dc.contributor.author | Díaz-Szmidt, Renata | |
dc.contributor.author | Jankowski, Jakub | |
dc.contributor.editor | Pawłowska, Aneta | |
dc.contributor.editor | Sowińska-Heim, Julia | |
dc.date.accessioned | 2022-09-01T12:41:18Z | |
dc.date.available | 2022-09-01T12:41:18Z | |
dc.date.issued | 2016 | |
dc.identifier.citation | Díaz-Szmidt R., Jankowski J., Pędzel zamiast karabinu – sztuka jako sprzeciw polityczny. Niepokorna twórczość Ramona Esono Ebalé z Gwinei Równikowej, [w:] Sztuka Afryki. Afrykańska tradycja – afrykańska nowoczesność, Pawłowska A., Sowińska-Heim J. (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2016, s. 121-155, https://doi.org/10.18778/8088-321-5.06 | pl_PL |
dc.identifier.isbn | 978-83-8088-321-5 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/43046 | |
dc.description.abstract | Postcolonial history of Equatorial Guinea is marked by dictatorships: Francisco Macías (1968–1979) first and then Teodoro Obiang (from 1979 r.). The first president murdered one third of the Guinea’s population, mostly those well educated: professors, doctors, engineers, lawyers, writers and artists. The now ruling president is responsible for torturing, intimidating and oppressing the next generations of the Guinea’s people. The state itself is facing a very painful political issues from the point of view of the citizens – traumatic experiences of the dictatorships, no freedom of speech and persecution of the opposition members. The economic issues are caused by corruption and demoralization of the ruling elite which is visible in the wealth’s redistribution of the reach Guinea’s soil and in the lack of the necessities. The social issues are caused by the messy educational and medical systems, as well as by the lack of the proper infrastructure. All of the above became the main topic of the rebellious works by Ramón Esono Ebalé (born in 1977), self-made artist, who in his illustrations, drawings and comic books tries to show the regime’s crimes. The works by Esono which we are about to analyze show how absurd and tragic the Guinea’s reality has become. We read them as an intentional, lucid and consequently projected struggle against the dictatorship. | pl_PL |
dc.description.sponsorship | Udostępnienie publikacji Wydawnictwa Uniwersytetu Łódzkiego finansowane w ramach projektu „Doskonałość naukowa kluczem do doskonałości kształcenia”. Projekt realizowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój; nr umowy: POWER.03.05.00-00-Z092/17-00.
Publikacja dofinansowana przez Fundację Uniwersytetu Łódzkiego oraz Katedrę Historii Sztuki Uniwersytetu Łódzkiego. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartof | Pawłowska A., Sowińska-Heim J. (red.), Sztuka Afryki. Afrykańska tradycja – afrykańska nowoczesność, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2016; | |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | dictatorship | pl_PL |
dc.subject | Equatorial Guinea | pl_PL |
dc.subject | Ramón Esono Ebalé | pl_PL |
dc.subject | rebellious art | pl_PL |
dc.subject | political protest | pl_PL |
dc.title | Pędzel zamiast karabinu – sztuka jako sprzeciw polityczny. Niepokorna twórczość Ramona Esono Ebalé z Gwinei Równikowej | pl_PL |
dc.title.alternative | Brush instead of a gun – art as a political protest. Rebellious Art of Ramón Esono Ebalé from Equatorial Guinea | pl_PL |
dc.type | Book chapter | pl_PL |
dc.rights.holder | © Copyright by Authors, Łódź 2016; © Copyright for this edition by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2016 | pl_PL |
dc.page.number | 121-155 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Warszawski, Instytut Studiów Iberyjskich i Iberoamerykańskich, Zakład Języka i Kultury Luzobrazylijskiej | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Warszawski, Instytut Studiów Iberyjskich i Iberoamerykańskich, Zakład Języka i Kultury Luzobrazylijskiej | pl_PL |
dc.identifier.eisbn | 978-83-8088-322-2 | |
dc.references | Batens Jan, Frey Hugo, The Graphic Novel: An Introduction, Cambridge University Press, New York 2015. | pl_PL |
dc.references | Birek Wojciech, Z teorii i praktyki komiksu. Propozycje i obserwacje, Centrala, Poznań 2014. | pl_PL |
dc.references | Bolekia Boleká Justo, Aproximación a la historia de Guinea Ecuatorial, Amarú Ediciones, Salamanca 2003. | pl_PL |
dc.references | Campos Serrano Alicia, De colonia a Estado: Guinea Ecuatorial, 1955–1968, Centro de Estudios Políticos y Constitucionales, Madrid 2002. | pl_PL |
dc.references | Castro Mariano, de la Calle Luisa, Origen de la colonización Española de Guinea Ecuatorial, 1777–1860, Secretariado de Publicaciones, Universidad de Valladolid, Valladolid 1992. | pl_PL |
dc.references | Castro Mariano, Ndongo Bidyogo Donato, España en Guinea. Construcción del desencuentro: 1778–1968, Sequitur, Toledo 1998. | pl_PL |
dc.references | Díaz-Szmidt Renata, Rzeczywistość polityczno-ekonomiczna Gwinei Równikowej i działalność jej intelektualistów, [w:] K. Jarecka-Stępień, J. Kościółek (red.), Problemy współczesnej Afryki. Szanse i wyzwania na przyszłość, Księgarnia Akademicka, Kraków 2012, s. 39–52. | pl_PL |
dc.references | Esono Ebalé Ramón, Un Opositor en la Finca, Centros Culturales de España en Guinea, Malabo 2010. | pl_PL |
dc.references | García Domínguez Ramón, Guinea: Macías, la ley del silencio, Plaza y Janés SA, Barcelona 1977. | pl_PL |
dc.references | Jankowski Jakub, Joe Sacco – uzależniony od wojny, czyli reporter nie z tej ziemi, część 1, „Zeszyty Komiksowe” [Instytut Kultury Popularnej UAM/BU Poznań, Poznań] 2015, nr 19, M. Błażejczyk, M. Traczyk (red.), s. 12–21. | pl_PL |
dc.references | Jankowski Jakub, Joe Sacco – uzależniony od wojny, czyli reporter nie z tej ziemi, część 2, „Zeszyty Komiksowe” [Instytut Kultury Popularnej UAM/BU Poznań, Poznań] 2015, nr 20, M. Błażejczyk, M. Traczyk (red.), s. 106–113. | pl_PL |
dc.references | Lent John A., Afrykańska sztuka komiksu i żartu rysunkowego: wymiar historyczny i współczesny, [w:] G. Gajewska, R. Wójcik (red.), KOntekstowyMIKS: Przez opowieści graficzne do analiz kultury współczesnej, tłum. T. Olszewski, Wydawnictwo Poznańskiego Towarzystwa Przyjaciół Nauk, Poznań 2011, s. 255–280. | pl_PL |
dc.references | Liniger-Goumaz Max, De la Guinée Équatoriale. Éléments pour le dossier de l’Afro-fascisme, Les Editions du Temps, Geneva 1983. | pl_PL |
dc.references | Liniger-Goumaz Max, Guinea Ecuatorial. La democratura nguemista sin cambios, Editorial Clves para el futuro, Madrid 2000. | pl_PL |
dc.references | McCloud Scott, Zrozumieć komiks, tłum. M. Błażejczyk, Kultura Gniewu, Warszawa 2015. | pl_PL |
dc.references | Ndong Econg Eyang Deogracias, El problema africano y de la Guinea Ecuatorial. La moralidad política, Ediciones Letra Clara, Madrid 2002. | pl_PL |
dc.references | Ndongo Bidyogo Donato, Historia y tragedia de Guinea Ecuatorial, Editorial Cambio, Madrid 1977. | pl_PL |
dc.references | Nze Nfumu Augustín, Macías: verdugo o víctima, Herrero y asociados, Madrid 2004. | pl_PL |
dc.references | Sabin Roger, Comics, Comix & Graphic Novels. A History of Comic Art, Phaidon Press Limited, London 1996. | pl_PL |
dc.references | Smoldern Thierry, The Origins of Comics: From William Hogarth to Winsor McCay, tłum. na angielski B. Beaty, N. Nguyen, University Press of Mississippi, Jackson 2014 [2000]. | pl_PL |
dc.references | Szyłak Jerzy, Komiks: świat przerysowany, słowo/obraz, Gdańsk 1998. | pl_PL |
dc.references | Versaci Rocco, This Book Contains Graphic Language: Comics as Literature, Continuum, New York–Londyn 2007 | pl_PL |
dc.references | Strona poświęcona filmowi Awatar pod adresem http://pl.james-camerons-avatar.wikia.com/wiki/Avatar_Wiki [dostęp: 12.12.2015]. | pl_PL |
dc.identifier.doi | 10.18778/8088-321-5.06 | |
dc.discipline | nauki o sztuce | pl_PL |