Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorPodsiadły, Magdalena
dc.contributor.editorPawłowska, Aneta
dc.contributor.editorSowińska-Heim, Julia
dc.date.accessioned2022-09-01T12:34:53Z
dc.date.available2022-09-01T12:34:53Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.citationPodsiadły M., Maski ludu Nuna w rytuale inicjacji – symbolika i sztuka, [w:] Sztuka Afryki. Afrykańska tradycja – afrykańska nowoczesność, Pawłowska A., Sowińska-Heim J. (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2016, s. 71-92, https://doi.org/10.18778/8088-321-5.04pl_PL
dc.identifier.isbn978-83-8088-321-5
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/43044
dc.description.abstractThe sacred living masks that take part in ritual of initiation are slowly dying in Africa. Civilization puts them to rest. However in Burkina Faso, peoples of Bwaba, Mossi, Gurunsi, and Kurumba that profess animism, cultivate a cult of ritual mask, especially in region of Big Masks, in area from Bobo-Dioulasso to Boromo. The subject of the article are the zoomorphic masks of Nuna – the people that belongs to Gurunsi. In Zawara village, near the border with Ghana, o of the most important religious event with participation of the masks is Bouzouyu – the rite oh initiation. The Nuna people don’t have the griots, so the masks store the memory in of the people in form of symbols, signs and colours. The creation myth is contained in myth of revelation of the first mask to man. The mask is not only an object of religious cult – it is also the culture-factor that enriches imagination and philosophy, shapes fairy tales and poetry and. It is a folk work of art.pl_PL
dc.description.sponsorshipUdostępnienie publikacji Wydawnictwa Uniwersytetu Łódzkiego finansowane w ramach projektu „Doskonałość naukowa kluczem do doskonałości kształcenia”. Projekt realizowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój; nr umowy: POWER.03.05.00-00-Z092/17-00. Publikacja dofinansowana przez Fundację Uniwersytetu Łódzkiego oraz Katedrę Historii Sztuki Uniwersytetu Łódzkiego.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofPawłowska A., Sowińska-Heim J. (red.), Sztuka Afryki. Afrykańska tradycja – afrykańska nowoczesność, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2016;
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectAfrican maskpl_PL
dc.subjectwork of artpl_PL
dc.subjectzoomorphic maskspl_PL
dc.subjectthe Nuna peoplepl_PL
dc.subjectreligious cultpl_PL
dc.subjectAfrican culturepl_PL
dc.titleMaski ludu Nuna w rytuale inicjacji – symbolika i sztukapl_PL
dc.title.alternativeThe Nuna people masks in the ritual of initiationpl_PL
dc.typeBook chapterpl_PL
dc.rights.holder© Copyright by Authors, Łódź 2016; © Copyright for this edition by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2016pl_PL
dc.page.number71-92pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationInstytut Archeologii i Etnologii Polskiej Akademii Nauk, Warszawapl_PL
dc.identifier.eisbn978-83-8088-322-2
dc.referencesBazié Grégoire B., Pont de Zawara : un « rêve de séculaire » devenu réalité! , Lefaso.net, 17.10.2014 (http://lefaso.net/spip.php?article61275) [data dostępu: 17.10.2014].pl_PL
dc.referencesFrealle Pauline Marie Céline, Les Animaux Dans Les Masques d’Afrique de L’Ouest, Ecole Nationale Veterinaire d’Alfort, 2002 http://theses.vet-alfort.fr/telecharger.php?id=351 [data dostępu 12.12. 2013].pl_PL
dc.referencesGiorgi Yannick avec la collaboration de Babou Jean Pierre Ido, Les masques vivantes. Patrimoine Nuna, Edition DésIris, Paris 2001.pl_PL
dc.referencesLe Moal Guy, Les masques bobo, nature et fonctions, travaux et documents de l’O.R.S.T.O.M. no 121 P, Paris 1980 http://www.amazon.com/Les-Bobo-fonction-masques-documents/dp/270990571Xpl_PL
dc.referencesOumarou Nao, Le masque à lame chez les Moose, les Numa et les Bwaba : les problèmes de sa diffusion (étude de son milieu social et de sa géographie stylistique), Université de Paris Panthéon-Sorbonne, Paris 1984, 2 vol. (thèse).pl_PL
dc.referencesOumarou Nao, Masques et société chez les Nouna de Zawara (Rep. De Haute-Volta), Memoire de maîtrise d’Histoire, Université de Ouagadougou, Ouagadougou 1984.pl_PL
dc.referencesRoy D. Christopher, G. B. Thomas Wheelock, Land of the Flying Masks – Art and Culture in Burkina Faso – The Thomas G. B. Wheelock Collection, Prestel, Munich–Berlin–London–New York 2007.pl_PL
dc.identifier.doi10.18778/8088-321-5.04
dc.disciplinenauki o kulturze i religiipl_PL
dc.disciplinenauki o sztucepl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe