dc.contributor.author | Podsiadły, Magdalena | |
dc.contributor.editor | Pawłowska, Aneta | |
dc.contributor.editor | Sowińska-Heim, Julia | |
dc.date.accessioned | 2022-09-01T12:34:53Z | |
dc.date.available | 2022-09-01T12:34:53Z | |
dc.date.issued | 2016 | |
dc.identifier.citation | Podsiadły M., Maski ludu Nuna w rytuale inicjacji – symbolika i sztuka, [w:] Sztuka Afryki. Afrykańska tradycja – afrykańska nowoczesność, Pawłowska A., Sowińska-Heim J. (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2016, s. 71-92, https://doi.org/10.18778/8088-321-5.04 | pl_PL |
dc.identifier.isbn | 978-83-8088-321-5 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/43044 | |
dc.description.abstract | The sacred living masks that take part in ritual of initiation are slowly dying in Africa. Civilization puts them to rest. However in Burkina Faso, peoples of Bwaba, Mossi, Gurunsi, and Kurumba that profess animism, cultivate a cult of ritual mask, especially in region of Big Masks, in area from Bobo-Dioulasso to Boromo. The subject of the article are the zoomorphic masks of Nuna – the people that belongs to Gurunsi. In Zawara village, near the border with Ghana, o of the most important religious event with participation of the masks is Bouzouyu – the rite oh initiation. The Nuna people don’t have the griots, so the masks store the memory in of the people in form of symbols, signs and colours. The creation myth is contained in myth of revelation of the first mask to man. The mask is not only an object of religious cult – it is also the culture-factor that enriches imagination and philosophy, shapes fairy tales and poetry and. It is a folk work of art. | pl_PL |
dc.description.sponsorship | Udostępnienie publikacji Wydawnictwa Uniwersytetu Łódzkiego finansowane w ramach projektu „Doskonałość naukowa kluczem do doskonałości kształcenia”. Projekt realizowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój; nr umowy: POWER.03.05.00-00-Z092/17-00.
Publikacja dofinansowana przez Fundację Uniwersytetu Łódzkiego oraz Katedrę Historii Sztuki Uniwersytetu Łódzkiego. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartof | Pawłowska A., Sowińska-Heim J. (red.), Sztuka Afryki. Afrykańska tradycja – afrykańska nowoczesność, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2016; | |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | African mask | pl_PL |
dc.subject | work of art | pl_PL |
dc.subject | zoomorphic masks | pl_PL |
dc.subject | the Nuna people | pl_PL |
dc.subject | religious cult | pl_PL |
dc.subject | African culture | pl_PL |
dc.title | Maski ludu Nuna w rytuale inicjacji – symbolika i sztuka | pl_PL |
dc.title.alternative | The Nuna people masks in the ritual of initiation | pl_PL |
dc.type | Book chapter | pl_PL |
dc.rights.holder | © Copyright by Authors, Łódź 2016; © Copyright for this edition by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2016 | pl_PL |
dc.page.number | 71-92 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Instytut Archeologii i Etnologii Polskiej Akademii Nauk, Warszawa | pl_PL |
dc.identifier.eisbn | 978-83-8088-322-2 | |
dc.references | Bazié Grégoire B., Pont de Zawara : un « rêve de séculaire » devenu réalité! , Lefaso.net, 17.10.2014 (http://lefaso.net/spip.php?article61275) [data dostępu: 17.10.2014]. | pl_PL |
dc.references | Frealle Pauline Marie Céline, Les Animaux Dans Les Masques d’Afrique de L’Ouest, Ecole Nationale Veterinaire d’Alfort, 2002 http://theses.vet-alfort.fr/telecharger.php?id=351 [data dostępu 12.12. 2013]. | pl_PL |
dc.references | Giorgi Yannick avec la collaboration de Babou Jean Pierre Ido, Les masques vivantes. Patrimoine Nuna, Edition DésIris, Paris 2001. | pl_PL |
dc.references | Le Moal Guy, Les masques bobo, nature et fonctions, travaux et documents de l’O.R.S.T.O.M. no 121 P, Paris 1980 http://www.amazon.com/Les-Bobo-fonction-masques-documents/dp/270990571X | pl_PL |
dc.references | Oumarou Nao, Le masque à lame chez les Moose, les Numa et les Bwaba : les problèmes de sa diffusion (étude de son milieu social et de sa géographie stylistique), Université de Paris Panthéon-Sorbonne, Paris 1984, 2 vol. (thèse). | pl_PL |
dc.references | Oumarou Nao, Masques et société chez les Nouna de Zawara (Rep. De Haute-Volta), Memoire de maîtrise d’Histoire, Université de Ouagadougou, Ouagadougou 1984. | pl_PL |
dc.references | Roy D. Christopher, G. B. Thomas Wheelock, Land of the Flying Masks – Art and Culture in Burkina Faso – The Thomas G. B. Wheelock Collection, Prestel, Munich–Berlin–London–New York 2007. | pl_PL |
dc.identifier.doi | 10.18778/8088-321-5.04 | |
dc.discipline | nauki o kulturze i religii | pl_PL |
dc.discipline | nauki o sztuce | pl_PL |