarked on a path of self-identification. In 1966, Lepold Sedar Senghor organized “Premier Festival Mondial des Art Negres – The First World Festival of Black Arts” in Dakar to initiate the dialog on that topic. The first event of such scale in Africa brought artists, intellectuals and politicians from the continent and diaspora. The participants, Aime Cesaire among them, called for a return to traditions and for the reaffirmation of the “negritude” as a condition for further development of the African Arts. The event was accompanied by a grand exposition “L’art negre. Sources, evolution, expansion”, staged by an international team directed by George Henri Riviere. The continuation of the presence of the African Art on the international art scene in the postcolonial times is the Dak’Art – “Biennale de l’Art Africain Contemporain”, This year’s Biennnale is curated by Simon Njami who in 2005 presented the most important and comprehensive exhibition of the African Art to-date “Africa Remix. L’Art contemporain d’un continent” at the Centre Pompidou in Paris. The presenting artists, like El Anatsui or Romuald Hazoume, are members of the international art world. Their works are added to the most significant modern collections and their output, based on their own traditions and contemporary artistic expressions, are part of the greater visual culture of modern times.pl_PL
dc.description.sponsorshipUdostępnienie publikacji Wydawnictwa Uniwersytetu Łódzkiego finansowane w ramach projektu „Doskonałość naukowa kluczem do doskonałości kształcenia”. Projekt realizowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój; nr umowy: POWER.03.05.00-00-Z092/17-00. Publikacja dofinansowana przez Fundację Uniwersytetu Łódzkiego oraz Katedrę Historii Sztuki Uniwersytetu Łódzkiego.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofPawłowska A., Sowińska-Heim J. D. (red.), Afryka i (post)kolonializm, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2016;
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectContemporary African Artpl_PL
dc.subjectAfricapl_PL
dc.subjecttraditionpl_PL
dc.subjectidentitypl_PL
dc.title„Wiem skąd pochodzę”. Współczesna sztuka afrykańska – tradycja i tożsamośćpl_PL
dc.title.alternative“I know where I come from”. Contemporary African Art – tradition and identitypl_PL
dc.typeBook chapterpl_PL
dc.rights.holder© Copyright by Authors, Łódź 2016; © Copyright for this edition by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2016pl_PL
dc.page.number153-171pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationPolski Instytut Studiów nad Sztuką Świata, Warszawapl_PL
dc.identifier.eisbn978-83-8088-261-4
dc.referencesAfrica Remix. L’Art contemporain d’un continent, katalog wystawy, Musée National d’Art Moderne, Paris 2005.pl_PL
dc.referencesAvec le magiciens de la terre on est passé de l’art mondial à l’art global, « Le Monde », 29.03.2014, http://www.lemonde.fr/culture/article/2014/03/29/ avec-les-magiciens-de-la-terre-on-est-passe-d-un-art-mondial-a-un-art-global_4391689_3246.html (dostęp: 5.04.2016).pl_PL
dc.referencesBusca Joëlle, L’art contemporain Africain. Du colonialisme au postcolonialisme, L’Harmattan, Paris 2000.pl_PL
dc.referencesCésaire Aimé, Discours prononcé par Aimé Césaire à Dakar, le 6 avril 1966, « Grandhiva » 2009, no 10, https://grandhiva.org/1604 (dostęp: 5.04.2016).pl_PL
dc.referencesContemporary African Art Collection. The Pigozzi Collection, http://caacart.com/pl_PL
dc.referencesDomino Christophe, Magnin André, L’art africain contemporain, Editions Scala, Paris 2005.pl_PL
dc.referencesFicket Eloi, Gallimardet Lorraine, „On ne peut nier longtemps l’art nègre”. Enjeu du colloque et de l’exposition du Premier Festival mondial des arts nègres de Dakar en 1966, « Grandhiva » 2009, no 10, https://grandhiva.org/1560 (dostęp: 5.04.2016).pl_PL
dc.referencesKouoh Koyo [ed.], Condition Report. Symposium on Building Art Institutions in Africa / Symposium sur la création d’institutions d’art en Afrique, Hatje Cantz, Ostfildern 2013.pl_PL
dc.referencesLa bouche du roi, Romuald Hazoumé, materiały prasowe Musée du Quai Branly, Paris 2006.pl_PL
dc.referencesMagiciens de la terre, katalog wystawy, Musée National d’Art Moderne, Paris 1989.pl_PL
dc.referencesPartage d’exotismes, Biennale sztuki nowoczesnej, Lyon 2000.pl_PL
dc.referencesSenghor Lépold Sédar, Eléments constructifs d’une civilisation d’inspiration négro- -africaine, « Présence africaine » 1959 [numer specjalny], Deuxième Congrès des écrivains et artistes noirs, Rome 26 mars – 1er avril 1959, s. 249–279.pl_PL
dc.referencesSimon Njami à la rescousse de la Biennale de Dakar, « Le Monde », 04.12.2015, http://www.lemonde.fr/afrique/article/2015/12/04/simon-njami-a-la-rescousse-de-la-biennale-de-dakar_4824854_3212.html (dostęp: 5.04.2016).pl_PL
dc.identifier.doi10.18778/8088-260-7.08
dc.disciplinehistoriapl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe