dc.contributor.author | Kluczewska-Wójcik, Agnieszka | |
dc.contributor.editor | Pawłowska, Aneta | |
dc.contributor.editor | Sowińska-Heim, Julia | |
dc.date.accessioned | 2022-08-18T06:35:01Z | |
dc.date.available | 2022-08-18T06:35:01Z | |
dc.date.issued | 2016 | |
dc.identifier.citation | Kluczewska-Wójcik A., „Wiem skąd pochodzę”. Współczesna sztuka afrykańska – tradycja i tożsamość, [w:] Afryka i (post)kolonializm, Pawłowska A., Sowińska-Heim J. (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2016, s. 153-171, https://doi.org/10.18778/8088-260-7.08 | pl_PL |
dc.identifier.isbn | 978-83-8088-260-7 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/42817 | |
dc.description.abstract | In the 60’s, at the end of the colonial era, artists of Africa embarked on a path of self-identification. In 1966, Lepold Sedar Senghor organized “Premier Festival Mondial des Art Negres – The First World Festival of Black Arts” in Dakar to initiate the dialog on that topic. The first event of such scale in Africa brought artists, intellectuals and politicians from the continent and diaspora. The participants, Aime Cesaire among them, called for a return to traditions and for the reaffirmation of the “negritude” as a condition for further development of the African Arts. The event was accompanied by a grand exposition “L’art negre. Sources, evolution, expansion”, staged by an international team directed by George Henri Riviere. The continuation of the presence of the African Art on the international art scene in the postcolonial times is the Dak’Art – “Biennale de l’Art Africain Contemporain”, This year’s Biennnale is curated by Simon Njami who in 2005 presented the most important and comprehensive exhibition of the African Art to-date “Africa Remix. L’Art contemporain d’un continent” at the Centre Pompidou in Paris. The presenting artists, like El Anatsui or Romuald Hazoume, are members of the international art world. Their works are added to the most significant modern collections and their output, based on their own traditions and contemporary artistic expressions, are part of the greater visual culture of modern times. | pl_PL |
dc.description.sponsorship | Udostępnienie publikacji Wydawnictwa Uniwersytetu Łódzkiego finansowane w ramach projektu „Doskonałość naukowa kluczem do doskonałości kształcenia”. Projekt realizowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój; nr umowy: POWER.03.05.00-00-Z092/17-00.
Publikacja dofinansowana przez Fundację Uniwersytetu Łódzkiego oraz Katedrę Historii Sztuki Uniwersytetu Łódzkiego. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartof | Pawłowska A., Sowińska-Heim J. D. (red.), Afryka i (post)kolonializm, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2016; | |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | Contemporary African Art | pl_PL |
dc.subject | Africa | pl_PL |
dc.subject | tradition | pl_PL |
dc.subject | identity | pl_PL |
dc.title | „Wiem skąd pochodzę”. Współczesna sztuka afrykańska – tradycja i tożsamość | pl_PL |
dc.title.alternative | “I know where I come from”. Contemporary African Art – tradition and identity | pl_PL |
dc.type | Book chapter | pl_PL |
dc.rights.holder | © Copyright by Authors, Łódź 2016; © Copyright for this edition by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2016 | pl_PL |
dc.page.number | 153-171 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Polski Instytut Studiów nad Sztuką Świata, Warszawa | pl_PL |
dc.identifier.eisbn | 978-83-8088-261-4 | |
dc.references | Africa Remix. L’Art contemporain d’un continent, katalog wystawy, Musée National d’Art Moderne, Paris 2005. | pl_PL |
dc.references | Avec le magiciens de la terre on est passé de l’art mondial à l’art global, « Le Monde », 29.03.2014, http://www.lemonde.fr/culture/article/2014/03/29/ avec-les-magiciens-de-la-terre-on-est-passe-d-un-art-mondial-a-un-art-global_4391689_3246.html (dostęp: 5.04.2016). | pl_PL |
dc.references | Busca Joëlle, L’art contemporain Africain. Du colonialisme au postcolonialisme, L’Harmattan, Paris 2000. | pl_PL |
dc.references | Césaire Aimé, Discours prononcé par Aimé Césaire à Dakar, le 6 avril 1966, « Grandhiva » 2009, no 10, https://grandhiva.org/1604 (dostęp: 5.04.2016). | pl_PL |
dc.references | Contemporary African Art Collection. The Pigozzi Collection, http://caacart.com/ | pl_PL |
dc.references | Domino Christophe, Magnin André, L’art africain contemporain, Editions Scala, Paris 2005. | pl_PL |
dc.references | Ficket Eloi, Gallimardet Lorraine, „On ne peut nier longtemps l’art nègre”. Enjeu du colloque et de l’exposition du Premier Festival mondial des arts nègres de Dakar en 1966, « Grandhiva » 2009, no 10, https://grandhiva.org/1560 (dostęp: 5.04.2016). | pl_PL |
dc.references | Kouoh Koyo [ed.], Condition Report. Symposium on Building Art Institutions in Africa / Symposium sur la création d’institutions d’art en Afrique, Hatje Cantz, Ostfildern 2013. | pl_PL |
dc.references | La bouche du roi, Romuald Hazoumé, materiały prasowe Musée du Quai Branly, Paris 2006. | pl_PL |
dc.references | Magiciens de la terre, katalog wystawy, Musée National d’Art Moderne, Paris 1989. | pl_PL |
dc.references | Partage d’exotismes, Biennale sztuki nowoczesnej, Lyon 2000. | pl_PL |
dc.references | Senghor Lépold Sédar, Eléments constructifs d’une civilisation d’inspiration négro- -africaine, « Présence africaine » 1959 [numer specjalny], Deuxième Congrès des écrivains et artistes noirs, Rome 26 mars – 1er avril 1959, s. 249–279. | pl_PL |
dc.references | Simon Njami à la rescousse de la Biennale de Dakar, « Le Monde », 04.12.2015, http://www.lemonde.fr/afrique/article/2015/12/04/simon-njami-a-la-rescousse-de-la-biennale-de-dakar_4824854_3212.html (dostęp: 5.04.2016). | pl_PL |
dc.identifier.doi | 10.18778/8088-260-7.08 | |
dc.discipline | historia | pl_PL |