Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorBaka-Theis, Małgorzata
dc.contributor.editorPawłowska, Aneta
dc.contributor.editorSowińska-Heim, Julia
dc.date.accessioned2022-09-01T12:26:32Z
dc.date.available2022-09-01T12:26:32Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.citationBaka-Theis M., Postkolonialne hybrydy. Współcześni artyści nigeryjscy wobec problemu tożsamości i historii, [w:] Sztuka Afryki. Afrykańska tradycja – afrykańska nowoczesność, Pawłowska A., Sowińska-Heim J. (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2016, s. 157-179, https://doi.org/10.18778/8088-321-5.07pl_PL
dc.identifier.isbn978-83-8088-321-5
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/43041
dc.description.abstractContemporary artists, who came from Nigeria, live between the western world and Africa. The article discusses some problems related postcolonial history and artistic and hybridized identity in the creativity of Yinka Shonibare, Sokari Douglas Camp and Ruby Onyinyechi Amanze. These artists use the western resources of artistic expression, motives and formal solutions. But in their artworks is contained “Africanness”. They take issues of ethnic, political and social identity, and some problems of economic, ecological correlation Africa (Nigeria) with West. Yinka Shonibare and Sokari Douglas Camp emigrated to Great Britain in 80s during the Civil War in Nigeria. Ruby Onyinyechi Amanze grew up in the Great Britain and United States. Their identity is hybridized; their identity consists of elements of western and nigerian culture. Shonibare, Camp and Amanze make reframing global culture, visualize colonial history, while stressing own identity and origin.pl_PL
dc.description.sponsorshipUdostępnienie publikacji Wydawnictwa Uniwersytetu Łódzkiego finansowane w ramach projektu „Doskonałość naukowa kluczem do doskonałości kształcenia”. Projekt realizowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój; nr umowy: POWER.03.05.00-00-Z092/17-00. Publikacja dofinansowana przez Fundację Uniwersytetu Łódzkiego oraz Katedrę Historii Sztuki Uniwersytetu Łódzkiego.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofPawłowska A., Sowińska-Heim J. (red.), Sztuka Afryki. Afrykańska tradycja – afrykańska nowoczesność, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2016;
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectartworkspl_PL
dc.subjectmodern Nigerian artistspl_PL
dc.subject“Africanness”pl_PL
dc.subjectwestern culturepl_PL
dc.subjectnigerian culturepl_PL
dc.subjectcolonial historypl_PL
dc.subjectAfricapl_PL
dc.titlePostkolonialne hybrydy. Współcześni artyści nigeryjscy wobec problemu tożsamości i historiipl_PL
dc.title.alternativePost-colonial hybrids – modern Nigerian artists against the problem of colonial history of Africapl_PL
dc.typeBook chapterpl_PL
dc.rights.holder© Copyright by Authors, Łódź 2016; © Copyright for this edition by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2016pl_PL
dc.page.number157-179pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniupl_PL
dc.identifier.eisbn978-83-8088-322-2
dc.referencesAinslie Patricia, Sokari Douglas Camp, „Nka: Journal of Contemporary African Art” 1995, No 3, s. 34–39.pl_PL
dc.referencesAppiah Anthony, The need of roots: with sculpture and commentary by Sokari Douglas Camp, „African Arts” 2004, Vol. 37, No 1, s. 26–31.pl_PL
dc.referencesBarnwell Andrea D., Spirits in steel: the art of the Kalabari masquerade. American Museum of Natural History, New York, „African Arts” 1998, Vol. 31, No 4, s. 80–83.pl_PL
dc.referencesBastian Misty L., ‘Buried Beneath Six Feet of Crude Oil’: State-Sponsored Death and Absent Body of Ken Saro-Wiwa, [w:] C. W. McLuckie, A. McPhail (eds.), Ken Saro-Wiwa. Writer and Political Activist, Lynne Ruenner Publishers, London 1999, s. 127–152.pl_PL
dc.referencesBhabha Homi K., The Location of Culture, Routledge, London–New York 1994 [wyd. polskie: Miejsca kultury, tłum. T. Dobrogoszcz, Wyd. UJ, Kraków 2010].pl_PL
dc.referencesCorbett Rachel, Curator and Artist Ruby Onyinyechi Amanze on the Ancient, Universal Language of Drawing, Art Space z dn. 26.11.2013 http://www.artspace.com/magazine/interviews_features/expert_eye/ruby_onyinyechi_amanze-51862 [data dostępu: 13.09.2015].pl_PL
dc.referencesDhaliwal Suzanne, RELEASE ‘Living Memorial’ to Ken Saro-Wiwa seized by Nigerian Customs http://platformlondon.org/2015/11/05/release-living-memorial-to-ken-saro-wiwa-seized-by-nigerian-customs/ [data dostępu: 12.11.2015].pl_PL
dc.referencesEnwezor Okwui, Okeke Aguli Chika, Contemporary African Art since 1980, Damiani, Bolonia 2009.pl_PL
dc.referencesFidelis Allen, Implementation of oil related environmental policies in Nigeria: government inertia and conflict in the Niger Delta, Cambridge Scholars Pub., Newcastle 2012.pl_PL
dc.referencesGottschalk Molly, 30 Emerging Artists to Watch During Frieze Week. Ruby Onyinyechi Amanze, Artesy https://www.artsy.net/article/artsy-editorial-30-emerging-artists-to-watch-during-frieze-week [data dostępu: 27.04.2015].pl_PL
dc.referencesGreslé Yvette, And Fight: Wura-Natasha Ogunji and Mary Okon Ononokpono, Writing In Relation z dn. 25.07.2015 https://writinginrelation.wordpress.com/2015/07/25/and-fight-wura-natasha-ogunji-mary-okon-ononokpono/ [data dostępu: 14.09.2015].pl_PL
dc.referencesGreslé Yvette, Interview with Ruby Onyinyechi Amanze. On the occasion of ‘Mutations’ at Tiwani Contemporary (until 5 July), z dn. 13.06.2014, This is Tomorrow http://thisistomorrow.info/articles/interview-with-ruby-onyinyechi-amanze [data dostępu: 12.09.2015].pl_PL
dc.referencesHemmings Jessica, An imagined Africa: stories told by contemporary textiles, [w:]. J. Hemmings (ed.), Cultural threads. Transnational textiles today, Bloomsbury, London–New Dehli–New York–Sydney 2015, s. 92–117.pl_PL
dc.referencesHemmings Jessica, Hybrid sources: Descriptions of Garments in postcolonial textile Art, [w:] A. Farren et al. (eds.), The Space Between Textiles Art Design Fashion. The Space Between, Curtin University of Technology, Perth 2004, s. 1–6.pl_PL
dc.referencesHemmings Jessica, Postcolonial Textiles – Negotiating Dialogue, [w:] J. Gohrisch, E. Grünkemeier (eds.), Cross/Cultures: Postcolonial Studies Across the Disciplines, Editions Rodopi, Amsterdam–New York 2013, s. 23–50.pl_PL
dc.referencesMicuła Małgorzata, Pop, punk i postrzeźbiarskie realizacje Young British Artists, „Quart” 2014, nr 3 (33), s. 78–92.pl_PL
dc.referencesMullen Christine, Echoes of the Kalabari: sculpture by Sokari Douglas Camp. National Museum of African Art, Washington, D.C, „African Arts” 1989, Vol. 23, s. 86–87.pl_PL
dc.referencesNixon Rob, Pipe Dreams: Ken Saro-Wiwa, Environmental Justice, and Microminority Rights, [w:] C. W. McLuckie, A. McPhail (eds.), Ken Saro-Wiwa. Writer and Political Activist, Lynne Ruenner Publishers, London 1999, s. 109–126.pl_PL
dc.referencesNkrumach Kwame, Neo-colonialism. The Last Stage of Imperialism, International Publishers, New York 1996.pl_PL
dc.referencesOguibe Olu, Finding a place: Nigerian artists in the contemporary art world, „Art Journal” 1999, Vol. 58, No 2, s. 30–41.pl_PL
dc.referencesOguibe Olu, The Cultural Game, University of Minesota Press, Minneapolis–London 2004.pl_PL
dc.referencesOlukoshi Adebayo, Raufu I Mustapha Abdul, Wole Soyinka, Ken Saro-Wiwa, „Review of African Political Economy” 1995, Vol. 22, No 2, s. 471–480.pl_PL
dc.referencesOye Bukola, Fulbright Fellowship. Bound by Art: Interview With Ruby Onyinyechi Amanze and Wura Natasha Ogunji, „The Sole Adventurer”, z dn. 10.10.2015 http://thesoleadventurer.com/tag/fulbright-fellowship/ [data dostępu: 10.12.2015].pl_PL
dc.referencesPilkington Ed, Shell pays out $15.5m over Saro-Wiwa killing, „The Guardian” z dn. 9.06.2009 http://www.theguardian.com/world/2009/jun/08/nigeria-usa [data dostępu: 12.12.2015].pl_PL
dc.referencesRustin Susanna, Ken Saro-Wiwa memorial art bus denied entry to Nigeria, „The Guardian” z dn. 5.11.2015 http://www.theguardian.com/environment/2015/nov/05/ken-saro-wiwa-memorial-art-bus-denied-entry-to-nigeria [data dostępu: 12.12.2015].pl_PL
dc.referencesRyłko Patrycja (red.), Yinka Shonibare MBE. Wybrane prace i eseje o postkolonializmie w Polsce, tłum. Ł. Mojsak, Gdańska Galeria Miejska, Muzeum Współczesne, Wrocław, Gdańsk–Wrocław 2013 [katalog wystawy].pl_PL
dc.referencesSculpture by Sokari Douglas Camp, National Museum of African Art (U.S.), Smithsonian Institution, Washington 1988 [katalog wystawy].pl_PL
dc.referencesShonibare Yinka, Setting the Stage: Yinka Shonibare in Conversation with Anthony Downey, [w:] R. Kent, R. Hobbs, A. Downey (eds.), Yinka Shonibare MBE, Munich–London–New York 2008.pl_PL
dc.referencesSimola Raisa, Notion of Hybridity in the Discourse of Some Contemporary West African Artists, „Nordic Journal of African Studies” 2007, Vol. 16, No 2, s. 197–211.pl_PL
dc.referencesStellabrass Julian, High art lite. British art in the 1990s, London–New York 1999, s. 112.pl_PL
dc.referencesSzupejko Małgorzata, Afrykańska tożsamość u progu XXI wieku. Anglojęzyczna literatura Czarnej Afryki i jej twórcy, Prace Monograficzne Zakładu Krajów Pozaeuropejskich Polskiej Akademii Nauk, Warszawa 2007.pl_PL
dc.referencesTolia-Kelly Divya, Morris Andy, Disruptive Aesthetics? Revisiting the „Burden of Representation” in the Art of Chris Ofili and Yinka Shonibare, „Thrid Text” 2004, Vol. 8, s. 153–167.pl_PL
dc.referencesWithout Their Heads... Definitely! MAGAZINE ARTICLE by Yinka Shonibare, „New African” 2009, No 482 https://www.questia.com/magazine/1G1-196395986/without-their-heads-definitely [data dostępu: 22.03.2015].pl_PL
dc.referencesAfryka | Sztuka współczesna http://sztukaafryki.umk.pl/pl_PL
dc.referencesRuby Onyinyechy Amanze http://rubyamanze.com/ Sokari Douglas Camp http://sokari.co.uk/pl_PL
dc.referencesWura-Natasha Ogunji http://wuraogunji.com/home.htmlpl_PL
dc.referencesYinka Shonibare http://www.yinkashonibarembe.com/pl_PL
dc.identifier.doi10.18778/8088-321-5.07
dc.disciplinenauki o sztucepl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe